Korona - historien gjentar seg (?)
|
Re: Korona - historien gjentar seg (?)
[Re: Tange]
24/04/2020 12:39
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvor mange utenom Trump tror eller trodde at viruset ville forsvinne?
Försvinna vet jag ikke men tror att många i Norge tror att vi kommer bli av med problemet efter en relativt kort tid med lockdown så det han skriver tycker jag är relevant. Ser ikke poängen med att flisespikke artiklar för att eventuellt finna små fel eller oklarheter når helheten är interessant (trots att den ikke är ny). Nu ligger 2 personer på sjukhus i Trondelag och det har som mest varit 15-17 samtidigt så vi är en bit i fra överfyllda sjukhus. Tycker att det är på tiden för regeringen att tydligt komma ut med en strategi och vad vi kan förvänta i tiden framöver och alla artiklar som handlar om det tycker jag är intressanta och viktiga.
|
|
|
[Re: ]
27/04/2020 08:25
|
sun flyer
Ivrig
|
Ivrig
Nå er det ingen sykehjem i Norge som har hatt 153 koronadødsfall på 6 uker.
|
|
|
29/04/2020 08:42
|
GeirK
More than words
|
More than words
Selv Tyske medisinere sier at Covid-19 er ufarlig, de som dør har underliggende hovedårsaker:
Kan noen fortelle El Syklo at dette er feil. Det er EN tysk medisiner som sier dette. Det hadde også vært fint om noen kunne fått ham til å forklare denne med utgangspunkt i det han påstår [img] https://i.insider.com/5e98cd7173d0c818b1055a52[/img]
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
29/04/2020 17:09
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Hmm, Pûschel er ikke kongelig og det er dermed ikke snakk om kongelig flertal. Én tysk rettsmedisiner altså, som ikke sier at COVID-19 er ufarlig, men at viruset er forholdsvis mindre farlig. Mindre farlig enn hva? Sannsynligvis mindre farlig enn det tenkte killerviruset som noen trur COVID-19 er. Og at folk dermed ingen trenger å være så redd som mange er. I følge Pûschel hadde alle som døde av COVID-19 en underliggende sykdom. Så vidt jeg vet tar han feil, de fleste har det men det dør også friske folk (raten vet vi ikke før om en god stund). 80% hadde i følge ham en hjerte- eller karsykdom. Når man da vet at ca. 1 av 5 i Norge lider av en hjerte- eller karsykdom eller er i en betydelig risikogruppe blir det plutselig litt relevant allikevel. Så hva er det fornuftige i hans utsagn? Ja, folk som er friske trenger ikke å være paniske for COVID-19. Men det viste vi jo alt fra Kina (des. i fjor). Ikke mye nytt altså.
|
|
|
12/05/2020 11:47
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Är väldigt osäker på hur det kommer gå. Har fremdeles ikke noen stor tro att det kommer gå att slippe upp samfundet på det sättet man gör utan att få igång spridningen igen. Väntar i spenning på FHI sin nya rapport fra modelleringen som jag trodde skulle kommit igår. Det har varit en platå på inlagda i nesten en uke och i trondheim har det gått upp. Tycker att antalet inlagde borde medföra en tydlig ändring uppåt i estimatet av R2.
Men är också något skeptiskt till metoden de bruker men möjligt att det inte går att göra bättre. Dagens R i modellen är ju faktiskt baserat på smittespridningen flera uker bakåt. Hur stor spridning vi har idag kan vi inte ens estimera då nya smittede varken skull testa positivt eller ens skulle testas. Innan de som smittes idag sen blir inlagda tar väl minst 1-2 uker och det är först då de kommer med i modellen som brukes. Fullt möjligt att någon smittad var ute och festade för 9 dagar sen och smittate många, de smittade är nu sjuka med eller utan symtom med de flesta kommer ju inte gå till legen och testas (om de är unga iallafall), några var ute nu i helgen å och smittade några fler. Det är först nu det i teorien att någon kan bli inlagda så att modelen kan använda sig av en liten del av informationen men eventuella inläggelser kommer nog snarare än senare och antagligen aldrig hvis det var unga som blev smittede.
Hvis man ser det som ett regulerings system så gör egenskaperna hos denna pandemien reguleringen väldigt svår (omöjligt) med uppenbara begränsningar. Tidsfördröjningen i det man kan veta är alldeles för stor och man kan till och med ha en stor spridning utan att man vet om den på lång tid.
Blir dock inte så glad av att tiltaken som har rammat mig mest och väldigt många andra varken rekomenderades fra faghåll eller numera anses vara nödvändiga. Ni slipper man upp väldigt mycket på en gång och folk tar det mycket mindre allvarligt. Personligen tycker jag att det är viktigare att få barnen i skolen så att de får lära sig något och föräldrarna kan jobba i fred jämfört med att folk får gå på puben, ha fester eller gå på kino.
|
|
|
[Re: fredriks]
12/05/2020 21:08
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så det har alltså inte kommit någon daglig rapport om modelleringen av smittetallet två dagar på rad samtidigt som antal inlagda inte verkar minska så fort som modellen har predikterat. Oheldig timing eller ett samband?
Min gissning, efter att ha sett på datan och på hur modellen uppför sig, är att deras model skulle ge ett bra mycket större R2 än 0.5 om de använder sig av samma parametrar som de gjort hittills.
Har ett tag varit mer optimistisk och faktiskt trott lite på att Norge ska kunna öppna upp utan att få igång spridningen rätt fort igen, alla verkar ju så optimistiska, men nu är jag skeptiskt igen.
Smittan är ju inte borta, nu ligger 3 st på st-Olav trots att det länge var bara 1 (och som mest 11-12 tror jag). Positiva tester har minskat i Trondheim sista uken men idag var det en de inte visste hvor hen fått smitten ifra. Trengs ju inte så mycket för att få igång det igen. Så väldigt mycket smitte kom väl inte in i landet februari/mars som ändå resulterade i en tydlig topp trots hårda tilltak?
Men vi får se. Hoppas att det går bra.
|
|
|
13/05/2020 08:49
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Oj, nu har till och med antalet inlagda ökat med 4 idag och är på samma nivå som för en uke sen. Senaste tillgängliga modellen predikerar 37 inlagda den 15 och en jämn minskning tills dess. Nu är det fremdeles 61 inlagda. Innanför konfidens intervallet men en körning av modellen med ny data skulle definitiv ge ett annat r verdie.
|
|
|
13/05/2020 19:18
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
![[Linket bilde fra tylervigen.com]](https://tylervigen.com/correlation_project/correlation_images/us-crude-oil-imports-from-norway_drivers-killed-in-collision-with-railway-train.png) Like relevant statistikk!
Redigert av Appelsin; 13/05/2020 19:19.
|
|
|
13/05/2020 19:40
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Vel. Ikke så lenge siden en norsk lege uttalte på NRK at det på ingen måte er sikkert at 2020 vil ha flere dødsfall enn vanlig. At veldig mange av de som dør ville ha dødd i 2020 uansett.
Ikke at det betyr at jeg mener det er like greit, men greit å ha litt perspektiv.
|
|
|
[Re: Havre]
13/05/2020 19:49
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vel. Ikke så lenge siden en norsk lege uttalte på NRK at det på ingen måte er sikkert at 2020 vil ha flere dødsfall enn vanlig. At veldig mange av de som dør ville ha dødd i 2020 uansett.
Ikke at det betyr at jeg mener det er like greit, men greit å ha litt perspektiv. Før Norge stämmer det antagligen hvis man klarar att hålla nere smitten tillräklig länge men för många andra länder stämmer det inte. Är tydligt att korona är bra mycket värre än en vanlig influensa men det är också viktigt att ha ett perspektiv. Det dör många i influensa, ibland också unga, folk dör i ulykker, pga av felbahandling, komplikationer vid vanliga operationer etc.
|
|
|
13/05/2020 19:57
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Ja. Ikke misforstå. Jeg sammenligner ikke Covid-19 med influensa, men det er litt merkelig at det skal være forsideoppslag når noen på 40 noe dør av Covid-19, men veldig få vet at minst to ungdomsskoleelever døde av influensa i Norge i år.
Nå antar jeg det er ganske bred enighet om hva som er verdt å gjøre for å stoppe Covid-19. Sykehjem/eldrehjem må beskyttes så godt det lar seg gjøre. Resten er det ikke verdt å gjøre noe særlig med når man tar i betrakning de økonomiske konsekvensene.
|
|
|
13/05/2020 20:05
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, det var också min poäng. I Trondheim kunde vi läsa om det första dödsfallet här i flera dagar. Klart att det är tragiskt och uheldigt att få in smitten på ett alderdomshjem men det är ju faktiskt rätt många som tragiskt dör under ett år utan att man hör något alls (vilket antagligen är bra på flera sätt).
|
|
|
13/05/2020 20:13
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Ja. Ikke misforstå. Jeg sammenligner ikke Covid-19 med influensa, men det er litt merkelig at det skal være forsideoppslag når noen på 40 noe dør av Covid-19, men veldig få vet at minst to ungdomsskoleelever døde av influensa i Norge i år.
Nå antar jeg det er ganske bred enighet om hva som er verdt å gjøre for å stoppe Covid-19. Sykehjem/eldrehjem må beskyttes så godt det lar seg gjøre. Resten er det ikke verdt å gjøre noe særlig med når man tar i betrakning de økonomiske konsekvensene. Det må da ha vært fordi de ikke leser NRK (pga. politisk slagside?) for det var forsidenytt på NRK (i februar før COVID-19 slo til). Likeså med folk som dør av andre litt uvanlige årsaker, infeksjon etter akupunktur(?), sepsis, TSS (etter tampongbruk) osv. Om to-tre år når (om) COVID-19 har blitt en av flere luftveissykdommer blir det nok mindre oppslag om folk i risikogrupper som dør av dette. Vil tro at det fortsatt blir forsideoppslag om en frisk ungdom dør av COVID-19.
|
|
|
13/05/2020 20:14
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Det at to ungdomskoleelver døde var slått opp stort.
Uansett er det ikke rart i det hele tatt at det blir fokusert mye på dødsfall knyttet til Covid. Vi diskuterer det jo selv nå! Hva skulle avisene ellers skrive om når vi har stengt ned mye av samfunnet? Det hadde vert fullstendig skandale om avisene ikke dekket dette stort?
|
|
|
[Re: Tange]
13/05/2020 20:18
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Nå antar jeg det er ganske bred enighet om hva som er verdt å gjøre for å stoppe Covid-19. Sykehjem/eldrehjem må beskyttes så godt det lar seg gjøre. Resten er det ikke verdt å gjøre noe særlig med når man tar i betrakning de økonomiske konsekvensene. Det må da ha vært fordi de ikke leser NRK (pga. politisk slagside?) for det var forsidenytt på NRK (i februar før COVID-19 slo til). Likeså med folk som dør av andre litt uvanlige årsaker, infeksjon etter akupunktur(?), sepsis, TSS (etter tampongbruk) osv. Om to-tre år når (om) COVID-19 har blitt en av flere luftveissykdommer blir det nok mindre oppslag om folk i risikogrupper som dør av dette. Vil tro at det fortsatt blir forsideoppslag om en frisk ungdom dør av COVID-19. Jeg påstår ikke at det ikke ble rapportert, og det er mulig min hukommelse er selektiv her, men det vil overraske meg om det viser seg at de tilfellene fikk like mye oppmerksomhet som det siste Covid-dødsfallet på karen på 40 noe. Enda verre at man skal kjøre den emosjonelle linja at "unge folk dør også" - for å rettferdiggjøre ethvert tiltak. Ikke at jeg ikke forstår det filosofiske dilemmaet (ref Dostojevskij og hans utfordring om å drepe et spedbarn for å redde verden). Og hvis jeg igjen ikke husker feil var det knapt noe folkeopprør for å stenge ned ungdomsskoler selv om to stk faktisk døde av det viruset. Er noe med "the enemy you know" osv - tror jeg.
|
|
|
13/05/2020 21:10
|
GeirK
More than words
|
More than words
Er det noen som kan forklare El Syklo at det blir feil å sammenligne en sykdom som får herje fritt med en som låser ned samfunnet.
Fortell ham gjerne også at Covid-19 nå er den vanligste dødsårsaken i hele USA. Koronaviruset tar daglig fler liv enn kreft, hjerte- og karsykdommer, skyting og trafikkulykker gjør isolert.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
14/05/2020 08:17
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Hvor i media virker det som om USA ligger på topp? Det er et inntrykk av at New York ligger høyt, og det gjør de jo!
|
|
|
14/05/2020 08:57
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Husker ikke hva sønnens til Hans Rosling heter, men han ble vel intervjuet om akkurat det der her om dagen. En person jeg antar er rimelig glad i tall og hvor hele hans bedrift handler om å se sammenhenger fra den slags type data - kommentaren var enkel og greit de tallene der er verdiløse. Det finnes ingen standard for hvordan man tester og teller på tvers av land. Norge teller på en måte, Sverige på en annen, UK på en annen osv.
Så er prinsippet selvsagt riktig. Teller og nevner betyr noe. Ikke bare teller.
|
|
|
14/05/2020 09:57
|
GeirK
More than words
|
More than words
Fra SciBabe. Pandemi uten vaksine med sosial distanserinng først og så oppslipp. Det er vel en fare for at historien vil vel gjenta seg til en viss grad. ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=117184&filename=flu.jpg)
|
|
|
[Re: GeirK]
14/05/2020 11:09
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Fra SciBabe. Pandemi uten vaksine med sosial distanserinng først og så oppslipp. Det er vel en fare for at historien vil vel gjenta seg til en viss grad.
Heldigvis er vi en del bedre stilt enn hva som var tilfelle for hundre år siden. Rent drikkevann og bedre ernæring er to viktige faktorer som gjør at folks naturlige immunforsvar har en bedre sjanse for å stå imot ting enn hva var tilfelle i 1918-1919. Spanskesyken hadde (hvertfall her til lands) også høyest dødsrate i gruppen menn 25-29, hvilket står i stor kontrast til dagens situasjon med snittalder på de døde på godt over 80 år. Mulig runde to kommer til høsten, men jeg har ingen tro på at dødstallene på noe som helst vis vil nærme seg spanskesykens proporsjoner.
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
[Re: bjerkseth]
14/05/2020 11:12
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er skalaen som er interessant her og ikke de absolutte tallene.
|
|
|
15/05/2020 08:45
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Husker ikke hva sønnens til Hans Rosling heter, men han ble vel intervjuet om akkurat det der her om dagen. En person jeg antar er rimelig glad i tall og hvor hele hans bedrift handler om å se sammenhenger fra den slags type data - kommentaren var enkel og greit de tallene der er verdiløse. Det finnes ingen standard for hvordan man tester og teller på tvers av land. Norge teller på en måte, Sverige på en annen, UK på en annen osv.
Så er prinsippet selvsagt riktig. Teller og nevner betyr noe. Ikke bare teller. Tvivlar på att Roslings son har sagt det du verkar tro. Man kan självklart inte jämföra talen rakt av på grund av en massa skillnader men det är inte heller så att de är helt värdelösa som du verkar tro (ref annan tråd).
|
|
|
15/05/2020 08:49
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Selvsagt tviler du. Ikke bare forstår jeg ikke deg, men jeg forstår ikke hva folk generelt sier.
|
|
|
15/05/2020 08:54
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Selvsagt tviler du. Ikke bare forstår jeg ikke deg, men jeg forstår ikke hva folk generelt sier. Du får gärna komma med en länk till vad han sa. Innan dess så tror jag inte du tolkat honom rätt.
|
|
|
15/05/2020 09:32
|
GeirK
More than words
|
More than words
Selvsagt tviler du. Ikke bare forstår jeg ikke deg, men jeg forstår ikke hva folk generelt sier. Du får gärna komma med en länk till vad han sa. Innan dess så tror jag inte du tolkat honom rätt. +1
|
|
|
15/05/2020 09:40
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
... men jeg forstår ikke hva folk generelt sier. Og nå ga alt mye mer mening. (Unnskyld, jeg greide ikke la være. Hodet og blokka og alt det der  )
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
[Re: Garpen]
15/05/2020 09:51
|
Havre
Besatt
|
Besatt
... men jeg forstår ikke hva folk generelt sier. Og nå ga alt mye mer mening. (Unnskyld, jeg greide ikke la være. Hodet og blokka og alt det der  ) Det går fint 
|
|
|
21/05/2020 07:51
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Hvor mye frykt er det egentlig blant folk? Kjenner eller vet knapt om noen som bryr seg nevneverdig lengre. Ikke at det er et representativt utvalg. Så spørsmålet er oppriktig.
Litt dissonans der i forhold til hvordan man tror verden er etter å ha sett 2min på CNN. Så er ikke det noe nytt fra CNN. Det må alltid eksistere en krise. Vanskelig å skille de virkelige krisene med de mindre viktige.
|
|
|
21/05/2020 08:46
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg ser ikke på CNN, men jeg leser cnn.com hver dag. Hva var det du så?
|
|
|
[Re: GeirK]
21/05/2020 08:50
|
Gubbe
Entusiast
|
Entusiast
Jeg ser ikke på CNN, men jeg leser cnn.com hver dag. Hva var det du så? Drypp?
|
|
|
|
|