Oj se derja. Det kan faktisk være aktuelt, må prøve å regne litt på hvor mye jeg faktisk trenger. Vil gjerne kunne ha en avslappet sittestilling oppå der, i den grad det er mulig.
Manglet utstyr til å bøye rør i går, men det er kanskje ikke så dyrt? Får man det på biltema?
Alle som vil skal få prøvesykle så fort den er ferdig (på egen risiko). Det er vel noen events i året her i byen jeg sikkert kommer til å delta på, f.eks transportsykkelritt eller «rolig rulling».
Var det ikke sånn at du hadde en bror som sveiset? Da kan du jo bruke 2 korte rør til håndtak, 2 lange rør i ønsket lengde og et kortere for stem-feste.
Så får du din bror til å sveise disse sammen i form av et styre.
Det hadde nok vært best, men han har fått influensa. I mellomtiden fant jeg noe annet i boden som kanskje kan fungere så lenge (kjøpt på Biltema, selvfølgelig)
Genialt. Der har du jo to forskjellige lengder å velge mellom. Men er rørdimensjonen riktig?
Nei.
Men det har jeg riktig utstyr for å fikse! Har skaffet til veie noe kostbar tynn metallplate som kan custom-tilvirkes til en "shim" i stemet, med tilhørende riktig verktøy for tilpassing av tynne metallplater.
Men jeg monterte det opp uansett, og tror det skal gå an å sykle en tur med det likevel.
Nå gjenstår det ikke mye. Kjedet må strammes før første prøvetur, og jeg vil gjerne ha minst én fungerende brems. Men nå er lunsjpausen over for lenge siden.
Dette er jo som tatt av en variant av hvordan-skaffe-til-veie-shims i "Zen og kunsten og vedlikeholde en motorsykkel"(som handler forbausende lite om både Zen og kunsten å vedlikeholde en motorsykkel).
Kan jo ikke la spørsmålet stå ubesvart - jeg er jo flittig og sjekker forumet sånn nesten annenhvert år ihvertfall. Så, hvordan går det med sykkelen og syklisten?
Vi lever faktisk begge to i beste velgående. Har aldri falt av denne, men noen ganger trenger jeg et ekstra forsøk på å komme meg opp og i gang. Her er et oppdatert bilde, etter at jeg har fått satt på et passelig faktisk styre:
Jeg har også fått lakket den i en fresh farge - med biltema spraylakk, selvfølgelig - der metallet var eksponert med fare for rust. Sånt kan jeg ikke akseptere, for denne skal jeg sykle på livet ut. Så om det ser ut som rust på kjedet, er det nok heller bare litt spraylakk på avveie!
Synd med hagestolen som ga en liten ekstra vri, men den er montert sammen igjen og fortsatt tidvis i bruk den også. Redbull-shimen er erstattet med en litt mer solid stålbit som gir mindre flex i styret.
Bruker denne jevnlig til og fra butikken - det er faktisk veldig kjekt å kunne henge handleposer over ramma, veldig god klaring til både bakken og hjulene. Og sist men ikke minst får jeg alltid et "WOW - SE PÅ HAN DER DA" fra en unge langs veien.
Skal prøve å være flink og delta på denne om det snart er sykkelfestival i Trondheim igjen - og om noen vil prøvesykle (på eget ansvar!) er det bare å si ifra.
Nå sitter jeg og ler høyt i åpent kontorlandskap på jobb her, litt avslørende da jeg egentlig burde drive med helt andre ting enn å lese på forumet. Dette er det beste jeg har sett på lenge Dødskult!
Helhjelmen er heller på fordi jeg skulle ta opp dette på video. Da kan plutselig selv den enkleste manøver gå skrekkelig dårlig ... i min begrensede erfaring ihvertfall.