Jeg har ganske tilfeldig rimelige Weldtite fra Sprint, som har noen nyttige småsaker som ikke fulgte med mitt populære Sahmurai Sword, som ble stjålet
I tillegg til de kjente verktøyene for å bearbeide/utvide hullet og plassere larven i dekket, følger det bl.a. med en stift for å markere hullet, en limlignende rubber solution som jeg antar hjelper larven å tette og ikke minst en skarp, liten kniv som er genial til å fjerne larven som stikker ut av dekket. Alt i en liten boks som er lett å ta med i veske eller baklomme.
Ellers er visstnok nevnte Dynaplug tingen for kjapp plugging.
Pluggen bør til enhver tid være ferdig oppsett med larve. Da er det bare å finne hullet, plugge, fylle på luft, ferdig. Går selvsagt kjappere enn å bytte slange.
Men med mindre man er i ritt der hvert sekund teller, vil jeg anbefale å først prøve med litt frisk, grov guffe gjennom ventilen. Vakre landeveisdekk er ikke så glad i larve.
Kommer stadig nye og mer avanserte pluggesett på markedet. Inkludert sett der patron inngår, slik at plugging og luft i dekket blir én operasjon. Har ikke fulgt med, siden jeg egentlig tviler på om jeg kommer til å få bruk for det igjen.
Re: Aldri mer vanskelig å få på slangeløse dekk
[Re: KER]
#260787216/05/202010:12
Jeg kjøpte det billigste settet jeg fant. Husker ikke hva det heter. Betalte vel 100kr for to sett. Biltema sitt sett funker også, men det er litt for stort til å ta med på tur. Har også et sett med granite designs stash dekkplugg. Det er ganske praktisk, men dyrere.
[Re: Sepeda]
#260788316/05/202011:12
Kan jeg få dekket til å poppe med slange inni? Ser ikke helt hvordan jeg skal få luft i dekket hvis ikke, selv med den medfølgende ventilen installert.
[Re: pharynx]
#260788816/05/202011:31
Kan jeg få dekket til å poppe med slange inni? Ser ikke helt hvordan jeg skal få luft i dekket hvis ikke, selv med den medfølgende ventilen installert.
Jeg vet ikke om det er noen grunnleggende misforståelse fra min side her, men skjønner ikke helt hva du mener
Om du vil sette opp med slange, gjør du som man alltid gjør Ta på slange og dekk. Pump opp til dekket popper på.
Om du skal sette opp slangeløst, kan du ikke bruke slange til noe som helst. Da setter du opp uten slange, f.eks. som vist i videoen på forrige side.
(Du kan strengt tatt sette opp med slange først og la det stå over natten for at dekket skal forme seg og bli enklere å sette opp slangeløst, men jeg har ikke opplevd at det er nødvendig.)
Å poppe betyr bare at dekket legger seg korrekt i felgen, om det så er med eller uten slange. Gjerne med små smell
Eller er dette en elaborert spøk? Da må du huske at jeg ikke har humor
#260790516/05/202013:40
Beklager Sepeda, men har har du med å gjøre en som er på forstadiet til noob.
Det jeg mente var at siden dekket ble bølgete med slange inni så tenkte jeg at det det er fordi det ikke har fått satt seg korrekt i felgen, men forstår jeg riktig at dette ikke nødvendigvis skal skje når man bruker slange?
Ser ut til at jeg bør komme meg på slangeløstkjøret asap. Men med vanlig gulvpumpe, vil ikke bare all lufta jeg hivet inn i dekket for å få det til å poppe sive ut mellom felg og dekk? Altså, man bør ha en sånn pumpe med chamber eller kompressor? Får jeg raskere mer luft inn i et slangeløst dekk ved å ta ut ventilkjernen?
Hvis du skal sykle med slange i slangeløse dekk kan du pumpe så mye luft i slangen at dekket popper. Du er sjelden i tvil om dekket har poppet eller ikke. Når dekket er på plass rundt felgen vil det sitte rett.
Skal du kjøre slangeløst må slangen ut og egen ventil inn. Du klarer å pumpe opp med vanlig pumpe på mange dekk og felgkomboer, men ikke alle. En kompressor er praktisk, eventuelt ei sånn spesialpumpe, men de koster det samme som en kompressor. Det handler ofte om å få inn nok luft på de første pumpene sånn at dekket presses mot felgkanten og tetter. Etter det er det ganske greit å få dekket til å smelle på plass. Du får i mer luft med å fjerne kjernen ja.
[Re: Paulus]
#260791416/05/202014:12
Hvis du skal sykle med slange i slangeløse dekk kan du pumpe så mye luft i slangen at dekket popper. Du er sjelden i tvil om dekket har poppet eller ikke. Når dekket er på plass rundt felgen vil det sitte rett.
Skal du kjøre slangeløst må slangen ut og egen ventil inn. Du klarer å pumpe opp med vanlig pumpe på mange dekk og felgkomboer, men ikke alle. En kompressor er praktisk, eventuelt ei sånn spesialpumpe, men de koster det samme som en kompressor. Det handler ofte om å få inn nok luft på de første pumpene sånn at dekket presses mot felgkanten og tetter. Etter det er det ganske greit å få dekket til å smelle på plass. Du får i mer luft med å fjerne kjernen ja.
Takk! Og takk til Sepeda og alle andre som kommer med tips
#260795816/05/202019:33
Og hvis dekket fortsatt ikke sitter tight nok mot felgen, slik at luften slipper ut i glippen og ikke klarer å løfte dekket på plass, kan du prøve et lag til med teip for litt bedre kontakt. Det har jeg måttet gjøre med alle mine slangeløse felger, selv med trykkluft (dog uten å fjerne ventilkjernen, mulig det hadde holdt).
#260808318/05/202010:55
Jeg fant til slutt en LBS som hadde guffe inne, Orange Seal har vel jevnt over fått gode skussmål. Men stussa litt på prisen da jeg dro innom og syntes det hørtes vel dyrt ut. Kom hjem og sjekket litt priser og fikk bakoversveis:
XXL: 199kr Bikeshop: 209kr LBS Oslo: 499kr!
Jajajaja jeg vet man skal "support your local" osv og spesielt i disse tider, men et sted går grensa.
#260821119/05/202006:42
Og ingen av dem kommer i nærheten av den nevnte prisen
Jeg mistenker at jeg betalte for mye på XXL selv når jeg sjekker nettprisene til XXL. Butikkprisene ligger ofte høyere enn nettprisene, men de korrigerer raskt om du gir dem beskjed.
#260824719/05/202007:57
Jeg mistenker at jeg betalte for mye på XXL selv når jeg sjekker nettprisene til XXL. Butikkprisene ligger ofte høyere enn nettprisene, men de korrigerer raskt om du gir dem beskjed.
Igjen - utgangspunktet her er prisen Pharynx nevner, og du kommer ikke i nærheten av den hverken i butikk eller på nett.
Sitat: pharynx
Dette var en flaske på 473ml uten injector. Bare guffa. Det sto "499,-" på lappen.
Hvis det virkelig er tilfellet, synes jeg du bør ta det opp med butikken. Det er helt hinsides og tilsvarer som nevnt prisen på et komplett sett med guffe, tape og ventiler hos f.eks. Braasport. Eller rundt det dobbelte av hva det er vanlig å selge 473 ml flaska for, ja
Søren så uheldig du skal være da, pharynx!
Moralen i denne historien må være at om man får hjul og dekk ferdig oppsatt slangeløst, er det greiest å la det være slik.
Håper det hele løser seg
#260826319/05/202008:40
Det var en latterlig pris, men noen hundrelapper i året går det uansett til guffe om man har noen sett med hjul. Lønner seg jo å kjøpe store kvanta, men begrenset hvor lenge guffa varer på flaske også, så en avveining blir det.
Redigert av Elmersen; 19/05/202009:23.
#260828119/05/202009:23
Det er like før jeg går inn i Falling Down-modus nå. Eneste dagen jeg har litt fri før jobb, brukt masse tid på YT og er klar for å sette igang. Drar på XXL og kjøper den største pumpa de har siden Lezyne-pumpa ikke vil skru seg på uten ventilkjerne. Kommer hjem, tar ut ventilkjerne, setter på pumpehodet og låser. Hva skjer? All lufta kommer ut av Schrader-hullet og ikke Presta som er låst på. HVA SKJER. Nå har jeg drømmesykkelen stående helt ubrukelig siden torsdag og det ser ikke ut til at den kommer på veien med det første. Jeg klikker. Syv år på racer og jeg får ikke luft i dekk.
#260828219/05/202009:27
Beklager, det blir nesten for mye for meg Og så tittelen på tråden på toppen av det hele!
Men skal prøve å være alvorlig. Skjønner at dette er kjipt.
Pumpe: Hvilken pumpe er dette? Sikker på at det ikke er en bryter, spake eller annen innstilling for hvilket ventilhode som skal brukes? Og har du kjøpt pumpe med trykkammer når du først brukte penger ny pumpe?
Oppsett: Rett forstått at du er tilbake på slangeløst oppsett eller har du slange i? Og hvis slangeløst, har du guffe?
#260829219/05/202009:41
Hvis det er slik du pumpen ikke funker fordi du har fjernet ventilkjernen, regner jeg med at du har forsøkt også med ventilkjernen i? Det er ikke et must å fjerne kjernen for å få nok luft i dekket til at det setter seg (jeg har aldri gjort det).
Redigert av Elmersen; 19/05/202011:17.
#260832519/05/202011:44
Stilte disse spørsmålene i en tråd under Deler også, men mulig det er håp om kjappere respons i denne tråden, så prøver meg frem
1. Hjulene jeg skal sette nye dekk på kom i sin tid ferdig oppsatt tubeless. Nå har jeg skiftet dekk og skal sette på nye. Tapen er moden for utskifting så den har jeg dratt av, men ser da at under tubeless tapen så er det lagt på et felgbånd. Nå har jeg sett diverse videoer på youtube og kan ikke se at dette er "normen", bør jeg fjerne dette felgbåndet og bare ha tubeless tape? Forøvrig er det Hunt hjul som ble satt opp tubeless ifra "fabrikk" så man skulle jo tro at de vet hva de driver med, men blir som sagt litt i tvil når jeg ser hva YT videoer viser.. 2. Siden jeg er litt utålmodig så la jeg et nytt lag med tape over felgbåndet, satte på ventil og dekk. Når jeg pumpet opp dekket (pumpe med kammer) så kommer dekket fint på plass og holder tilsynelatende på all luften, MEN den klassiske poppe lyden var ikke tilstede når dekket smatt på plass. Er det i seg selv grunn nok til å gjøre prosessen på nytt?
Håper det var forståelige spørsmål og noen som har erfaring fort kan svare. Kjører ikke på med guffe før jeg har fått noen gode råd
#260833619/05/202012:09
Beklager, det blir nesten for mye for meg Og så tittelen på tråden på toppen av det hele!
Men skal prøve å være alvorlig. Skjønner at dette er kjipt.
Pumpe: Hvilken pumpe er dette? Sikker på at det ikke er en bryter, spake eller annen innstilling for hvilket ventilhode som skal brukes? Og har du kjøpt pumpe med trykkammer når du først brukte penger ny pumpe?
Oppsett: Rett forstått at du er tilbake på slangeløst oppsett eller har du slange i? Og hvis slangeløst, har du guffe?
Haha, jeg skjønner at du eldes noen år når du leser postene mine
Idag har jeg vært tilbake til standardoppsettet, Schwalbe Pro One på DT Swiss-felg, upoppet. Ingen slanger involvert. Kjøpte meg en SKS Airworx 10.0 men den vil ikke pumpe luft når ventilkjernen er fjernet, lufta kommer ut av Schrader-hullet av en eller rar grunn. Prøvd med låsen både opp og ned. Med kjerne i var det ikke noe problem, men det kom uansett ikke nok luft til å få igang dekket på denne måten.
Vurderte pumpe med trykkammer men ingen hadde det inne i butikk da jeg sjekket imorges.
Traska deretter ned til The Service Course med sykkel i ene hånda og guffe i den andre. Da blir det nok ordnings ila. dagen
[Re: MagnusWJ]
#260835919/05/202013:19
All lufta kommer ut av Schrader-hullet og ikke Presta som er låst på.
Antar du har sjekket det - men mulig den nye pumpen låser med spaken opp? Har selv bommet på den når jeg har lånt pumper av andre.
Jeg vil si de fleste pumper låser seg på ventilen med spaken opp. Kun ytterst få låses med å klemme spaken ned, men det er noen. Prøv begge deler i så fall.
All lufta kommer ut av Schrader-hullet og ikke Presta som er låst på.
Antar du har sjekket det - men mulig den nye pumpen låser med spaken opp? Har selv bommet på den når jeg har lånt pumper av andre.
Jeg vil si de fleste pumper låser seg på ventilen med spaken opp. Kun ytterst få låses med å klemme spaken ned, men det er noen. Prøv begge deler i så fall.
Pumpa jeg kjøpte:
Hvorfor den ikke vil pumpe opp Presta uten ventilkjerne vet jeg ikke.