Bedre av å trene på landeveissykkel?
|
Bedre av å trene på landeveissykkel?
#2606820
11/05/2020 19:19
|
Registrert: Jul 2012
Innlegg: 312
Dio
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Jul 2012
Innlegg: 312 |
Ser at flere og flere konverterer (sviker..) til landevei og landeveissykkel og at noen ser ut til å ha god effekt av det. er det fordi at de sykler mere/lengre eller hva er egentlig greia?
Er egentlig mest lei av at de på landeveissykkel slår meg på bakke-segmenter der jeg har slitt med min terrengsykkel.
La oss si at 2 stykker med 250ftp og nogen lunde lik vekt skal konkurrere opp en lang og bratt asfaltbakke, den ene har landeveissykkel og den andre hardtail. er det egentlig noen stor forskjell?
Go hard or go home!!!
|
|
|
Re: Bedre av å trene på landeveissykkel?
[Re: Dio]
#2606823
11/05/2020 19:34
|
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 5,182
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 5,182 |
Selve sykkelen har nok forsvinnende lite å si ved en slik øvelse.
Har sjøl konvertert til landeveiens gleder de siste årene og formen er ikke blitt noe dårligere. Det skyldes både gleden ved variasjon (etter 10-15 år på sti), færre skader, enklere sykkelvedlikehold, mindre utsatt for vær og føre og lettere å veksle mellom korte og laaaange turer. I sum mer konsistente treningsforhold og mange nye opplevelser i kulturlandskapet. Det gir effekt.
Hvilken sykkel du bruker opp en kort bakke med fast underlag utgjør veldig lite i den ligningen der. Men du matcher neppe en allsidig landeveissykkel hvis du skal sykle milevis på asfalt og sportsgrus.
|
|
|
Re: Bedre av å trene på landeveissykkel?
[Re: Dio]
#2606829
11/05/2020 19:47
|
Registrert: Jul 2012
Innlegg: 312
Dio
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Jul 2012
Innlegg: 312 |
vel,, det inntrykket jeg har fått er at de sykler mye mere enn før og at det er det som gjør at de blir bedre, jeg lurer litt på å krype til korset å kjøpe meg en landeveissykkel for å se om det gjør noe utslag.... men jeg hadde likt å vite litt mere om forskjellen på det jeg skrev tidligere før jeg (overgir meg) går til innkjøp,.,
Go hard or go home!!!
|
|
|
Re: Bedre av å trene på landeveissykkel?
[Re: Dio]
#2606840
11/05/2020 20:27
|
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,665
Havre
Besatt
|
Besatt
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,665 |
Har ingen data på forskjell i rullemotstand, men den trenger ikke være stor. Jeg vet ikke engang om den er til fordel for landeveisykkelen. Kommer selvsagt an på hva slags dekk hardtailen har. Så da ender man opp med vekt og luftmotstand. Begge deler vil komme litt an på hva slags type bakke. Vekta vil nok uansett variere mer på de som tar deg igjen enn forskjellen på landevei og hardtail. Sittestilling vet jeg ikke. Bratt nok er det mulig den er bedre på hardtailen.
Jeg har en tung og dårlig hardtail. Ikke enorm forskjell på mine tider opp Grefsenkollen og Tryvann, men litt blir det. Fra mine tider opp til Tryvann vil jeg si litt over 1min tregere med MTB enn landevei opp der.
|
|
|
Re: Bedre av å trene på landeveissykkel?
[Re: Dio]
#2606854
11/05/2020 21:29
|
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737 |
Rullemotstand: No veit eg ikkje kva dekk du har, men har du dekk som fungerer i terrenget, så er forskjellen stort samanlikna med gode reserdekk. Vekt: Ein bra utstyrt terrengsykkel med dempegaffel er vel fort ein 2-3 kilo tyngre enn ein landevegsykkel i same prisklasse. Luftmotstand: Her vil det nok vera individuelle forskjellar, men resersyklisten vinn her også, både pga. betre sykkel og meir aero sittestilling.
|
|
|
Re: Bedre av å trene på landeveissykkel?
[Re: Dio]
#2606872
12/05/2020 05:38
|
Registrert: Jun 2018
Innlegg: 630
Brabus
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Jun 2018
Innlegg: 630 |
Det er tildels betydelig forskjell i rullemotstanden på terrengsykkeldekk og landveisdek, se her: https://www.bicyclerollingresistance.comJeg veksler mellom sti, grus og landevei og ser at kroppen får forskjellig belastning. Når jeg sykler sti blir det veldig mye veksling mellom å trille ned bakkene og så maxe opp, på landeveien så blir det mye mer med samme belastning. Grussykling er noe ett sted i mellom. Hva som gir best trening ? si det du, du trener på det du vil bli god på
Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
|
|
|
Re: Bedre av å trene på landeveissykkel?
[Re: Dio]
#2606906
12/05/2020 11:48
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
Ønsker man å komme i skikkelig god form er det anbefalt å trene en del timer rolig. Å sykle rolig langs veien på terrengsykkel gir lite fartsfølelse og kortere rekkevidde på samme tid enn med landeveissykkel. Mange av verdens beste terrengsyklister har likevel både disiplin og watt-verdier som gjør at de kan sykle rolig på terrengsykkelen. Man ser ofte at disse også sykler de rolige langturene på veien på terrengsykkelen, nettopp for å få flere timer i den stillingen de skal prestere i. For oss dødelige har variasjon en verdi og følelsen av en racer på vei er vesentlig bedre enn tilsvarende med en terrengsykkel på veien. I tillegg gjelder det Rune sier. Landeveissykling gir få skader, lite vedlikehold og lite nedetid, så fremt du ikke sykler ritt. Landeveisritt er risikosport med stort skadepotensial både økonomisk og fysisk.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: Bedre av å trene på landeveissykkel?
[Re: sykkeloyvind]
#2606946
12/05/2020 13:58
|
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 1,814
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 1,814 |
En annen ting er at om men prøver å kjøre et strukturert treningsprogram med en del spesialisterte intervaller ala Trainerroad utendørs, er det mye enklere å følge sånne økter på landeveien enn i terrenget. Man får kjørt intervaller i terrenget også, men watt er litt mer usikkert og hvile-perioder mye mer usikre. Min erfaring er i hvert fall at sånne økter funker mye bedre på landeveissykkel.
Bare synd at terrengteknikken ikke blir noe bedre av det ;-( Men det er en avveining: trenger man å trene mest på teknikk eller mest på form?
|
|
|
Re: Bedre av å trene på landeveissykkel?
[Re: Dio]
#2606949
12/05/2020 14:23
|
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,665
Havre
Besatt
|
Besatt
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,665 |
Kult. Aldri tenkt over at den siden har MTB også.
Orker ikke å regne på om 15w og noen kg ekstra forklarer forskjellen opp Tryvann for meg, men høres ikke helt usannsynlig ut. Så kanskje 20w i total forskjell?
Skal man tåle litt lengre bakker tror jeg det er ganske bred enighet om nå at man må bygge en base med sone 1-2 trening. Som Brabus nevner er nok sti mye kort intervall-basert av natur. Slik sett for å sykle litt lengre bakker vil nok landevei hjelpe.
Vil også anta at hvis man er stisyklist at man vil føle seg "tregere" av å sykle en del landevei. Vet ikke på sti, men noen av de BMX-kara har en kadens en landeveissyklist bare kan drømme om. Antar de beste på sti også er oppe i bra kadens i blant? Vet ikke, men jeg gjetter det.
|
|
|
Re: Bedre av å trene på landeveissykkel?
[Re: Havre]
#2606950
12/05/2020 14:24
|
Registrert: Jul 2012
Innlegg: 312
Dio
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Jul 2012
Innlegg: 312 |
vel 1 min forskjell på et segment alla grefsen og tryvann kan jo være forskjellen på om det er trygt å vise seg offentlig blandt folk eller ikke.. KOM.....
At det er forskjell på flata er det vel ingen tvil om, men at det skal være noen stor forskjell oppover klarer jeg ikke helt å forstå.
på trøndelagskysten der jeg bor er det mange bakke-segmenter å knive om, og de siste årene har KOMen blitt tatt av de på landeveissykkel. hmpf... bakkene er ofte såpass bratte og asfalten så dårlig at jeg ser det nesten som en fordel med brede terreng-dekk.
Go hard or go home!!!
|
|
|
Re: Bedre av å trene på landeveissykkel?
[Re: Dio]
#2606951
12/05/2020 14:29
|
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,665
Havre
Besatt
|
Besatt
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,665 |
KOM med MTB bør være umulig på asfalt. Da skal man trå en del mer watt enn tilsvarende person på landevei. Ikke dermed sagt at man blir så veldig mye bedre selv ved å gå fra det ene til det andre.
|
|
|
Re: Bedre av å trene på landeveissykkel?
[Re: Dio]
#2607077
13/05/2020 07:38
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 2,114
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 2,114 |
Variasjon er ålreit. Sykler mest maratonritt, og da er det fint å legge inn litt trening på landeveien. Både rolige turer, og valler.
Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
|
|
|
Re: Bedre av å trene på landeveissykkel?
[Re: knuthaug]
#2607078
13/05/2020 07:40
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
Bare synd at terrengteknikken ikke blir noe bedre av det ;-( Men det er en avveining: trenger man å trene mest på teknikk eller mest på form?
Veldig mange, spesielt nordmenn kanskje, har mer å vinne på forbedret teknikk enn økt o2-opptak. Riktig trening vil kunne forbedre begge deler. I krevende terrengritt som rundbaneritt eller f.eks Terrengsykkelrittet sparer man minutter, samt veldig mange watt på å ha god flyt og teknikk.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: Bedre av å trene på landeveissykkel?
[Re: sykkeloyvind]
#2607199
13/05/2020 14:06
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 2,114
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 2,114 |
Bare synd at terrengteknikken ikke blir noe bedre av det ;-( Men det er en avveining: trenger man å trene mest på teknikk eller mest på form?
Veldig mange, spesielt nordmenn kanskje, har mer å vinne på forbedret teknikk enn økt o2-opptak. Riktig trening vil kunne forbedre begge deler. I krevende terrengritt som rundbaneritt eller f.eks Terrengsykkelrittet sparer man minutter, samt veldig mange watt på å ha god flyt og teknikk. Det har du rett i, hjelper ikke med skyhøy o2 om man tar feil sporvalg hele veien.
Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
|
|
|
Re: Bedre av å trene på landeveissykkel?
[Re: NjuK]
#2607216
13/05/2020 15:46
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
Bare synd at terrengteknikken ikke blir noe bedre av det ;-( Men det er en avveining: trenger man å trene mest på teknikk eller mest på form?
Veldig mange, spesielt nordmenn kanskje, har mer å vinne på forbedret teknikk enn økt o2-opptak. Riktig trening vil kunne forbedre begge deler. I krevende terrengritt som rundbaneritt eller f.eks Terrengsykkelrittet sparer man minutter, samt veldig mange watt på å ha god flyt og teknikk. Det har du rett i, hjelper ikke med skyhøy o2 om man tar feil sporvalg hele veien. Ja, ikke bare feil sporvalg, men manglende evne til å flyte, pumpe og lette på trykket på de riktige stedene betyr mye.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: Bedre av å trene på landeveissykkel?
[Re: Dio]
#2607253
13/05/2020 18:03
|
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864 |
Er det bratt oppover, betyr vekt svært mye. Jeg har ca 3kg forskjell mellom landeveisraceren og grusraceren min (karbon, selvsagt uten demping), de fleste fulldempere er tyngre. 3-4kg er 5% for meg. Grove mønstrede dekk suger bokstavelig talt på asfalt, enda et moment raceren er bedre. Om det stemmer, eller bare føles som roterende vekt teller dobbelt vet jeg ikke, men klatring med 1300g landeveishjulsett m/230g tubular føles som en drøm. Luftmotstand på sykkel og rytter betyr ikke så mye når det er bratt og farten lav, men er enda en faktor i favør landeveisraceren. Summen av dette er klar fordel landeveissykkel, hvor stor fordelen er avhenger av hvilke konkrete sykler og bakker det dreier seg om.
|
|
|
Re: Bedre av å trene på landeveissykkel?
[Re: Dio]
#2607273
13/05/2020 19:33
|
Registrert: Jul 2012
Innlegg: 312
Dio
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Jul 2012
Innlegg: 312 |
Hopstadbakken er 2km på 10% stigning og den siste km er jevn på 13%, 184 høydemeter og veldig dårlig asfalt. og det er kun små karer på landeveissykkel som har slått meg der. kan sittestillingen og utvekslingen ha noe å si? ellers så er det nok vekten som er avgjørende...
Go hard or go home!!!
|
|
|
Re: Bedre av å trene på landeveissykkel?
[Re: Dio]
#2607286
13/05/2020 20:24
|
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,665
Havre
Besatt
|
Besatt
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,665 |
Utveksling har du nok fordelen. Mange vil ikke klare å opprettholde hva som sannsynligvis er optimal kadens på landevei med 13% og dårlig asfalt.
Sittestilling vet jeg ikke. Når det går fort vil man ta mer vind, men når det går tregere er det mulig man tar igjen det tapet ved å kunne puste lettere og rettere hofte.
|
|
|
Re: Bedre av å trene på landeveissykkel?
[Re: sykkeloyvind]
#2607393
14/05/2020 09:50
|
Registrert: May 2012
Innlegg: 933
John_Harald
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: May 2012
Innlegg: 933 |
Hvis det blir kjørt hardt, har vekten svært mye å si. Her er et eksempel fra første bakken i NCF Grand Prix 2020 - Runde 2, Richmond KOM hvor jeg brukte 1 min og 6 sekunder. 546 watt / 76,7kg = 7,1 w/kg. Hadde jeg veid 6 kilo mindre kunne jeg hatt 43! watt mindre opp bakken og opparbeidet mye mindre melkesyre. Alternativt kunne jeg syklet mye raskere opp og fått en fin luke fra hovedfeltet med 546 watt / 70,7 kg = 7,7 w/kg
|
|
|
Re: Bedre av å trene på landeveissykkel?
[Re: Dio]
#2607405
14/05/2020 10:47
|
Registrert: Jun 2018
Innlegg: 630
Brabus
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Jun 2018
Innlegg: 630 |
Det er flere ting som spiller inn her; de aller fleste av oss kan utmerket godt redusere kroppsvekten og trene mer.
Når det er gjort kan det være fornuftig å innvestere i nytt utstyr.
Men det er vel ingen av oss som driver med sykling fordi vi er snusfornuftige ? Det er vel heller ett resultat av velfylt lommebok som gjør at vi innvesterer flere månedslønninger i ny sykkel, de råeste dekkene og de beste hjulsettene som er å kjøpe for penger. Ikke fordi vi har ambisjoner om å vinne noe som helst.
Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
|
|
|
Re: Bedre av å trene på landeveissykkel?
[Re: John_Harald]
#2607409
14/05/2020 11:06
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
Hvis det blir kjørt hardt, har vekten svært mye å si. Her er et eksempel fra første bakken i NCF Grand Prix 2020 - Runde 2, Richmond KOM hvor jeg brukte 1 min og 6 sekunder. 546 watt / 76,7kg = 7,1 w/kg. Hadde jeg veid 6 kilo mindre kunne jeg hatt 43! watt mindre opp bakken og opparbeidet mye mindre melkesyre. Alternativt kunne jeg syklet mye raskere opp og fått en fin luke fra hovedfeltet med 546 watt / 70,7 kg = 7,7 w/kg På Zwift ja. - Det er ikke alltid at utesykling er like ren matematikk som digital sykling, men det er klart at 6 kilo har ganske mye å si i en bakke. Men 6 kilo er nå også ganske så mye.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: Bedre av å trene på landeveissykkel?
[Re: Dio]
#2607419
14/05/2020 11:37
|
Registrert: Jul 2012
Innlegg: 312
Dio
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Jul 2012
Innlegg: 312 |
hvor mange watt tilsvarer 1kg+ på en bakke på 10% da?
Go hard or go home!!!
|
|
|
Re: Bedre av å trene på landeveissykkel?
[Re: Dio]
#2607426
14/05/2020 12:00
|
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,199
Juffe
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,199 |
Det kommer an på hvor raskt du sykler
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
Re: Bedre av å trene på landeveissykkel?
[Re: Dio]
#2607427
14/05/2020 12:08
|
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 2,629
hrukin
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 2,629 |
Som Juffe påpeker, jo fortere du sykler jo mere watt må det til for å overvinne luftmotstanden. Watten for å overvinne luftmotstanden er ikke linear mot økning av fart
Redigert av hrukin; 14/05/2020 12:11. Rediger grunn: skriveleif
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
Re: Bedre av å trene på landeveissykkel?
[Re: Dio]
#2607431
14/05/2020 12:22
|
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,199
Juffe
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,199 |
Det neste er arbeidet som kreves for å løfte 1 kg si 10m, dersom man sykler 100m med 10% stigning. Jo kortere tid man bruker på det, desto mer effektiv er man.
1kg opp 10hm på 30skunder tilsvarer ca 3,33w Bruker du lengre tid, si 60sekunder, bruker du 1,67w
Veier du 70 kg og bruker 10sekunder opp, så tråkker du 700w.
Jeg ser selvfølgelig bort fra friksjon, luftmotstand og om drikkeflaska er i flaskeholderen eller i baklomma.
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
Re: Bedre av å trene på landeveissykkel?
[Re: Brabus]
#2607445
14/05/2020 13:17
|
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737 |
Det er flere ting som spiller inn her; de aller fleste av oss kan utmerket godt redusere kroppsvekten og trene mer.
Når det er gjort kan det være fornuftig å innvestere i nytt utstyr.
Men det er vel ingen av oss som driver med sykling fordi vi er snusfornuftige ? Det er vel heller ett resultat av velfylt lommebok som gjør at vi innvesterer flere månedslønninger i ny sykkel, de råeste dekkene og de beste hjulsettene som er å kjøpe for penger. Ikke fordi vi har ambisjoner om å vinne noe som helst. Kva er det du svarar på her eigentleg? Det er riktig at mange har latterleg dyr sykkel som ikkje heilt står i stil med eigen fysikk, men det endrar ikkje på det faktum at ein reser med god margin er betre enn ein terrengsykkel på asfalt. Og det treng ikkje vera ein veldig dyr reser heller.
|
|
|
Re: Bedre av å trene på landeveissykkel?
[Re: Dio]
#2607448
14/05/2020 13:21
|
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737 |
Hopstadbakken er 2km på 10% stigning og den siste km er jevn på 13%, 184 høydemeter og veldig dårlig asfalt. og det er kun små karer på landeveissykkel som har slått meg der. kan sittestillingen og utvekslingen ha noe å si? ellers så er det nok vekten som er avgjørende... Eller at nokon av dei andre rett og slett er betre (trent) enn deg? Eller er det heilt utenkjeleg?
|
|
|
Re: Bedre av å trene på landeveissykkel?
[Re: Dio]
#2607572
15/05/2020 07:05
|
Registrert: Feb 2020
Innlegg: 527
Skogsmann
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Feb 2020
Innlegg: 527 |
Blir jo en avsporing dette, men dyr sykkel er ofte (alltid) bedre å sykle på enn en billig. Mange tester vil forsøke å vise det motsatte for å forsvare innkjøp av noe rimelig..  Det ER og vil alltid være en forskjell på utstyret og følelsen av stivhet etc. når man anstrenger seg mye i watt. Har 2 sykler. Den ene er av "klatrekategorien". Den andre aero. En med DA DI2 den andre mekanisk DA. Sykle på de er som natt og dag... Men som mosjonist så får begge meg frem til målet. Hadde jeg ikke hatt den dyre hadde jeg helt sikkert vært fornøyd med den rimelige.
Redigert av Skogsmann; 15/05/2020 07:05.
|
|
|
|
|