Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 13 av 13 1 2 11 12 13

Corona: Hvor lenge?

Re: Corona: Hvor lenge? [Re: Tex] #2604821 03/05/2020 08:42
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Hörde på radion i morse når visit norway snakkade om sommaren och att du vill att framförallt nye norrmän skulle ta möjligheten att åka runt i Norge på ferien (eller noe sånt).

Vad eksakt är det som får folk att tro att vi ska kunna åka runt på ferie i Norge i sommar? Är smitten på magiskt sätt borta? Är vi immuna? Bryr Norge sig ikke om smittspridning lengre? Kommer smitteappen och smittespåring fungera så bra att vi kommer ha ett normalt liv i sommar?

Har läst mer fra FHI och det tydligt att folk flest verkar ha en helt annan bild av situationen än vad de har.

Jag tror att det är troligare att vi är i en lockdown eller alla fall har så pass mye smitte att vi inte får reise runt än att vi fritt kan åka runt i Norge i sommar.

Re: Corona: Hvor lenge? [Re: Tex] #2604825 03/05/2020 09:21
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Jeg vet ikke hva VN har sagt, men ligger vel litt i sakens natur at de forholder seg til et positivt scenario? Hvis ikke er det lite som rettferdiggjør deres eksistens på kort sikt.

Hva er det som gjør at FHI ikke tror på et slikt scenario? Nå er vi nede i under 50 nye tilfeller per dag. Om en mnd kan vi fort være nede i 0 så fremt grensen er noenlunde stengt. Hvorfor skulle man ikke i et slikt tilfelle kunne ferdes rimelig fritt?

Re: Corona: Hvor lenge? [Re: Havre] #2604833 03/05/2020 09:37
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Läs vad FHI skriver. Du kan för eksempel lese början av rapporten som Andreas83 linker till.

Problemet är att vi antagligen* ikke kommer kunna fortsätta ha minskande smittning samtidigt som vi slipper upp på tilltaken och folk tar det mindre allvarligt. Det finns redan smitte i Norge så att grenserna är stängda betyder inte mycket.

* Tror inte jag har hört om en enda expert som tror att man kan först slå ned smitten för att sen slippe upp utan att det kommer resultera i en senare smitte topp.

Vad just visit Norway sier är inte så interessant men bara ett eksempel på det jag har skrivit många inlägg om den senaste tiden. Vad regereningen sier och vad folk flest tror tycker jag inte alls är i överenstämmelse med vad eksperter som FHI skriver. FHI har ju faktiskt modeler som visar på en smittetopp med många fler smittede och inlagda än vad vi har haft hittills nu i höst.

Re: Corona: Hvor lenge? [Re: Tex] #2604886 03/05/2020 15:31
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Jeg skal lese alt FHI skriver for å kunne diskutere med deg? Nå leste jeg starten på rapporten Andreas83 linker til, men klarte ikke å finne hvor det står at folk ikke skal kunne reise rimelig fritt rundt i Norge til sommeren - eller at det er en umulighet. Mulig jeg ikke klarte å finne det. Helt greit hvis du ikke ønsker å "veilede" meg til den delen av analysen - det er tross alt min egen latskap i så fall som hindrer meg i å finne svaret.

Nei. Der er vi enige. VN er ganske irrelevante i denne sammenhengen - som var mye av poenget mitt.

Re: Corona: Hvor lenge? [Re: Havre] #2604899 03/05/2020 16:21
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
För att förtydliga. Jag tror ikke FHI har skrivit att vi varken kan eller ikke kan åka runt fritt i Norge i sommar.

Vad de däremot skriver i alla rapporter jag läst är att de inte tror på att man kan hålla nede spridningen under 1 utan rimeligt hårda tilltak. Det står ting som tyder på det i rapporten som Andreas linkade till.

Så det jag i första hand svarade på var
" Nå er vi nede i under 50 nye tilfeller per dag. Om en mnd kan vi fort være nede i 0 så fremt grensen er noenlunde stengt."

Men vi får se vad som sker. Jag tror ikke att vi kan släppa upp samfundet utan att öka spridningen och att låta folk åka rundt fritt i hela Norge borde vara mycket värre än att folk drar på hytten i påsken.

Re: Corona: Hvor lenge? [Re: Tex] #2604906 03/05/2020 16:49
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Ok.

Forsåvidt "lenge" til sommeren. Fortsetter trenden tror jeg fort vi kan være nære 0 når sommeren starter. Så trenger vi selvsagt bare en ny smittet for at det starter igjen. Men vil smitten gå like raskt som sist? Jeg vil si selvsagt ikke. En åpning betyr ikke konserter, fotballkamper osv. slik at den neste bølgen vil logisk sett uansett bli annerledes. Skulle da en slik bølge komme utover sommeren får man bare stenge igjen.

Jeg var på ferie i februar så for meg personlig er det mindre viktig. Og selvsagt ikke slik at jeg tror jeg kan dette bedre enn FHI, men så synes jeg heller ikke FHI har sagt så mye om hvordan sommeren kan bli.

Forhåpentligvis har man en behandling klar til neste bølge. Antar den neste mnd'en vil kunne gi mye nye informasjon der. Vi må komme oss litt videre fra å drikke Omo selvsagt.

Re: Corona: Hvor lenge? [Re: Andreas83] #2605240 04/05/2020 21:58
N
neopro Offline
Medlem
Medlem
N
Sitat: Andreas83
Holdens ekspertgruppe (2020) setter verdien av et statistisk leveår til 1,4mill. kroner og Finansdepartementet verdsetter et statistisk liv til 35 mill. kroner. Videre anslår de verdi av antall tapte statistiske leveår til 122 mrd. ved Bremsstrategi og 466 mrd. i et scenario uten kostbare tiltak.

Unnskyld at jeg ikke har tatt meg tid til å lese rapporten. Alternativet uten tiltak ser dyrest ut. Men er det virkelig det? Det dør flest eldre av corona. Norges befolkning består av relativt mange eldre. Dersom brorparten av de som faller fra er pensjonert, så blir det - uansett hvor kaldt det høres ut - ikke tapte penger som følge av tap av framtidig arbeidskraft. 1,4 millioner er kanskje veiledende for hvor mye myndighetene anser som greit å bruke for å unngå ett tapt leveår, i gjennomsnitt. Satt på spissen, hvis en eldre, ikke-yrkesaktiv person på 82 år dør, og ikke blir de forventede 83, så koster ikke det samfunnet 1,4 millioner. Man kan justere for livskvalitet, men si for enkelhets skyld at personen er rimelig frisk fra før og ett leveår=ett kvalitetsjustert leveår. Tapte leveår er uansett ikke ensbetydende med økte utgifter.

Regnestykket vil kunne se ganske annerledes ut.

Og ja, etikk er holdt ute av bildet i det jeg snakker om.

Re: Corona: Hvor lenge? [Re: neopro] #2605245 04/05/2020 23:07
jorn Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: neopro
Sitat: Andreas83
Holdens ekspertgruppe (2020) setter verdien av et statistisk leveår til 1,4mill. kroner og Finansdepartementet verdsetter et statistisk liv til 35 mill. kroner. Videre anslår de verdi av antall tapte statistiske leveår til 122 mrd. ved Bremsstrategi og 466 mrd. i et scenario uten kostbare tiltak.

Unnskyld at jeg ikke har tatt meg tid til å lese rapporten. Alternativet uten tiltak ser dyrest ut. Men er det virkelig det? Det dør flest eldre av corona. Norges befolkning består av relativt mange eldre. Dersom brorparten av de som faller fra er pensjonert, så blir det - uansett hvor kaldt det høres ut - ikke tapte penger som følge av tap av framtidig arbeidskraft. 1,4 millioner er kanskje veiledende for hvor mye myndighetene anser som greit å bruke for å unngå ett tapt leveår, i gjennomsnitt. Satt på spissen, hvis en eldre, ikke-yrkesaktiv person på 82 år dør, og ikke blir de forventede 83, så koster ikke det samfunnet 1,4 millioner. Man kan justere for livskvalitet, men si for enkelhets skyld at personen er rimelig frisk fra før og ett leveår=ett kvalitetsjustert leveår. Tapte leveår er uansett ikke ensbetydende med økte utgifter.

Regnestykket vil kunne se ganske annerledes ut.

Og ja, etikk er holdt ute av bildet i det jeg snakker om.

Både etikk og realitetene ser det ut som. tipper det var ca samme resonement som gikk gjennom hodet til trump tidligere i vinter.
Ja, det vil se annerledes ut. men du må likevel ta med hele regnestykket.

Her er et scenario med fullt frislipp:

Siden det blir svært mange alvorlige tilfeller selv blandt unge mennesker kollapser helsevesenet totalt. Når helseveset kollapser stiger dødeligheten dramatisk for covid-19, samt alle andre sykdommer og skader. Samfunnet stopper likevel opp fordi svært mange blir så syke at de må være hjemme fra jobb og mange vil holde seg hjemme og ta barn ut av skole i frykt for smitte. Regjeringen blir svært upopulær fordi det står trailere med døde folk i gatene og det ender med regjeringsskifte. Ny regjering setter igang full lockdown.
Etter pandemien har ingen lenger tillit til at staten leverer det vi har betalt skatt for.

Sykt billig løsning.

Side 13 av 13 1 2 11 12 13

Moderator  support