Er rett og slett ikke sant. Jeg kjørte med 50/34 i mange år. Ble ikke kjørt fra en eneste gang nedover. Med 90 i kadens er forskjellen 2kmt. Selvsagt ikke enorm mellom 36 og 34 i den andre enden heller, men i % betydelig større forskjell.
Å ligge i 55kmt med 90 i kadens på 50-11 er det ikke mange som gjør lenge. Er man mye over 55kmt nedover en bakke er det begrenset hvor mye raskere det går ved å trø - og definitivt når man ikke har 65-11 å trø på, men 52-11.
Hva gjelder syklene kan jeg kanskje se for meg at man kan prute mer på Ridley´n. Kommer mest an på i hvilken tilstand og årsmodell det hjulsettet har - og da hva slags hjulsett du ønsker. Samt slitasje på krank. Hvis ingen av ringene er byttet er det rimelig å anta at Ridley´n har mer slitasje. Slikt kan ofte sjekkes gjennom Strava.
Ser at du ser på østlandet og str. 54/56. Det ligger en gul Tarmac SL4 ute i Moss, med 11-delt ultegra 6800, HED-hjul (DT-nav), til kun 500kr mer enn Scotten. Denne ville jeg valgt over begge disse. Sjekk ut!
Så også nå en BMC Teammachine SLR02 (nivå 2 karbonkvalitet) med mekanisk Sram Red (på nivå med DuraAce). Men den er kanskje litt stor i 56? Du får sjekke geometrien.
Lykke til, mange kuppmuligheter for lette felgbremsraketter nå! Så får vi prøve å gi gode tips her uten å spore av
Tarmac SL4 ser knall ut, men hvordan tror dere utsiktene for pruting er her. Ser av prisjakt i hvert fall at frem til den modellen forsvant fra siste butikk så ble den solgt ut til 14999kr. Så tenker at den prisen for en som er brukt og i tillegg må hentes i Moss kanskje ikke er den perfekte dealen. Kjenner ikke sykkeldeler godt nok selv dog til å kunne si om de oppgraderingene som er gjort der er veldig verdifulle.
Missa ut på de som var nevnt tidligere, ble vel for mange om beinet. Hva sier ekspertene om denne da, denner tikker i hvert fall både prisklasse og utseende boksen for meg. Men utover det så trenger jeg ekspertene her.
om det er legitimt så er det billig, men er jo litt skummelt med en så dårlig annonse på en så fancy sykkel - kan fort være tyvegods, så her gjelder det å møte opp og sjekke om fyren og sykkelen virker legitime
om det er legitimt så er det billig, men er jo litt skummelt med en så dårlig annonse på en så fancy sykkel - kan fort være tyvegods, så her gjelder det å møte opp og sjekke om fyren og sykkelen virker legitime
Har ikke nok peiling jeg til å vite sånt. Rammen han linker til har en pris på $700. Så er det Ultegra av vel ikke den nyeste generasjonen over fjøla? Resten blant annet felgene er jeg ikke kapabel til å prøve å vite verdien av.
Han skriver i hvert fall i melding at det er guttungen som har syklet på den i 5-6 konkurranser og brukt det som sykkel nummer to. Han skriver i hvert fall på uklagelig norsk.
Tenker først og fremst at det kan være digg med en sykkel som takler både grus og asfalt da vi har mye terreng i dette landet her og man vet ikke alt man møter på om man drar på langtur. Googlet denne sykkelen og finner stort sett positiv info. Ser både på Finn og på sykkelsport er det kun 54cm rammestørrelse de har. Hvordan tror dere det funker med mine 180cm, tror selv det skal gå fint.
Ikke for å leke party pooper her nå: den har dessverre ikke annen "disc" enn den dork discen som sitter på bakhjulet. Og folk sier vekt ikke betyr så mye men gud bedre, 10.2 kg da gitt.
Disc betyr skivebremser. Den sykkelen har felgbremser. Som pharynx sa. Så modellnavnet er feil. Ikke noe galt i felgbremser, med mindre du vil ha skiver for pålitelig modulasjon i alle værforhold og bedre dekklaring. Men den er overpriset. Dette er en rimelig innstegsmodell som du får ny til tilnærmet samme pris.
Med litt pruting og litt budsjettsprekk som alltid hører med, kan den havne innenfor.
Tror nok den blir for stor for meg og mine 180cm. Tenker det er 54cm eller 56cm jeg ser etter i utgangspunktet. Budsjettmessig er det knal ,for jeg er egentlig klar for å bruke opp til 15k så fremt sykkelen er verdt det. Og det er derfor jeg bruker alle de flotte ekspertene her inne, redder meg fra den ene dårlige dealen etter den andre.
Budsjettmessig er det knal ,for jeg er egentlig klar for å bruke opp til 15k så fremt sykkelen er verdt det.
Med det budsjettet får du en god, ny sykkel. Bare så det er sagt
Brukt er topp - har kjøpt og solgt en god del brukte sykler selv - men Finn er temmelig håpløs om du ikke har en viss innsikt selv. Om du tenker brukt sykkel, se etter en nyere modell som er egnet for bruken din, og spør om råd her. Det er gode kjøp der ute, men du skal grave deg gjennom mye gråstein før du finner gull. Husk at det er underforum for kjøp og salg også her på forumet
Denne kan være nyttig for å finne hvilken sykkeltype som passer for din bruk. Litt gammel (forhistoriske 2016), men fortsatt relevant
Tror nok den blir for stor for meg og mine 180cm. Tenker det er 54cm eller 56cm jeg ser etter i utgangspunktet.
Kan prøve å lande en ting for deg tror du har kommet fram til riktig størrelse. Er også 180 med ganske normal lengde på armer og ben. Basert på de syklene jeg har prøvd er 54 mest riktig, men du skal ikke utelukke 56. Har syklet på BMC Teammachine, Trek Emonda, Cannondale Supersix og Synapse, alle i 54 bortsett fra Synapse i 56.
Nå har jeg sett flere videoer og lest alt som har blitt skrevet, også i lenken til den andre forum tråden.
Hva hvis jeg bare sprenger budsjettet mitt enda litt mer og skaffer meg denne? Tross alt er jeg all ferie bestilt allerede refundert med ingen enda på lockdown in sight, så feriepengene kan jo tross alt bare blåses på dette.
Da vil du få en allsidig sykkel som sikkert vil gi deg mange fine opplevelser, og tryggheten ved å kjøpe nytt med garanti etc. Denne er laget for å kjøre både grus og asfalt, og har da plass til bredere dekk og mer avslappet geometri enn en ren racer. Den vil gi deg lette gir, som er en fordel særlig om du kjører litt i marka. Den er ikke like rask og lett som en racer kan være, men med riktige dekk bør det gå fort nok unna på asfalten også.
Du skal sykle på ganske annet underlag enn asfalt?
Ikke at det er noe problem med den slags på asfalt heller selvsagt, men lett og livlig som Anton kaller den vil den da ikke være.
Mulig jeg kjøper noe slikt en dag for å bytte ut MTB'n min (sykler strengt talt aldri på skikkelig MTB-underlag lengre),men hadde aldri byttet ut en av mine landeveissykler for den slags.
Du skal sykle på ganske annet underlag enn asfalt?
Ikke at det er noe problem med den slags på asfalt heller selvsagt, men lett og livlig som Anton kaller den vil den da ikke være.
Mulig jeg kjøper noe slikt en dag for å bytte ut MTB'n min (sykler strengt talt aldri på skikkelig MTB-underlag lengre),men hadde aldri byttet ut en av mine landeveissykler for den slags.
Riktig tanken var noe som definitivt håndterer grus, men også kan gjøre en grei jobb på asfalt. Virker ikke som det er så mange alternativer til denne i prisklassen jeg leter. Ser at også denne er utsolgt i min størrelse, så jakten vil nok drøye enda litt lenger om jeg ikke finner den i en annen butikk. Jeg har en billig budsjettracer med Tiagra jeg kan dra av sykkelrulla om jeg skal ut å kjøre kun asfalt.
Med min caad12 disc med 28mm dekk, kan jeg fint sykle ring 4. Har sykla fra lommedalen og opp til Dronningens utsikt og tilbake via gamle kongevei, og de fleste grussegmenter jeg finner sør for Oslo: fra vestby til ås, Årungen via Frogn kirke og mot Nesodden, Den veien på 6km som går sørover fra Tomter (ett eller annet på T).
Jeg ville kanskje sett på Gavia Zonoclan hvis du kan strekke deg til 17k. Selv med 52/36 foran tror jeg du har lett nok utveksling med den med 11-32-kassett.