Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 12 av 14 1 2 10 11 12 13 14

Stiguide for hele Norge

Re: Stiguide for hele Norge [Re: espenta] #2606217 09/05/2020 07:31
tbh Offline
Dekktester
Dekktester
Sitat: espenta
Bra!

Jeg foretrekker fortsatt stilsettet til MTBmap.no over alle andre kart jeg har testet pga følgende:
- Liker hvor tydelig skille det er mellom path og track, og hvordan trail_visibility på path blir vist med større avstand mellom prikkene.
- Positiv class:bicycle:mtb vises med gul glow, og det er mulig å se forskjell på om verdien er 1, 2 eller 3 (på tykkelsen på glow).
- Negativ class:bicycle:mtb vises med gjennomsiktighet.
- Myrer er tegnet på en tydelig måte.
- Det ser ut til at MTBmap.no har mer nøyaktige koter enn deres kart (og alle andre OSM-kart), selv om jeg gjerne skulle hatt enda høyere oppløsning på koter.

Ellers likte jeg stilsettet godt, og største fordelen er at det er rendret på høyere zoom enn MTBmap ICON_SMILE

Supert at Trailguide kommer med mtb:class for hele verden. Har savnet det. Er imidlertid enig i at class:bicycle:mtb er viktig å få med. Spesielt drittstiene er godt å få bort

--
Tord Bern Hansen

Sjekk bernhansen.com for turer, sykkeltips og tester
Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #2606244 09/05/2020 09:49
U
universalis Offline
Ringrev
Ringrev
U
Som en mangeårig bruker av trailguide.net, oppfordrer jeg alle til å donere en slant til utviklingen av nettstedet. Vipps noen kroner til 571734

Info om nettsetdet og hva donasjonene brukes til: Infoside om donasjoner

Div. sportsremedier ...
Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #2606288 09/05/2020 15:43
B
Bjørn J. Kvande Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Kotene er per 10 meter, ikke 20 meter som jeg sa.

Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #2606617 11/05/2020 07:53
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Ja, MTBmap bruker også 10m, men forskjellen er nok at de bruker høydedata fra Kartverket.

Jeg ser at du har tatt inn taggen "name" for å vise navn på stier, men dere har ikke brukt taggen "mtb:name". Foreslår at dere også bruker denne, siden denne er mye mer brukt (hvertfall i områdene jeg har sett på).

Ser også at mtb:scale ikke kommer med på "track", kun på "path".

Så om dere får inn class:bicycle:mtb, trail_visibility, mtb:name, myrer (gjerne med navn), gjerne "tourism:viewpoint" og "amenity:cafe", så blir det et topp kart!

Re: Stiguide for hele Norge [Re: espenta] #2606641 11/05/2020 08:54
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Ja, MTBmap bruker også 10m, men forskjellen er nok at de bruker høydedata fra Kartverket.
Ja. På mtbmap tror jeg det er brukt "frigitte data" fra Kartverket.
Også er det brukt skyggelegging i tillegg - den typen skyggelegging hvor tette høydekurver forsterkes (altså ikke som "sol fra sørvest" eller noe slikt som enkelte kart bruker).

Jeg ser at du har tatt inn taggen "name" for å vise navn på stier, men dere har ikke brukt taggen "mtb:name". Foreslår at dere også bruker denne, siden denne er mye mer brukt (hvertfall i områdene jeg har sett på).
Enig. Denne taggen brukes på steder hvor stiens navn kun brukes av stisyklister. Dvs. på ganske mange stier i tettbygde strøk.

Så om dere får inn class:bicycle:mtb, trail_visibility, mtb:name, myrer (gjerne med navn), gjerne "tourism:viewpoint" og "amenity:cafe", så blir det et topp kart!
Ja, vi setter pris på at Reitstøen har lagt mye arbeid i å utforme stilsettet til mtbmap.no.

Etter min mening er mtbmap-stilsettet så bra at jeg foretrekker det framfor de aller fleste andre kartkilder (inkl. Statkart) selv om jeg bare skal rusle en tur i skogen med ungene, gå meg en tur i fjellet eller trille barnevogn i marka. Det skyldes at mtb:scale og class:bicycle:mtb sier mye om framkommeligheten, men også at stilsettet her er supert på navnsetting, at det framhever viktige detaljer, at det demper/overser uviktige detaljer (så kartet ikke blir overlesset av info) og at det demper uønskede elementer som man helst vil unngå å besøke (både på sykkel og med andre framkomstmidler som joggesko eller barnevogn).

Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #2606676 11/05/2020 10:54
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Helt enig i alt du sier. Jeg anbefaler alltid MTBmap til alle som skal på tur i skogen, både til fots og sykkel, og jeg vet om mange som løper på sti som har begynt å bruke det. Stilsettet er tilnærmet perfekt. Det eneste jeg savner er rendring på høyere zoom, og muligens en måte å skille mellom class:bicycle:mtb -1, -2, og -3. Det hjalp mye å gå fra zoom 14 til 15, men skulle gjerne hatt 16 (som Østmarka og deler av Nordmarka har).

Re: Stiguide for hele Norge [Re: espenta] #2606725 11/05/2020 13:17
B
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B

Hei,

Når vi kjører en query mot databasen for å sjekke bruken av mtb:name så får vi ut 3000 av 250.000 stier. De fleste av disse er kanskje rundt Oslo eller i Norge. Men vi skal få til dette med navn.

B

Redigert av Bjørn J. Kvande; 11/05/2020 13:17.
Re: Stiguide for hele Norge [Re: anderfo] #2606731 11/05/2020 13:22
B
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Sitat: anderfo
Ja. På mtbmap tror jeg det er brukt "frigitte data" fra Kartverket.
Også er det brukt skyggelegging i tillegg - den typen skyggelegging hvor tette høydekurver forsterkes (altså ikke som "sol fra sørvest" eller noe slikt som enkelte kart bruker).

...det framhever viktige detaljer, at det demper/overser uviktige detaljer (så kartet ikke blir overlesset av info) og at det demper uønskede elementer som man helst vil unngå å besøke (både på sykkel og med andre framkomstmidler som joggesko eller barnevogn).

Skyggeleggingen på kartet vi lager er en kombinasjon av både "solskygge" og høydekurver, så det skal produsere det beste av to verdener. Når det gjelder detaljene på høydekurvene så har vi planer om å importere høydedata fra kartverket for Norge sin del og bruke disse der.

Dette blir jo fort komplisert når man skal lage kart for hele verden, ikke bare Norge, så det er lett at det blir noen kompromisser her og der.

Dere får følge spent med utover sommeren, så kommer det nok.

Mvh.
Bjørn Jarle

Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #2606740 11/05/2020 13:41
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Bjørn J. Kvande
(...)
- Det ser ut til at MTBmap.no har mer nøyaktige koter enn deres kart (og alle andre OSM-kart), selv om jeg gjerne skulle hatt enda høyere oppløsning på koter.(...)
(...) For å få produsert fjellskygge og koter i hele verden er høydedata hentet fra "NASA/METI/AIST/Japan Spacesystems, and U.S./Japan ASTER Science Team. ASTER Global Digital Elevation Model V003. 2019" og kotene er satt til 20 meter. Husker ikke helt om tettere koter gjorde datamengden altfor stor, eller at de ikke var tilgjengelige. Men i tillegg så har man jo kart med mtb tracks til zoom 18.

Skulle gjerne hatt screenshots med forskjellen (du kan kjøre split map på trailguide) for visuell forklaring.

Tok et par skjermbilder fra Geitfjellet (Trondheim) for å illustrere forskjellen på navnsetting, høydekurver og andre detaljer (som f.eks. benker, utkikkspunkter, farge på traktorveger).

Trailguide m/experimental mtb tracks:
[Linket bilde fra folk.ntnu.no]
Trailguide m/mtbmap som valgt kartlag:
Trailguide vanlig:

Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #2606743 11/05/2020 13:54
B
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Fantastisk. Tusen takk ICON_SMILE

Bjørn Jarle

Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #2606755 11/05/2020 14:57
B
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Grus og traktorveier har vi valgt å ikke rendre i kartet som sti, vi fokuserer bare på det som faktisk er merket som sti. Jeg ser vi markerer vannkilder fra zoom-level 14, og parkering fra zoom-level 16 (men kanskje med litt dårlig kontrast). Benker ser det ikke ut til at vi rendrer.

Vi jobber med å få med stinavn og håper på å få dette gjort i løpet av 4-5 dager.

Bjørn Jarle

Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #2606757 11/05/2020 15:06
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Fordelen med å få med mtb:scale og class:bicycle:mtb på traktorveier er spesielt for å finne ut hvilke man bør unngå. Se f.eks midt i kartet her: https://mtbmap.no/#15/59.7575/10.3701
Der går det to traktorveier som blir brukt som skiløype, men går over en lang myr og er nesten ufremkommelig. Det er også flere traktorveier her som er OK å sykle, men som er såpass tekniske at de ikke kan bli brukt som enkel transportetappe f.eks. Jeg synes det gir mye bra info uten at det blir rotete.

Re: Stiguide for hele Norge [Re: espenta] #2606766 11/05/2020 15:45
tbh Offline
Dekktester
Dekktester
Fordelen med å få med mtb:scale og class:bicycle:mtb på traktorveier er spesielt for å finne ut hvilke man bør unngå. Se f.eks midt i kartet her: https://mtbmap.no/#15/59.7575/10.3701
Der går det to traktorveier som blir brukt som skiløype, men går over en lang myr og er nesten ufremkommelig. Det er også flere traktorveier her som er OK å sykle, men som er såpass tekniske at de ikke kan bli brukt som enkel transportetappe f.eks. Jeg synes det gir mye bra info uten at det blir rotete.

Enig i at mtb-klassifiseringer av kjerreveier er veldig nyttig. Mange veier med grade 3-5 hvor det er nyttig å kjenne til hvor røft det er.

--
Tord Bern Hansen

Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #2607180 13/05/2020 13:02
B
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Med stinavn

[Linket bilde fra res.cloudinary.com]

Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #2607218 13/05/2020 15:51
B
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
La til vanskelighetsgrad i tillegg til navnet

Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #2607325 14/05/2020 06:36
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Bra!

Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #2607328 14/05/2020 06:43
U
universalis Offline
Ringrev
Ringrev
U
Hei. Er spm til Kvande. Strava heatmap på trailguide, er det bare sykkel som er med? Vet du også om heatmap viser all trafikk, eller bare fra en bestemt periode?

Redigert av universalis; 14/05/2020 06:44.

Div. sportsremedier ...
Re: Stiguide for hele Norge [Re: tbh] #2607340 14/05/2020 07:29
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Bra framgang på navnsettingen der ja. Når du først skriver vanskelighetsgraden kan du gjerne også skrive +/- (2+, 2- osv.) der det finnes.

Sitat: tbh
Enig i at mtb-klassifiseringer av kjerreveier er veldig nyttig. Mange veier med grade 3-5 hvor det er nyttig å kjenne til hvor røft det er.
Støtter dette. Se f.eks. Åengløypa på kartutsnittene ovenfor.
Nedre del er enkel kjerreveg (enkleste adkomst til flere stier), mens øvre del er helt ubrukelig for sykling ("uthogd linje i myrterreng").

Re: Stiguide for hele Norge [Re: universalis] #2607539 14/05/2020 21:13
B
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Sitat: universalis
Hei. Er spm til Kvande. Strava heatmap på trailguide, er det bare sykkel som er med? Vet du også om heatmap viser all trafikk, eller bare fra en bestemt periode?

Hei,

Det er bare sykkelkategori med, men så er det jo folk som har dette på når de driver med langrenn, alpint og kiting også. Så man må være litt kritisk. Det viser den heatmappen de har laget. Jeg vet ikke hvor gammel den siste er, men husker den ble oppdatert for noen år siden.

Bjørn

Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #2607637 15/05/2020 09:45
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Om man bruker heatmap ved å logge inn på Strava (som jeg skrev om her: https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2603922#Post2603922 ), så får man hvertfall se spor fra noen uker/mnd tilbake. Den uten login virker å være mye eldre.

Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #2608708 20/05/2020 22:00
B
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
OSM MTB tracks er nå ikke lenger experimental og skal fungere greit. I Europa er alt "pre-rendered" og skal fungere kjapt. I resten av verden vil man kanskje merke litt forsinkelse siden dette rendres "on-the-fly". Alt i alt er den en halv million stier.

Kan testes på https://beta.trailguide.net

Bjørn Jarle

Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #2609626 25/05/2020 17:18
B
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Har lagt til overlay for "protected areas". Nasjonalparker, militærområder osv.

Test på https://beta.trailguide.net

Mvh.
Bjørn Jarle

Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #2609644 25/05/2020 19:09
G
gabbar Offline
Entusiast
Entusiast
G
Nice. Testet med Lutvann leir. Ble rødt, gitt

Re: Stiguide for hele Norge [Re: gabbar] #2609660 25/05/2020 20:31
B
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Sitat: gabbar
Nice. Testet med Lutvann leir. Ble rødt, gitt

Militær=farlig=rødt ICON_SMILE

Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #2609674 25/05/2020 21:36
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Hva skjer med rendring av imba? Se f.eks i Trysil, alle de blå blir grønne.

Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #2609780 26/05/2020 09:13
Z
zero Offline
Ringrev
Ringrev
Z
Jeg må si at dette er snart foretrukne kart for enhver fritidsaktivitet, sykling, camping, fisking, naturfotografi....

Når det gjelder å legge inn stier eller turer/runder, hva er foretrukne stil?

Turer/runder:
- Man kan få mange spor på samme sti ettersom mange legger inn flere forskjellige runder i samme område. Kan bli kaos.
+ Kan legge opp til å kopiere en tur og trenger ikke planlegge nøyaktig hvilke stier en skal følge på en tur.

Stier:
- Blir utfordrende å planlegge turer der det er mange stier å velge mellom. Kan ikke bare laste ned gpx-spor av en runde for å kjøre tur.
+ Lettere å merke, rangere og beskrive stiene. Særlig med tanke på vanskelighetgrad og om de bør skånes når det er vått.

-joachim
Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
Re: Stiguide for hele Norge [Re: zero] #2609789 26/05/2020 09:23
tbh Offline
Dekktester
Dekktester
Sitat: zero
Jeg må si at dette er snart foretrukne kart for enhver fritidsaktivitet, sykling, camping, fisking, naturfotografi....

Turer/runder:
- Man kan få mange spor på samme sti ettersom mange legger inn flere forskjellige runder i samme område. Kan bli kaos.
+ Kan legge opp til å kopiere en tur og trenger ikke planlegge nøyaktig hvilke stier en skal følge på en tur.

Stier:
- Blir utfordrende å planlegge turer der det er mange stier å velge mellom. Kan ikke bare laste ned gpx-spor av en runde for å kjøre tur.
+ Lettere å merke, rangere og beskrive stiene. Særlig med tanke på vanskelighetgrad og om de bør skånes når det er vått.

Her mener jeg at det beste er å legge inn turer/runder. Kun stier graderes jo i osm og synes f.eks på mtbmap.no, og trenger ikke legges inn i trailguide. Skal jeg komponere egne stiturer bruker jeg mtbmap sammen med strava routebuilder.

--
Tord Bern Hansen

Re: Stiguide for hele Norge [Re: tbh] #2609799 26/05/2020 09:52
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Sitat: tbh
Sitat: zero

Turer/runder:

Stier:

Her mener jeg at det beste er å legge inn turer/runder. Kun stier graderes jo i osm og synes f.eks på mtbmap.no, og trenger ikke legges inn i trailguide. Skal jeg komponere egne stiturer bruker jeg mtbmap sammen med strava routebuilder.
Helt enig. Dette gjelder spesielt i tettbygde strøk hvor det er massevis av stier å velge blant.

Men Trailguide har lagd en slags løsning på dette, ved at man kan legge inn enkeltstier og i tillegg lage en runde som lenker dem sammen til en tur. Denne runden foreslo de å sette privat/usynlig og heller notere som turforslag inne på enkeltstiene. Slik blir kartet litt ryddigere.
Videoguide til hvordan man gjør dette: https://www.youtube.com/watch?v=uYj4Y27VHOE
Eksempel på stisegment som inngår i en runde: https://trailguide.net/4347

Re: Stiguide for hele Norge [Re: anderfo] #2609829 26/05/2020 10:55
B
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Sitat: anderfo
[Helt enig. Dette gjelder spesielt i tettbygde strøk hvor det er massevis av stier å velge blant.

Men Trailguide har lagd en slags løsning på dette, ved at man kan legge inn enkeltstier og i tillegg lage en runde som lenker dem sammen til en tur. Denne runden foreslo de å sette privat/usynlig og heller notere som turforslag inne på enkeltstiene. Slik blir kartet litt ryddigere.
Videoguide til hvordan man gjør dette: https://www.youtube.com/watch?v=uYj4Y27VHOE
Eksempel på stisegment som inngår i en runde: https://trailguide.net/4347

Hei.

Trailguide sine stier er interaktiv og inneholder tekst og bilder, og vil nok naturlig inneholde flere segmenter som man finner på mtb-map. Når det gjelder runder og lange turer så har dette en tendens til å bli ganske rotete. Feks rundt Oslo så ser ikke dette spesielt bra ut, håper å få med NOTS til å rydde opp litt i dette etterhvert.

For nå så har vi en slags nødløsning for dette som Anders sier, men vi håper å få på plass en mye bedre løsning hvor du kan legge inn runder og turer som inneholder andre stier. Da vil dette gå to veier, 1) vis meg runder som inneholder denne stien, 2) vis meg stiene denne runden inneholder. Kartet vil ikke bli rotete, men samtidig kan man laste ned gpx-filer som dekker hele runder og turer med bra stier.

På Gol hvor jeg bor, så prøver jeg å legge inn stier med en naturlig start og stopp. Helst ikke for korte, men samtidig såpass avgrenset at de ikke dekker over andre stier og skaper kaos i kartet.

Dette er jo et dilemma som har eksistert siden vi begynte å lage dette i 2013 egentlig.

Bjørn Jarle

Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #2612125 06/06/2020 15:20
B
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
La til en ny funksjon i Trailguide hvor du kan bla deg gjennom "sti-katalogen", land for land, fylke for fylke, kommune for kommune osv.

https://trailguide.net/html

Mvh.
Bjørn Jarle

Side 12 av 14 1 2 10 11 12 13 14

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå