Skjønner. Dette gjør det overmåte tydelig at vi må utvide den opprinnelige listen fra Valentino:
Sitat: Valentino
Oppgi følgende: Dekkmerke, modell, årsmodell og dimensjon Innvendig felgbredde, f.eks 15c, 17c Dekktrykk ved måling Om dekkene er målt nye, evt. hvor langt de har kjørt.
Ja, baklager, burde formalisert rapporteringen bedre. Er 100% for struktur. Prøver igjen:
Dekkmerke: Schwalbe Modell: Pro One TLE Årsmodell: 2016 Dimensjon: 25mm Dekktrykk: 90 psi = 6,2 bar Felg: DT Swiss PR1400 = c18 Tilstand: Box fresh, nymontert på felg, ikke rullet en meter
RESULTAT = 28-28,5 mm
Etterpåklokskap => Burde sjekket i tester at dette dekket er større enn oppgitt. Fant en bikeradar-test der 23mm ble målt til 26mm på en c17-felg. Skulle gått for 23mm tydeligvis. Er jeg fornøyd med dette blir det snart Addix-versjonen fra 2019, da i en bredde som måler maksimalt 25-26mm.
Så godt som 25 mm (24,9) etter én tur på ca fire mil og noen dager på felg. Vokste en snau mm på den første turen. Dette er bakhjulet. Fremhjulet er fortsatt 24,5. Ender vel på 25 mm begge to, tipper jeg.
Lufttrykk 80 psi bak, 70 foran. Felg: Velostrada Superleggera - drøyt 16/24 mm brede (målt selv på smaleste/bredest punkt).
GP4000IIs målte til sammenligning 27 mm på samme felg.
Jeg leser mange forskjellige svar på dette spørsmålet via andre forum. Håper det er noen kloke hoder her inne som VET svaret på dette..
Pinarello F10 Disc.
Passer det med 28 mm dekkbredde? Felg Scope R4D.
Nå sitter det på 25 mm dekk og det ser ut som at det er greit med klaring, men noen sier det ikke går. Andre sier det går. Ønsker ikke kjøpe dekk til drøyt 1000,- hvis det er feil.
Feil tråd men det er en grunn til ISO-kravet om minst 4 mm klaring/sikkerhetsmonn mellom dekk og rammesett. Altså 4 mm på hver side og over dekket.
Da brede landeveisdekk for noen år siden ble det populært, var det mange som ignorerte begrensningene i dekklaring opplyst av produsentene. Jeg så en god del sykler på verksted der dekket hadde skarpt opp eller gravd seg inn i materialet, særlig ved kranken og i gaffelen.
Hjemme i boden kan det se helt greit ut, men fleks i hjulene og trykkforskyving i dekkene, i kombinasjon med småstein eller andre uhumskheter, kan skape subbing i bruk ute på veien.
Jeg ville holdt meg innenfor anbefalingene, selv om det rapporteres at det er plass til 28 mm. På dine Scope R4D med 19 mm indre felgbredde vil mange 25 mm dekk uansett ha en reell bredde på 26-27 mm eller mer.
Feil tråd men det er en grunn til ISO-kravet om minst 4 mm klaring/sikkerhetsmonn mellom dekk og rammesett. Altså 4 mm på hver side og over dekket.
Da brede landeveisdekk for noen år siden ble det populært, var det mange som ignorerte begrensningene i dekklaring opplyst av produsentene. Jeg så en god del sykler på verksted der dekket hadde skarpt opp eller gravd seg inn i materialet, særlig ved kranken og i gaffelen.
Hjemme i boden kan det se helt greit ut, men fleks i hjulene og trykkforskyving i dekkene, i kombinasjon med småstein eller andre uhumskheter, kan skape subbing i bruk ute på veien.
Jeg ville holdt meg innenfor anbefalingene, selv om det rapporteres at det er plass til 28 mm. På dine Scope R4D med 19 mm indre dekkbredde vil mange 25 mm dekk uansett ha en reell bredde på 26-27 mm eller mer.
Vurderer muligheten for å sette på noen smule grusdekk på min Giant TCR Advanced disc. Har 28 mm GP4000 på den i dag, det er maks hva den tåler i høyde og bredde på dekkene i hvertfall. De måler vel rundt 31 mm i bredde ut i fra hva det jeg har lest. Lurer derfor på hvilke erfaringer folk har gjort seg med så smale grusdekk, vil de bli komfortable nok til å sykle lengre turer på grus med?
Jo, ja, men dette er nå en gang Terrengsykkelforumet da. Kan ikke la en god mulighet til å teoretisere over hvilke marginale fordeler dette vil gi meg de korte strekkene jeg sykler med grus i løpet av en tur
Folkens - dette er en referansetråd der man legger ut bredde på dekk. Se Valentinos først post.
Sitat: Valentino
Tråd for målte dekkbredder.
Bruk skyvelær. Oppgi følgende: Dekkmerke (f.eks Vittoria) Modell: (f.eks Corsa CX) Oppgitt dimensjon (f.eks. 25 mm) Innvendig felgbredde, (f.eks 15c, 17c) Dekktrykk ved måling (f.eks 6,5 Bar. På landeveien er det Bar som gjelder, ikke PSI) Om dekkene er målt nye, evt. hvor langt de har kjørt.
Folkens - dette er en referansetråd der man legger ut bredde på dekk. Se Valentinos først post.
Sitat: Valentino
Tråd for målte dekkbredder.
Bruk skyvelær. Oppgi følgende: Dekkmerke (f.eks Vittoria) Modell: (f.eks Corsa CX) Oppgitt dimensjon (f.eks. 25 mm) Innvendig felgbredde, (f.eks 15c, 17c) Dekktrykk ved måling (f.eks 6,5 Bar. På landeveien er det Bar som gjelder, ikke PSI) Om dekkene er målt nye, evt. hvor langt de har kjørt.
Noen som har en logisk forklaring på at det menes at dekktrykk bør oppgis i Bar og ikke Psi?
Folkens - dette er en referansetråd der man legger ut bredde på dekk. Se Valentinos først post.
Sitat: Valentino
Tråd for målte dekkbredder.
Bruk skyvelær. Oppgi følgende: Dekkmerke (f.eks Vittoria) Modell: (f.eks Corsa CX) Oppgitt dimensjon (f.eks. 25 mm) Innvendig felgbredde, (f.eks 15c, 17c) Dekktrykk ved måling (f.eks 6,5 Bar. På landeveien er det Bar som gjelder, ikke PSI) Om dekkene er målt nye, evt. hvor langt de har kjørt.
Noen som har en logisk forklaring på at det menes at dekktrykk bør oppgis i Bar og ikke Psi?
Egentilg burde det benyttes kPa (kilo pascal) siden det er i henhold til den internasjonale målestandarden SI. 100 kPa = 1 bar 1 Pa = 1N/m2. Altså kraft pr flateenhet
1 bar = 14,5 psi
Psi står for pounds/square inch, dvs etter det amerikanske målesystemet.
Dekkmerke: Schwalbe Modell: Pro One TLE Addix (satt opp slangeløst) Oppgitt dimensjon: 30mm Innvendig felgbredde: 18c (DT Swiss rr21 Dicut) Dekktrykk ved måling: 4.2 bar Målt bredde: 29,5mm Brukt ca 12 mil
Håper moderator tilgir at jeg bryter opp referansetråden med en teknisk oppdatering om ETRTO-standarder i 2020.
Som kjent, dikterer ETRTO at et dekk oppgitt til f.eks. 25 mm faktisk skal måle 25 mm på en bestemt indre felgbredde. For 25 mm var det tidligere 17c, altså 17 mm indre felgbredde. Nå er det 19c, altså 19 mm indre felgbredde.
En annen måte å si det på er at etter etter den nye standarden skal et 25 mm dekk designes ut fra en felg med 19 mm indre felgbredde.
Det betyr i praksis at standarden tar hensyn til at dagens felger er bredere enn tidligere. Det betyr også at dekkene i seg selv blir smalere enn før.
Dette er målene som gjelder (dekkbredde i mm: felgbredde).