Ulyd fra gaffel
|
Ulyd fra gaffel
14/05/2020 12:12
|
Dupp
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei, Hadde en tur i går for å teste de nye hjulene mine, og alt fungerte strålende helt til jeg plutselig begynte å høre en merkelig ulyd fra demperen foran. Det var en slags surklelyd. Sykkelen er en ca. ett år gammel hardtail. Demperen er av type "RockShox Judy Gold RL Fork, Solo Air, 15x110, tapered". Hva kan denne lyden komme av? Kan ikke kjenne at demperen oppfører seg noe annerledes enn før. Men jeg er jo nybegynner, så har ikke så mye å sammenligne med. I tillegg begynte lyden først i går, så mulig ting vil forverre seg hvis jeg fortsetter å bruke den. Det var forøvrig ganske tørt føre også, så ikke masse vann/gjørme som sprutet (noe var det jo selvsagt). Stien var litt grovere enn jeg pleier å sykle, kanskje litt over evne i alle fall for rytteren, men kanskje for sykkelen også? Kan det ha noe å si? Er jo bare 100 mm vandring, og mer en XC sykkel enn stisykkel. I tillegg stoppet lockouten å fungere. Ikke sikkert det er noen sammenheng der, kanskje bare wiren som er litt slapp. Men pussig at det skjedde på samme tur... Jeg har aldri utført noe vedlikehold på demperen, annet enn å tørke med en fille av og til. Noe jeg kan gjøre selv her mon tro? Noen ideer om hva som kan være greia? Forøvrig sykt mye vedlikehold og slikt i den hobbyen her! Føler jeg bruker mer tid og krefter på den sykkelen enn huset og hagen vi kjøpte! 
|
|
|
Re: Ulyd fra gaffel
[Re: Dupp]
14/05/2020 12:25
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du bør ta en service på gaffelen Rock Shox er superflinke til å legge ut selvhjelpsvideoer på nettsidene sine. En fyr som ligner på Keanu Reeves forklarer godt hva som skal gjøres for eksempel ved en service av gaffel. Keanu Reeves har tydeligvis gått av med pensjon 
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
14/05/2020 12:33
|
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig