Nå som vi sitter i corona-limbo passer det godt å planlegge innenlands bikepackingtur til sommeren. Da må man selvsagt føre pakkliste! Kanskje er det interessant å se hva andre tar med seg på tur? Med bikepacking er det som kjent begrenset med plass i veskene, så man må prøve å ta med seg minst mulig.
Her er min pakkliste for i år, for turer på opptil to uker i nærheten av sivilisasjonen. Vekta er nok noe upresis på siste halvdel av lista, her har jeg foreløpig kun gjort en kvalifisert gjetning. Gassbrenner er her utelatt, men blir trolig med (avhengig av varighet/rute), noe som legger til en god halvkilo ink. kjele, spork og gassboks.
Kjekk tråd! Morsom "spade-for-en-spade" under rubrikken for apotek.
Jeg snuser litt på bikepacking selv, men en litt merkelig variant med to ganske lange etapper og en hotellovernatting. Ser for meg én rammeveske, muligens en "gammeldags" salveske kun med verktøy i tillegg.
Ser på to vesker med tilsynelatende nokså like utvendige mål, men stor forskjell i antall liter. Trykkfeil? Breddeforskjell?
Enig, 14L virker overdrevet. Men det er ikke trykkfeil fra Bikeshop, det samme tallet står på Apidura sine egne sider. Revelate Designs har en lignende bag og i omtrent samme størrelse oppgis volumet på den til 9L, det høres ut som et mer sannsynlig tall.
Følger tråden med interesse. Har kun drevet med luksus-bikepacking selv, altså overnatting i varm seng, men har ambisjoner om å sove under åpen himmel etterhvert. Må sette meg inn i både hva man trenger av utstyr og hvordan man pakker effektivt.
I disse tider ligger ikke forholdene til rette for turer over flere dager og uker gjennom flere kommuner eller land, men det er, som Ole skriver, en god anledning til å legge planer.
Prøvde i går å finne ut av dette med vidt forskjellig volum på liknende rammevesker ved å sammenligne mål. Gav til slutt opp ettersom få av produsentene oppgir dybde/tykkelse på rammeveskene.
Hva gjelder Apidura Expedition, er 14 liters versjonen ikke bare så stor at den ikke vil få plass i mange rammer, men etter videoer og bilder fra tester å dømme, synes det som alle veskene i serien er rimelig tykke og vil kunne bule ut (?).
Har forsøkt rammeveske, men er ærlig talt lite glad i dem. Liker rett og slett ikke at beina kan berøre dem ved aktiv sykling. Og foretrekker standard drikkeflasker. Andre har selvsagt andre preferanser - mener ikke å starte noen debatt om det.
Kudos for at trådstarter vil bruke BMC Teammachine for bikepacking Jeg liker absolutt innstillingen. Selv Valentino har jo satt vesker på sin frøken Specialissima
Jeg bruker rammeveske fra revelate design. Syns den er veldig, veldig bra. Man kan selvfølgelig stappe masse rart i den, men hvis det blir helt fullt buler det ut så mye at man får det problemet sepeda nevner med berøring. Mulig at apidura er tenkt mer til terrengsykkel der kranken er bredere.
Jepp! Dette var fra en 100% unsupported i skogen, så i tillegg var det med mat for ca. tre dager (ble litt lite, husker jeg....). Det som ikke synes her er at det var en liten kamelpukkelhump oppå seteraketten. I tillegg hadde jeg jo klær og sko på kroppen....de er også med på bildet.
Skal finne et bilde av hele riggen litt senere i dag.
Digg, Furu! Grundig pakkliste, stilmessig på høyde (høy eventyrfaktor på skotøyet!), og plusspoeng for lunt stemningsbilde med hengekøya. Forstår jeg det riktig at sykkelen i ettertid har blitt stjålet? Veldig synd i såfall..
Sitat: Sepeda
Har forsøkt rammeveske, men er ærlig talt lite glad i dem. Liker rett og slett ikke at beina kan berøre dem ved aktiv sykling. Og foretrekker standard drikkeflasker. Andre har selvsagt andre preferanser - mener ikke å starte noen debatt om det.
Kudos for at trådstarter vil bruke BMC Teammachine for bikepacking Jeg liker absolutt innstillingen. Selv Valentino har jo satt vesker på sin frøken Specialissima
Nøkkelen er, som sun flyer korrekt påpeker, å ikke stappe rammeveska for full. Jeg liker å ha tunge småting oppi den (verktøy, powerbank, mat, teltstang og -plugger) samt ekstra sykkeltøy som man gjerne vil ha lett tilgang på om været skulle slå om. Kan også være forskjeller på produsenter her, noen er kanskje flinkere til å ta hensyn til at beina skal kunne bevege seg uhindret og syr veska litt smalere.
Debatt om sykkelvesker er jo rått. Husker det gikk en kule varmt i den andre tråden om seterakett vs. bagasjebrett + pakkpose i fjor. Etter å ha argumentert for sistnevnte, er jeg nå tilbake på seterakett. Mindre kapasitet, litt tyngre, men til gjengjeld: mer aero og tyngdepunktet litt lenger frem på sykkelen, noe jeg liker for stabilitetens del. BMCen har naturligvis ikke rackmounts uansett.
Sitat: EmilZipp
Flott liste, jeg har en plan om hengekøye + duk fremfor telt. men telt er nok å foretrekke ved mange overnattinger....
Om man tenker å overnatte i lavlandet, så tror jeg hengekøye er helt prima. Har ingen erfaring med det selv, men det ser unektelig behagelig ut, ref. Furu sitt bilde over. For min egen del er jeg ofte innom snaufjell og campingplasser på tur, og der er telt litt mer praktisk.
Husker det gikk en kule varmt i den andre tråden om seterakett vs. bagasjebrett + pakkpose i fjor. Etter å ha argumentert for sistnevnte, er jeg nå tilbake på seterakett.
Bra at du nå endelig har valgt det eneste rette og riktige.
Neida.
Minner meg om journalist Gunnar Kagge som i Kunsten å sykle USA på tvers beskriver hvordan han på et sykkelforum kom i fare for å skrive at han vurderte vogn og ikke sidevesker, hvorpå han fikk så mye fordømmelse og hat at han fortørnet måtte trekke seg ut
Og etter min erfaring (kan være vognen sin feil) er at vogner "hopper" for mye i større hastigheter, så det er mer behagelig å holde jevn fart med seterakett
Det gjelder å ha tunga rett i munnen og vite hva som finnes. Bagasjebrett med sidevesker er ikke aero og fyller man de opp blir sykkelen i ubalanse/baktung. Seterakett har jo ikke plass til så mye men er lett, aero og passer på alle sykler. Ulempen der er jo at det blir masse knot å finne spesifikke ting i denne bagen uten å velte hele innholdet ut. Dessuten vingler den som regel. Etter å ha lest litt på ridefar.info ble jeg klar over et tredje alternativ som er en racktopbag. Den er like aero som seteraketten, mer fleksibel og man sparer tid på å lete etter ting. En slik brukte jeg i fjor sommer på min langtur. Og jeg bruker den ofte ennå: https://www.aliexpress.com/item/32891371427.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.6e097ddetfNesr&algo_pvid=f025e470-1868-4fef-8141-248e7abd4bc4&algo_expid=f025e470-1868-4fef-8141-248e7abd4bc4-12&btsid=0ab6d69f15844558644091987e1d53&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_
Vektmessig blir det ca 1 kilo tyngre enn seterakett pga bagasjebrettet og at selve bag'en veier noe mer. Om det betyr noe kan man tenke over. Men det finnes et seriøst regnestykke som viser at man taper bare 1 minutt pr kilo på en 100km etappe med "normal" høydekurve på asfalt. Hvis man sykler 300km pr dag i et bikepacking-race mener jeg at man fort taper mer enn 3 minutt på å ha et bagoppsett som gjør innholdet knotete å nå. Og er man på en ren tur betyr det faktisk ikke noe i det hele tatt. Kilde: https://ridefar.info/bike/cycling-speed/weight/
Herlig! Her var det mye bra info fra en som åpenbart har lasta opp en sykkel før. Enkel tilgang på essentials er definitivt et viktig hensyn å ta når man er på bikepackingtur.
Ridefar er en veldig bra ressurs. Det er et interessant regnestykke du linka til, om enn kanskje litt optimistisk? Det legger jo til grunn at man i utforkjøringene kjører raskere med mer vekt, men i praksis vil jo hastighetene her stort sett være like, ettersom man bremser og holder farten der man føler man har kontroll, særlig på de brattere utforkjøringene. Samtidig så er det jo en god del solide klatringer her til lands, og hvis rytteren i tillegg er liten og lett, så vil man merke den ekstra vekta over en lang dag.
Men hovedpoenget hans, at vekta spiller mindre rolle enn man tror, kan jeg være med på. Og særlig om den ekstra vekta gjør at du sparer tid på andre ting!
Sitat: adrianbugge
Håndkle Badebukse Øl
Hooo! The bare essentials! Trenger ikke stort mer enn det for å kose seg på tur.
Arkel har jo noen monsterbager og, hvis man vil ha med enda mer enn det man får i den 15l-saken. Koster nok å være kar framover med dagens situasjon... Ble dyrt nok da jeg bestilte forrige sommer og.
Slår et slag for vogn! I de rette omgivelser ser den ikke så verst ut.. Mulig noen mener det ødelegger idyllen. I min rakett får jeg knapt plass til "en dag på jobben".
Det har nok litt å gjøre med at vi gjerne vil gjøre mer enn å sykle på tur. F. eks campe i fjellet flere dager og gå turer før man sykler ned igjen. Krever det litt mer plass til proviant, men er imponert over hvor mye som går uten vogn eller rack over her. Mulig vi bør gå over behov og pakkerutiner.
Opplever ikke vogn som ustabil i fart (mulig fordi vi vi har etthjuls?). Liker bedre å dra vogn enn tungt lastet trunkbag egentlig. Pga. at vogn veier litt, blir oppsett gjerne store lette ting i vogn og tunge mindre ting i trunkbag.
Tror ikke jeg skal skrive noen pakkliste. Må være for mye unødvendig der. Vogn er litt mindre elegant ja, men trenger jeg plassen kjører jeg heller vogn enn overlastet rack ihvertfall.
Denne tråden må ikke dø enda. Har du ikke med deg fottøy i lista di Ole? Ellers ser den veldig lik ut det jeg tenker. Regner også med at stillongsen erstatter behovet for en eventuell ullboxer? Legger ved link til artikkelen Christian Ekdal har skrevet for Sørensen med hva han pakker i sine bagger (med litt ekstra raphareklame)
Overnattingsutstyret han har er alt for dyrt for meg som ikke vet om jeg kommer til å like det eller ei. Noen konkrete tips til soveposer med t limit rundt 5c som er ganske rimelige og selvfølgelig lette og komprimerbare? Komprimeringen er kanskje viktigst. Samme med liggeunderlag.
Husker det gikk en kule varmt i den andre tråden om seterakett vs. bagasjebrett + pakkpose i fjor. Etter å ha argumentert for sistnevnte, er jeg nå tilbake på seterakett. Mindre kapasitet, litt tyngre, men til gjengjeld: mer aero og tyngdepunktet litt lenger frem på sykkelen, noe jeg liker for stabilitetens del.
Ja takk begge deler? Har sett folk kombinere... tubus airy m drybag + seterakett. Så lenge man ikke blir for baktung da.
Arkel har jo noen monsterbager og, hvis man vil ha med enda mer enn det man får i den 15l-saken. Koster nok å være kar framover med dagens situasjon... Ble dyrt nok da jeg bestilte forrige sommer og.
Sist jeg gjorde litt research mener jeg det var denne baggen (setepinne-saken) som ikke tålte karbon-setepinner. Klemringen risikerer å ødelegge karbonet. Kan være greit å dobbeltsjekke hvis man er i markedet for den baggen, for det er nok den mest stabile romperakketen der ute.