Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 5 1 2 3 4 5

Byrådet i Oslo spandere sykkelreparasjoner?

Re: Byrådet i Oslo spandere sykkelreparasjoner? [Re: Thomas-] #2611849 05/06/2020 07:25
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Avhengig
G
Nei, men hva med å gjøre noe for sykling som får flere til å sykle. Har hørt at de skal lage sykkelvei ved sjømannskolen i maaaange år allerede. Nå er den vist utsatt på ubestemt tid igjen.

Har så dårlige erfaringer med sykkelverksteder i Oslo at meg gru tenker på at en enda dårlige skal "sikkerhetssjekke" den.

Re: Byrådet i Oslo spandere sykkelreparasjoner? [Re: magnusc] #2611851 05/06/2020 07:32
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Mange folk er mekanisk inkompetente, eventuelt har de ikke selvtillit til å prøve.
Folk kan ikke bytte hjul på bilen, skal de da klare å bytte ett dekk på en sykkel!

Re: Byrådet i Oslo spandere sykkelreparasjoner? [Re: gutt45kg] #2611854 05/06/2020 07:35
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: gutt45kg
Nei, men hva med å gjøre noe for sykling som får flere til å sykle. Har hørt at de skal lage sykkelvei ved sjømannskolen i maaaange år allerede. Nå er den vist utsatt på ubestemt tid igjen.

Har så dårlige erfaringer med sykkelverksteder i Oslo at meg gru tenker på at en enda dårlige skal "sikkerhetssjekke" den.

Har ikke Oslo gjort noe annet for sykling enn dette?

Per B.
Re: Byrådet i Oslo spandere sykkelreparasjoner? [Re: Thomas-] #2611876 05/06/2020 08:28
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Avhengig
G
ja, kan du nevne noe de har gjort? Ønsker meg feks gjennomgående sykkelstrase øst-vest etc.

Uansett er det nok en illusjon å tro at sykkel kan erstatte bilen i Oslo, spesielt høst-vår, dvs 50% av året + regndager (20%?) På min arbeidsplass er det vel 2-3 som sykler jevnlig (av flere hundre stk).

Re: Byrådet i Oslo spandere sykkelreparasjoner? [Re: gutt45kg] #2611878 05/06/2020 08:33
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
ja, kan du nevne noe de har gjort? Ønsker meg feks gjennomgående sykkelstrase øst-vest etc.

Uansett er det nok en illusjon å tro at sykkel kan erstatte bilen i Oslo, spesielt høst-vår, dvs 50% av året + regndager (20%?) På min arbeidsplass er det vel 2-3 som sykler jevnlig (av flere hundre stk).

Hele veien fra Carl Berner til Blindern/Majorstua har fått en gedigen oppgradering. Brua ved Ullevål Stadion og hele den tofelte-sykkelveien mellom Maridalsveien og Smestad er jo solid.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Byrådet i Oslo spandere sykkelreparasjoner? [Re: gutt45kg] #2611900 05/06/2020 09:19
perbl Offline
More than words
More than words

Ah, den gode gamle "alle skal sykle, ingen skal kjøre bil"-stråmannen.

Per B.
Re: Byrådet i Oslo spandere sykkelreparasjoner? [Re: perbl] #2611903 05/06/2020 09:22
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: perbl

Ah, den gode gamle "alle skal sykle, ingen skal kjøre bil"-stråmannen.

Ja, byrådet har et hårete mål om 20-25 % sykkelandel. Altså skal 75-80% av reiser i Oslo foregå på annet vis enn med sykkel. Nå er vel andelen på 7% eller der omkring.
https://www.aftenposten.no/osloby/i...esultatet-en-oekning-fra-5-til-7-prosent

Det er ingen som sier at alle skal sykle, og at alle biler skal sendes til Vazelina.

Redigert av sykkeloyvind; 05/06/2020 09:23.

Øyvind Aas
Re: Byrådet i Oslo spandere sykkelreparasjoner? [Re: gutt45kg] #2611909 05/06/2020 09:52
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Har hørt at de skal lage sykkelvei ved sjømannskolen i maaaange år allerede.

Ønsker meg feks gjennomgående sykkelstrase øst-vest etc.

I tillegg har heller ikke byrådet blitt kvitt fattigdom, rusproblemer eller corona. Tror de har slurvet med malariabekjempelsen i Afrika også.

Du tenker at det ikke er verdt å bruke noen dagsverk på å mekke sykler for folk før de har bygget om hele sentrum?

Sykkelvei ved Sjømannsskolen? Da snakker vi om prosjektet med å lage noen kilometer med tunnell for trikken først, ikke sant? Og øst-vest-traséen er et evig mareritt. Jeg pendler selv gjennom byen, og Rådhusplassen er ikke bra. Men helt ærlig, gjennom Bjørvika, rundt festningen og senere fra bak Aker Brygge og vestover er det dan ganske bra nå? Jeg tror alle gode tanker om lette løsningen for en "sykkelmotorvei" gjennom Oslo sentrum vil bli tatt i mot med takk.

PS: Du glemte helt å klage på at ikke Mosseveien er lagt i tunnell ennå? Det har vel vært et prosjekt enda lengre enn Kongsveien?

Re: Byrådet i Oslo spandere sykkelreparasjoner? [Re: Thomas-] #2611911 05/06/2020 09:56
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Avhengig
G
Selvsagt skal vi ikke klage. Vi skal betale skatt og holde kjeft.

Re: Byrådet i Oslo spandere sykkelreparasjoner? [Re: gutt45kg] #2611922 05/06/2020 10:22
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Selvsagt skal vi ikke klage. Vi skal betale skatt og holde kjeft.

Overhodet ikke. Sørg for at du blir nullskatteyter og klag fra hjemmekontoret i Thailand.

Anonym5
Re: Byrådet i Oslo spandere sykkelreparasjoner? [Re: Gråstein] #2611925 05/06/2020 10:39
B
Brabus Offline
Avhengig
Avhengig
B
Sitat: Gråstein
Her var det mye positivitet...

gutt45, var du først negativ fordi det var for mye omfang, og nå negativ fordi det er for lite omfang?

Jeg har en mor som hra på listen sin at hun trenger hjelp til å pumpe luft i dekkene på syklene sine om våren. Jeg har venner som ikke har brukt sykkelen på årevis fordi "det er noe galt med girene" (som tok to minutter å fikse).

Som noen skriver, det er jo akkurat disse småtingene som er dørstokkmila for mange. Gammel sykkel, og føler det blir for dumt å bruke 500 kroner på å fikse den. Gi folk muligheten til å stille seg i kø for å få gjort unna disse fem-minutter-jobbene av noen med bitte litt peiling. Jeg er langt fra å kunne jobbe på et sykkelverksted, men selv det lille jeg kan kunne nok fikset mange sykler.

Det er nok mange som trenger hjelp til pumpe luft i hjulene og smøre kjedet, spørsmålet mitt er hvorfor det skal betales over skatteseddelen og ikke direkte av forbruker.
Hvis det er en fem minutters jobb så koster det heller ikke 500,-kr hos XXL

Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
Re: Byrådet i Oslo spandere sykkelreparasjoner? [Re: Brabus] #2611926 05/06/2020 10:44
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Brabus

Det er nok mange som trenger hjelp til pumpe luft i hjulene og smøre kjedet, spørsmålet mitt er hvorfor det skal betales over skatteseddelen og ikke direkte av forbruker.

Fordi det er en målsetting å få flere til å sykle. En målsetting det er bred politisk enighet til og med. Da kan et slikt tiltak lønne seg ganske raskt både samfunnsøkonomisk og faktisk økonomisk for kommunen på sikt.
Du skjønner at samferdsel og trafikk og sykling henger sammen med ganske mye annet, ikke sant? Færre bilulykker, mindre forurensing, mindre forsinkelser til jobb, bedre helse, færre sykedøgn, bedre trivsel generelt osv osv.
Et byråds jobb er å gjøre byen bedre å bo og jobbe i for så mange som mulig. Hvis flere syklister kan være med å bidra til det, så er nok ikke dette den store investeringen i totalen.
Hva mener du gir mest valuta for pengene for Oslo-folks trivsel og livskvalitet?

Øyvind Aas
Re: Byrådet i Oslo spandere sykkelreparasjoner? [Re: Thomas-] #2611940 05/06/2020 11:41
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Det er mange ting som gjøres gratis for innbyggerne selv om det koster penger for kommunen. Og det er ende flere ting som subsidieres av det offentlige for å gjøre det rimeligere. Å fikse småting på en sykkel koster neppe mer for den offentlige enn det feks en billett i operaen gjør..

Det fine med å gjøre ting i offentlig regi, er at man fjerner veldig mange fordyrende ledd. Hvis de i tillegg gjør det med en køordning oppnår de to ting: Supereffektive mekanikere som ikke trengerå bruke tid på innsjekk og utsjekk av sykler, men alltid får en ny sykkel rett i fanget.
En ganske treffsikker måte å finne målgruppen. De som heller betaler 3-600 kroner på XXL enn å stå i kø, de har sikkert råd til det også.

Re: Byrådet i Oslo spandere sykkelreparasjoner? [Re: sykkeloyvind] #2611944 05/06/2020 12:00
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Sitat: sykkeloyvind

Fordi det er en målsetting å få flere til å sykle. En målsetting det er bred politisk enighet til og med. Da kan et slikt tiltak lønne seg ganske raskt både samfunnsøkonomisk og faktisk økonomisk for kommunen på sikt.
Du skjønner at samferdsel og trafikk og sykling henger sammen med ganske mye annet, ikke sant? Færre bilulykker, mindre forurensing, mindre forsinkelser til jobb, bedre helse, færre sykedøgn, bedre trivsel generelt osv osv.
Et byråds jobb er å gjøre byen bedre å bo og jobbe i for så mange som mulig. Hvis flere syklister kan være med å bidra til det, så er nok ikke dette den store investeringen i totalen.
Hva mener du gir mest valuta for pengene for Oslo-folks trivsel og livskvalitet?

Hvorfor ikke gi folk et par joggesko "gratis" også?

Merkelig hvorfor du har et slikt behov for å harselere over andres innlegg.

Dette blir fort en stor prinsipiell diskusjon hvor mange ikke helt forstår hvorfor stat/kommune skal blande seg inn i relativt uviktige ting. Spesielt ikke når man knapt kommer til å behovsprøve dette.

Jeg er glad for at kommunen ønsker å tilrettelegge for at folk får muligheten til å leve så sunt som mulig, men synes samtidig at dette tilbudet er fullstendig skivebom. Jeg skulle som vel tidligere nevnt likt å se hvor mange som i dag ikke sykler vil komme til å sykle på bakgrunn av dette tiltaket. Mitt hypotese er noe mellom 0 og 1%.

Re: Byrådet i Oslo spandere sykkelreparasjoner? [Re: Havre] #2611946 05/06/2020 12:08
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Havre

Nå har jeg lest Øyvinds innlegg flere ganger, og jeg ser ikke hvor harselasen ligger.

Kan noen hjelpe?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Byrådet i Oslo spandere sykkelreparasjoner? [Re: Thomas-] #2611950 05/06/2020 12:30
T
Thomas- Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
T
Som flere har kommentert i tråden, det er mange og store oppgaver som må løses for å nå målsetningen om andel syklende. Man kan være enig eller uenig i målene, men de målene er kommet som resultat av en demokratisk prosess og inntil neste valg står de.
Det som er bekymringsfullt er at et byråd bruker tiden sin på småting (tre ettermiddager med enkelt sykkelvedlikehold) når de store oppgavene bokstavelig talt står i kø. Skal like å se den næringslivslederen som prioriterer slik. Veien ut er kort.

Re: Byrådet i Oslo spandere sykkelreparasjoner? [Re: Havre] #2611951 05/06/2020 12:30
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Mitt hypotese er noe mellom 0 og 1%.

Hvis noe i nærheten av 1% av befolkningen begynner å sykle som følge av dette, vil jeg si det er det mest suksessfulle tiltaket i historien :-)

Re: Byrådet i Oslo spandere sykkelreparasjoner? [Re: GeirK] #2611952 05/06/2020 12:32
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Sitat: GeirK

Nå har jeg lest Øyvinds innlegg flere ganger, og jeg ser ikke hvor harselasen ligger.

Kan noen hjelpe?

Harselere er muligens et sterkt ord, men fraser som "du skjønner" "ikke sant?" er jo klassisk hersketeknikk hvor motparten er så dum at han ikke forstår derfor har han slike meninger.

Re: Byrådet i Oslo spandere sykkelreparasjoner? [Re: Havre] #2611958 05/06/2020 12:49
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: GeirK

Kan noen hjelpe?

Harselere er muligens et sterkt ord, men fraser som "du skjønner" "ikke sant?" er jo klassisk hersketeknikk hvor motparten er så dum at han ikke forstår derfor har han slike meninger.

Det var i så fall ikke meningen. Men jeg synes det er rart at det skal være så stor motstand mot å bruke noen skattekroner på sykkelfremmende tiltak, all den tid all forskning viser at det at flere sykler sparer samfunnet for mange penger.

Øyvind Aas
Re: Byrådet i Oslo spandere sykkelreparasjoner? [Re: Thomas-] #2611960 05/06/2020 12:52
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jfr denne: https://www.fvn.no/mening/i/7WaKB/samfunnet-sparer-26-kroner-per-km-naar-vi-sykler

Hvis disse som får hjelp til å pumpe opp dekkene da sykler 20 km de ellers ikke ville ha syklet har kommunen tjent inn de 500 skattekronene de brukte på å betale den ufaglærte mekanikeren for jobben.

Øyvind Aas
Re: Byrådet i Oslo spandere sykkelreparasjoner? [Re: Thomas-] #2611962 05/06/2020 12:56
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Jeg er ikke prinsipielt i mot å tilrettelegge for sunne aktiviteter (selv om man fort havner i en skvis på et eller annet tidspunkt ved at "hvis du får det så skal jeg ha det" osv. - men la oss legge det til side - den andre siden av den problemstillingen blir selvsagt at da kan man ikke gjøre noe?).

Jeg leser mer Brabus sitt innlegg som kritt av dette konkrete forslaget - og den kritikken deler jeg. For meg er det en overhengende fare for at det blir litt som BSU at de som har råd til BSU får en ekstra påskjønnelse og de som ikke har råd får ikke ta del i det godet (altså de som allerede sykler bruker muligheten til en "gratis sjekk", mens de som ikke sykler uansett ikke gjør det).

Redigert av Havre; 05/06/2020 13:00.
Re: Byrådet i Oslo spandere sykkelreparasjoner? [Re: Thomas-] #2611963 05/06/2020 12:58
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: Thomas-
Det som er bekymringsfullt er at et byråd bruker tiden sin på småting (tre ettermiddager med enkelt sykkelvedlikehold) når de store oppgavene bokstavelig talt står i kø. Skal like å se den næringslivslederen som prioriterer slik. Veien ut er kort.

Ja, dette er nok et prosjekt der det står daglige oppfølgningsmøter på agendaen, minst tre komiteer skal koordineres og jobbe med prosjektet, og en enorm stor pott som tar fra barn og eldre er satt av til dette. Dette er nok noe som vil kreve mange ukesverk!

Sorry, men det er litt for lett å harselere med sånne unyanserte innlegg som kun går inn for å krangle om flisespikking.

Jeg tipper dette har avkrevd tidsbruk litt i samme skalaen som en næringslivsleder som bestemmer seg for eller delegerer bort avgjørelsen om hvilket bakeri man skal bestille kake til 50-års-jubilanten i kollegiet fra.

Per B.
Re: Byrådet i Oslo spandere sykkelreparasjoner? [Re: Thomas-] #2611969 05/06/2020 13:29
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sponser man kollektivtransporten kan man sponse sykling. Ser ikke at men kan vere prinsippielt for det ene men mot det andre.

Re: Byrådet i Oslo spandere sykkelreparasjoner? [Re: Appelsin] #2611971 05/06/2020 13:39
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Sitat: Appelsin
Sponser man kollektivtransporten kan man sponse sykling. Ser ikke at men kan vere prinsippielt for det ene men mot det andre.

Alltid et spørsmål om hvor man skal stoppe. Hvorfor skal han som sykler får støtte, men ikke hun som går osv.?

Jeg mener ikke det på en frekk måte, men jeg mener det stiller ganske store krav til effekten av det man gjør. Her inne på dette forumet liker man å være såkalt vitenskapelig hvor det meste skal kunne bevises. Jeg mener ikke at all politikk må kunnes bevises fra forskning, men jeg mener alle som bruker penger på vegne av andre må være veldig trygge på at det vil ha en faktisk effekt. For meg blir dette ren symbolpolitikk (så får man se om jeg tar feil selvsagt).

Re: Byrådet i Oslo spandere sykkelreparasjoner? [Re: Havre] #2611998 05/06/2020 16:20
perbl Offline
More than words
More than words
For meg blir dette ren symbolpolitikk (så får man se om jeg tar feil selvsagt).

Akkurat det er jeg nok litt enig i. Men det er ikke all symbolpolitikk jeg nødvendigvis synes er like håpløs.

Jeg tror feks heller ikke at sykkelheisen Trampe her i Trondheim har noen enorm effekt på sykkelandelen, og den krever nå vedlikehold og ressurser hinsides mer enn tre kvelder med gratis sykkelsjekk.

Jeg tror ærlig talt heller ikke alle dugnadstimene jeg har lagt ned for å mekke gratis for byens syklister hjelper så særlig på sykkelandelen heller. Men jeg synes likevel det er helt greie tiltak for å skape litt blest om sykling, eller symbolpolitikk som man kan kalle det.

Selv om det enkelte tiltak alene ikke kan ha noen klart definert målbar effekt på x komma y flere syklister, tror jeg totalpakka kan ha en gunstig effekt i at vi etablerer en kultur det det tydelig markeres at sykling er noe man er villig til å satse på og framsnakke.

Redigert av perbl; 05/06/2020 16:39.

Per B.
Re: Byrådet i Oslo spandere sykkelreparasjoner? [Re: sykkeloyvind] #2612005 05/06/2020 17:25
B
Brabus Offline
Avhengig
Avhengig
B

Hallo Mr Ovenifraogned;
dette spandable tilbudet om å fylle luft i dekkene er vel så mye for å skape blest om seg selv som noe annet.

XXL har gratis service på nyere sykler kjøpt hos dem og krever 299,- for nye kunder som har handlet sykkel ett annet sted
De som finnner ett slikt prisnivå uoverkommelig er sannsyneligvis godt tatt vare på av NAV allerede

Re: Byrådet i Oslo spandere sykkelreparasjoner? [Re: sykkeloyvind] #2612006 05/06/2020 17:29
B
Brabus Offline
Avhengig
Avhengig
B
Jfr denne: https://www.fvn.no/mening/i/7WaKB/samfunnet-sparer-26-kroner-per-km-naar-vi-sykler

Hvis disse som får hjelp til å pumpe opp dekkene da sykler 20 km de ellers ikke ville ha syklet har kommunen tjent inn de 500 skattekronene de brukte på å betale den ufaglærte mekanikeren for jobben.

Tror du at de som ikke evner å pumpe luft i hjulene vil vil sykle 20km tr jobb daglig, er du helt seriøs nå ?

Re: Byrådet i Oslo spandere sykkelreparasjoner? [Re: Thomas-] #2612007 05/06/2020 17:31
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Nå har vel sykkeloyvind klarlagt at han ikke mente det slik det innlegget fremsto. Synes vi da kan la den ligge.

Re: Byrådet i Oslo spandere sykkelreparasjoner? [Re: Brabus] #2612020 05/06/2020 18:49
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M

Tror du at de som ikke evner å pumpe luft i hjulene vil vil sykle 20km tr jobb daglig, er du helt seriøs nå ?

Man trenger da ikke sykle 20km tur retur jobb daglig for at sykkel skal ha noe for seg i byen …

At det er mange som ikke evner å bytte slange på en sykkel, men som fint klarer å sykle et par kilometer til å fra jobb i sommersesongen er det vel liten tvil om. Jeg var selv der på et tidspunkt etter å ha kjøpt sykkel på sykkelauksjon. På Oslo Sportslager var det flere ukers ventetid, og det er det i disse dager også.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Byrådet i Oslo spandere sykkelreparasjoner? [Re: magnusc] #2612026 05/06/2020 20:15
T
Thomas- Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
T
Sitat: magnusc
At det er mange som ikke evner å bytte slange på en sykkel, men som fint klarer å sykle et par kilometer til å fra jobb i sommersesongen er det vel liten tvil om. Jeg var selv der på et tidspunkt etter å ha kjøpt sykkel på sykkelauksjon. På Oslo Sportslager var det flere ukers ventetid, og det er det i disse dager også.
Ja da er det bare å vente på en av de tre ettermiddagene Oslo kommune skal få orden på borgernes sykler. 25. juni, 2. juli og 20. august.

Side 2 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support