Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Grail eller Speedster

Grail eller Speedster #2606751 11/05/2020 14:33
A
Agata Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
A
Hei,

Gubben ønsker seg en gravel og han står mellom de to:

Scott Speedster

eller

Canyon Grail

Det som er bra med Scott at han er på salg nå og er tilgjengelig mens på Canyon må han vente til august.
Hva synes dere, er det verdt å vente eller er syklene såpass like at han blir fornøyd med Scott?

Han kommer til å sykle på asfalt/grus/stier.

Hvordan er det med størrelse på Scott? Han er 178cm og hos Canyon er det M.

Er det kanskje andre sykler i denne prisklassen som han bør vurdere?

Re: Grail eller Speedster [Re: Agata] #2606780 11/05/2020 16:30
T
tiasg Offline
Fersking
Fersking
T
Er han på utkikk etter aluminiumsramme, eller er det tilfeldigvis bare de to han har sett på?

Personlig ville jeg heller kikket på en karbonsykkel som Kanzo Carbon Disc Apex1 20, White GX Interceptor GRX600 (som jeg selv mottok før helgen, og er svært fornøyd med), eller Ghost Fire Road Rage 6,8 fremfor en alusykkel til samme pris.

Re: Grail eller Speedster [Re: tiasg] #2606814 11/05/2020 18:59
A
Agata Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
A
Takk for det. White er helt ut av bildet siden gubben liker ikke matt lakk :-)
Han vil også ha noe med GRX :-)

:-)

Re: Grail eller Speedster [Re: Agata] #2606898 12/05/2020 11:39
yolo Offline
Ringrev
Ringrev
Tydelig at gubben vet hva han vil ha. Disse to virker å være ganske like. GRX-gruppen på Speedsteren er nivået over den du får på Grailen (Tilsvarer ultegra og 105), men tror hjul og ramme er noe bedre på Grailen. Geometrien og dekklareringen er vel ganske lik, så jeg vil

MEN! Det fremkommer ikke av specs om hjulene er satt opp for slangeløst, og det er ganske viktig for grussykling. Dette kan du sikkert få kjapt svar på kundeservice om, eller noen her på forumet. Hvis ett av hjulsettene er satt opp for slangeløst ville jeg valgt denne, hvis det ikke er forskjell ville jeg valgt Speedsteren, siden da kan han komme seg ut på grusen asap.

Gitt at han ikke har noen preferanser til merkene da. De fleste har jo noen subjektive tanker rundt merker, men Scott og Canyon er vel mest for de som ser på specs og pris ICON_SMILE

Re: Grail eller Speedster [Re: Agata] #2606912 12/05/2020 11:59
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Begge er fine sykler.

Men en litt kjedelig ting med Speedster, er at den underlig nok har tradisjonelle hurtigkoblinger, ikke gjennomgående akslinger/thru axles. Gjennomgående akslinger er nå standard for alle sykler med skivebremser, sikrer nøyaktig plassering av skiven, stiver opp gaffel og baktriangel, og er å finne på f.eks. storebroren Addict i karbon.

Spiller det noen rolle? Det får enhver avgjøre for seg selv. I 2020 ville jeg ikke kjøpt en sykkel som ikke har moderne standarder.

Se også test i Landevei.

Det der med å la matt eller blank lakk være avgjørende, må han bare slutte med ICON_SMILE

Re: Grail eller Speedster [Re: Sepeda] #2606914 12/05/2020 12:01
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Sepeda
Begge er fine sykler.

Men en litt kjedelig ting med Speedster, er at den underlig nok har tradisjonelle hurtigkoblinger, ikke gjennomgående akslinger/thru axles. Gjennomgående akslinger er nå standard for alle sykler med skivebremser, sikrer nøyaktig plassering av skiven, stiver opp gaffel og baktriangel, og er å finne på f.eks. storebroren Addict i karbon.

Spiller det noen rolle? Det får enhver avgjøre for seg selv. I 2020 ville jeg ikke kjøpt en sykkel som ikke har moderne standarder.

Se også test i Landevei.

Det der med å la matt eller blank lakk være avgjørende, må han bare slutte med ICON_SMILE

La meg gjette. Du har aldri eid en matt hvit sykkel.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Grail eller Speedster [Re: Alpers] #2606915 12/05/2020 12:03
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Alpers
La meg gjette. Du har aldri eid en matt hvit sykkel.

ICON_SMILE

Okei, det er sant.

Men har matt rød, da.

Re: Grail eller Speedster [Re: Agata] #2607070 13/05/2020 07:28
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Vi tester for tiden Scott Speedster 10 sammen med 4 andre blandeveissykler. Vær obs på at Speedster Gravel 10 har vanlige, gammeldagse hurtigkoblinger, samt ganske så mye tå-overlapp, selv i Large.

De andre fire syklene i testen jeg jobber med er Giant Contend AR, Nakamura X-60, GT Grade CRB Elite og Cannondale Topstone 105.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Grail eller Speedster [Re: sykkeloyvind] #2607074 13/05/2020 07:35
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: sykkeloyvind
De andre fire syklene i testen jeg jobber med er Giant Contend AR, Nakamura X-60, GT Grade CRB Elite og Cannondale Topstone 105.

Den testen gleder vi oss til. Tenker at Revolt ville vært en mer naturlig modell enn Contend (?), men uansett spennende.

Re: Grail eller Speedster [Re: Sepeda] #2607079 13/05/2020 07:42
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Den testen gleder vi oss til. Tenker at Revolt ville vært en mer naturlig modell enn Contend (?), men uansett spennende.

Ja, disse Giantene har overlappende bruksområde. Contend matchet bedre prisen vi ønsket å legge oss på.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Grail eller Speedster [Re: sykkeloyvind] #2607086 13/05/2020 08:05
A
Agata Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
A
Vi tester for tiden Scott Speedster 10 sammen med 4 andre blandeveissykler. Vær obs på at Speedster Gravel 10 har vanlige, gammeldagse hurtigkoblinger, samt ganske så mye tå-overlapp, selv i Large.

Han tenkte litt på Topstone 105 også. Jeg tror han venner seg mer til Canyon per i dag (selv om Scott er tilgjengelig nå), men det er litt kjedelig at man ikke ha den med en gang ICON_SMILE

Gleder meg til å se testen deres ICON_SMILE

Re: Grail eller Speedster [Re: sykkeloyvind] #2607214 13/05/2020 15:28
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider

Ja, disse Giantene har overlappende bruksområde. Contend matchet bedre prisen vi ønsket å legge oss på.

Aha.

Se der! Jeg overså AR i modellnavnet til Contend.

Trodde uansett at Giant hadde gjort med Contend hva Cannondale i sin tid gjorde med Synapse - sette på annen utveksling og bredere dekk og kalle det SE.

Men jeg ser nå at Giant ikke har tatt noen snarveier, og landeveissykkelen Contend og blandeveissykkelen Contend AR faktisk er to forskjellige rammer. Og ikke bare med forskjellig kjedestagslengde ut fra bremsesystem.

Og AR, da. All Road msnheart1 Ikke Gravel.

Godt valg.

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå