Corona: Hvor lenge?
|
Re: Corona: Hvor lenge?
[Re: Havre]
10/04/2020 21:25
|
GeirK
More than words
|
More than words
En vaksine kan da få en slutt på det en gang for alle, men tviler på at den vi ha noen særlig stor praktisk betydning hvis vi må vente 12 mnder.
Dersom viruset begynner med hyppige mutasjoner, blir det ikke slutt. Da blir dette den nye influensaen - oppå den vi allerede har.
Redigert av GeirK; 10/04/2020 21:27.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
10/04/2020 21:34
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Dette slår man sammen. Alvorligheten og sannsynligheten for bivirkning må overstige alvorlighet og sannsynlighet for komplikasjoner ved gjennomgått sykdom mange ganger.
Slår man sammen dette i testingen? Det var tenkt som spørsmålet, ikke når man hadde totalsvaret. Uansett, mener ikke du egentlig det omvendte av det du skrev?
Redigert av Appelsin; 10/04/2020 21:40.
|
|
|
[Re: Tex]
10/04/2020 21:36
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Man kan kanskje kalle det kynisk, men hva skal man da kalle det motsatte? Idiotisk? Skulle samfunnet brukt alle sine ressurser på å holde enhver i live så lenge som mulig hadde vi fortsett vært i steinalderen. Faktisk ikke mulig å bruke noe tid på noe som helst annet enn å pleie syke og eldre. At noen velger å se bort fra det faktum får så være - synes egentlig de som uttaler seg på vegne av helsevesenet i Norge er ganske åpne og ærlige om det der.
Ikke dermed sagt at jeg mener Corona bare bør få gå sin gang enda, men rimelig opplagt at vi nærmer oss det punktet nå som vi forstår mer og mer hva Corona er og hva slags muligheter vi har over det neste året. Om det er politisk mulig er en annen sak. På kort sikt tviler jeg på det i Norge, men i land med mindre økonomisk spillerom tror jeg ikke man er langt unna å komme til motsatt slutning. At det politisk er umulig å holde samfunnet "stengt" på denne måten i mer enn noen uker eller kanskje få mnder til.
|
|
|
[Re: Havre]
10/04/2020 21:57
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Norge är väl ett av få länder som fremdeles har ett val? Sverige har redan valt att få igång spridningen istället för att gå till hårdare och dyrare tiltak medans andra länder har tvingats att gå till hårda tilltak för att de inte alls har kontroll på spridningen.
Detta är något jag har irriterat mig på de senaste dagarna. Det är så många som verkar tro att vi redan är färdiga med krisen når sanningen är att vi inte ens har begynt. Hvis det nu inte kommer någon bra medicin eller någon väldigt bra lösning för att kontrollera spridningen.
|
|
|
10/04/2020 22:06
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har vært i tvil om jeg skal involvere meg i diskusjoner on Covid-19 på SoMe i det hele tatt. Fordi det er usikkert, det er ukjent, det er sensitivt og det er innmari vanskelig. Jeg er ingen ekspert på dette. Min påstand er at ingen er det. Noen kommer kanskje til å bli det. Men det er så mange forbehold og så lite sikker viten, at det meste koker ned til hva hver enkelt "ekspert" tror. Men jeg har konkludert med at det er viktig å være med i debatten. @Havre: det er en en veldig vanskelig tematikk. Antistoffer som blokkerer at viruset skal tas opp i epitelcellene i luftveiene må i så fall gis til personer før de er smittet. Forebyggende mao. Som en slags vaksine. Det som er vurdert, som jeg kjenner til, er å gi antistoffer (gjerne lagd syntetisk) for å aktivere en helbredende immunrespons til de som allerede er smittet. Å gi det til en hel befolkning på nåværende tidspunkt fremstår for meg som helt utopisk. Alle de andre betraktningene dine rundt vaksine oppsummerer egentlig bare hvor vanskelig dette er. Og hvorfor jeg anerkjenner at Sveriges strategi kan være en klok strategi. Vi vet ikke. Og når man (jeg?) trekker inn alle andre konsekvenser av denne epidemien, som økonomi, arbeidsløshet, alle mulige konsekvenser av tiltak iverksatt, så vet jeg ikke helt hva jeg skal si. Det er veldig komplekst. FHI er et rådgivende fagorgan. Vi gir råd, basert på tilgjengelig/eksisternde kunnskap om hvordan vi på best mulig måte kan begrense et utbrudd av infeksjoner (mm). Jeg kan endel om infeksjonssykdommer, immunologi, smittevern og global helse. Ikke så mye om alt det andre. Helsedirektoratet eller regjeringen velger om de vil følge rådene FHI utarbeider. Som oftest gjør de det, men ikke alltid. I nåværende situasjon er det veldig mange som har en interesse/mening om hva som skal/må gjøres. Det er veldig mange råd og rapporter som utarbeides fra forskjellige disipliner.
|
|
|
[Re: HM1100]
10/04/2020 22:38
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Og når man (jeg?) trekker inn alle andre konsekvenser av denne epidemien, som økonomi, arbeidsløshet, alle mulige konsekvenser av tiltak iverksatt, så vet jeg ikke helt hva jeg skal si. Det er veldig komplekst. FHI er et rådgivende fagorgan. Vi gir råd, basert på tilgjengelig/eksisternde kunnskap om hvordan vi på best mulig måte kan begrense et utbrudd av infeksjoner (mm). Jeg kan endel om infeksjonssykdommer, immunologi, smittevern og global helse. Ikke så mye om alt det andre. Helsedirektoratet eller regjeringen velger om de vil følge rådene FHI utarbeider. Som oftest gjør de det, men ikke alltid. I nåværende situasjon er det veldig mange som har en interesse/mening om hva som skal/må gjøres. Det er veldig mange råd og rapporter som utarbeides fra forskjellige disipliner.
Jeg vet. Det er nettopp dette som er så utrolig vanskelig. Ingen vet sikkert, og det er så mange hensyn å ta. Men det jeg vet er at vi som bor Norge tross alt har de beste forutsetningene for å komme oss gjennom denne krisen, selv om det er skikkelig vanskelig for oss også, og kommer til å være vanskelig i en god stund til.
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
[Re: Appelsin]
11/04/2020 08:16
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jo, jeg mente omvendt. Testen må avdekke dette innefor statistisk signifikans, ja.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
15/04/2020 10:14
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har mer tro på Sveriges strategi än tidigare men nu börjar den få rätt hård kritik också i Sverige https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4qeKx6/professor-vill-se-nedstangning-av-stockholmTycker Tegnell är lite väl "bra" på att se allt positivt* och få jämförelser med andra länder som positiva för Sverige** * det trengs för eksempel inte mycket ändring i en variabel för att han ska komma med påstående om att det ser ut som att for eksempel toppen är nåd och det har långt ifra alltid stämt. ** Verkar som att Sverige är de ända som har korrekt data och alla andra länder gör något som gör att det ser sämre ut för Sverige än vad det egentligen är.
|
|
|
[Re: fredriks]
15/04/2020 10:22
|
gare
More than words
|
More than words
På rent generell basis bør man forsøke å tenke seg om når man oppdager at man er den eneste som marsjerer i takt … det kan selvsagt hende at man er en Dr Stockmann eller en Semmelweis, men man bør jo være åpen for andre forklaringer.
Det er heller ikke helt utenkelig at Sverige sin strategi vil vise seg å være helt ok om halvannet år, men jeg synes jo det virker voldsomt når man har ca 5 ganger flere døde(sånn omtrent i forhold til folketallet)enn Norge.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: gare]
15/04/2020 10:30
|
GeirK
More than words
|
More than words
På rent generell basis bør man forsøke å tenke seg om når man oppdager at man er den eneste som marsjerer i takt … det kan selvsagt hende at man er en Dr Stockmann eller en Semmelweis, men man bør jo være åpen for andre forklaringer.
Bingo. Det er på tide å minne om denne: ![[Linket bilde fra img.ifunny.co]](https://img.ifunny.co/images/b4ee6a39680589d533e295d90415a44bb253da364ed8df2792f7bfedfb6c2480_1.jpg)
|
|
|
15/04/2020 10:44
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men det handlar ju om olika strategier. Många länder har tappat kontrollen och har tvingats till drastiska åtgärder för att försöka få till någon slags kontroll. Många av dessa har fler döda och mycket större problem än vad Sverige har.
Det som är speciellt med Sverige är att man var i en situation där man kunde bremse smitten mye mer än vad man gjort. Att de då får många fler döda än länder som slår ned på smitten är ju inte så konstigt. Sen har de ju också misslyckas på äldreboenden vilket inte bra men det kanske inte går att undgå når man har många smittede ute i samfundet.
Men jag vet verkligen inte vad som är bäst. Att försöka slå ned smitten är ju en strategi som antagligen inte fungerar i längden. Ekonomien blir förstörd och folk kommer antagligen slippe upp mer och mer på sina egna tiltak efter ett tag (för att inte snakke om effekten på psykisk och fysisk helse av att vara hjemme hele tiden).
Tycker att det är bra att kritiken kommer fram men tycker också att det de skriver verkar sakna helhetsbilden på samma sätt som jag inte tycker jag får den fra norska politiker och media heller. Vad som ska göras för att minska och kontrollera smitten vet vi men vi bör också tänka på hur vi ska få slut på restriktionerna och tänka på ekonomi och effekterna av att hålla folk hjemme.
Sen är det ju så att det inte heller är säkert att försöka få till en flokkimunitet kommer fungera bra eller vara den bästa lösningen.
|
|
|
15/04/2020 10:55
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nu är ju faktiskt inte Sverige alena om sina ideer. Norska FHI tror jag har liknande ideer men politikerna ville något annat (och tog en del beslut på ren rädsla också tror jag).
En sak jag tycker att man inte alltid tänker på är att den bästa lösningen för ett land som redan var i totalt kaos eller hade väldigt mycket smitte inte nödvändigtsvis är bäst för andra länder med mindre smitte. Tror inte det är så många länder som har var i samma situation som Sverige och trots all kritik mot Sverige så är det många länder som har fler döda och mycket mer kaos.
Är ju som han norrmannen som bor i Spanien som skrev i adressa och tyckte att det var skandal att man i Norge inte gjorde på samma sätt som i Spanien och förutspådde totalt kaos här pga av det. Är ju hittills inget som tyder på att han hade rätt. I Trondheim tror jag både helsepersonel och rödekors mest kjeder sig för att de har lite att göra (kanske en överdrift men det är många färre inlagda på st-olavs än normalt, 70% av alla operationer är inställda och man har 8 st inlagda for korona (har som mest varit 12 eller noe sånt). Var en artikel om hur lite röde kors hade att göra i påsken och hur de hade tid att jobbe i hagen).
|
|
|
15/04/2020 11:01
|
GeirK
More than words
|
More than words
Nu är ju faktiskt inte Sverige alena om sina ideer. Norska FHI tror jag har liknande ideer men politikerna ville något annat Hvor har du dette fra?
|
|
|
15/04/2020 11:15
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
FHI, de har en del rapporter på sin hjemmeside. Tror det står i rapporten just innan 12 mars att de varken föreslår skolestängningar eller hytteförbud. Liknade kommentarer har också gått rundt i media. edit: Tegnell har jag för mig har sagt att experterna i både Norge och Danmark var imot både skolestängningar och stängning av gränserna.
Nu husker jag ikke hur explisite de är men tror de helst vill se en brems strategi istället för en slå ned strategi och det verkar rimeligt tydligt att de inte helt tror på en långvarig slå ned strategi utan att man tillslut får rätt mycket spridning och många sjuka samtidigt.
Man har ju till och med kunnat läsa i media att de är tydliga på att detta inte är över och att de tror det kan komma en rätt stor peak i oktober, men dessa artiklarna verkar inte så många bry sig om så de försvinner i glömska snabbt. Men du för väl läsa det de skriver.
Redigert av fredriks; 15/04/2020 11:17.
|
|
|
15/04/2020 11:21
|
GeirK
More than words
|
More than words
|
|
|
15/04/2020 11:48
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du kan börja med att läsa rätt rapport.
I rapporten som de skrev innan skolorna blev stängda skrev de iallafall "Konklusjonen er at stenginger må vurderes nøye og fra sak til sak i kommunene, og at det ikke bør være noen automatikk i at stenging skal skje. Vi tilrår ikke skolestengninger nå i fase 1, men kan vurderes nøye i fase 2 og 3 og eventuelt i senere faser. "
(min uthävning)
I den senaste rapporten står det:
"Stenging av − Barnehager − Barneskoler Effekt Usikker effekt på covid-1944. Kun aktuelt å vurdere når det er utbredt smitte i samfunnet (fase 3-4) 45 Befolkningsrettet Nei, må vurderes forløpende basert på oppdatert kunnskap. Neg. konsek. Potensielt store - må kartlegges nærmere – (a) stort fravær av personer i jobb som må passe barn, (b) evt effekter på barn må kartlegges."
och fase 3 och 4 har vi inte varit i.
Men rapporterna är långa och ibland kompliserade med olika vilkor for olika scenarior. Jag har iallafall fått intrycket av att de vill ha en brems strategi och inte ville stänga skolorna.
|
|
|
15/04/2020 11:52
|
GeirK
More than words
|
More than words
|
|
|
[Re: ]
15/04/2020 12:55
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Får se om fler tar till sig det där den här gången. Rapporten de siterar ifra är över en uke gammal och liknande saker har kommit upp i media och blivit glömt några gånger redan. Går inte att förstå vad regeringen ser för sig för något scenario i framtiden och vad de har för en plan.
|
|
|
15/04/2020 14:15
|
sun flyer
Ivrig
|
Ivrig
Tja, skeptisk.. Så pressekonferansen med Tegnell i går når han svarte på kritikken. Han sammenlignet Sverige med new york og konstaterte at strategien fungerer. Det tyder jo på at han er helt ute. Noe som sjokkerte meg mer var jo at ingen journalister problematiserte det faktum at sverige og new york har EKSTREMT stor forskjell i befolkningstetthet og at denne sammenligningen dermed er totalt irrelevant. Han slapp altfor lett unna. Svensk presse oppleves som tannløs i saken. For eksempel har ingen av de store avisene på nettet problematisert dette. I tillegg er det heller ingen som har denne saken på nettsidene: https://www.dagbladet.no/nyheter/gravid-kvinne-dod-i-sverige/72360330
Redigert av sun flyer; 15/04/2020 14:16.
|
|
|
[Re: sun flyer]
15/04/2020 14:30
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ok bra å veta https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/gravid-kvinna-dod-smittades-av-viruset/https://www.etc.se/inrikes/gravid-d...ockan-11-tva-timmar-senare-var-hon-bortahttps://pren.ekuriren.se/artikel?meter=false&action=completerequest&redirect=https:%2F%2Fwww.ekuriren.se%2Fnyheter%2Feskilstuna%2Fgravid-eskilstunakvinna-dod-efter-covid-19-sm5383138.aspx&callback=https:%2F%2Fwww.ekuriren.se%2Finc%2Feprencallback.aspx Nu tycker jag också att Tegnell sier en del felaktigheter och kommer med dårlig retorik men hans strategi är att få folk smittade samtidigt som helsevesenet har tid att hjälpa alla, dvs trycka ned kurven som också Norge snakker om, och det har faktiskt hittills fungerat. En annan sak är att jag inte tror att det är så väldigt stor skillnad mellan Norge och Sverige nu då det dras in mer och mer också i Sverige.
|
|
|
15/04/2020 15:00
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Det er heller ikke helt utenkelig at Sverige sin strategi vil vise seg å være helt ok om halvannet år, men jeg synes jo det virker voldsomt når man har ca 5 ganger flere døde(sånn omtrent i forhold til folketallet)enn Norge. Må gjerne arrestere meg hvis jeg tar feil her, men såvidt jeg har forstått teller Sverige personer som har påvist Corona og dør som offer for Corona, mens i Norge vil en eldre person som dør av f.eks hjerteinfarkt mens vedkommende har Corona ikke telle som et Corona-offer. Det sier seg selv at man vil få flere smittede enn i Sverige slik man holder på nå, men i motsetning til i Norge så kan Sverige holde på mye lengre uten at det gir de samme økonomiske eller med mental helse utfordringene etc. som man vil få i Norge. Alltid kostnad-nyte. Er ingen problemer med å bli kvitt døde i trafikken heller. Bare å sette inn en chip i alle biler, lastebiler osv. som gjør at de ikke går raskere enn 10kmt. Et eksempel på at kostnaden overgår nytten. Hvor den grensa går for Covid-19 vet jeg ikke, men definitivt ikke noe langsiktig løsning slik man holder på i Norge (uten at jeg av den grunn har vært motstander av denne løsningen på kort sikt).
Redigert av Havre; 15/04/2020 15:01.
|
|
|
[Re: HM1100]
15/04/2020 15:51
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Antistoffer som blokkerer at viruset skal tas opp i epitelcellene i luftveiene må i så fall gis til personer før de er smittet. Forebyggende mao. Som en slags vaksine. Det som er vurdert, som jeg kjenner til, er å gi antistoffer (gjerne lagd syntetisk) for å aktivere en helbredende immunrespons til de som allerede er smittet. Vil denne "vaksinen" måtte sprøytes inn i luftveien tilsvarende som enkelte kennelhostevaksiner som gis til hunder?
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
15/04/2020 15:53
|
front biker
Besatt
|
Besatt
Har Norge, som Sverige, i realiteten en bremse-strategi? Holde milde tiltak over tid, og håpe at ikke flere blir smittet enn at helsevesenet holder tritt. I tillegg må man verne eldreinstitusjoner mot smitte, noe Sverige åpent sier de har mislykkes med - hva med Norge? Det er jo i stor grad eldre som dør her også. Og: det er jo mye deltidspersonale på eldreinstitusjonene, med varierende bakgrunn - mange yngre som bryr seg mindre om smitte??
Om det er en bremse-strategi, hva er egentlig scenariet videre? Må man ikke få en massiv testing og smittesporing på plass for at vi ikke skal få en stor spredning på nytt - topp nr. 2?
Og dette med flokkimmunitet. Uten vaksine og kombinert med bremse-strategi, vil ikke dette ta flere år før den er stor nok?
I det hele tatt - prøver å følge med, men skjønner lite. Holder meg laaangt unna folk (hvilket er vanskelig når man bor innenfor Ring 2 i Oslo), kjøper mat på Kolonial, og går i dekning på hytta med hjemmekontor etter 20.4.....
Vil noen kommenterer dette med scenario videre og flokkimmunitet?
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
|
|
|
[Re: front biker]
15/04/2020 16:08
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det Norge håller på med nu skulle jag säga är en slå ned strategi eftersom smitten faktiskt verkar minska. Vad det är tänkt att vi ska göra vidare vet jag ikke. För mig verkar det som att politiker och andra inte har förstått alternativen.
Hvis folk fortsätter som nu så tvivlar jag på att det blir en till peak men jag tror det kommer bli det på grund av antingen mindre tiltak (skole öppninar etc) eller att folk helt enkelt tröttnar.
En liten smittespridning kommer medföra lång tid till en eventuell immunitet och det är väl ett av problemen.
Får hoppas att det kommer någon medicin som fungerar eller att testing och smittspårning fungerar bra så att man kan gå tillbaka till en lite mer normal vardag igen inom de närmaste månaderna.
|
|
|
[Re: front biker]
15/04/2020 16:18
|
Tex
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Vil noen kommenterer dette med scenario videre og flokkimmunitet?
Ikke mitt fagfelt, dette, men så vidt jeg har skjønt kan flokkimmunitet oppnås på to måter: At en stor del av befolkningen blir smittet, eller ved massevaksinering. Kun sistnevnte er ønskelig måte å oppnå immuniteten.
|
|
|
15/04/2020 16:25
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Blir spennende å se hva som skjer politisk når man åpner opp og smitten etter all sannsynlighet tar seg opp igjen. Skal man da snu og stenge igjen?
Og selv om man i teorien skulle få bort Corona fra Norge så kommer den bare tilbake igjen.
Nå skal visstnok den mye omtalte appen komme denne uka. Kombinert med evt. nye testmetoder så kan jeg se for meg at man da skal prøve å holde ting under noenlunde kontroll ved hjelp av den slags hjelpemidler. Samtidig som vi vet at vaksiner og antistoffbehandlinger allerede utprøves. Glanville sin behandling skal nå testes ut på hamstre. Vaksine er en lengre greie for selv om man har en vaksine man tror fungerer så vet man ikke det før de faktisk blir utsatt for smitte - samt alle potensielle sideeffektene selvsagt. Skulle man ha en rimelig god behandling klar i august/september så kan det godt være at Norge sin timing blir ganske OK ved nå igjen å åpne sakte, men sikkert. Antar det er strategien.
|
|
|
15/04/2020 16:31
|
front biker
Besatt
|
Besatt
Det Norge håller på med nu skulle jag säga är en slå ned strategi eftersom smitten faktiskt verkar minska. Vad det är tänkt att vi ska göra vidare vet jag ikke. För mig verkar det som att politiker och andra inte har förstått alternativen.
Hvis folk fortsätter som nu så tvivlar jag på att det blir en till peak men jag tror det kommer bli det på grund av antingen mindre tiltak (skole öppninar etc) eller att folk helt enkelt tröttnar.
En liten smittespridning kommer medföra lång tid till en eventuell immunitet och det är väl ett av problemen.
Får hoppas att det kommer någon medicin som fungerar eller att testing och smittspårning fungerar bra så att man kan gå tillbaka till en lite mer normal vardag igen inom de närmaste månaderna. Men er det ikke sånn at om reproduksjonstallet øker til over 1, så er vil dette spre seg? Nå står sommeren for døren, folk forespeiles ferie på hytter eller oppdagelsesreiser i eget land. Og barnehager og skoler skap åpne etter hvert. Restuaranter og kollektivtransport er jo allerede oppe og går. Jeg vil gjerne på hytta, Norgesferie og på restaurant mm etter hvert. Kan ikke skjønne at smittespredningen vil øke. Vel og bra med antibac og hoste i armhulen osv, men det kan da ikke være nok. Har hørt historier om ekstrem smitte: av et begravelsesfølge på 30, ble 20 smittet. Tross at alle fulgte rådene... Ikke mitt fagfelt, dette, men så vidt jeg har skjønt kan flokkimmunitet oppnås på to måter: At en stor del av befolkningen blir smittet, eller ved massevaksinering. Kun sistnevnte er ønskelig måte å oppnå immuniteten.
Men noen som vet hvor lang tid det vil ta for å oppnå tilstrekkelig flokkimmunitet, gitt ulike nivåer på reproduksjon (smittetall). Med 0,7; 1,0 og 1,5 for eksempel. Snakker vi måneder eller år? Jeg kan ikke skjønne annet enn at vi må få opp et massivt masse-testingsregime; der man målretter dette mot områder og grupper som er utstatt. Oslo, omegnskommunene, omsorgspersonell, servicepersonell.... Og et smittesporingsapparat. Og at de som er smittet blir satt i karantene og fulgt opp. Har skjønt at dette ligge på bydelsnivå i Oslo og kommuner ellers. Hvordan er det med systemer, kompetanse og kapasitet på dette? Synes det snakkes for lite om dette.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
|
|
|
|
|