Tenker du vil klare deg fint med XC290. Det er en grei sykkel til grus og (veldig enkel) sti. Den har helt ok spec. Gaffelen er ok til grus, men der stopper det. Har samme gaffel på jobb-hardtailen, og det er....tja.
Den er dog en drøy kg tyngre enn min "lette" stisykkel i str XL.
Scott'en du lenker til har SX-gir. Det er billigste variant, og med min dårlige erfaring av NX, som er ett knepp opp, så ville jeg ha styrt unna.
Uansett, jeg ville ha snakket med folka i butikken. Er de kompetente? Får du bra service og oppfølging? Har de alle slitedelene du kommer til å trenge når du får dilla? Hvis du ikke får et godt inntrykk, dra til en skikkelig sykkelbutikk, og fortell om budsjett og hvordan du skal bruke sykkelen. Da bør de kunne komme opp med et godt alternativ for deg.
Og - hvis mulig, lån en grei fulldemper og bli med folk på en stitur, så du vet hva du går glipp av

Jeg har vervet mange stisyklister de siste årene, kun ved at de har lånt en av mine sykler og blitt med på en liten tur. Det er helt fantastisk hvor bra moderne stisykler har blitt, også til "kjedelig" sykling som grus og asfalt.