Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Bremser - hjelp meg å velge upgrade

Re: Bremser - hjelp meg å velge upgrade [Re: e-h] #2605001 04/05/2020 05:33
K
knutspeed Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Sitat: e-h
Følg denne guiden med Magura så er det enkelt å få bleed perfekt: https://youtu.be/RtqwQB8wtYQ

Takk, gjør den varianten også, men er ikke like enkelt som det ser ut til. Fortsatt luft.

Jeg har fått kjørt en langhelg i fjellet nå, med masse lek og nedoverbrrapp i både vått og tørt. Bremsene funker bra, men de gir ikke meg mer selvtillit enn Guide R. Fortsatt for mye vandring og myke hendler, så garantert luft der fortsatt.

Har bestilt zee. Tenker dette er litt smaken er som baken-opplevelse.

Re: Bremser - hjelp meg å velge upgrade [Re: knutspeed] #2606158 08/05/2020 19:12
K
knutspeed Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Altså....
Henta Zee hos LBS i ettermiddag. Demonterte Maguraene, og skrudde på Zee.
- måtte kappe begge slangene pga lengde.
- gadd ikke skru av hjula, ikke rense skiver
- trengte ikke lufte
- herlig kort vandring på hendlene
- ca 10x1 sek skrubbing på flatmark i langsom fart
- Megabremser.
- dette tok en knapp time.

Sorry, men Magura og SRAM kan ta seg en tørr bolle med et glass tynn og lunken saft til. Dette er på kanten til latterlig.

Noen som trenger Magura Trail Sport? Komplette bremser, adapter til 200 skive foran, 1 ekstra hendel, komplett luftekit, ekstra sett performance klosser, stor flaske magura olje, en liten haug diverse reserve oliven, bolter osv, klistremerker. Gått 4-5 turer. Slangene er kappet for å passe en XL Stumpjumper 29.

Vet jeg ikke har gitt de god reklame i denne tråden, selv om jeg fikk de bra til slutt, så førstemann med bud over 2000...:)

Re: Bremser - hjelp meg å velge upgrade [Re: knutspeed] #2606170 08/05/2020 19:55
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Det mange ikke liker på Saint /zee er at det er null brems eller full brems. Sram og magura gir ofte bedre modulasjon. Merka det sjøl når jeg bytta fra Saint til guide. Ofte der jeg hadde ufrivillig låst bakhjulet klarte jeg nå å bremse, uten at det ble helt Texas. Men stoppekrafta til Saint etc er rå

Re: Bremser - hjelp meg å velge upgrade [Re: Stupfull] #2606197 08/05/2020 23:18
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Stupfull
Det mange ikke liker på Saint /zee er at det er null brems eller full brems. Sram og magura gir ofte bedre modulasjon. Merka det sjøl når jeg bytta fra Saint til guide. Ofte der jeg hadde ufrivillig låst bakhjulet klarte jeg nå å bremse, uten at det ble helt Texas. Men stoppekrafta til Saint etc er rå

ja… med Shimano-bremser blir det lett en bitteliten OTB hvis du ikke er forsiktig ICON_SMILE

Re: Bremser - hjelp meg å velge upgrade [Re: Stupfull] #2606218 09/05/2020 07:42
K
knutspeed Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K

Forskjellige preferanser, og jeg har mange positive opplevelser med Magura og SRAM (er fan av begge to). Men det som er sprøtt er hvor enkelt det var å få Shimano-bremsene til å funke sammenliknet med de andre.

Det er godt mulig jeg har spesielle ønsker, men foretrekker en hard hendel med kort vandring, hvor modulasjonen/kraften kommer av hvor hardt jeg drar, ikke hvor mye. Jeg skal ut og teste Zee i dag i Sarpsborgs alper. Har noen nedkjøringer som krever at man kan dosere bremsene, så får jeg venne meg til de. Kjentes ganske likt SLX i utganspunktet, det er vel pga servobølgen.

Re: Bremser - hjelp meg å velge upgrade [Re: RoyK] #2606241 09/05/2020 09:39
chalshus Offline
More than words
More than words
Sitat: RoyK

ja… med Shimano-bremser blir det lett en bitteliten OTB hvis du ikke er forsiktig ICON_SMILE

Da må dere lære dere å sykle. Jeg synes det er topp modulasjon på Shimano. Kanskje det er en vanesak?

Re: Bremser - hjelp meg å velge upgrade [Re: knutspeed] #2606254 09/05/2020 10:49
Anders Offline
Besatt
Besatt
Om man fremdeles ikke har lært at man skal bruke _en_ finger pr brems, så kan man ikke forvente noe annet enn å bli overveldet av kvalitetsbremser.

Saint er gull.

Anders
Re: Bremser - hjelp meg å velge upgrade [Re: knutspeed] #2606258 09/05/2020 11:49
K
knutspeed Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Første tur gjennomført. En bøtte runs på noen endurofavoritter.
Jeg digger Zee. Kraft i massevis, kort og kontant vandring på hendel, og akkurat den feedback’en jeg var ute etter. Syntes slett ikke dette er av/på, rett og slett finfin modulasjon for bruk av 1 finger. Null problem å leke ABS heller. På en av stiene er det er nesten vertikalt s-parti, og det er første gang jeg har hatt god kontroll der. Før har det alltid vært med hjertet i halsen og krampe i fingra, og følelsen av olje på bremseskivene...

Re: Bremser - hjelp meg å velge upgrade [Re: knutspeed] #2606593 11/05/2020 06:43
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Noen med kjennskap til Zee kontra XT 8120 når det gjelder kraft?
Skal ha de på en 21 kg emtb.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Bremser - hjelp meg å velge upgrade [Re: hbakken] #2606606 11/05/2020 07:29
K
knutspeed Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Sitat: hbakken

Har ikke testa XT, men jeg veier vel 90-95 med ferdig kit, sykkelen 15-16 i full enduromodus. Neppe noe problem om jeg utvikler 5 nye kg på koronakroppen eller om jeg sykler med 2 6-pack Corona i sekken for å si det sånn, Zee har krefter nok til mange kosekilo.

Re: Bremser - hjelp meg å velge upgrade [Re: hbakken] #2606633 11/05/2020 08:36
Holyman Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Kjøpte 4-potta SLX med 203mm SLX-skiver til en 20 kg DH-sykkel som jeg fikk testa for første gang i Aron på lørdag, må si det er noen av de beste bremsene jeg har prøvd. Har Code RSC på Megatowern, og har tidligere hatt Magura MT7 på enudrosykkel, men synes ærlig talt 4potta SLX var helt oppe og nikka med disse på kraft, og bedre hendel enn både Code og MT7 imo.

Redigert av Holyman; 11/05/2020 13:31.
Re: Bremser - hjelp meg å velge upgrade [Re: Holyman] #2606836 11/05/2020 20:22
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Sitat: Holyman

Kjøpte 4-potta SLX med 203mm SLX-skiver til en 20 kg DH-sykkel som jeg fikk testa for første gang i Aron på lørdag, må si det er noen av de beste bremsene jeg har prøvd. Har Code RSC på Megatowern, og har tidligere hatt Magura MT7 på enudrosykkel, men synes ærlig talt 4potta SLX var helt oppe og nikka med disse på kraft, og bedre hendel enn både Code og MT7 imo.

Suverent. Blir SLX eller XT da tenker jeg. De har lik bremsekraft, men et par andre detaljer som er forskjellig.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Bremser - hjelp meg å velge upgrade [Re: knutspeed] #2606966 12/05/2020 15:34
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Beskrivelsen av Zee bremser som funker minner meg om hvorfor jeg er så sint på Shimano. Hvorfor kan de ikke levere funksjon og holdbarhet?
Håper du slipper unna variabelt bittpunkt og lekkasjer. Hold oss gjerne oppdatert. Jeg sjekker innom om et par år ICON_SMILE

Re: Bremser - hjelp meg å velge upgrade [Re: knutspeed] #2606967 12/05/2020 15:39
chalshus Offline
More than words
More than words
Har kjørt totalt uten problemer siden 2014/5 på henholdsvis Zee og Saint. Ingen lekkasjer, ingen feil. Eller ja, hendelen brakk i festet da jeg gikk på trynet i Hafjell.

Re: Bremser - hjelp meg å velge upgrade [Re: erikskon] #2606990 12/05/2020 18:23
K
knutspeed Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Sitat: erikskon
Beskrivelsen av Zee bremser som funker minner meg om hvorfor jeg er så sint på Shimano. Hvorfor kan de ikke levere funksjon og holdbarhet?
Håper du slipper unna variabelt bittpunkt og lekkasjer. Hold oss gjerne oppdatert. Jeg sjekker innom om et par år ICON_SMILE

Har kjørt SLX på to av familiens sykler, den ene fra sent 2015, den andre fra sent 2017. De har gått hele året i all slags vær, og det eneste som har knøvlet var calipper foran på den ene hvor stemplene begynte å gå tregt når det var type -5 og kaldere. Jeg har pumpa ut stemplene og rengjort/smurt et par ganger i året. Lufta og bytta bremsevæske bak på 2015-modellen for første gang sist helg.

Begge syklene har fått nye kranklagre 2x, rammelagre 1x, og ellers demperservice 2x i året, senkepinneservice 1x i året. Syklene har gått TSR, Offroad Valdres, Drammenduro i 30C, UB osv. Bremsene har aldri plaget meg.

Når jeg kjøpte ny sykkel med Code R i slutten av 2018 var bremsene et problem etter et par uker, og frem til jeg byttet. Indeksering annenhver tur, subb, varmgang, og svak effekt og alt for mye modulasjon, og et vanvittig forbruk av klosser for å bøte på indeksering og stoppkraft. Hadde rittfuldemper en periode, med Level, som ikke tålte sol. Har en kompis som jager topp i Masterscup enduro med samme sykkel, og han kvitta seg med RSC og gikk til XT nå. Mye samme grunner som meg.

Jeg har trua på Zee, håper de er like pålitelige som SLX.

Ellers er jeg ikke fan av Shimano drivverk på MTB ICON_WINK

Re: Bremser - hjelp meg å velge upgrade [Re: knutspeed] #2606991 12/05/2020 18:35
Anders Offline
Besatt
Besatt
Saint er utforbremsene jeg har hatt minst problemer med.
Hope varer en sesong før de ikke vil mer, og da nytter det ikke å prøve å fikse de.
Code er søppel og hver eneste generasjon er designet med helt nye feil. Hva sier man til pakninger som ikke tåler dot-olje i en dot-basert brems for eksempel? Har hatt tre sett i løpet av livet fra tre ulike generasjoner og alle var totalt upålitelige. Eneste bremsene som jeg husker var dårligere enn Code, var Hayes. Men de var ihvertfall dritt konstant. Code var et skikkelig ulykkehjul av en brems.
Formula er fine helt til man ødelegger noe. Lykke til med å få deler til akseptable priser. Eller deler i det heletatt.... Har også litt begrensede justeringsmuligheter for folk med små hender og som liker hendlene tett innpå styret.

Saint derimot: Strålende!
Og siden Zee i praksis er Saint, så ser jeg ingen problemer med å gi de tommel opp.

Redigert av Anders; 12/05/2020 18:36.

Anders
Re: Bremser - hjelp meg å velge upgrade [Re: knutspeed] #2619463 27/07/2020 08:57
K
knutspeed Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Zee-oppgradert sykkel solgt, og kjøpte ny....med G2 RS-bremser. Trodde virkelig ikke at de skulle være så like guide. Dette er jo en downcountry, så ikke samme krav fra min side. De har bra kraft, men...»modulasjon». For å ikke klemme hendlene i styret må jeg skru reach laaangt ut. Da må jeg strekke finger etter bremsen, og tåle flere cm dødgang. Dette funker jo rett og slett ikke på sti, jeg forstår rett og slett ikke at noen syntes det er ok med så mye bevegelse?

Mulig jeg er litt rar når det gjelder hva jeg foretrekker av bremser. Typisk grei fart på sti med masse røtter og stein, hvor du er avhengig av å jage med hele kroppen for å holde flyten. Det blir da å kjøre death grip - med en finger strukket så langt ut mister jeg grep på styret. Ikke har jeg spesielt korte fingre heller. Hjelper ikke å pumpe, så luftinga virker fin.

Er det verd å bytte hendler til RSC for å få mindre dødgang, eller er det bare å krype til Shimano nok en gang?

Re: Bremser - hjelp meg å velge upgrade [Re: knutspeed] #2619483 27/07/2020 13:17
S
svene Offline
Entusiast
Entusiast
S
Virker som dette er et problem med de fleste SRAM bremsene de siste par årene. Jeg fiksa mine Guide R med å legge mellom en skive som var 0,2-0,3mm tynnere enn bremseskiva (brukte et blad til baufil). Da kom stemplene litt lenger ut og dødgangen er nå vekk. Bremsekrafta er som jeg er vant til fra eldre Guide bremser. Man kan også lufte bremsene med en kloss som er litt tynnere enn originalklossen til Sram, blir omtrent samme virkning.

Gresset er like brunt på den andre siden.
Re: Bremser - hjelp meg å velge upgrade [Re: svene] #2619503 27/07/2020 16:42
K
knutspeed Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Sitat: svene
Virker som dette er et problem med de fleste SRAM bremsene de siste par årene. Jeg fiksa mine Guide R med å legge mellom en skive som var 0,2-0,3mm tynnere enn bremseskiva (brukte et blad til baufil). Da kom stemplene litt lenger ut og dødgangen er nå vekk. Bremsekrafta er som jeg er vant til fra eldre Guide bremser. Man kan også lufte bremsene med en kloss som er litt tynnere enn originalklossen til Sram, blir omtrent samme virkning.

Takk for tips, fant info med tilsvarende hack. Har nå laget meg en mal av plast, litt tynnere enn skiva. Så tar jeg av hjulet, putter inn plastmalen, og pumper frem stemplene. Er jo fort gjort, og får grei hendel. Gjorde noe tilsvarende på Guide på forrige doning, men ble veldig plaget av ulyd fra subb.
Neste blir å lage slike shims som du tipser om, har hørt at brusbokser skal være bra utgangspunkt.

Re: Bremser - hjelp meg å velge upgrade [Re: knutspeed] #2619506 27/07/2020 17:46
S
svene Offline
Entusiast
Entusiast
S
Jeg 3D printa meg ny luftekloss på jobben. Lagde den vel 0,5mm tynnere enn den som fulgte med liftesettet mitt. Har ikke testa å lufte med den ennå da bremsene funker helt ok etter hacken.

Gresset er like brunt på den andre siden.
Re: Bremser - hjelp meg å velge upgrade [Re: Anders] #2619563 28/07/2020 08:28
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J
Sitat: Anders
Hope varer en sesong før de ikke vil mer, og da nytter det ikke å prøve å fikse de.

Og siden Zee i praksis er Saint, så ser jeg ingen problemer med å gi de tommel opp.

Siden jeg har hope, og har hatt de nå i ganske nøyaktig 1 år, så er jeg litt nysgjerrig på hva problemene med Hope er?? Mine er Tech3 V4 ICON_SMILE

Monterte Zee på sønnens sykkel etter å ha skrudd og luftet Guide R i lang tid. Dønn stabil brems så langt, men savner egentlig justering av reach og bremsepunkt altså

Re: Bremser - hjelp meg å velge upgrade [Re: johannessen] #2619584 28/07/2020 10:04
K
knutspeed Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Sitat: johannessen
Sitat: Anders

Siden jeg har hope, og har hatt de nå i ganske nøyaktig 1 år, så er jeg litt nysgjerrig på hva problemene med Hope er?? Mine er Tech3 V4 ICON_SMILE

Monterte Zee på sønnens sykkel etter å ha skrudd og luftet Guide R i lang tid. Dønn stabil brems så langt, men savner egentlig justering av reach og bremsepunkt altså

Reach justerer du med umbraco. Er visst med vilje, siden eksterne justeringsskruer har det med å knekke når man tar dirtnaps ICON_SMILE

Re: Bremser - hjelp meg å velge upgrade [Re: knutspeed] #2619586 28/07/2020 10:36
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J
Betyr det at jeg må lese manualen?? ICON_WINK

Re: Bremser - hjelp meg å velge upgrade [Re: johannessen] #2619591 28/07/2020 11:03
K
knutspeed Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Sitat: johannessen
Betyr det at jeg må lese manualen?? ICON_WINK

Bare å ta med papirhaugen til stadion, og begynne å brette ut. Du kan lære sykkelnerding på minst 10 språk også 😎

Re: Bremser - hjelp meg å velge upgrade [Re: knutspeed] #2619627 28/07/2020 16:20
H
Håk Offline
Entusiast
Entusiast
H
Har Guide Re på ene sykkelen og Shimano br-M501 bremser på den andre. Må si at jeg ikke helt klarer å bli fornøyd med shimano sine med litt inkonsekvent bitt, litt død-vandring og ikke så god modulasjon/følelse med bremsekraften. Guide re er helt klart i en annen klasse (og dyrere så skulle bare mangle), selv om de krever litt mer tlc. Masser av kraft og god tilbakemelding. Vanskelig å få luftet og justert bra, men når de er på plass så funker de som en drøm

Re: Bremser - hjelp meg å velge upgrade [Re: Håk] #2619693 29/07/2020 11:11
K
knutspeed Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Sitat: Håk
Har Guide Re på ene sykkelen og Shimano br-M501 bremser på den andre. Må si at jeg ikke helt klarer å bli fornøyd med shimano sine med litt inkonsekvent bitt, litt død-vandring og ikke så god modulasjon/følelse med bremsekraften. Guide re er helt klart i en annen klasse (og dyrere så skulle bare mangle), selv om de krever litt mer tlc. Masser av kraft og god tilbakemelding. Vanskelig å få luftet og justert bra, men når de er på plass så funker de som en drøm

501 er vel typ innstegsmodell? Har hatt det på to sykler, oppgraderte kjapt til SLX pga dårlig effekt og at de nesten tok fyr i UB.

Re: Bremser - hjelp meg å velge upgrade [Re: knutspeed] #2619697 29/07/2020 11:24
F
fikse Offline
Avhengig
Avhengig
F
Prisforskjellen på MT500 (999,-) og Guide RE (1099,-) er 100 kroner, så det er vel greit å sammenligne dem.

Re: Bremser - hjelp meg å velge upgrade [Re: knutspeed] #2619845 30/07/2020 11:16
H
Håk Offline
Entusiast
Entusiast
H
Sitat: knutspeed
Sitat: Håk

501 er vel typ innstegsmodell? Har hatt det på to sykler, oppgraderte kjapt til SLX pga dårlig effekt og at de nesten tok fyr i UB.

Ja, er nok det. Men får mye skryt i tester for bra kraft. Har 4-pot versjonen framme som hjelper på. Men klarer bare ikke helt å bli fortrolig med den lette følelsen og litt varierende bit-punkt. Men er masse for penga 👍🙂

Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support