Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 4 1 2 3 4

Sti - blokkering av KOM-spor

Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: neonstz] #2608697 20/05/2020 21:17
B
BRD Offline
Ringrev
Ringrev
B
Sitat: neonstz
Sitat: BRD
Tror du undervurderer evnene til de som velger «snarveien» og ikke helt forstår motivasjonen. Tror ikke de velger den fordi de ikke klarer den, ei heller at de har lyst til å gruse stier for å gjøre de kjørbare på gravelsykler, men fordi de synes flyt er morsommere og at der skikkelig kjipt å måtte bremse ned for den litt kjipe svingen. De har andre mål med sporten sin enn deg rett og slett.

Jeg forstår motivasjonen, men det betyr ikke at man kan ta seg til rette. Nå tenker jeg heller ikke akkurat disse personene vil gruslegge stiene, men det er jo andre personer med andre mål igjen som sikkert hadde satt pris på det. Hvis noen plutselig hadde troppet opp og gruslagt Pioneren så hadde det jo blitt ramaskrik, men det er jo i prinsippet noe av det samme.

Pioneren er jo så slitt og brei nå at den nærmest er som en grusvei flere steder uansett...... haha

Neida, men i dypeste alvor. Du kan jo fortsatt sykle den linja du vil sykle og kose deg med det.... linja du foretrekker er jo ikke ødelagt?

Skjønner ikke problemet. Den aktuelle stien ble jo i 2016 utgangspunktet tilrettelagt for sykling. Så da er det jo et bare et spørsmål om hvordan stien skal utformes og hvem som har rett til å ta seg til rette og å utvikle den videre da? Disse syklistene mener tydligvis noe annet enn deg. Det er ikke sånn at man har rasert en gammel smal flott singeltrack med å kutte den svingen.

Det her oppstått en alternativ linje det er alt. Blir alt for lett å kalle dette strava-jag, gjøre narr av og forenkle motivasjonen disse syklistene. De har det gøy på en litt annen måte en deg bare. De vil ha flyt og fart. Hvis man skal krangle om hvem som har mest rett til å tilrettelegge og til hvordan sykling Man skal drive med må vi her inne passe oss for å ikke ende opp som bitre gamle stinisser og å gjøre oss selv utdaterte: da vil enda færre av de positive meningene og holdningene vår overleve til neste generasjon stisyklister/enduroister. For de er mange mtp å ta vare på naturen og å ha et godt forhold til de andre brukergruppene i skogen.
Det er lov å prøve den andre linja. Kanskje du kommer til å synes den er gøy som en variasjon også ICON_WINK

Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: DesmoSkier] #2608700 20/05/2020 21:27
DesmoSkier Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
BRD, vi som diskuterer her inne er jo allerede bitre gamle stinisser ICON_WINK Akkurat det slaget er tapt for lengst ICON_LAUGH

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: DesmoSkier] #2608702 20/05/2020 21:33
B
BRD Offline
Ringrev
Ringrev
B
Sitat: DesmoSkier
BRD, vi som diskuterer her inne er jo allerede bitre gamle stinisser ICON_WINK Akkurat det slaget er tapt for lengst ICON_LAUGH

Uansett er denne diskusjonen sterkt opphøyet i saklighet i forhold til den lange tråden om den steinen som hadde blitt flytta på eller hva det var i lutvann enduro i fjor ICON_WINK

Har fortsatt et lite håp for oss!

Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: BRD] #2608707 20/05/2020 21:56
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Tror du undervurderer evnene til de som velger «snarveien» og ikke helt forstår motivasjonen. Tror ikke de velger den fordi de ikke klarer den, ei heller at de har lyst til å gruse stier for å gjøre de kjørbare på gravelsykler, men fordi de synes flyt er morsommere og at der skikkelig kjipt å måtte bremse ned for den litt kjipe svingen. De har andre mål med sporten sin enn deg rett og slett.

Ja, det er åpenbart noen som med mål som ikke er forenelig med aktivitet på naturlig sti og de må bare pelle seg ut av marka og til nærmeste sykkelpark/anlegg der de finner stier tilpasset sine målsettinger. De med mål som bokstavelig talt går på tvers av vernet av smalsti har ingen rett til å ødelegge både stier og omdømme for oss som har som mål å sykle stien og respektere andre markabrukere. Når livet blir kjipt av å svinge og bremse så kan jeg anbefale rulle. Veldig god flyt har jeg hørt.

Jeg lurer på om de som med viten og vilje ødelegger smalsti har en eneste tanke om hva de etterlater til fremtidige generasjoner. Har ikke de også rett på smalsti?

Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: DesmoSkier] #2608709 20/05/2020 22:05
DesmoSkier Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
Jeg er enig med erikskon her. Flyt er ikke ensbetydende med rettfram-spor. Sving kan også være flyt, men det krever at man øver på det. Og det virker det jo som ikke alle er interessert i. Jeg digger svinger, og vet at mange andre også gjør det. Så da blir jeg irritert når andre retter ut stien. For om noen år kommer veldig mange stier til å gå rett fram om vi ikke gjør noe med det nå.

Helge
Strava
Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: erikskon] #2608710 20/05/2020 22:08
B
BRD Offline
Ringrev
Ringrev
B
Sitat: erikskon

Ja, det er åpenbart noen som med mål som ikke er forenelig med aktivitet på naturlig sti og de må bare pelle seg ut av marka og til nærmeste sykkelpark/anlegg der de finner stier tilpasset sine målsettinger. De med mål som bokstavelig talt går på tvers av vernet av smalsti har ingen rett til å ødelegge både stier og omdømme for oss som har som mål å sykle stien og respektere andre markabrukere. Når livet blir kjipt av å svinge og bremse så kan jeg anbefale rulle. Veldig god flyt har jeg hørt.

Jeg lurer på om de som med viten og vilje ødelegger smalsti har en eneste tanke om hva de etterlater til fremtidige generasjoner. Har ikke de også rett på smalsti?

Denne aktuelle stien ble tilrettelagt for sykling i 2016. Det er ikke en naturlig smalsti, men en gammel tømmerhoggersti som var igjenngrodd som ble gjennåpnet Mtp sykling og i flere etaper tilrettelagt for sykling.

I Oslo-området må man lenger inn i marka for å finne smal singletrack nå. Tror ikke man skal forvente å finne det en kilometer fra parkeringen til rustadsaga. Hovedgrunnen til dette er ikke kids som vil ha det gøy i skogen, men økt bruk av alle brukergruppene i marka. Syklister, fottister og ryttere på hest.

Se bare på pioneren. Tror ikke den hadde holdt seg som en smalsti selv om alle hadde prøvd følge den opprinnelege linja. Stien blir uansett bredere Og bredere av økt bruk tror jeg. Veldig vanskelig å unngå.

Synes det er flott at flere kommer seg ut og bruker skogen jeg. Inkludert alle brukergrupper. Det er garanti for at flere vil vil bevare bynære skogsområder til rekreasjon, sport og friluftsliv.

Så får vi tåle at det ser litt annerledes ut i takt med tiden.

Bedre med slitt sti en blokker og kjøpesenter

Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: DesmoSkier] #2608713 20/05/2020 22:13
B
BRD Offline
Ringrev
Ringrev
B
Jeg er enig med erikskon her. Flyt er ikke ensbetydende med rettfram-spor. Sving kan også være flyt, men det krever at man øver på det. Og det virker det jo som ikke alle er interessert i. Jeg digger svinger, og vet at mange andre også gjør det. Så da blir jeg irritert når andre retter ut stien. For om noen år kommer veldig mange stier til å gå rett fram om vi ikke gjør noe med det nå.

På hvilket tidspunkt i denne Stiens historie føler du at den ble ødelagt da? Den har jo utviklet seg over tid og blitt bygget i flere etapper?

Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: DesmoSkier] #2608717 20/05/2020 22:27
DesmoSkier Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
Så lenge originalsporet er der så er den ikke ødelagt. Men det er stor sjanse for at det er borte om noen år. Da er stien ikke så bra som den kunne vært.

Jeg kunne forresten være interessert i å høre fra noen som faktisk har kjørt opp et rettfram-spor som ikke var der fra før, gjerne de i Brumlebass. Finnes det noen her inne som tør å innrømme det? Jeg er oppriktig nysgjerrig på motivasjonen.

Helge
Strava
Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: DesmoSkier] #2608719 20/05/2020 22:47
B
BRD Offline
Ringrev
Ringrev
B
Originalsporet på den stien er jo blitt forandret flere ganger. Rett etter den svingen vi nå har diskutert er det nå et stilkryss for eks. Den orginale linja var jo ned til høyre i dumpa så man måtte tråkke litt mer opp en liten bakke før neste sving. Nå er den linja det virker som alle bruker den nye stien som tar den høye linja til venstre over og ned svaberg og rett inn i svingen. Før var det et dropp litt senere ned der som man måtte høkke for å greie som endte i liten bakke. Der ble det plassert stokker som gjorde at man kunne rulle droppet. Dette er kun noen av flere tilrettelegginger på den stien. Altså vi kan diskutere mange stier som er ødelagt, men akkurat brumebass er så gjennomdesignet nå at den har mer likheter med de bermsa ned gamle slalåmbakken ved fjellstad enn en smalsti.

Det var vell forøvrig bare den stien mellom brumlebass og trolldalsåsen enduro (aldri hørt noe etablert navn på den) som var i det hele tatt sykkelbar uten en masse utbedringer av de nedoverstiene som nå er i bruk på den siden av skullerudåse

Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: DesmoSkier] #2608724 20/05/2020 23:22
Altabjorn Offline
Ivrig
Ivrig
Hårnålssvingen har nå tre alternativ. Selve "hårnåla" først da, en idiotlagd endurolinje som krysser rett over den opprinnelige stien, og som etterhvert vil blli et digert sår. Som et alternativ til dette finnes det nå også et tredje alternativ som følger en mer naturlig renne i terrenget. Denne linja er aller raskest, men også den som samsvarer best med den øvrige flyten i stien.

Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: BRD] #2608727 21/05/2020 04:01
tmork Offline
Lilloman
Lilloman

Uansett er denne diskusjonen sterkt opphøyet i saklighet i forhold til den lange tråden om den steinen som hadde blitt flytta på eller hva det var i lutvann enduro i fjor ICON_WINK

Har fortsatt et lite håp for oss!

Steiner i østmarka har ingen interesse, men nåde den som flytter steinen bak rota ved fuglekassa, oppe i skogen her!

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: Altabjorn] #2608731 21/05/2020 06:13
B
BRD Offline
Ringrev
Ringrev
B
Sitat: Altabjorn
Hårnålssvingen har nå tre alternativ. Selve "hårnåla" først da, en idiotlagd endurolinje som krysser rett over den opprinnelige stien, og som etterhvert vil blli et digert sår. Som et alternativ til dette finnes det nå også et tredje alternativ som følger en mer naturlig renne i terrenget. Denne linja er aller raskest, men også den som samsvarer best med den øvrige flyten i stien.

Jepp. Akkurat denne linja jeg mener og helt enig den følger flyten best.

Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: DesmoSkier] #2608747 21/05/2020 08:20
olechr Offline
More than words
More than words
Jeg aner ikke om jeg kjører original sti eller ikke når jeg sykler i Pioneren, jeg sykler der det er fin sti. Om man sperrer der stien ikke går er helt fint så sant det ikke skaper farlige situasjoner. Når man sperrer er det greit å huske at farten til folk er veldig forskjellig. Så sperringen som ser helt grei ut for noen kan komme skummelt fort på andre.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: DesmoSkier] #2608749 21/05/2020 08:34
D
daktari Offline
Ringrev
Ringrev
D
Samme utfordring i Nordmarka på både kjente og mindre kjente stier.

Lykkelig på sti i mer enn 25 år!
Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: DesmoSkier] #2608769 21/05/2020 09:32
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg tviler på at det kun er KOM-jagere som kutter stier. Lenge siden jeg har syklet Brumlebass, men om det er den svingen jeg tror dere snakker om så synes jeg den er vanskelig. Samme med avslutningen på Lutvann Enduro. Ikke jeg som har kuttet svingene her - jeg lover - men synes ikke det er så rart at det skjer.

Mange av disse stiene er bygget og / eller tilrettelagt av folk som er veldig teknisk dyktige og som tar utgangspunkt i sitt nivå. Så kommer vi vanlige dødelige etter. Da skjer dette.

Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: BRD] #2608776 21/05/2020 10:01
DesmoSkier Online OP
Besatt
OP Online
Besatt

Jepp. Akkurat denne linja jeg mener og helt enig den følger flyten best.

Det nye sporet som fremdeles er en sving synes jeg er helt greit. Det jeg synes er et eksempel på uakseptabel kutting er linjene som bare går rett ned.

Helge
Strava
Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: DesmoSkier] #2608841 21/05/2020 17:56
Ugla Offline
Besatt
Besatt
I utgangspunktet er jo enhver sti slitasje, og mye bruk fører til ditto mer slitasje. Når det er sagt så sykler vi i skogen basert på allemannsrettens bestemmelser. Det mange dessverre glemmer er at med retten kommer også en plikt. Det å lage alternative veier er i strid med den plikten så sant man ikke på forhånd har innhentet nødvendige tillatelser. Sykling utenfor opparbeidet sti er faktisk ikke lov, og nye spor kommer inn i den kategorien.

Mange av eksemplene over er fra Østmarka i Oslo og der har vi flere interessentgrupper som ønsker syklister dit pepper'n gror og som har hatt mange forsøk på å regulere bort (forby) sykling og som også nesten har lyktes tidligere. Når man ser hvordan det er f.eks på begge sider av kosteskaftsbroen i Pioneren, Brumlebass som er nevnt mm. så er det klart at vi har noen som undergraver den fantastiske muligheten vi har til å sykle på eksisterende stier, og langtidseffekten av det kan medføre at sykling på sikt blir forvist til ytterst små deler av marka iht. hva Østmarkas Venner har jobbet aktivt for i ganske så mange år nå.

Lars-Erik
Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: DesmoSkier] #2608885 22/05/2020 05:41
O
olehen Offline
Entusiast
Entusiast
O
Legenden utrykker endel ganger i denne filmen hva han syns om stravaspor /snarveier. (halveis i filmen og utover). https://m.pinkbike.com/news/video-pinkbike-hot-lap-with-sam-hill.html.

Hafjelldobbelkroneforening
Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: olehen] #2608889 22/05/2020 06:05
N
nesegrus Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
N
Sitat: olehen
Legenden utrykker endel ganger i denne filmen hva han syns om stravaspor /snarveier. (halveis i filmen og utover). https://m.pinkbike.com/news/video-pinkbike-hot-lap-with-sam-hill.html.

Det morsomme er jo at han tar en stravalinje selv 1:31 ICON_SMILE

Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: DesmoSkier] #2608901 22/05/2020 07:13
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Grinete gammel gubbe her nå!
Jeg synes Strava linjer/ rett frem linjer stadig blir et økende problem (i mine øyne). Favorittstier, noen av de nært Aron, har fått mange rett frem spor i jakten på gode tider eller dårlig teknikk i mine øyne.
En mangeårig favoritt som mange kjenner som sykler der, Gravningen, har etter mye bruk siste år, fått noen svinger fullstendig rettet ut, det har vært svinger som virkelig har bremset farten og vært litt avgjørende for å få god tid, mens nå er det harvet opp rett frem, ikke til det bedre synes jeg. Rett frem linja gir mer slag og juling, men går raskere....

En skjult perle i 3050 området som har blitt ryddet i fjor/vår og som trengte litt bruk for å sette skikkelig stispor (løype laget etter godkjennelse), har fått stokker og andre hindringer fjernet så linje kan gå rett frem i stedet for en fin berg og dalbane, kule flytsvinger som løypelegger har lagt opp til. De som har fjernet, må opplagt ha sett hvorfor stokkene er lagt ut akkurat der de har vært, gitt faen og nå er stien kjørt såpass at nye linje er tydeligere enn planlagt. Sånt blir jeg irritert av.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: DesmoSkier] #2608924 22/05/2020 08:25
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Enda eldre men ikke så grinete........

Denne diskusjonen viser enda en gang at det er dagens fulldempere som er problemet ikke evt. elektrisk tråkkehjelp. Det er nordmarksofaen som gjør at folk som ikke har noe å gjøte på stiene våre klarer å komme seg så langt inn i marka og ut på stiene.

Kuppet tråden? Bare hyggelig.

😈

Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: DesmoSkier] #2608926 22/05/2020 08:28
Altabjorn Offline
Ivrig
Ivrig
Ja, det er noen ordenlige Stravatroll der ute som like sta og vrange som trollene som legger ut stokker som sykkelhindringer. Har fått demenonstrert gjentatte ganger at bærekraftige og svingete linjer under bygging ikke er noe denne gjengen respekterer. Uansett hvor tydelig det er at stokker som sperrer snarveier og gjørmespor er lagt ut for skape best mulig sti for sykling, så blir sperringene fjernet så lenge det kan gjøres med bare litt løfting.

Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: Altabjorn] #2608970 22/05/2020 11:56
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Ja, det er noen ordenlige Stravatroll der ute som like sta og vrange som trollene som legger ut stokker som sykkelhindringer. Har fått demenonstrert gjentatte ganger at bærekraftige og svingete linjer under bygging ikke er noe denne gjengen respekterer. Uansett hvor tydelig det er at stokker som sperrer snarveier og gjørmespor er lagt ut for skape best mulig sti for sykling, så blir sperringene fjernet så lenge det kan gjøres med bare litt løfting.

Remi Metallier, Enduro-proff, https://www.youtube.com/channel/UC_wCbFZHCh9amfaXXI4yq_g , sa nylig i en video at det er to type stier.
Den ene er stier du følger, den andre er løyper "between the tape". Når det ikke er tape FØLGER DU STIEN. Når det er ritt som er tapet, kan du kutte svinger og lage nye linjer, for da er det offisiel "between the tape".

En god regel.

Men jeg har som tidligere sagt møtt folk som mener at sving ikke er flyt.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: olehen] #2608991 22/05/2020 13:53
Z
zero Offline
Ringrev
Ringrev
Z
Sitat: olehen

"Stay within the bounds of the trail"
I introen, 4s, setter han opp svingen ved å kjøre langt opp i mosen.

-joachim
Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: hbakken] #2608992 22/05/2020 13:56
Z
zero Offline
Ringrev
Ringrev
Z
Sitat: hbakken
...snip...

En skjult perle i 3050 området som har blitt ryddet i fjor/vår og som trengte litt bruk for å sette skikkelig stispor (løype laget etter godkjennelse), har fått stokker og andre hindringer fjernet så linje kan gå rett frem i stedet for en fin berg og dalbane, kule flytsvinger som løypelegger har lagt opp til. De som har fjernet, må opplagt ha sett hvorfor stokkene er lagt ut akkurat der de har vært, gitt faen og nå er stien kjørt såpass at nye linje er tydeligere enn planlagt. Sånt blir jeg irritert av.

Er det lov å spørre: Området rundt Rasaråsen?

-joachim
Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: DesmoSkier] #2609059 22/05/2020 19:17
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Rart dette med svingkutting... Er jo svinger som er morro! Jeg pleier å legge ut litt stokker her og der hvor folk lager snarvei, men de blir fort borte igjen. Skal sies at problemet ikke er veldig stort her jeg bor, men skjer titt og ofte.

Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: DesmoSkier] #2609077 23/05/2020 06:29
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Litt av det som er morsomt med å sykle, spesielt nedover, er jo fart. Da passer det innimellom å kutte en sving. For mye svinger blir kjedelig. Lurte til meg et nytt spor på en lokal sti for 1 mnd. siden. Bonus var mer fart og et lite dropp. Gode grunner til et lite svingkutt ICON_SMILE

iq
Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: DesmoSkier] #2609092 23/05/2020 09:18
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Hvis man skal kutte svinger bør dette gjøres i lufta. Altså det å hoppe over en innersving med et vel-timet bunnyhop er topp stil. Å brase gjennom lyngen i en innersving er ikke god stil.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: Gammelogdesperat] #2609190 23/05/2020 16:04
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Gammelogdesperat
Litt av det som er morsomt med å sykle, spesielt nedover, er jo fart. Da passer det innimellom å kutte en sving. For mye svinger blir kjedelig. Lurte til meg et nytt spor på en lokal sti for 1 mnd. siden. Bonus var mer fart og et lite dropp. Gode grunner til et lite svingkutt ICON_SMILE

Jeg håper egentlig at du bare vil provosere, og jeg lar deg lykkes med det, men du burde da finne deg et sted og få laget en sti etter dine preferanser og slutte å ødelegge for alle andre.

Re: Sti - blokkering av KOM-spor [Re: DesmoSkier] #2609223 23/05/2020 18:31
B
Brabus Offline
Avhengig
Avhengig
B
det går jo an å gjøre dette på en elegant måte, slik at det ikke fremstår som blokkering av KOM spor ?
hvis det er noe vindfall så går det an å kviste det og så "ramme inn" stien på en litt elegant måte, det samme kan gjøres med steinsetting

Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
Side 2 av 4 1 2 3 4

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå