Ulyd fra gaffel
|
Ulyd fra gaffel
14/05/2020 12:12
|
Dupp
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei, Hadde en tur i går for å teste de nye hjulene mine, og alt fungerte strålende helt til jeg plutselig begynte å høre en merkelig ulyd fra demperen foran. Det var en slags surklelyd. Sykkelen er en ca. ett år gammel hardtail. Demperen er av type "RockShox Judy Gold RL Fork, Solo Air, 15x110, tapered". Hva kan denne lyden komme av? Kan ikke kjenne at demperen oppfører seg noe annerledes enn før. Men jeg er jo nybegynner, så har ikke så mye å sammenligne med. I tillegg begynte lyden først i går, så mulig ting vil forverre seg hvis jeg fortsetter å bruke den. Det var forøvrig ganske tørt føre også, så ikke masse vann/gjørme som sprutet (noe var det jo selvsagt). Stien var litt grovere enn jeg pleier å sykle, kanskje litt over evne i alle fall for rytteren, men kanskje for sykkelen også? Kan det ha noe å si? Er jo bare 100 mm vandring, og mer en XC sykkel enn stisykkel. I tillegg stoppet lockouten å fungere. Ikke sikkert det er noen sammenheng der, kanskje bare wiren som er litt slapp. Men pussig at det skjedde på samme tur... Jeg har aldri utført noe vedlikehold på demperen, annet enn å tørke med en fille av og til. Noe jeg kan gjøre selv her mon tro? Noen ideer om hva som kan være greia? Forøvrig sykt mye vedlikehold og slikt i den hobbyen her! Føler jeg bruker mer tid og krefter på den sykkelen enn huset og hagen vi kjøpte! 
|
|
|
Re: Ulyd fra gaffel
[Re: Dupp]
14/05/2020 12:25
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du bør ta en service på gaffelen Rock Shox er superflinke til å legge ut selvhjelpsvideoer på nettsidene sine. En fyr som ligner på Keanu Reeves forklarer godt hva som skal gjøres for eksempel ved en service av gaffel. Keanu Reeves har tydeligvis gått av med pensjon 
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
14/05/2020 12:33
|
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
Det er nok luftbobler som er blandet med demperolje, som lager lyd idet den strømmer gjennom demperventilen. Det er nok lavere oljenivå som er problemet. Om pakningen inni gaffelen, rundt demperskaftet er utslitt, så renner demperolje ut i ytterbeina, og låsing slutter å fungere. Det er en bagatell å fikse, se her: https://www.servicearchive.sram.com...8-2020_judy_30_recon_english_rev_a_0.pdfDu trenger nok settet som har bestillingsnummer 00.4315.032.648 fra SRAM. Om du har hatt sykkelen i et år så er det uansett på tide å overhale gaffelen.
|
|
|
[Re: ØysteinS]
14/05/2020 20:14
|
Dupp
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for tips! Det er nok luftbobler som er blandet med demperolje, som lager lyd idet den strømmer gjennom demperventilen. Det er nok lavere oljenivå som er problemet. Om pakningen inni gaffelen, rundt demperskaftet er utslitt, så renner demperolje ut i ytterbeina, og låsing slutter å fungere. Det er en bagatell å fikse, se her: https://www.servicearchive.sram.com...8-2020_judy_30_recon_english_rev_a_0.pdfDu trenger nok settet som har bestillingsnummer 00.4315.032.648 fra SRAM. Om du har hatt sykkelen i et år så er det uansett på tide å overhale gaffelen. Puh, her var det mye å sette seg inn i for en nybegynner.  "Om pakningen inni gaffelen, rundt demperskaftet er utslitt" Skjønte ikke helt hvilken pakning dette er. Finnes det info om denne i det dokumentet, hvilken side i så fall? Bør alt dette gjøres (fra dokumentet), både 50 timers og 200 timers? Både "Damper Service" og "Air spring service"? Hvor mye nytt verktøy trenger jeg nå da?  Nye ord som nevnes: Dust Seal Installation tool. Demperolje (flere typer?) Rock Shox AM Service Kit https://bikeshop.no/rock-shox/004315032648/rock-shox-am-service-kit-judy-gold-and-silver-2018-plus-SRAM Butter grease Redd for å ta meg vann over hode her.  Kan man forresten fortsatt sykle litt enkle turer på den, f.eks. grusveier i Oslomarka, enn så lenge?
|
|
|
15/05/2020 06:19
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Serviceintervallene er i det konservative hjørnet for å si det sånn, men for å bøte på problemet ditt trenger du å åpne beina på gaffelen og bytte ut pakningene mellom ytterbeina og skaftet på gaffelen. Dette inngår i det Rock Shox kaller en 200 timers service. Du trenger ikke et "dust seal installation tool". Dette gjøres med håndkraft, men gjerne med et par hansker (latex) på. Du trenger en olje med riktig viskositet og fett. Dette er generiske produkter og du trenger ikke SRAM logoen på flaska eller tuben. Du har funnet det jeg tror er riktige deler hos bikeshop. (Dette er ikke generiske produkter!  ) Du kan selvfølgelig sykle på den, men det vil slite på innerbeina på gaffelen og forkorte livet til gaffelen litt. (Om gaffelen er ren og pen i "dust seals" går det nok bra å sykle en uke på den, men ikke legg ut på de aller lengste turene i supersølete forhold ... )
Redigert av Garpen; 15/05/2020 06:24.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
15/05/2020 06:53
|
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
Puh, her var det mye å sette seg inn i for en nybegynner.  "Om pakningen inni gaffelen, rundt demperskaftet er utslitt" Skjønte ikke helt hvilken pakning dette er. Finnes det info om denne i det dokumentet, hvilken side i så fall? På drivsiden, sjekk side 58 i manualen, punkt 3. Der er det to pakninger, og den inni plastklumpen er typisk synderen, her. Bør alt dette gjøres (fra dokumentet), både 50 timers og 200 timers?
Tja. Jeg pleier å ta ting med en klype salt, her. Pakninger som bare ligger i fred for skuring og bevegelse, pleier jeg ikke å skifte, mens sånne som skurer mot ting, bør skiftes, gjerne en gang i året. Jeg tar en noe slikt tilsvarende 50-timers service på ting minst to ganger i året, selv, og 200-timersvarianten er litt mer etter tilstanden til ting, om de fungerer skikkelig eller ikke. Om man ikke gjør den enkleste smøreservicen en gang eller tre i året, så blir det mer akutt, etterhvert. Så lenge gaffelen holder på olja og luften, så holder det gjerne å ta en runde med den enkleste servicen med noen måneders mellomrom. F.eks så holder støvseglene lenger, om man holder ting smørt. Jeg har en revelation fra 2009 eller så. Det er vel bare smøreservice som gjøres jevnlig, pluss et skift av o-ring, pga samme problem som du opplever. Jeg handlet bare o-ringen, for ca to kroner, i stedet for å kjøpe 200-timerssettet.
Redigert av ØysteinS; 15/05/2020 07:39.
|
|
|
15/05/2020 06:56
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Øystein har bedre utviklet mekanisk empati enn meg, hør på han. Men det er ikke vanskelig. 
|
|
|
[Re: Garpen]
15/05/2020 07:30
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
19/05/2020 05:46
|
Dupp
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Ok, da har jeg bestemt meg for å sette i gang med dette. Siden dette går under regelmessig vedlikehold, må jeg vel bare få lært meg det før eller siden uansett!
Men er disse "service kit" pakkene eneste måte å skaffe de ulike ringene/pakningene på? Så kun bikeshop som har dem for Judy gold, og der er de ikke på lager. Finnes på enkelte utenlandske butikker, men da stiger prisen fort med frakt og avgifter. Jeg har heller ingen erfaringer med å kjøpe fra annet enn norske butikker...Hvor skaffer man f.eks. en slik ring til 2 kroner?
|
|
|
19/05/2020 06:06
|
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
Jeg handler titt og ofte på https://theoringstore.com/.Nitril, hardhet N70 er stort sett materialet som brukes. Snortykkelse og innerdiameter er dimensjonene som gjelder. Metriske størrelser, er stort sett brukt. Hør med sykkelsjappe om de kan bestille servicesett, hos importøren. Det er stort sett det greieste. Å høre med Bikeshop, om de kan skaffe ting har jeg gitt opp, de svarer ikke, er erfaringen min.
|
|
|
19/05/2020 06:35
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Jeg kjøpte en hel bunke av de svampringene fra aliexpress i alle fall, jeg tenker å bytte de pluss olje litt oftere enn jeg bytter de relativt godt lagde skf-pakningene.
(Dette på fox 36, men antar det ser lignende ut i de fleste luftgafler)
Redigert av vids; 19/05/2020 06:36.
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
|
|