Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Domane/Synapse/Roubaix, eller noe annet?

Domane/Synapse/Roubaix, eller noe annet? #2593692 04/03/2020 11:52
K
kennyo Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
Leker med tanken på å bytte ut min 2014 CAAD 10 til noe mer komfortabelt, da jeg har begynt å bli en gammel mann med litt kranglete rygg, og veiene ikke akkurat blir bedre heller... Vil ha noe som tar brede nok dekk til at det ikke er krise om litt av turen snuser på grus, og den må ha skjermfester. Hydrauliske skiver er et must. Ser for meg at 105-pakke eller liknende er godt nok. Syns 2020 Domane SL5 er rålekker, men den ligger litt over Synapse i pris. Tror ikke Roubaix 2020 har ankommet forhandler enda. Max budsjett 35K, men er lettere å "selge inn" hjemme om man kommer under 30K ICON_WINK Og så veier jeg 93 kg i snitt gjennom året + sekk med dill og dall på mange turer, så det må sykkelen selvsagt tåle.

Godt mulig det blir CAAD 10 lenge enda, dette er bare for å høre litt om erfaringer. Så her er det bare å nerde i vei! ICON_COOL

Re: Domane/Synapse/Roubaix, eller noe annet? [Re: kennyo] #2593720 04/03/2020 14:52
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg tror at Fara ville vært noe jeg ville vurdert dersom jeg ikke var gift med Colnagoen.
Johnsen Frameworks selger ut de siste rammene sine også. Ta kontakt med Truls om størrelser som er igjen.

https://faracycling.com/
http://www.johnsenframeworks.com/

Lykke til
LarsB

Re: Domane/Synapse/Roubaix, eller noe annet? [Re: larsb] #2593723 04/03/2020 15:09
K
kennyo Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
Glemte et vesentlig poeng: Bor i Bergen, så det blir etter all sannsynlighet en lokal handel her når tiden er inne ICON_WINK Men takk i alle fall ICON_SMILE

Re: Domane/Synapse/Roubaix, eller noe annet? [Re: kennyo] #2593747 04/03/2020 19:01
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Om du hadde spurt etter komfortabel landeveissykkel med skiver, god dekklaring og vibrasjonsdemping for et par år siden, ville det vært enkelt å gi deg råd.

I 2020 derimot har landeveissykler i alle variasjoner, opp til de råeste rittsyklene, arvet løsninger og egenskaper fra siste generasjon sporty blandeveissykler, selv geometrisk. Det er allsidighet som gjelder fremfor noe, og man har innsett at alle sykler fortere i komfort. Også proffene.

Men: Ettersom du setter krav om fester for heldekkende skjermer, tynner det seg alvorlig ut i feltet. Mange på forumet vil rynke på nesen over slikt, men jeg elsker sykler som brukes mye, overalt og under alle forhold. Så skikkelige, solid festede skjermer er topp. Spesielt i Bergen! Og tro det eller ei, skjermer kan være aerodynamisk, om man skulle være opptatt av slikt ICON_SMILE

Om du vil ha en mer komfortabel utgave av CAAD, behøver du ikke se lengre enn nye CAAD13. Økt dekklaring oppgitt til 30 mm og trolig plass til 32 eller mer, gir både allsidighet og komfort. Selve rammesettet skal heller ikke være så hardt som forgjengerne. Og den har de etterlyste festene for skjermer!

For øvrig har du allerede nevnt tre gode alternativer.

Siste Domane peker seg ut ved massiv dekklaring på 38 mm (!) og justerbar, mekanisk demping IsoSpeed. Du får knapt noe mer allsidighet i en landeveissykkel. Men herligheten koster. Skal fungere utmerket, men selv er jeg glad i enkelhet, og vil helst ha vibrasjonsdemping i selve rammematerialet fremfor komplisert mekanikk.

Siste Roubaix har hydraulisk demping i FutureShock foran og senket feste for setepinne i den vesle boksen på seterøret, for økt fleks. Har sett den i butikk her i tigerstaden. Skal også være helt topp, men altså litt kompliserte løsninger. Dekklaring oppgitt til hele 33 mm, med andre ord plass til både landeveis- og krossdekk ICON_SMILE

Siste Synapse er en sykkel etter mitt hjerte. Enkel og funksjonell, med vibrasjonsdempingen SAVE i materialet i rammesettet. Sporty geometri og oppgitt klaring for 32 mm dekk.

Focus Paralane er en annen sykkel som forhandles i Bergen (Sykkelbutikken) og som absolutt bør være med på listen. Dekklaring på hele 35 mm, skjermer følger med originalt, sittestillingen er rimelig avslappet, vibrasjonsdempingen skal være god, og den har fått mye skryt i tester. En herværende redaktør valgte den selv etter gruppetest. Tror den ville fungert utmerket for deg.

Cervélo C3 og C5 er et annet lekkert alternativ. Første landeveissykler fra Cervélo med skjermfester. Dekklaring 32 mm. Men jeg vet ikke stort om modellene. Cervélo ble tidligere forhandlet av Sykkelsenteret, men vet ikke om merket er i Bergen for øyeblikket. Men du har alltid PROsykler.

Nyeste Giant Defy Advanced fra de taiwanske Masters of Carbon må også nevnes. Dekklaring på 35 mm og skjermfester. Meget anerkjent modell internasjonalt, om enn i skyggen av rittklassikeren TCR, og ikke så utbredt i Norge. Underlig nok få forhandlere av Giant her på berget, selv om selskapet er verdens største sykkelprodusent.

Og om du vurderer selvimport, vil du finne flere gode alternativer, særlig blant britiske merker.

Sittestilling i betydning forholdet mellom stack/rammehøyde og reach/rammelengde, vil til en viss grad avhenge av størrelse. De forskjellige merkene løser problemet med variende rammestørrelse på 700c hjul på forskjellig vis, men uansett størrelse, vil du enkelt kunne tilpasse sittestilling til alt fra avslappet til rimelig aggressiv.

BMC Roadmachine er sykkelen jeg har valgt selv, men siste versjon har, så vidt jeg vet, ikke skjermfester. Og den har tildels mer aggressiv sittestilling enn de øvrige, avhengig av størrelse, har mindre markant vibrasjonsdemping enn Domane, Roubaix og Synapse, og har et forholdsvis høyt prispunkt.

Canyon Endurace er en anerkjent og populær modell, men tyskerne nekter standhaftig å innse poenget med skjermfester. Altså, ingen festepunkter.

Fara AR (All Road), som jeg antar Larsb tenkte på, ser absolutt bra ut, med generøs dekklaring for 35 mm, men den har gjerne ikke skjermfester? Også spent på om produsenten av rammesettet har oppnådd god vibrasjonsdemping og balanse mellom front og bakende. Håper den blir testet i Landevei!

Hva gjelder vekt av rytter og bagasje, vil det ikke være noe problem for rammesettet. Men hjulene kan med fordel være solide. Det betyr ikke nødvendigvis at de må være tunge, men gjerne ha kvalitetsfelger og generøst antall eiker. Gjerne 28 eller helst 32 eiker gir trygghet på langtur. Da ryker ikke hjulet om en eike skulle ryke. Din lokale forhandler vil kunne rådgi, hjelpe og, om du ønsker det, bygge.

Om du har noen ledige dager for dypdykk, finnes det en lang tråd om denne klassen sykler, Beste allsidige landeveissykler. De fleste syklene som er nevnt her er omtalt, som regel med bilde, video og lenker til tester ICON_SMILE

Må også minne om den klassiske standardtesten i Landevei:

[Linket bilde]
Landevei: Test av racere med ekstra dekklaring

Og testpilot Øyvinds konklusjon fra den nevnte tråden har jeg hugget i stein her:

[Linket bilde]

Lykke til!

Re: Domane/Synapse/Roubaix, eller noe annet? [Re: kennyo] #2593752 04/03/2020 19:23
D
DagT Offline
Fersking
Fersking
D
Hvis du er åpen for å kjøpe brukt ligger det en Canyon Endurace CF SLX med Reynolds-hjul til 27k på finn(str. small), eventuelt en billigere modell for rundt 35k ny fra Canyon med Ultegra di2, under der igjen med mek. ultegra for rundt 27k.
Hvis du heller vil gå for 105 kan det være en del penger å spare.

Skal ikke si at Canyon er noe bedre eller dårligere enn noe annet, men jeg vil i hvert fall tatt de med i betraktningen.
Har syklet 300 mil på min Endurace og som landeveis-cruiser kan den varmt anbefales! Har 32mm kross-dekk på min. Har lest om folk som har fått plass til 35mm, men det er nok ikke å anbefale.

Du får ikke skjermfester, men det har SKS en løsning på:
https://road.cc/content/review/192758-sks-raceblade-propro-xl

Redigert av DagT; 04/03/2020 19:35.
Re: Domane/Synapse/Roubaix, eller noe annet? [Re: kennyo] #2593842 05/03/2020 13:09
K
kennyo Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
Her var det mye godt lesestoff, Sepeda! Og takk for innspill også til deg, DagT. Når det gjelder skjermfester, er det ikke så utrolig farlig om det ikke er plass til heldekkende, men det er kanskje akkurat det skjermfester er for (så for meg enklere skjermer, men ingen tvil om at heldekkende er herlig for både meg og turfølge i Bergen). Har hatt Giant hybrid før, solid og god. Absolutt et merke jeg ville vurdert om det fantes lokal forhandler av det. Når det gjelder Synapse vs Domane, ser jeg at akkurat nå er Synapse Ultegra med bedre hjulsett enn 105, priset likt som Domane med 105. Det blir vel aldri feil å gå opp litt på hjulsettet, så det var interessant. Focus skal jeg sjekke nærmere, men jeg syklet noen mil på en leid karbonracer derfra en gang uten å bli særlig imponert. Men det var jo ikke Paralane da...

Redigert av kennyo; 05/03/2020 13:09.
Re: Domane/Synapse/Roubaix, eller noe annet? [Re: kennyo] #2593864 05/03/2020 15:49
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: kennyo
Men det var jo ikke Paralane da...

Husker jeg studerte denne nøye i gode, gamle 2017, da det var all road som gjaldt, før alt ble gravel ICON_SMILE

Her eksempel på en av de rimeligste og tyngste versjonene av Paralane, men der du får et godt rammesett, og kan oppgradere alle komponenter etter ønske og tykkelse på lommeboka.

Re: Domane/Synapse/Roubaix, eller noe annet? [Re: kennyo] #2606283 09/05/2020 15:12
K
kennyo Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
Blåser liv i denne igjen. Har ikke bestemt meg enda, men lurer på en annen ting.

Er det noen som vet hva det sånn ca vil koste å oppgradere disse fra 105 til Ultegra Di2? Og er det verdt pengene? Og er det i det hele tatt mulig? Domanen med 105 har nå steget til drøyt 36000, men å gå opp til SL7 koster 30000 til (rett nok med bedre hjul i tillegg til Di2). Har hørt mange lovord om Di2, men har aldri hatt dette selv. Vedlikeholdskostnader er jo også noe jeg lurer på.

Re: Domane/Synapse/Roubaix, eller noe annet? [Re: kennyo] #2606287 09/05/2020 15:37
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Di2 er deilig (sier de som liker det. Jeg liker Campa mekanisk) til det ikke virker. Folk glemmer å lade, bakgiret går i panikkmodus på grunn at hullet du ikke så i veien, etc. osv. Men det kan være vanedannende forstår jeg.

Du skal bytte ganske mange mekaniske girwiresett for å utlikne ekstrakostnaden ved Di2. Bytting fra 105 til Ultegra Di2 er noe som fort får taksameteret til å gå i sykkelbutikken, og de vil også gjerne ha mer for delene du trenger enn f.eks Den Store Nettbutikken vil.

Kan det ha noe for seg å spørre hva de skal ha for å bygge en Domane akkurat slik du vil ha den? Det var slik man kjøpte racersykler før i tiden.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Domane/Synapse/Roubaix, eller noe annet? [Re: kennyo] #2606294 09/05/2020 16:13
K
kennyo Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
Takk for svar. Ja, det kan absolutt ha noe for seg. Kommer nok til å gjøre det om det blir Domane jeg lander på. I utgangspunktet syns jeg mekanisk 105 er mer enn godt nok til meg, men så er det så mange Di2-frelste der ute ICON_SMILE

Re: Domane/Synapse/Roubaix, eller noe annet? [Re: kennyo] #2606297 09/05/2020 16:33
D
DBrodshaug Offline
Ringrev
Ringrev
D
Oppgraderingsgrupper (dvs uten krank) koster rundt 900 euro fra Tyskland, dvs at du sikkert fort passerer 15k etter moms og montasje. Det baller på seg med bytte av kranklager, styretape, lufting av bremser etc.

Re: Domane/Synapse/Roubaix, eller noe annet? [Re: kennyo] #2606304 09/05/2020 17:02
J
joje Offline
Ivrig
Ivrig
J
Jeg har noenogtredvetusen kilometer på Ultegra DI2 og har aldri hatt et eneste problem med det. Batteriet skal lades noen ganger i året og det er lurt å sjekke status etter en tur istedenfor før. Når jeg sykler på mekanisk Ultegra så går det også helt fint, savner knapt nok den elektroniske giringen.

DI2 er “Nice to have”. Jeg ville heller prioritert gode hjul, wattmåler eller tur til (sett inn valgfritt sted) når det er mulig.

Re: Domane/Synapse/Roubaix, eller noe annet? [Re: kennyo] #2606315 09/05/2020 18:03
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Deler vel synet til joje mer eller mindre.

"Oppgradering" av sykkelutstyr er ofte en dårlig deal økonomisk sett. Et slikt oppgraderingskit hadde dekket nesten 50% av kostnadene av min nyeste sykkel som hadde elektrisk. Nå fant jeg nok tak i en veldig bra avtale, men slikt gir mye mer mening i forbindelse med ny sykkel.

Re: Domane/Synapse/Roubaix, eller noe annet? [Re: Havre] #2606321 09/05/2020 18:16
D
DBrodshaug Offline
Ringrev
Ringrev
D
Sitat: Havre
"Oppgradering" av sykkelutstyr er ofte en dårlig deal økonomisk sett. Et slikt oppgraderingskit hadde dekket nesten 50% av kostnadene av min nyeste sykkel som hadde elektrisk. Nå fant jeg nok tak i en veldig bra avtale, men slikt gir mye mer mening i forbindelse med ny sykkel.

Enig i dette, men man får ikke noen ny di2 disc sykkel for 30k i dag, de billigste ligger rundt 40k og det er ikke Trek for å si det sånn.

Skal man ha Trek (eller forsåvidt Scott) så virker det som man må forhåndsbestille på høsten, da får "alle" 20-25% rabatt..

Re: Domane/Synapse/Roubaix, eller noe annet? [Re: kennyo] #2606335 09/05/2020 19:49
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Det er jeg enig er vanskelig. Spesielt på denne tiden av året.

Høsten er tiden. Enten for å kjøpe sykler som ikke er solgt eller for å bestille med rabatt for neste sesong. Uten tvil. Dvs er man villig til å kjøpe fra utlandet finnes det alltid noen tilfeldige sykler som henger igjen fra i fjor til en god pris. Så skal man da ha litt flaks med størrelsen osv.

Re: Domane/Synapse/Roubaix, eller noe annet? [Re: kennyo] #2606337 09/05/2020 19:57
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Gavia Zonoclan koster 26k med ultegra di2. Da slipper du den påtvungne hjuloppgraderinga.

Re: Domane/Synapse/Roubaix, eller noe annet? [Re: kennyo] #2606364 10/05/2020 05:25
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Bikeshop selger Di2-oppgradering for felgbrems til 11k, inkludert arbeid. Skulle tro hydraulisk var ~2k dyrere mtp. hendlene.

Create the problem and sell the solution
Re: Domane/Synapse/Roubaix, eller noe annet? [Re: kennyo] #2606776 11/05/2020 16:24
K
kennyo Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
Hmmm. Jeg takker for gode innspill. Det virker som om prishoppet til Di2 og karbonhjul ikke lar seg forsvare om fornuften skal seire. Men det er jo ikke herved sagt at alle valg må være fornuftige...

Jeg kikker og drømmer videre til jeg har et budsjett å forholde meg til. Tror jeg får en steike bra sykkel uansett hva det blir.

Re: Domane/Synapse/Roubaix, eller noe annet? [Re: kennyo] #2608351 19/05/2020 13:08
K
kennyo Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
Da er valget tatt og sykkel bestilt! Det ble Domane SL5 ICON_SMILE

Jeg fant ut at SL7 hadde blitt såpass kostbar at jeg rett og slett neppe hadde turt å bruke den skikkelig. Får sykkelen til helgen etter planen, gleder meg!

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå