Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Tips til ny grusracer

Re: Tips til ny grusracer [Re: Henrik S.] #2612088 06/06/2020 12:25
H
hvordetgaar Offline
Medlem
Medlem
H
De har et greit utvalg av dekk på bikeshop.no. Hvis du kan vente noen flere dager på frakt så er utvalget på bike24.com ganske så bra. Det er ingen butikker her i Oslo som er et godt utvalg av blandeveisdekk/grusdekk så vidt jeg vet. Sykkelbutikker er generelt gode på klær og små forbruksvarer, men har elendig utvalg på deler. Og jeg tviler uansett på at en butikk vil la deg åpne en pakke med dekk for å sette dem opp og måle reell bredde.

Re: Tips til ny grusracer [Re: Henrik S.] #2612168 06/06/2020 18:53
ekstraslange Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Henrik S.
Et helt annet tema: hvordan beregner dere distansen på en tur dere planlegger? Vil sykle fra jobb via Sørkedalen, Kikut, Brekke. Iflg Google maps tar det 3t på sykkel, men oppgir kun tid og ikke distanse. Tips til verktøy jeg kan bruke?

Har aldri opplevd at man ikke ser distanse og høydemeter på google maps, så det var rart. Funker både på android mobiler og Pcer. Angi adressen (da står det kun tid det tar å sykle dit), men trykk deretter på den blå "directions". Nederst vil det nå stå tid, distanse og høydemeter opp og ned. Dra denne fliken opp så får du en liten høydeprofil i tillegg.

For å planlegge mer seriøs sykling liker jeg å bruke Strava (betalversjonen) på PC. Man kan for eksempel lagre andre folks sykkelturer som ruter, og deretter følge de. Etter hvert bygger man seg opp en fantastisk database av fine ruter.

Re: Tips til ny grusracer [Re: hvordetgaar] #2614008 17/06/2020 12:23
Henrik S. Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Sitat: hrukin
Skjønner.

Et helt annet tema: hvordan beregner dere distansen på en tur dere planlegger? Vil sykle fra jobb via Sørkedalen, Kikut, Brekke. Iflg Google maps tar det 3t på sykkel, men oppgir kun tid og ikke distanse. Tips til verktøy jeg kan bruke?

Og tar gjerne i mot tips til butikk der jeg kan handle dekk ICON_SMILE

Testet med Google Maps nå, dog fra Mac og får med distanse og høydemeterprofil og total høydemeter i tillegg til estimert sykkeltid. Kan sende ruten til mobilen min hvis jeg ønsker det. Når den er sendt til mobilen forsvinner dog total distanse som du nevner, men har du mulighet til å sy sammen ruta på Mac/Pc først så får du opp distansen om det er Google Maps du ønsker å gå for.

Var visst mobil versjonen som ikke viser distansen, rart i grunn. Takk for svar.

Sitat: hvordetgaar
De har et greit utvalg av dekk på bikeshop.no. Hvis du kan vente noen flere dager på frakt så er utvalget på bike24.com ganske så bra. Det er ingen butikker her i Oslo som er et godt utvalg av blandeveisdekk/grusdekk så vidt jeg vet. Sykkelbutikker er generelt gode på klær og små forbruksvarer, men har elendig utvalg på deler. Og jeg tviler uansett på at en butikk vil la deg åpne en pakke med dekk for å sette dem opp og måle reell bredde.

Godt poeng, skal sjekke ut Bikeshop.no for dekk.

Re: Tips til ny grusracer [Re: Henrik S.] #2614010 17/06/2020 12:26
Henrik S. Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Syklet t/r Kikut (35c inn - 15c og regn/lyn/torden ut) i går og jeg må jo bare si at denne sykkelen her altså.... for en maskin. Eneste jeg savner, nå som jeg litt motvilling har vendt meg til det jalla giret, er et tyngre gir. Bånner fort ut og det blir for meg som å ikke bruke hele registeret på en rask bil.

Noen som har tips til et større drev jeg kan bytte til?

Re: Tips til ny grusracer [Re: Henrik S.] #2614017 17/06/2020 12:46
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider

SRAM tilby krankdrev for Rival 1 i alt fra 38 til 50t. Du har 40t. Så du har nok av tyngre alternativer å ta av. F.eks. 42, 44 eller 46t.

Muligens må du ha lengre kjede, alt etter størrelse på krankdrevet.

Claes Henrik kan sikkert tegne og forklare og skaffe det du trenger.

Ellers har 1x-entusiastene på forumet full oversikt.

Re: Tips til ny grusracer [Re: Henrik S.] #2614195 18/06/2020 10:33
Henrik S. Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Ah, perfekt. Takk!

Re: Tips til ny grusracer [Re: Sepeda] #2614340 19/06/2020 08:15
Henrik S. Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Sitat: Sepeda

SRAM tilby krankdrev for Rival 1 i alt fra 38 til 50t. Du har 40t. Så du har nok av tyngre alternativer å ta av. F.eks. 42, 44 eller 46t.

Muligens må du ha lengre kjede, alt etter størrelse på krankdrevet.

Claes Henrik kan sikkert tegne og forklare og skaffe det du trenger.

Ellers har 1x-entusiastene på forumet full oversikt.

Claes Henrik sjekker opp, han mente kanskje 44v ar det største og mulig man må sette på lengre kjede som du påpekte.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino