Demper oppsett
|
Demper oppsett
26/05/2020 20:08
|
Chrisborgeolsen
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Er det noen som vet om noen her til lands som er dyktige på demperoppsett ? Noen som tar seg betalt for å bli med en dag og bidra!
|
|
|
Re: Demper oppsett
[Re: Chrisborgeolsen]
26/05/2020 20:55
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Det finnes flere som leier ut Shockwiz om du ikke ønsker å kjøpe.
Jeg ble så fascinert av dingsen at jeg har to og har de montert fast på sykkelen. Det kommer forskjellige anbefalinger på forskjellige stier/terreng, og temperatur spiller også inn på demperoppsettet. Den gir deg ikke nødvendigvis endelig fasit, men både en god pekepinn og bevisstgjøring om innstillinger.
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
27/05/2020 06:41
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Er det noen som vet om noen her til lands som er dyktige på demperoppsett ? Noen som tar seg betalt for å bli med en dag og bidra! Hvilket nivå tenker du? Avansert dempertuning, eller rett å slett finne et enkelt "grunnoppsett"? Hva kan du? Ingenting? Ganske mye? Skal du vinne worldcup i Enduro og trenger et "neste" steg? Shockwiz kan leies av flere, men du må vite litt hva knottene på demperne er. Den kan gi deg en ide om hva som er rett, men du må ha noen tanker i hodet om hva du ønsker, hvordan du sykler etc.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
27/05/2020 08:16
|
Kamao
Ringrev
|
Ringrev
I følge FB så har han coil, så da vil ikke Shockwiz hjelpe han.
|
|
|
27/05/2020 08:59
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Mitt tips er å finne seg en kort, variert sti og bruke en del timer opp og ned. Jeg pleier å starte på max, eller iaf. på et punkt der jeg føler at dette er for mye komp./returdemping og jobbe seg utover. Så er det bare å leke seg. Det er jo også en viss forskjell på å sette opp en sykkel for å være raskest mulig og morsomst mulig. Skal det være raskt er det jo stoppeklokke som gjelder, mens for morrosykling så er det jo bare å holde på til det føles digg. Skal man gå lengre på spesialtuning, så må man vite hva man vil ha, ellers er det ikke særlig vits i mine øyene.
|
|
|
27/05/2020 09:13
|
Chrisborgeolsen
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Har coil bak ja. Øhlins foran og bak. Og finne frem til noe som vil funke ok er jo ikke noe problem i seg selv. Men jeg er ute etter en person som kan dette og driver med det,ikke en person med shockwiz som forteller deg hva du skal gjøre. Slik at man hundre prosent forstår hva som skjer når man vrir den ene eller andre veien.
Redigert av Chrisborgeolsen; 27/05/2020 09:14.
|
|
|
27/05/2020 09:18
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Husker å ha lest en artikkel på terrengsykkel en gang om at utforlandslaget reiste til en fyr i Bergen for å få satt opp sine dempere? Noen som husker noe av dette?
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
27/05/2020 09:20
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Du skal ha tuning og personlig "profesjonelt" oppsett av dempere. Det kjenner jeg ikke til at noen gjør "profesjonelt" i Norge. Det finnes noen få innen MX, men ikke til MTB.
Det finnes dog dyktige enkeltpersoner, om disse tar oppdrag vet jeg ikke. Robert Schistad(I Bergen) gjorde såvidt jeg vet noe slikt for landslaget for noen år siden.
|
|
|
[Re: RazeFaze]
27/05/2020 09:26
|
Chrisborgeolsen
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Det er helt korrekt tenkt 🙌🏻 Har drevet og driver forsåvidt med motorsport! Så vet det finnes folk i både 2 og 4 hjuls avdelingen  Det finnes også nok av folk som tror at sålenge man har kjøpt «riktig» merket så er ikke oppsettet så nøye.. Jeg skal forøvrig ikke vinne noe annet enn smiles per smiles og deltar i enduroritt! Har et fint oppsett på gamle sykkelen som funker bra. Men alltid hatt lyst til og få en utenforstående med peiling til og bidra! 🙌🏻
|
|
|
27/05/2020 09:48
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Det er helt korrekt tenkt 🙌🏻 Har drevet og driver forsåvidt med motorsport! Så vet det finnes folk i både 2 og 4 hjuls avdelingen  Det finnes også nok av folk som tror at sålenge man har kjøpt «riktig» merket så er ikke oppsettet så nøye.. Jeg skal forøvrig ikke vinne noe annet enn smiles per smiles og deltar i enduroritt! Har et fint oppsett på gamle sykkelen som funker bra. Men alltid hatt lyst til og få en utenforstående med peiling til og bidra! 🙌🏻 Skjønner deg kjempegodt. Det er for meg også et stort ønske om å få dempere til å fungere beste mulig, det er jo liksom 20k i demperenheter!
|
|
|
27/05/2020 09:55
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er helt korrekt tenkt 🙌🏻 Har drevet og driver forsåvidt med motorsport! Så vet det finnes folk i både 2 og 4 hjuls avdelingen  Det finnes også nok av folk som tror at sålenge man har kjøpt «riktig» merket så er ikke oppsettet så nøye.. Jeg skal forøvrig ikke vinne noe annet enn smiles per smiles og deltar i enduroritt! Har et fint oppsett på gamle sykkelen som funker bra. Men alltid hatt lyst til og få en utenforstående med peiling til og bidra! 🙌🏻 Robert Schistad drev med dette og er kanskje den personen som kan mest om dette i landet. Ellers har du https://motioninstruments.com/ eller SMB Flow som kan hjelpe deg på veien.
|
|
|
27/05/2020 10:34
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Motion Instruments eller BYB er nok det som vil være riktig verktøy til deg. Men det krever både investering og tid til å sette seg inn i. Motion Instruments har veldig mye data tilgjengelig, virker det som, og man får i hvert fall fra Motion Instruments en del info man kan benytte seg av. Jeg har lekt med tanken på å kjøpe Motion Instruments selv, men det er råflott å kjøpe bare til seg selv, og jeg har virkelig ikke tid til å leie ut (med "kompetanse") til andre.
Har hatt SMB Flow, og den er ganske håpløs mekanisk konstruksjon som har svakheter i både montering, og holdbarhet. Jeg klarte å "bruke opp" en. I tillegg hadde de feilberegnet batteriløsningen, som gjorde at de la til 2 AAA-batterier for å "kompensere". Dette gjorde at den bygger mye ut og er dermed vanskelig å montere på en del typer bakrammer. Jeg fikk heller ikke veldig mye ut av den heller.
Sjekk Dialled-videoene til Fox. Der har Jordi Cortes noen veldig gode generelle råd for å sette opp demping. Der er bl.a. råd å starte med "riktig" sag, og ca. midt i på demperinnstillingene. Så starter man f.eks. med retur, som er avhengig av fjærstivheten. (dette er fordi retur må jobbe mot fjærstivheten, mens kompresjon blir holdt igjen av fjærstivheten - Returdemping er derfor alltid kraftigere enn kompresjon - fun fact). Har man mye å gå på, så endrer man fem klikk den ene veien. Føles det "bedre, verre eller likt" ut. Hvis bedre eller likt, ta fem klikk til. Så kan man da gå litt tilbake hvis det føles verre ut. Men bedre, verre eller likt er viktig. Når man er ferdig med retur, går man til LSC og til slutt HSC. Hvis HSC gjør at du får harde slag opp i hånda, men du bånner likevel, kan det være du må ha større bånnepute eller stivere fjær. Og så går nu dagan. Det blir aldri helt perfekt, da f.eks. raskere ofte er hardere enn digg.
|
|
|
[Re: baronKanon]
28/05/2020 06:57
|
Chrisborgeolsen
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Her var det mye nyttig tips! Det ryktes at du har endel kompetanse  Håpa du skulle si noe. Hehe  retur og fjærstivhet lærte jeg i praksis igår. Lukka returen og det blei jo helt krise i bakenden. Kombinert med for bløt foran! Jeg mener huske at på fox så brukte de low speed justering primært og high speed til mer store hopp/dropp. ? Lest manualene til øhlins demperne mine opp og ned men klarer ikke fatte hundre prosent hva som er hva. High speed har jeg tenkt er raske slag typ sti,stein,røtter etc. low speed når det er typ bikepark sykling med smuud underlag og mye hopp? Er jeg helt på jordet? Har for ordens skyld en Öhlins Rxf36 TTX22 og en TTX22M ! Etter litt kikking og skravling med en som også har samme bakdemper konkluderte vi med fjør og sag bak er ganske onpoint. Det samme foran etter og ha målt!
|
|
|
28/05/2020 07:04
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Last ned Cane Creek sin "Dialed" app, så kan du bruke den til å hjelpe deg selv med justering. Der går du gjennom noen spørsmål og så gir den deg råd om hva du skal justere.
Cane Creek sine dempere bruker en patent fra Ölihns for oljeflyt og separasjon mellom hig og low-speed, så vil tro at det er mer overførbart enn man skulle tro (i tillegg til at alle dempere er litt lignende).
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
28/05/2020 07:22
|
Fjeldheim
Førstemester
|
Førstemester
Her var det mye nyttig tips! Det ryktes at du har endel kompetanse  Håpa du skulle si noe. Hehe  retur og fjærstivhet lærte jeg i praksis igår. Lukka returen og det blei jo helt krise i bakenden. Kombinert med for bløt foran! Jeg mener huske at på fox så brukte de low speed justering primært og high speed til mer store hopp/dropp. ? Lest manualene til øhlins demperne mine opp og ned men klarer ikke fatte hundre prosent hva som er hva. High speed har jeg tenkt er raske slag typ sti,stein,røtter etc. low speed når det er typ bikepark sykling med smuud underlag og mye hopp? Er jeg helt på jordet? Har for ordens skyld en Öhlins Rxf36 TTX22 og en TTX22M ! Etter litt kikking og skravling med en som også har samme bakdemper konkluderte vi med fjør og sag bak er ganske onpoint. Det samme foran etter og ha målt! Borge, vi må nok innse at det aldri vil ble ett demperoppsett som både er perfekt i Flytløypa og perfekt i Rødmix. Blir noen kompremier.
Redigert av Fjeldheim; 28/05/2020 07:22.
|
|
|
[Re: polkaDOT]
28/05/2020 07:25
|
Cerberus
Ivrig
|
Ivrig
Det er helt korrekt tenkt 🙌🏻 Har drevet og driver forsåvidt med motorsport! Så vet det finnes folk i både 2 og 4 hjuls avdelingen  Det finnes også nok av folk som tror at sålenge man har kjøpt «riktig» merket så er ikke oppsettet så nøye.. Jeg skal forøvrig ikke vinne noe annet enn smiles per smiles og deltar i enduroritt! Har et fint oppsett på gamle sykkelen som funker bra. Men alltid hatt lyst til og få en utenforstående med peiling til og bidra! 🙌🏻 Robert Schistad drev med dette og er kanskje den personen som kan mest om dette i landet. Ellers har du https://motioninstruments.com/ eller SMB Flow som kan hjelpe deg på veien. Men det spørs om han er rette personen å spørre for å bare stille inn demperne riktig. Dette er uansett en iterasjonsprosess hvor man må prøve seg en del frem og tilbake, så litt metodisk tilnærming og tålmodighet rekker langt. Betaler du godt nok får du sikkert leid han for en dag likevel sammen med potensiometer og hele pakken. Har du behov for køstøm ventiler eller noe annet gromt som de ikke har i butikken er det mulig han tar det på seg å lage det til deg. Det går i anvendt finmekanikk og delenerding på høyt nivå. https://www.instagram.com/bobtechs_garage/https://vimeo.com/66258932
|
|
|
[Re: Fjeldheim]
28/05/2020 08:00
|
Chrisborgeolsen
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Ja det blir et kompromiss der! Hovedsak vil jeg at det skal funke på sti! Også kan man man justere litt evt de gangene man sykler flytløypa 🙌🏻
|
|
|
02/06/2020 21:17
|
Chrisborgeolsen
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Kan melde at videoene som Barinkanon nevnte her var gull verdt! Natt og dag den sykkelen etter en utslagstest.  Litt mer kjent med sykkelen nå så blir det en ny runde med testing/tuning 
|
|
|
02/06/2020 21:53
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
https://youtu.be/GPQnjSe6rdwDenne er en veldig bra fra jordie. Eller så lærer man jo en del fra å se hele dialed serien, der snakker de jo også om bla aktiv rytter ol kan påvirke dempere og hvordan sykkel oppfører seg. Vorsprung går jo også veldig dypt hvis man liker kurver og grafer. https://youtu.be/1yUdJAuUOr4
|
|
|
03/06/2020 05:20
|
OveR
Apartheidmotstander
|
Apartheidmotstander
Noen som vet om noen som leier ut Shockwiz? Kunne tenkt meg å prøvd, men synes det er mye penger før jeg evt kjøper en.
mvh OveR
|
|
|
|
|