Har fått mistenksomme blikk (også fra en celestefarget moderator her på forumet) fordi jeg har DuraAce på en klassisk Italiener...
For å slippe unna dette har jeg krøpet til korset og anskaffet ei Super Record gruppe. Dette er imidlertid EPS. Helt utilsiktet, det bare ble sånn. Som den erkekonservative (dvs. gammeldagse) fyren jeg er kunne jeg egentlig tenkt meg mekanisk (og da aller helst 80th-gruppa, men det er en annen sak ).
Vi kan jo bytte Jeg plukker 10-delt Campa Record av Den Flygende Hollender og du sender det elektroniske rælet til meg
Litt mer seriøst, så har jo allerede Sepeda bemerket noe ang originalt oppsett og med tanke på de Celestefargede syklene og fiskesnelleutstyr generelt sett er det lite å sutre over(og jada, det skal blunkesmilefjeses over hele linja her).
Det er bare å montere og kose seg tenker jeg, og jeg håper også du har det bra!
Alt er bra så langt, men en får mye tid til grubling.... (og litt for mye sykkelhopping)
Kan svært lite om "moderne" Campa. Kunnskapen stopper brått ved overgang fra rammeskiftere til Ergopower, det nyeste jeg har (bortsett fra SR EPS i en eske) er denne påskepynten
Campa Delta, bremsene som man bare trenger 3 hender for å montere/stramme skikkelig(pluss den "vanlige" 2.5 med mer unbrako selvsagt) Svært pene bremser da, jeg er godt fornøyd med å bytte de jeg hadde mot noen som virker
Japp, men det hører liksom med å ha de to Deltagruppene i samlingen for en stålsykkeltulling. Dette er Croce d'Aune, og det er jo litt sært også (har NR, SRv1, SRv2 og 50th i tillegg til DuraAce 7100, 7200, 7300 og 7400)
Så tilbake til saken; hva er pros and cons ved SR EPS?
Har aldri prøvd EPS, men har prøvd forskjellige di2-grupper (6800, 8000, 7900, 9000) og har mekanisk 12-delt Record nå. Jeg synes mekanisk er overlegen. Fantastisk følelse av direkte og presis giring med skikkelig lyd, enklere vedlikehold, billigere deler, lettere.
Selv de nye di2-gruppene føler jeg har en treghet i seg som gjør at jeg ikke får giret skikkelig «i tråkket» som med mekanisk.
Eneste punktet jeg føler elektronisk er en fordel er når kjedet skal opp på storeskiven, er en lavere terskel med elektronisk.
Jeg oppgraderte fra mekanisk til eps Record på min for et par år siden. Kan ikke si annet enn at jeg aldri kommer til å gå tilbake til mekanisk.
Eps girer så fint. Kontant, og med litt av feelingen fra mekanisk er med over synes jeg da. Girer som en drøm hver eneste gang, både foran og bak. Aldri hatt noe vedlikehold, utover justering når jeg bytter mellom hjulsett/kassett. Som jeg justerer mens jeg sykler.
Så der er jeg.
Om det er verdt mer må hver enkelt finne ut av. Men for meg er det verdt mer.
Jeg har vanskeligheter med å forstå hvordan noen kan bruke de argumentene for mekanisk giring versus elektrisk. Det er helt greit å foretrekke mekanisk, men ikke på det grunnlaget.
Det blir vel ikke mer presist enn hva de elektriske alterantivene byr på? Samtidig er jo elektriske gir tilnærmet vedlikeholdsfrie. Har til gode å justere girene mine etter et års bruk. Skal mye til for å ha et mekanisk alternativ du kan kjøre på i et år uten å måtte engang justere en wire? Lettere blir det heller ikke, plug and play. Lettere å sette opp, lettere å bruke, lettere å justere.
Jeg har vanskeligheter med å forstå hvordan noen kan bruke de argumentene for mekanisk giring versus elektrisk. Det er helt greit å foretrekke mekanisk, men ikke på det grunnlaget.
Det blir vel ikke mer presist enn hva de elektriske alterantivene byr på? Samtidig er jo elektriske gir tilnærmet vedlikeholdsfrie. Har til gode å justere girene mine etter et års bruk. Skal mye til for å ha et mekanisk alternativ du kan kjøre på i et år uten å måtte engang justere en wire? Lettere blir det heller ikke, plug and play. Lettere å sette opp, lettere å bruke, lettere å justere.
Billigere? Kanskje eneste rasjonelle argumentet?
Slutter meg til denne. Pris er eneste rasjonelle argument i mine øyne. Jeg har kjørt med elektronisk (riktignok Di2, men det er to sider av samme sak) i snart seks år, uten behov for justeringer eller vedlikehold én eneste gang. Så lenge man husker å lade batteriet, da...
For å presisere for min del, gikk jeg fra mekanisk Record til eps.
Feelingen er selvfølgelig annerledes, men jeg mener den ikke er borte. Har ingen problemer med å gire med tanke på belastning og antall hakk opp eller ned. Og savner ingenting. Jeg hadde aldri noen problemer med mekanisk, men liker eps som sagt.
Nå er det sikkert forskjellig hvor mye folk sykler, så tidsintervaller er kanskje ikke like interessant som km i forhold til vedlikehold. Men jeg kan iallfall ikke sykle år etter år bare ved å skru litt på tønna.
Hvordan girer du nøyaktig 4 gir i en sleng med elektrisk?
For meg er det et "problem" at giringen er så smertefri at jeg ikke merker når jeg nøyaktig er kommet til 4. Med mekanisk lærer man seg raskt å kjenne akkurat det.
Selvsagt små nyanser her. Hvor ofte trenger man å skifte nøyaktig 4 gir raskt? På samme måte som jeg på ingen måte bommer på alle giringer under sterk belastning, men liker mekanisk en smule bedre der.
For meg er hverken mekanisk eller elektrisk noe problem. Men at noen betaler 12k for et EPS-kit til record er for meg utenfor fatteevne. Det er ikke kritikk av folks valg, men jeg må innrømme at jeg aldri helt har skjønt hva revolusjonen med elektrisk er. Så har jeg heller aldri helt skjønt revolusjonen med skiver til asfaltbruk heller - så mulig det er jeg som er "problemet".
Foruten ved bytte av deler har jeg justert giret mitt en gang siden jeg kjøpte min første landevei i 2014. Startet sesongen tidlig og endte opp i snø på toppen av Tryvann som tydelig kludret til girene mine. Ellers har jeg kun justert gir etter bytte av kabler som strekker seg og et fremgir som bøyde seg. Nytt fremgir fikk jeg for 130kr - hadde vel blitt flere tusen med elektrisk. Beviser selvsagt ingenting da jeg muligens bare har hatt flaks, men forundrer meg alltid over hvor mye service det høres ut som det er på landeveissykler (som går på asfalt).
Fire i en slang på eps handler om timing, siden den ikke gir Feedback på samme måte. Men jeg lærte raskt hvor lang tid det tar å gire, og rytmen på antall gir sitter ganske greit.
Økonomiske argumenter er helt gyldige, ingen tvil om det. Det koster mye. Alt i denne hobbyen kan koste mye penger Hvis man vil. Og det er jo fint at det finnes løsninger for alle.
Men om noe er for dyrt eller ikke, er jo litt individuelt. Det handler vel bare (for min del iallfall) om å sammenligne det med andre ting som er mye dyrere. Bil feks. Nå sykler jeg flere km enn jeg kjører i året, så det gir mening å bruke penger på sykkel for meg bare der.
Hvis du slipper unna med én justering av gir på seks år, så kan jeg forstå at det er tilfredsstillende. Men det var ikke virkeligheten for min del, uten at jeg justerte noe mer på campa enn på sykkelen med shimano.
Fordeler mekanisk: - Pris. - Vekt. - Mindre sårbart og enklere å håndtere når noe skjer, for eks. en smell i en velt. - Ikke noe batteri som uventet går tomt.
Hvor mye dette betyr, er individuelle vurderinger.
Og så er det selvsagt en tilsvarende liste over fordeler elektronisk, men her tror jeg de fleste argumentene tydelig har kommet fram i tråden, viktigste er funksjonalitet og minimalt behov for vedlikehold/justering (bortsett fra lading).
Elektronisk er greit helt til noe skjer? Det samme gjelder vel mekanisk? Bøyer du bakgiret, eller knekker fremgiret er du ute og kjører uansett. Igjen, pris er eneste rasjonelle argument opp i det hele dersom noe skulle gå i vasken.
Sier ikke at det er mye mikkmakk med mekanisk, fungerer det så er det såre enkelt å justere, men å si at mekanisk er enklere mtp justeringer osv er vel bare vrøvl. Batteriet lades opp en gang annenhver fullmåne. Vil heller plugge i en kabel, enn å sette sykkelen opp i stativet for å skru på finjustering pga vaierstrekk, som uansett må justeres i farten pga belastningen i stativet og med rytter oppå er ulik.
Skjønner ikke helt denne følelsen dere snakker om. Følelsen av å gire mekanisk? Tyngre, mindre presist, og gammeldags? Jeg får ikke noe rush gjennom kroppen når jeg girer fra 28 til 26 på kassetten, uansett om det er mekanisk eller elektrisk. Jeg vil bare ha et drivverk og et girsystem som gir meg girene jeg vil ha når jeg vil ha de.
Har to landeveissykler nå. Byttet gruppe på den ene i vinter til Centaur 11-speed. Brukt den nok til at alle vaiere bør være strekt ut nå. Forventer egentlig aldri å skulle skru på det girsystemet igjen så lenge den sykkelen lever (det er sykkel nr. 2 så nå som været er bra går det stort sett i sykkelen med elektrisk). Tiden vil vise.
Nå har jeg ingen planer om å kjøpe nytt igjen på en del år - og jeg har alltid kjøpt en "ferdig" sykkel så litt tilfeldig hva som har stått på. Sist ble det EPS. Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg hadde valgt hvis jeg skulle bygd drømmesykkelen fra bunn nå. Skulle i det minste likt å prøvd R/SR mekanisk før jeg hadde gått for EPS. Chorus EPS knuser selvsagt Centaur mekanisk (som er de to oppsettene jeg nå har på landevei). Det er det ikke noe å snakke om.
Om du ikke skjønner følelsen så betyr det vel ikke at den ikke finnes? Ville likt å utfordre alle til en test av presis rask giring av flere gir samtidig. Min hypotese er at mekanisk vinner.
Hva gjelder ett og ett gir bak fungerer det veldig enkelt og smertefritt 99.9% av alle ganger uansett om man har mekanisk eller elektrisk. Ser ikke helt at det er noen oppside på elektrisk der.
Forventer egentlig aldri å skulle skru på det girsystemet igjen så lenge den sykkelen lever (det er sykkel nr. 2 så nå som været er bra går det stort sett i sykkelen med elektrisk). Tiden vil vise.
Jeg kjørte mekanisk campa i ca 10 år før jeg litt tilfeldig gikk over til EPS. Har fortsatt mekanisk Record på reservesykkelen (Colnago M10), og kan ikke si jeg savner EPS når jeg bruker reservesykkelen. Det eneste måtte være at jeg blir nummen i hendene, og da er det enklere å gire med elektroniske gir. Men jeg mener fortsatt at mekanisk Campa er
Jeg liker å sykle med EPS, ingen tvil. Spesielt at forskifteren flytter seg automatisk når man girer bak. Og hadde jeg byttet girsystem nå så hadde det blitt elektronisk igjen.
Men jeg har hatt litt problemer med EPS på de nå tre årene jeg har hatt det. Batteriet har sviktet og ene girhendelen har tatt kvelden. Sånne problemer som jeg ikke kan fikse selv. Jeg klarer heller ikke å justere girene selv 100%. Hver gang jeg har hatt sykkelen inne har det tatt lang tid for Spinn må bestille deler og det gjør de visst bare hvert kvartal eller noe sånt.
På de 10 årene med mekanisk Campa har jeg ikke hatt sykkelen inne hos mekaniker en eneste gang, da jeg har kunnet fikse og justere alt selv. Med EPS er jeg mer avhengig av andre og det er en stor ulempe. Jeg har ikke mekket så mye på Di2 selv, men jeg ser ikke bort fra at japanerne klarer å lage elektronikk som er mer pålitelig enn italienernes.
Tekniske problemer gjør at man fort blir allergisk, det forstår jeg godt. Jeg har ikke hatt noe på de tre årene jeg har kjørt eps. Ikke en eneste ting. Det bare virker. Mulig at shimano har lavere feilprosent, men mitt oppsett har iallfall vært upåklagelig.
Jeg er enig i at mekanisk ofte kan fikses på egen hånd som argument, det gir mening. På eps har man bare reset/reboot som løsning før noen kyndige må inn. Men jeg bruker ingen tid på girsystemet nå, utover lading. Nå valgte jeg eps 12s for framtiden, så vil det vise seg om den gode trenden fortsetter.