Apropos aero-posisjon. La oss se bort fra overdrivelsene hans så synes jeg han har noen gode poenger.
Nå sykler jeg ikke slik fordi jeg har tenkt meg frem til at det er aerodynamisk mest "riktig", men alltid føltes naturlig for meg. Jeg bruker mindre enn 1% av tiden i bukken.
Dette er i hvert fall utmerkede argumenter for tempobøyle
Å sette opp styret så høyt som mulig, gjerne med positivt vinklet stem, for permanent å etterape tempoposisjon er en interessant idé. Skal ikke avvise det, jeg vet ingenting om dette, men jeg er heller ikke overbevist. Hverken styre eller hendler er laget primært for den posisjonen. Da ville jeg kanskje heller sett på løsninger som Redshift Switch Aero System
Har lite å bidra med i tråden, så skal ikke si stort.
Men når jeg leser tråden, slår det meg at ikke bare å sitte riktig, men også å forberede og bearbeide kroppen er viktig.
Har på alle mine sykler kun gjort helt elementære tilpasninger selv, og heller lagt vekt på å styrke kjernemuskulatur og rygg.
Har lidd av mettede lår og smerter i knærne, men ble helt kvitt det da jeg etter råd fra fysioterapeut på NIMI tok i bruk enkel massasjerulle for hyppig å bearbeide muskulatur og sener, og gjerne en skikkelig gjennomgang nå og da med tradisjonell rulle/foam roller:
Jeg vet ikke hva man skal legge i laget for. For meg er det å ha parallelle armer med styret mens jeg holder toppen av bremsene dem mest naturlige posisjonen. Jeg vil påstå at drops'n slik moderne sykler er designet med lavt styre i forhold til salen er ganske ubrukelig for oss som er høyere enn snittet (som han også nevner i videoen).
Nevnes ofte her inne og virker nesten til å være litt status blant de jeg sykler med å ha styret lavest mulig i forhold til salen. Da for å bli mest aero, men skal man ta logikken i den videoen for god fisk er man ikke mest aero bare fordi styret er lavt. En annen ting er at man blir så lave at de kun "strekkker" skuldrene uten at man faktisk senker overkroppen.
Re: Å sitte riktig - posisjonstråden
[Re: Havre]
#260393728/04/202019:03
Vet ikke helt. Jeg sitter med vannrette underarmer og hendene oppå kontrollhendlene når det skal gå unna, men jeg bruker bukken mye også. Kan ikke sykle ned Alpene med hendene på kontrollhendlene må vite! Men jeg har nok styret relativt høyt altså. Cruiser i bukken jeg.
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
Oppdatering på problemene mine: Gikk den dramatiske veien og kjøpte en ny sykkel i stedet. Haha. Stillingen er den samme som på den andre, men med et annet styre og sete. Føltes som en million i dag. Det er forøvrig snakk om en Cannondale Supersix av den «gamle» typen.
Handler først og fremst om krankarm-lengde (noen utrolig bra betrakninger der som jeg håper han kommer tilbake til), men viser ganske fint hvordan sal-posisjon også påvirker hoftevinkelen. Det eneste han muligens burde ha nevnt som jeg synes mangler er at han får det til å høres ut som at det å flytte salen frem kun er positivt (for hoftevinkelen er det nok sant), men at det kan føre til andre problemer hvis vekten kommer for mye forover. Greit å huske hvis man ser videoen for så å sporenstreks flytte salen fremover.
Karen er en ingeniør så litt som å se Hambini uten banningen (med andre ord burde være svelgbart for de som ikke klarer å høre på Hambini, men som liker folk med faktisk kunnskap og ikke bare kommer med subjektive betrakninger).
#260661011/05/202007:34
Ser bra ut den der ja. Av egen erfaring bør setet flyttes fremover i svært små inkrementer, 2mm max, og så må man minst bruke en uke med både hardkjør, intervaller og rolig langt før man mener noe definitivt om endringen. De fleste sadler er også utformet slik at endring i lengderetning også medfører endring i setehøyde. Selle SMP skal i følge Steve Hogg være et unntak i så måte.
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
Enig. Jeg har forsket så mye på det der det siste året at jeg nettopp røk gjengene på festet mitt
Flyttet salen mer frem for ca. 1 mnd siden uten å justere høyden. Var helt nydelig helt til jeg kjørte litt hardere på flatmark. Ved å få mer kraft i pedalene ble jeg "løftet" litt opp av salen som gjorde at jeg begynte å "humpe" - som igjen førte til ubehag. De absolutt siste detlajene der er utrolig vanskelig å få 100% riktige - og selv mm kan gjøre en ganske stor forskjell.
Forstår ikke helt hvordan det å flytte den frem og tilbake ikke skal påvirke høyden, men antar Hogg har tenkt mer på det enn meg så mulig han har rett. Distansen ned til kranken vil definitivt bli redusert selv om vi ikke snakker om voldsomme forskjeller her (da er vi tilbake til min påstand om at mm teller).
#260662011/05/202008:06
Tror det har med vinkelen på skinnene versus sitteflate, og typisk seterørsvinkel. På den annen side er Selle SMP et av de setene hvor jeg ser størst ulikheter i oppsatt vinkel, så jeg vet ikke helt om den holder vann.
Har nå innsett at jeg er offer for økseeffekten med mitt Ritchey Streem Comp-sete på 134mm.
Prøver å finne ut hva jeg kan teste ut, uten å blakke meg helt (jeg snakker om gjerne godt under 1000kr for å teste). Jeg liker dette setet, og kunne tenke meg å teste det i en bredere variant (142). Samtidig har jeg gjort litt research og skjønt at det er få grunner til å ikke går for et sete med luftehull til mellomkjøttet. Jeg har ingen smerter eller ømhet forbundet med dette, men en smart fyr sa at mellomkjøttet ikke er laget for å få pressa et sykkelsete opp i seg, og det høres fornuftig ut.
Burde jeg prøve noe i samme form siden jeg liker den, feks den breiere varianten, eller anbefaler dere å prøve et flatere sete?
Usikker på hvor riktig det er, men Fizik mener det vil avgjøres av hvor fleksibel du er. Jeg liker flate saler, men vet ikke om det er mulig å si at flat er bedre enn buet.
Pro stealth er knallbra når den er satt opp riktig, og veldig billig brukt.
Har prøvd den gamle SLR uten cutout og ble kløyvd i to, men tester en 155mm Berk lupina nå, med ganske lik form som den SLR'en havre linker til, og på den sitter jeg utmerket, så avhenger nok mye av å finne riktig bredde.
Kjøpte en variant av slr til en slikk og ingenting bare for å teste. Er jo både mye flatere enn mitt forrige sete og omtrent 1cm breiere, men kjennes foreløpig veldig mye bedre ut mot rumpeballesplitt. Ny form gjør nok at det vil ta litt tid å justere høyde, vinkel, og avstand til styre, men det tas litt og litt.
Hva bør man justere på setet når jeg ofte må justere sittestillingen ved å sette meg litt bakover? Tror ikke jeg sklir fremover men sitter bare naturlig mer frem på setet og liker sette meg bak hvis jeg tråkke til eller kjøre nedover.
Merker også at jeg «ruger» litt frem og tilbake på rumpa/hofta når jeg sykler oppover svært bratte bakker med lav kadens.
[Re: bigp85]
#261058729/05/202008:53
Hva bør man justere på setet når jeg ofte må justere sittestillingen ved å sette meg litt bakover? Tror ikke jeg sklir fremover men sitter bare naturlig mer frem på setet og liker sette meg bak hvis jeg tråkke til eller kjøre nedover.
Merker også at jeg «ruger» litt frem og tilbake på rumpa/hofta når jeg sykler oppover svært bratte bakker med lav kadens.
Vanskelig å si, men kan høres ut som du sitter bittelitt for høyt?
Er salen for høy kan det være at man kompenserer med å flytte seg fremover - som gjør at salen i praksis blir lavere i forhold til pedalene. Jeg gjør det hvis salen er 1-3mm for høy. Er salen veldig mye for høy vil man normalt merke det uansett.
Det sammenfaller også med "ruging" som ikke nødvendigvis betyr at man sitter for høyt, men hvis man må flytte vekten over for å "nå ned" til pedalen kan det bli slik.
Dette er kun en hypotese og ikke noe jeg kan si med sikkerhet, men jeg hadde prøvd med en bitteliten justering av høyden. Gjerne så lite som 1mm om gangen.
Jeg sliter med å finne en komfortabel posisjon på seter uten å ha det vinklet litt (+0,5-1°) oppover. Alt annet føles bra; setehøyde, fore/aft, stemlengde og stack er komfortabelt.
Er det da riktig å tenke at jeg bør se etter et sete som har en "bue" og med en liten kul oppover mot tuppen? Type PRO Turnix? Jeg tar i så fall gledelig i mot forslag på seter jeg bør prøve.
Hvilket sete har du nå? noen eldre seter er designet for å ha tuppen litt opp for å unngå at man sklir fremover, men moderne seter skal stort sett være ganske rette - det kan jo også hende at setet du har nå er ørlite for smalt, slik at du må vinkle det for å få god kontakt med sitte-beina.
om du sitter komfortabelt på setet med tuppen ørlite oppover så ville jeg bare hatt det slik (selv om insta-kredden går ned), men om det gjør at du får press på skrukken når du lener deg frem i bukken, så er det bare å teste en annen sadel.
Seter er uansett ekstremt lett omsettelige på finn, siden alle liker å prøve forskjellige varianter, så bare å sette i gang å kjøpe og selge til du finner det riktige
Akkurat nå bruker jeg PRO Griffon, det ble montert i går og jeg har foreløpig kun prøvd det på rulla (bakhjulet mitt er på rep...) Har testet ekstremt mange i det siste, blandt annet: Prologo Zero 2, Prologo Dimension, Prologo Scratch 2 (fin form, men for smalt), Fizik Arione, Fizik Antares.
Litt av greia her er at jeg prøver å finne et sete og posisjon på setet som tillater meg å sitte komfortabelt både når jeg sitter oppreist og har trilleturer men som også lar meg ligge i bukken over lengre perioder om jeg skal late som om jeg sykler fort.
Til nå så virker det ikke som om jeg klarer å finne setet og/ eller vinkel på setet som tillater begge delene, og de fleste jeg finner på nettet skriver at om man må vinkle setetuppen litt opp så har man gjort noe feil en annen plass; dette blir jeg ikke klok på...
Min erfaring etter å ha testet en haug med seter, er at man får det beste utgangspunktet ved å sette setet opp slik at man kan sitte fremoverlent og ta hendene av hendlene og bevege dem bakover uten å skli noe særlig fremover på setet - da sitter man som regel balansert og bra både oppreist og i bukken. selvfølgelig ikke alle seter som tillater dette (ser stygt på brooks skinnseter), men man kjenner det som regel med en gang når man sitter plantet og godt. om man ikke klarer å finne noe umiddelbart sweetspot på denne måten er det gode odds for at du aldri vil bli gode venner med setet.
litt tweaking må selvfølgelig til etter en tur på veien, siden man sitter litt annerledes når man beveger seg rundt i den virkelige verden
Vet ikke om man nødvendigvis har gjort noe feil for om tuppen stikker litt opp. Som tommelfingerregel kan jeg se poenget, men om det må gjelder som en 100% absolutt regel er jeg usikker på.
Jeg tipper du har salen for langt frem i forhold til kranken, evt. nok å flytte cleatsen bakover, men kanskje enklere å gi refleksjoner rundt problemstillingen etter at du har svart på vetleg sitt spørsmål.
[Re: vetleg]
#261323711/06/202019:17
Det føles som om jeg ikke finner sweet-spoten og at jeg "faller litt fremover" med hoftene. Jeg må helt klart ut å teste det nye setet på veien for jeg føler at jeg BØR klare å få det bedre enn på rulla, men jeg får ikke nytt hjulsett før mandag eller tirsdag og det hadde da vært fint med et par tips å teste så fort jeg kommer meg ut.. :-)
Det beste vil nok være å få booket en bikefit; Bikeshop.no åpner sin til uka forhåpentligvis -- er det noen som har erfaring med de?
Bikefit er aldri en dårlig ide så må gjerne prøve det. Så lenge man ikke forventer å få satt opp den perfekte sittestilling for evig og alltid.
Vet ikke om man kan med 100% sikkerhet si basert på din beskrivelse, men høres ut som et klassisk eksempel på at salen er for langt fremover. "Faller" du kan du skyve vekt bakover enten ved å flytte cleats bakover (enkleste metoden) og/eller flytte salen bakover. En for høy sal kan også by på problemer, men kanskje mer vanlig at man da drar seg fremover for å kompensere for at den er for høy (desto lengre frem desto lavere sitter man relativt til kranken). Antar man at høyden nå er riktig så må man justere den noe ned hvis man flytter den bakover (antar din sal har rails som går parallelt med salen).
#261336712/06/202012:27
Bikefit er aldri en dårlig ide så må gjerne prøve det. Så lenge man ikke forventer å få satt opp den perfekte sittestilling for evig og alltid.
Vet ikke om man kan med 100% sikkerhet si basert på din beskrivelse, men høres ut som et klassisk eksempel på at salen er for langt fremover. "Faller" du kan du skyve vekt bakover enten ved å flytte cleats bakover (enkleste metoden) og/eller flytte salen bakover. En for høy sal kan også by på problemer, men kanskje mer vanlig at man da drar seg fremover for å kompensere for at den er for høy (desto lengre frem desto lavere sitter man relativt til kranken). Antar man at høyden nå er riktig så må man justere den noe ned hvis man flytter den bakover (antar din sal har rails som går parallelt med salen).
Takk, jeg skal ha dette i bakhodet så prøver jeg meg litt frem til uka! :-)
Bare hyggelig. Og skulle du ende opp med en bikefit vil du uansett få mer ut av det hvis du har forsket litt selv på forhånd - slik at du kan kjenne igjen "følelsen" på ting litt bedre. Mange får nok også en liten aha-opplevelse på hvor lite som skal til for at man plutselig føler at man sitter helt annerledes.
Jeg slet mye med det å falle fremover selv. Jeg har relativt sett lang overkropp slik at jeg alltid vil få mer vekt enn gjennomsnittet "forover". Utrolig lite som skal til for meg for at jeg får fordelingen mellom vekt i sal og håndledd feil. Bare stoffet på buksa kan påvirke om jeg evt. glir mer fremover i salen eller ikke. Da snakker man selvsagt om fine detaljer (og at jeg er blitt ganske "nerd" på akkurat det der - kjedelig å sykle i 4t hvis man de siste 2 har ubehag utover det å være sliten).
Kanskje et litt mer overordnet spørsmål dette, men går mer på justering av forventninger knyttet til sykkeltilpasning og generelt samspillet mellom sykkel og rytter:
I henhold til siste innlegg fra Havre, så bør en kunne forvente å sykle i fire timer uten ubehag? Jeg er ikke der enda, kjenner det i nakke og rygg etter to timer, men klarer fint å fortsette turen. Men det jeg lurer på er hvor lenge skal man kunne sykle uten å kjenne noe som helst ubehag i kroppen bortsett fra slitenhet i bein og kondisjon når sykkelen er "perfekt tilpasset" rytteren? Sykler man lenge nok vil vel rygg og nakke, håndledd osv begynne å gi beskjed alt etter kroppstype og sittestillingen? For min egen del tenker jeg at det kanskje er litt urealistisk å forvente at en skikkelig langtur hvor du er på sykkelen hele dagen ikke medfører litt verking her og der? Jeg kjenner det fremdeles dagen etter en tur på tre timer at ryggen og nakken har jobbet, men jo mer jeg sykler desto mer blir jeg vant med belastningen.
Grunnen til at jeg spør er fordi jeg lurer på om jeg er helt på villspor og må ta sykkeltilpasning ASAP, eller om det å være sliten inkluderer litt verk her og der.
Umulig å gi svar på det der tror jeg. "Ubehag" er uansett ikke en objektiv standard som kan måles. Samt at den generelle helsetilstanden uansett vil variere. For øyeblikket er mitt "problemområde" øverste del av venstre legg. Hvorfor? Aner ikke. Ikke hatt det tidligere og forventer at det forsvinner igjen av seg selv. Så noe rusk dukker alltid opp uten at det nødvendigvis er noe som direkte stammer fra f.eks sittestillingen (selv om det også er mulig at en bikefit'er hadde sett at jeg gjør noe som utsetter nettopp den delen av kroppen for ekstra slitasje).
Jeg er generelt for at hvis man har råd og interesse å ta en sykkeltilpasning (jeg har ikke gjort det selv dog, men meget mulig det skjer en dag. Derimot har jeg filmet meg ganske mye på rulla og "forsket" mer enn det som nok er vanlig på å justere ting de siste årene). Jeg også veldig for at man prøver seg litt frem før man tar ei sykkeltilpasning. Nettopp fordi da kan man få et mer realistisk forhold til hva slags "ubehag" man evt. uansett får etter 2t+ (eller hvor mange timer det nå er) - og samtidig hva man evt. faktisk ikke bør forvente av ubehag.
Så når jeg sier 4t uten "ubehag" henger det sammen med at jeg har syklet 4t uten å tenke over at noe kniper i håndledd, nummenhet i underlivet osv.
[Re: Zigbag]
#261338812/06/202013:55
Sliten etter 7 timer og kanskje noen "vondter" underveis, men det skal jo ikke være slik at man ikke er klar til en ny runde med det samme dagen etter.At man har muskelvondt i rygg og nakke er trening...