Satt sammen av 90% deler jeg fant i boden under vårrengjøring. Gratis e-cookie til den som ser delen fra ENVE, ironisk nok den billigste på hele sykkelen.
Her er et bilde fra bladet, mye har skjedd siden da:
Her mitt første møte med en sti-hardtail: On-One TikTik str XL med 29" hjul. Er utrolig imponert over hvor kapabel den er til tross for fastsveiset bakramme.
Satt sammen av 90% deler jeg fant i boden under vårrengjøring. Gratis e-cookie til den som ser delen fra ENVE, ironisk nok den billigste på hele sykkelen.
Da var da en forvandling! Gått til singlespeed og fast setepinne? Har stirret etter Enve-deler, gjetter på setepinnen
Her mitt første møte med en sti-hardtail: On-One TikTik str XL med 29" hjul. Er utrolig imponert over hvor kapabel den er til tross for fastsveiset bakramme.
Artig at du fikk tak i en slik! Du kjenner historien bak den rammen, eller?
Transition Throttle, bygd i høst, og syklet med endel ganger, men herjet med første gang denne uka. Magisk opplevelse. Solgte elsykkel, kjøpte Throttle-ramme til halv pris. Bra valg. Elsykkel var urkjedelig, og dermed forbudt. (Magiske Mary og Nic, var ikke til stede da bildet ble tatt)
Kan ikke huske at noen sykkel har passet meg så bra som denne.
Transition Throttle, bygd i høst, og syklet med endel ganger, men herjet med første gang denne uka. Magisk opplevelse. Solgte elsykkel, kjøpte Throttle-rame til halv pris. Bra valg. Elsykkel var urkjedelig, og dermed forbudt.
Kan ikke huske at noe sykkel har passet meg så bra som denne.
Oooh. Den er fin Jeg synes Transition sin tilnærming til geometri er veldig bra, og at de fikk gaffelprodusentene til å lage gafler med mindre offset er jo imponerende for en så liten rammeprodusent Jeg har en Patrol 2018 som jeg digger max når det går nedover. De turene som går litt mer opp&ned&hit&dit så er fremdels sti-HT'en fra Kingdom favoritten
Surly er helt utrolige Hvordan de, som en ørliten stålramme-produsent, greide å dra fram 100mm fatbike-felger og tilhørende rammer, nav, krank osv. er fascinerende Jeg har en ICT i samlingen
Surly er helt utrolige Hvordan de, som en ørliten stålramme-produsent, greide å dra fram...
Surly er kule, de, og syklene er flotte, men i likhet med Salsa, All-City, 45NRTH, Whisky, Teravail, Problem Solvers og flere andre merker, er de del av en av de største aktørene i bransjen, amerikanske Quality Bicycle Products, med produktutvikling i USA og produksjon i Taiwan og andre steder. De skjeggete sykkelnerdene i kanadaskjorter i Minnesota har dermed en smule større ressurser enn de liker å gi inntrykk av
Og for ordens skyld: Jeg synes Quality Bicycle Products er et meget sympatisk selskap som har skapt mange særegne merker, hvert av dem med egen identitet og imponerende kvalitetsprodukter, til og med epokegjørende.
Etter å ha tatt eierskap av Salsa, dannet QBP på slutten av 90-tallet Surly, og begynte tidlig på 2000-tallet serieproduksjon av fatbikes. Deretter dannet QBP 45NRTH for utstyr nettopp til tjukksykling. Jeg snylter selv på fatbike-kulturen ved å bruke 45NRTHs uovertrufne vinterdekk, hansker, sko og luer med velklingende navn som Gravdal, Ragnarök, Nøkken, Stavanger og Risør Jeg er rimelig sikker på at jeg før eller siden vil ende opp med en gaffel fra QBPs Whisky. QBPs Problem Solvers er bare genial. Og hvem har ikke siklet på en lekker urbanist i stål fra QBPs egen All-City. Osv.
Men siden syklister og mange andre synes å mene at store selskaper er slemme, mens små har kredibilitet, hjelper det at hvert merke fremstår som en liten, lokal bedrift av sykkelentusiaster. Mens det egentlig dreier seg om en stor bedrift. Av sykkelentusiaster.
Da var da en forvandling! Gått til singlespeed og fast setepinne? Har stirret etter Enve-deler, gjetter på setepinnen
Jepp! Delebygg utført denne uka, så tok hva jeg hadde for hånden fremfor å kjøpe så mye nytt, kranken og bremsene er eneste nye deler. Får se hvor lenge den pinnen blir værende, men har en prime til løyper hvor dropper er en nødvendighet.
Du var i riktig område, mot bunnen av seterøret er det en ring av tape rundt hullet for stealthdropper. Tapen stammer fra Enve sitt tubeless kit som jeg kjøpte rundtom 2012 og nylig fant bakerst i boden
Sitat: Sepeda
Men siden syklister og mange andre synes å mene at store selskaper er slemme, mens små har kredibilitet, hjelper det at hvert merke fremstår som en liten, lokal bedrift av sykkelentusiaster. Mens det egentlig dreier seg om en stor bedrift. Av sykkelentusiaster.
Interessant poeng som ikke har falt meg inn tidligere Er selv begeistret for Surly, snuttene deres på youtube er ganske så sjarmerende for merket.
Artig at du fikk tak i en slik! Du kjenner historien bak den rammen, eller?
Yes. Litt artig historie, men for en gjeng med banditter!
Opprinnelig en Scott Scale Plus, en sykkel som fikk gode skussmål da plusshardtailene begynte å dukke opp, men som nok havnet litt i skyggen av andre modeller. Kvikk sykkel. Jeg har fortsatt mine beste tider i Trulsruden på denne.
Geometrien er et hakk mer stiorientert enn vanlig Scale, men nok fortsatt litt gammeldags i forhold til moderne geo.
Den har nå fått Kindernay og 29-hjul. Med nobby nic 2.6 foran og Ikon 2.3 bak blir det ganske fleksibelt, funker fint på sti så lenge det ikke er veldig vått og samtidig ikke helt krise rullemotstand for en kosetur på grus.
I løpet av sommeren / høsten skal det bygges et pluss-hjul også. Gaffelen er moden for å byttes ut til noe bedre. Fox Stepcast 34 vil nok se ganske rått ut på denne.
Jeg har vurdert mange ganger å bytte ramma til noe hippere og mer progressivt, men den er jo egentlig veldig allsidig og bra. På et eller annet tidspunkt skjer det nok likevel.
Hadde en Banshee Morphine rundt 2006-07, et par DJ/trial rammer jeg monterte lengre gaffel på.. Klart flest timer på hardtail stisykkel opp igjenom
Ragley Blue Pig jeg hadde i 2010-12? Knakk i kjedestaget Hammerschmidt krank, 2 innvendige gir i kranken
On One 456 Evo, brukt i 2013-14
On One 45650B, 2014-16.. Pike Rc3 150mm gaffel, middleburn krank.. Fikk etterhvert KS Lev hev/senk EDIT: Ser den er avbildet med XO krank, menmen.. fikk vel middleburn kranken senere