Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 6 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Planet of the Humans - en svært så kontroversiell

Re: Planet of the Humans - en svært så kontroversiell [Re: fredriks] #2606648 11/05/2020 09:04
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: fredriks

Jag tror att filmen försöker fortelle att förnybar energi är värdelöst.

Hvis filmen hade försökt fortelle att förnybar energi inte är lika bra som en del miljöaktivister tror så hade det kanske kunnat bli en någorlunda bra film.

+1

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Planet of the Humans - en svært så kontroversiell [Re: Havre] #2606650 11/05/2020 09:05
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Havre

Selvsagt en fin måte å forholde seg til meninger som ikke stemmer overens med ens egne - å anta at den som ytrer disse meningene ikke vet særlig mye. Det får så være. Det er et større problem for deg enn for meg.

Du kan jo bare fortsette å gjenta dine dogmer, men vet ikke om det gjør de mer sanne. Hvorfor du bruker energi på å gjenta slikt til en du mener bare ikke forstår vet jeg ikke. Virker rimelig bortkastet energi.

Har jeg noen gang sagt at filmen er bra? Jeg synes ikke den er bra, men jeg begynner nesten å like den når jeg ser hvor hardt du og andre møter dere selv i døra når du/dere kritiserer den. Ikke at du selv har valgt å modifisere det du skrev tidligere hvor du gjør akkurat det samme du beskylder filmen for å gjøre - isteden angriper du meg og min antatte kunnskap. Nesten absurd.

1. Det handlar inte om meningar. Det jag diskuterar handlar om forskning och resultatet av många studier. Filmen har helt enkelt en massa fakta fel.

2. Det handlar inte om dogmer utan om resultat av forskning.

3. Når jag läser dina inlägg så verkar du inte förstå att det handlar om fakta. Vi får alltså inte enligt dig påpeka att filmen innehåller väldigt stora och viktiga faktafel.

Du verkar bara intresserad av en metadiskussion där du inte alls bryr dig om vad som faktiskt är sant. Det ända som är interessant är folks reaktioner.

Re: Planet of the Humans - en svært så kontroversiell [Re: fredriks] #2606651 11/05/2020 09:09
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H

Selvsagt en fin måte å forholde seg til meninger som ikke stemmer overens med ens egne - å anta at den som ytrer disse meningene ikke vet særlig mye. Det får så være. Det er et større problem for deg enn for meg.

Du kan jo bare fortsette å gjenta dine dogmer, men vet ikke om det gjør de mer sanne. Hvorfor du bruker energi på å gjenta slikt til en du mener bare ikke forstår vet jeg ikke. Virker rimelig bortkastet energi.

Har jeg noen gang sagt at filmen er bra? Jeg synes ikke den er bra, men jeg begynner nesten å like den når jeg ser hvor hardt du og andre møter dere selv i døra når du/dere kritiserer den. Ikke at du selv har valgt å modifisere det du skrev tidligere hvor du gjør akkurat det samme du beskylder filmen for å gjøre - isteden angriper du meg og min antatte kunnskap. Nesten absurd.

1. Det handlar inte om meningar. Det jag diskuterar handlar om forskning och resultatet av många studier. Filmen har helt enkelt en massa fakta fel.

3. Når jag läser dina inlägg så verkar du inte förstå att det handlar om fakta. Vi får alltså inte enligt dig påpeka att filmen innehåller väldigt stora och viktiga faktafel.

Du verkar bara intresserad av en metadiskussion där du inte alls bryr dig om vad som faktiskt är sant. Det ända som är interessant är folks reaktioner.

På samme måte som IPCC kun har presentert fakta i alle disse år? Men hvis du oppriktig tror at det er slik forskning og "fakta" fungerer vil vi aldri kunne komme til noen forståelse. Selv Newton og Einstein tok feil. Og der snakker vi om "fakta" som er mye mer objektivt kvantifiserbare enn det vi snakker om her.

Re: Planet of the Humans - en svært så kontroversiell [Re: Havre] #2606652 11/05/2020 09:10
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Hva tror du filmen prøver å fortelle?

Og er du enig i prinsippet at intensjon og utførelse ikke alltid er det samme?

Jag tror att filmen försöker fortelle att förnybar energi är värdelöst.

Hvis filmen hade försökt fortelle att förnybar energi inte är lika bra som en del miljöaktivister tror så hade det kanske kunnat bli en någorlunda bra film.

Som en vis mann sa:

Min erfarenhet är att överdrivna och felaktiga påståender nestan alltid medför att folk gräver ned sig i skyttegraver istället för att diskutera nyanserna.

Men dette fører ikke noe sted. Skal ikke bli som Kina-tråden dette. Vi er helt opplagt uenige og det er vel godt nok belyst nå.

Filmen försöker ju faktiskt visa att förnybar energi är värdelöst. De påstår ju för eksempel att man lika bra kunde brenna det fossila brenslet direkt istället för att bygga ett solenergi verk för att få energi fra det.

Re: Planet of the Humans - en svært så kontroversiell [Re: Havre] #2606654 11/05/2020 09:20
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

På samme måte som IPCC kun har presentert fakta i alle disse år? Men hvis du oppriktig tror at det er slik forskning og "fakta" fungerer vil vi aldri kunne komme til noen forståelse. Selv Newton og Einstein tok feil. Og der snakker vi om "fakta" som er mye mer objektivt kvantifiserbare enn det vi snakker om her.

Alvarligt talat handlar det om nöyaktighet. F=ma stämmer inte ens vid låga hastigheter men felet är väldigt litet. Rätt formel är for eksempel inte F=m^2*v.

Hvis du gidder sätta dig in några studier med livstidsanalyser av vind och sol så ser du att påståenden i filmen är väldigt felaktiga.

Tycker det mer och mer verkar som att du bara är intresserad av någon slags eksrem filosofisk debatt. Om sanningen är 1 så är spelar det ingen roll om en forskare påstår att den är 1.000000000000000000000000000000001 eller om en dokumentar film påstår att svaret är 35728572857845754857. Både är ju fel och han som vågar påstå att 35728572857845754857 är fel når inte heller 1.000000000000000000000000000000001 är rätt visar ju bara hur dum han är och att vi lika bra kan ta datan fra dokumentär filmen.

Livstidsanalyser av förnybara energier är också rimeligt kvantisiferabara.

Re: Planet of the Humans - en svært så kontroversiell [Re: Havre] #2606655 11/05/2020 09:29
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Dette er samme retorikk som strålingsparanoide, homeopatiforkjempere og antivaksere (og andre vitenskapsfornektere bruker). Og argumentet er ugyldig som dagen er lang.

Fordi om vitenskapen har tatt feil før, betyr ikke at den alltid tar feil. Og den betyr IKKE at en lekmanns meninger er likestilt med vitenskaplige fakta. Inntil du skjønner dette og en del andre ting du fundamentalt misforstår, kommer debatten til, som du seier, ikke til å føre noe sted. Men her ligger ansvaret på deg.

[Linket bilde fra i.imgur.com]

- Robert Green Ingersoll
Re: Planet of the Humans - en svært så kontroversiell [Re: Duck] #2606662 11/05/2020 09:52
D
Duck Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
D
Fredriks;- har du noen livsløpsanalyser for eks vindkraft du kan dele med oss?

Re: Planet of the Humans - en svært så kontroversiell [Re: Duck] #2606694 11/05/2020 12:03
D
Duck Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
D
Noen som har sett dette kommentert i livsløpsberegningsgrunnlaget til vindmøllene?

https://steigan.no/2020/05/vindfenomenet-som-rystet-offshore-giganten/

Redigert av Duck; 11/05/2020 12:05.
Re: Planet of the Humans - en svært så kontroversiell [Re: Duck] #2606699 11/05/2020 12:15
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Duck
Fredriks;- har du noen livsløpsanalyser for eks vindkraft du kan dele med oss?

Finns i flera av länkarna och i youtube filmerna i denna tråden.

Re: Planet of the Humans - en svært så kontroversiell [Re: Duck] #2606703 11/05/2020 12:21
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Noen som har sett dette kommentert i livsløpsberegningsgrunnlaget til vindmøllene?

Klart att det är med i beräkningarna. Det är ju faktiskt sådana effekter som man beräknar når man designar och säljer ett vindparks koncept.

Den sista paragrafen är ju bara tull och den typen av retorikk som denna filmen och diverese motstandare använder sig av.

Man tar en effekt som alla som håller på med ämnet självklart redan vet om och använder sig av. Sen om någon kommer fram till att det är lite sämre än vad man kanske trott så drar man slutsatsen att allt är världelöst.

Re: Planet of the Humans - en svært så kontroversiell [Re: Duck] #2606704 11/05/2020 12:22
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Da gjorde jeg som jeg alltid gjør som når folk deler ting Steigan og andre tvilsomme sider har lurt dem til å tro på - nemlig kildekritikk. Noe som ser ut til å være et fremmedord for leserne deres - forståelig nok siden de som behersker kildekritikk ikke orker å forholde seg til dette tullet Steigan spyr ut.

Første bud i kildekritikk hos notoriske tullesider er: les referansene. Redaktører av tull og tøys har ofte store problemer med å forholde seg til vitenskap. Enten klarer de ikke trekke ut essensen av det de leser eller så påstår de at referansen sier noe annet en hva den gjør og satser på at folk lar seg blende av at de kostet på seg en vitenskapelig referanse.

Her er hva Steigan påstår:

-Journal of Renewable and Sustainable Energy publiserte i 2019 en vitenskapelig rapport om blokkerings– og vindskygge-effektene og påviste gjennom datamodeller at effekten av vindindustrianleggene blir mindre enn antatt på grunn av disse.

Leser man rapporten, derimot, så ser man at det som står uthevet er blank løgn. Studien utarbeider teoretiske modeller for hvordan man kan beregne disse effektene slik at man kan bygge veldig store vindparker slik at de blir mest mulig effektive i arealbruken.
Link til studien her: https://aip.scitation.org/doi/10.1063/1.5120602

Dette blir like hårreisende imbesilt som å peke på en studie som tar for seg ulike batteriarkitekturer for elbiler med hensyn på størst mulig rekkevidde og hevde at studien viser at elbiler ikke er så effektive som først antatt.

Kan du ikke i allefall PRØVE å etablere litt kritisk tenkning før du drar alt du kommer over inn i debatten. Du har tidligere snakket kritisk om min "Debunking med linker", men den er du helt og holdent ansvarlig for sjøl når du legger deg på det nivået her.

- Robert Green Ingersoll
Re: Planet of the Humans - en svært så kontroversiell [Re: fredriks] #2606705 11/05/2020 12:24
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H

Klart att det är med i beräkningarna. Det är ju faktiskt sådana effekter som man beräknar når man designar och säljer ett vindparks koncept.

Den sista paragrafen är ju bara tull och den typen av retorikk som denna filmen och diverese motstandare använder sig av.

Man tar en effekt som alla som håller på med ämnet självklart redan vet om och använder sig av. Sen om någon kommer fram till att det är lite sämre än vad man kanske trott så drar man slutsatsen att allt är världelöst.

Litt som din analyse av Planet-filmen altså?

Nå mener jeg ikke å bli helt GeirK her og gjenta ting til det kjedsommelige, men begynner å lure på om dette er en parodi og at du sitter og ler det skakk et sted.

Re: Planet of the Humans - en svært så kontroversiell [Re: GeirK] #2606707 11/05/2020 12:28
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: GeirK

Får bare tilgi meg at jeg ikke orker å se resten. .

Først kommenterer du en film du ikke har sett og så kommenterer du motsvaret uten å ha sett mer enn litte grann.

Hvor kommer den fra denne trangen til å fremme synspunkter i all offentlighet på emner du ikke gidder å sette deg inn i?

La oss heller gå gjennom kritikken punkt for punkt. Vi begynner med festilvalen

1. Festivalen. Jeg håper du er enig i at påstanden om at en 15 år gammel solenergifestival er et av de beste stedene for å sjekke ut progresjonen i skiftet fornybar energi er tull og tøys fra ende til annen. Denne festivalen er fullstendig irrelevant for sprøsmålet og har ingen annen virkning enn å villede

2. "Hvordan er den youtube-videoen noe bedre enn filmen?" Hva legger du i "bedre" her? Mener du at dataene i debunk-filmen er feil eller mindre egnet til å vise ståa enn klipp fra en festival for 15 år siden? Hva er egentlig innsigelsen her? Kan du være litt mer detaljert? Spørsmålet ditt "Hvis fornybar er så billig er det vel få som bruker fossilt bare på trass?" indikerer at du tviler på dataene, men forklar gjerne hva problemet ditt er med denne passasjen.

3. "Igjen viser youtube-videoen eksempler på analyser som sier noe annen enn Planet-filmen, men absolutt ikke vanskelig å finne analyser fra f.eks Tyskland som sier det motsatte". Filmen peker på hva den globale andelen fornybar energi er. Hva konkret viser de tyske analysene og kan du linke til en slik analyse sånn at vi kan se om dette a) faktisk er tilfelle og at b) du har forstått analysen?

Når vi er ferdige her, går vi over til neste punkt - kapitlet om "The Sierra Club" hvor PotH serverer direkte løgn.

Havre. Det er mye vi skal igjennom her. Kan du vi ikke gjøre oss ferdige med punkt 1-3 først?

- Robert Green Ingersoll
Re: Planet of the Humans - en svært så kontroversiell [Re: Havre] #2606714 11/05/2020 12:38
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Nå mener jeg ikke å bli helt GeirK her og gjenta ting til det kjedsommelige, men begynner å lure på om dette er en parodi og at du sitter og ler det skakk et sted.

Jag lurer mest på hur mye du förstår av det som diskuteras i tråden.

Min analys av Planet-filmen har inget med det jag skrev över däremot är det antagligen samma fenomen som filmskaperen och skribenten lider under.

Re: Planet of the Humans - en svært så kontroversiell [Re: Havre] #2606716 11/05/2020 12:42
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Her svikter logikken din noe så fundementalt at det er faktisk er DU som ser ut som en parodi på deg selv. Du henger ikke med på resonnementene hans i det hele tatt.

- Robert Green Ingersoll
Re: Planet of the Humans - en svært så kontroversiell [Re: fredriks] #2606720 11/05/2020 12:53
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H

Jag lurer mest på hur mye du förstår av det som diskuteras i tråden.

Min analys av Planet-filmen har inget med det jag skrev över däremot är det antagligen samma fenomen som filmskaperen och skribenten lider under.

Du klager over at folk henger seg opp i detaljer og dermed forkaster hovedkonklusjonen - samtidig som du gjør akkurat det samme med Planet-filmen.

Så ser jeg at du i alle svar nå skal poengtere hvor lite jeg forstår så da er vi vel kommet til slutten av denne samtalen. Jeg er vel ikke nevneverdig imponert over deg heller og hvordan du nå argumenterer, men i motsetning til deg ser jeg ikke helt poenget med å poengtere det gang etter gang.

Så kan du være uenig i om du gjør det jeg mener du gjør eller ikke. Er vel det diskusjonen burde handlet om.

Re: Planet of the Humans - en svært så kontroversiell [Re: Havre] #2606724 11/05/2020 13:10
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Du klager over at folk henger seg opp i detaljer og dermed forkaster hovedkonklusjonen - samtidig som du gjør akkurat det samme med Planet-filmen.

Nei, jag klagar inte på att folk hänger upp sig i detaljer. Det jag klagade på är hur folk tar en ofta ovesäntliga detalj och blåser upp den till något som är väldigt mycket större och viktigare än vad den är. Ofta handlar det också om rena missförstånd och att de som håller på med ämnet dagligen egentligen inte vet speciellt mycket.

Jag har hållt på med vindenergi och har väldigt ofta sätt rena missförstånd av konsept som bevis på hur dårlig vindenergi är.

Min kritik av Planet filmen handlar ikke om att hänga upp sig i några ovesäntliga detaljer.

Så kan du være uenig i om du gjør det jeg mener du gjør eller ikke. Er vel det diskusjonen burde handlet om.

Diskussionen borde väl handla om vad som faktiskt är sant och vad som inte är sant och vad man kan dra för slutsatser utifra filmen och verkligen och försöka komma vidare därifra. Det steget verkar du dock inte så intresserad av medans du om och om igen tar folks kritik av vad filmen sier och försöker använda det mot dem på en meta nivå.

Re: Planet of the Humans - en svært så kontroversiell [Re: Duck] #2606727 11/05/2020 13:20
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Tvert imot. Jeg er meget interessert i den diskusjonen.

Kanskje vi kan være enige i noe. Filmen sier at f.eks vindkraft har negative aspekter. Er det en OK påstand? For meg er det helt opplagt så slik sett slår filmen kun opp åpne dører, men hva om det finnes folk der ute som enda ikke har tatt innover seg hva slags negative aspekter vindkraft har? Hva om denne filmen hadde vært sendt før beslutningen om utbyggingen på Frøya ble tatt? Kunne det ha påvirket folks engasjement?

Jeg har ikke noe svar der - ei heller påstått at jeg har noen svar, men når jeg har kollegaer som kjører i3 og dermed tror at deres kjøring ikke har noen effekt på "miljøet" så skjønner jeg at ikke alt som den filmen tar opp er så godt forstått som noen tror. Og muligens, bortsett fra meg og min manglende kunnskap, antar jeg at de som er i denne tråden alle har mer kunnskap enn folk flest - ettersom folk faktisk er interessert nok til å diskutere dette temaet på et forum.

Redigert av Havre; 11/05/2020 13:31. Rediger grunn: fjernet en feil "ikke"
Re: Planet of the Humans - en svært så kontroversiell [Re: Havre] #2606730 11/05/2020 13:21
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Filmen sier at f.eks vindkraft ikke har negative aspekter.

Hvilken film snakker du om nå?

- Robert Green Ingersoll
Re: Planet of the Humans - en svært så kontroversiell [Re: Duck] #2606733 11/05/2020 13:31
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Sorry. Snek seg inn en "ikke" der. Takk GeirK. Kjernekar.

Re: Planet of the Humans - en svært så kontroversiell [Re: Havre] #2606736 11/05/2020 13:34
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Tror du la till ett ikke. angående vindkraft.

Men det du skriver handlar väl om min kritik av filmen. Filmen sier inte bara att vindkraft har negativa aspekter men att den och solenergi är i det närmaste meningslösa (husker ikke vad de sa om just vind men sol var ju inte bättre än att brenna fossila brenslet direkt enligt filmen).

Klart att det är bra och rätt å ta upp att det att köra el-bil har negativa konsekvenser på miljön men hvis man gör det genom att for eksempel påstå att det att köra el-bil är värre för miljöen än att köra en diesel så tycker jag man bommar rätt grovt och man kommer självklart få en massa kritik fra många.

Jag har väldigt lite tro på att överdriva negativa konsekvenser för att försöka få folk att tänka eller vad poängen nu är. Det är väl det man har uppnått med denna filmen. Möjligt att de har en någorlunda bra poäng i bunn och att man kan tolka filmen på ett bra sätt men som det är nu så kommer man få miljöbevegelsen och diverse eksperter imot sig pga av rena faktafel medans de som inte giller förnybar energi antagligen älskar filmen för att den säger det de redan "vet" (och de kommer självklart inte köra mindre diesel bil eller bruke mindre energi som väl antagligen var det filmen ville fram till).

Re: Planet of the Humans - en svært så kontroversiell [Re: Duck] #2606745 11/05/2020 13:59
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Lite for meg å være uenig i der.

Og hvis diskusjonene rundt filmen ender opp som man har her inne har den opplagt mislyktes. Så er jeg litt overrasket over hvordan mange velger å tolke den så negativt, men... kanskje har det noe med at vi som er her inne er forbi det stadiet hvor man diskuterer helt grunnleggende ting angående fornybar energi? At filmen kanskje har høyere verdi for folk som ikke har tenkt noe over de samme grunnleggende tingene.

"Mange av problemstillingene som blir presentert i den filmen er "gamle" problemstillinger for mange nordmenn og dermed ble filmen for meg ganske kjedelig. Synes heller ikke den gir nok rom for tilsvar. Og selv om jeg deler hypotesen filmen har om overbefolkning etc. kan jeg egentlig ikke si at den har styrket eller svekket min hypotese i noen særlig grad. Så håper jeg at den kanskje kan føre til en litt bedre forståelse av hva "fornybar" egentlig betyr blant de som ikke har reflektert noe over det på forhånd. Er redd det fort blir skyttergrav der uansett, men det får tiden vise."

Kanskje kunne jeg vært mer kritisk til de billige retoriske grepene den tar, men ellers ikke mye jeg ville forandret i min første vurdering av den.

Re: Planet of the Humans - en svært så kontroversiell [Re: Havre] #2606746 11/05/2020 14:01
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Men du er ikke interessert i å diskutere kritikken av den og bevis for at den presenterer løgn og feilinformasjon?

- Robert Green Ingersoll
Re: Planet of the Humans - en svært så kontroversiell [Re: GeirK] #2606747 11/05/2020 14:14
D
Duck Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
D
Sitat: GeirK
Da gjorde jeg som jeg alltid gjør som når folk deler ting Steigan og andre tvilsomme sider har lurt dem til å tro på - nemlig kildekritikk. Noe som ser ut til å være et fremmedord for leserne deres - forståelig nok siden de som behersker kildekritikk ikke orker å forholde seg til dette tullet Steigan spyr ut.

Første bud i kildekritikk hos notoriske tullesider er: les referansene. Redaktører av tull og tøys har ofte store problemer med å forholde seg til vitenskap. Enten klarer de ikke trekke ut essensen av det de leser eller så påstår de at referansen sier noe annet en hva den gjør og satser på at folk lar seg blende av at de kostet på seg en vitenskapelig referanse.

Her er hva Steigan påstår:

-Journal of Renewable and Sustainable Energy publiserte i 2019 en vitenskapelig rapport om blokkerings– og vindskygge-effektene og påviste gjennom datamodeller at effekten av vindindustrianleggene blir mindre enn antatt på grunn av disse.

Leser man rapporten, derimot, så ser man at det som står uthevet er blank løgn. Studien utarbeider teoretiske modeller for hvordan man kan beregne disse effektene slik at man kan bygge veldig store vindparker slik at de blir mest mulig effektive i arealbruken.
Link til studien her: https://aip.scitation.org/doi/10.1063/1.5120602

Dette blir like hårreisende imbesilt som å peke på en studie som tar for seg ulike batteriarkitekturer for elbiler med hensyn på størst mulig rekkevidde og hevde at studien viser at elbiler ikke er så effektive som først antatt.

Kan du ikke i allefall PRØVE å etablere litt kritisk tenkning før du drar alt du kommer over inn i debatten. Du har tidligere snakket kritisk om min "Debunking med linker", men den er du helt og holdent ansvarlig for sjøl når du legger deg på det nivået her.

Nå var det for det første et spørsmål, og for det andre trenger ikke nødvendigvis måten Steigan omtaler rapporten (med angivelig løgn iflg deg) å være mest interessant for diskusjonen her. Det interessante synes jeg, og som vel DN-artikkelen og ikke minst selskapet selv peker på, er at "Selskapet har utviklet nye simuleringsmodeller for å forutsi produksjonen, og det er disse modellene som antyder at produksjonsprognosene undervurderer den negative effekten av blokkering og vindskygge."

Og videre:

"Ørsted innrømmer at selskapet trenger å gjøre mer arbeid for å forstå effektene bedre og komme med potensielle løsninger som kan føre til forbedringer i utformingen av fremtidige vindmølleparker."

Overført til det vi diskuterer her kan det jo være reell fare for at andre eksisterende vindindustriselskaper og tidligere livsløpsberegninger også har undervurdert dette aspektet. Samtidig vil nye prosjekter opplagt være bedre rustet til å foreta mere presise prognoser. Atter en gang ser jeg ingen grunn til at du fortsatt skal ta den skarpe tonen og hasselere med at jeg må "PRØVE å etablere litt kritisk tenking" osv. Du som til stadighet krever så mye av andre, hva med å gå litt i deg selv og ikke minst tonen/holdingen du inntar? Skader heller ikke om du leser anmodningen min fra i går og senker skuldrene en del hakk heller vil jeg tro...

Re: Planet of the Humans - en svært så kontroversiell [Re: Duck] #2606752 11/05/2020 14:42
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Men alltså. Vad är poängen för lekmän att försöka förstå och diskutera små detaljer om modellering av vindparker? Tror du att du kommer finna ett "smoking gun" som visar hur fel forskarna har?

Greit att försöka sätta sig in i saker och ting men det första man bör göra tycker jag är att försöka lära sig om hela processen och innan man kan det är det svårt att förstå implikationerna av en studie på ett litet detaljerat område. Har du ens någon aning om hur mycket de där resultaten påverkar någon livssykelanalys?

Orsaken till att jag tar upp det är att det i en del områden är alltför vanligt att "skeptiker" försöker få forskares försök att få bättre kunskap att framstå som att de tidigare har haft väldigt fel och att vi ikke kan lite på deras resultat.

Du hade nog också fått en bättre response om du länkat till DN artikeln istället för Steigan artikeln.

Re: Planet of the Humans - en svært så kontroversiell [Re: Duck] #2606753 11/05/2020 14:44
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A

Overført til det vi diskuterer her kan det jo være reell fare for at andre eksisterende vindindustriselskaper og tidligere livsløpsberegninger også har undervurdert dette aspektet.

Hadde denne feilen vert veldig stor hadde det kommet frem i løpet av kort tid med faktisk kjøring av vindparker. Vindparker er ikke noe nytt!

Markedet vil ta knekken på ting som ikke lønner seg, det er enkelt slik. Er det for mye sponsing av vindmøller? Ja mener jeg, men det er ikke det samme som at de som bygger parker ikke vet hva de driver med.

Og hva er alternativet til vind og sol? Skiferolje?

Re: Planet of the Humans - en svært så kontroversiell [Re: Duck] #2606756 11/05/2020 14:58
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Om man nu ser på modellering av vindparker så är det komplicerat där man måste modellera, analysera och prediktera en hel del ting som simulering av komplicerade vind felt och prognoser för hur mycket det kommer blåsa. Resultatet är självklart inte perfekt men ofta rätt ok. Hur felen pga av olika fenomen påverkar resultatet varierar men jag tvivlar på att vi kommer kunna läsa en artikel på steigan om att ett modellerat fenomen har resulterat i ett för lavt energi estimat (och då inte för att sådana fel aldrig förekommer) så att vindenergi faktiskt är bättre än vad just den modelleringen sa tidigare.

Re: Planet of the Humans - en svært så kontroversiell [Re: Duck] #2606759 11/05/2020 15:10
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Overført til det vi diskuterer her kan det jo være reell fare for at andre eksisterende vindindustriselskaper og tidligere livsløpsberegninger også har undervurdert dette aspektet.

Nei. For dette gjelder bare offshore vindparker hvor en setter opp store matriser av vindturbiner.

Hadde du linket til DN-artikkelen som klarer å trekke ut essensen av problemstillingen her og ikke Steigan som griper etter halmstrå for å lage en sak mot hele vindkraftindustrien, basert på et cornercase, så hadde saken vært en annen.

Her er hvordan Steigan oppsummerer grovt generalisert:

Vi har altså en industri som kaller seg grønn, men som ødelegger natur og miljø under utbygginga, som ødelegger fugl, fisk og havpattedyr mens de er i drift, som produserer enorme mengder miljøavfall når de tas ut av drift, som varer vesentlig kortere enn innsalgsprospektene sier – og som altså heller ikke gir den effekten de er oppgitt til å gi.

Her er hva pressemeldingen til Ørsted sier (Jeg håper du har lest og forstått den)

On the negative side, three factors have added pressure on our long-term targets. The first factor relates to our offshore production forecasts.

We have been running a comprehensive project, which was finalised and presented to our Board of Directors today, to upgrade the models and processes we use to forecast the energy production from our offshore wind farms based on our access to extensive production data from our asset portfolio. The project has involved advanced analysis of a long list of variables impacting our production, and we have developed new proprietary models to forecast our expected energy production.

Hvor mange offshore vindparker eksisterer så langt?

- Robert Green Ingersoll
Re: Planet of the Humans - en svært så kontroversiell [Re: Duck] #2606762 11/05/2020 15:17
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Atter en gang ser jeg ingen grunn til at du fortsatt skal ta den skarpe tonen og hasselere med at jeg må "PRØVE å etablere litt kritisk tenking" osv. Du som til stadighet krever så mye av andre, hva med å gå litt i deg selv og ikke minst tonen/holdingen du inntar? Skader heller ikke om du leser anmodningen min fra i går og senker skuldrene en del hakk heller vil jeg tro...

Den skarpe tonen er en reaksjon på at du IKKE tar jobben med å prøve å avdekke relevansen til det du drar inn i debatten, men ukritisk kaster søle på veggen med håp om at noe sitter fast.

Helt ærlig. Hvor mange av referansene til Steigan leste du før du postet? Leste du studien i Journal of Renewable and Sustainable Energy og pressemeldingen til Ørsted og gjorde jobben med å forsikre deg om at dette var et relevant og viktig argument, eller bare fant du noe du antok kunne være av relevans og overlot til oss andre å gå det i sømmene?

- Robert Green Ingersoll
Re: Planet of the Humans - en svært så kontroversiell [Re: fredriks] #2606763 11/05/2020 15:27
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Orsaken till att jag tar upp det är att det i en del områden är alltför vanligt att "skeptiker" försöker få forskares försök att få bättre kunskap att framstå som att de tidigare har haft väldigt fel och att vi ikke kan lite på deras resultat.

Her er vi inne på essensen i Ducks argumentasjon. Ofte bunner dette etter hva jeg forstår i negative holdninger til autoriteter generelt og et brennende ønske om å finne noe "å ta dem på", men jeg kan jo ikke påstå at det er tilfelle her.

- Robert Green Ingersoll
Side 6 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Moderator  support