Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 14 av 14 1 2 12 13 14

Dro du på hytta?

Re: Dro du på hytta? [Re: fredriks] #2600834 14/04/2020 12:33
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: fredriks
Stod i adressa att man fått in tips om att folk var på hytta på Øysand och politi drog ditt för att köra bort dem.

Med hvilken lovhjemmel? De har jo lov å være der på dagtid.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Dro du på hytta? [Re: fredriks] #2600835 14/04/2020 12:35
G
Gubbe Offline
Entusiast
Entusiast
G
Stod i adressa att man fått in tips om att folk var på hytta på Øysand och politi drog ditt för att köra bort dem.

Då snakker vi 14 km fra Trondheim sentrum, 1.5 km fra kommune grensen i ett område som jag inte ens tror har en butikk eller bensinstation. Så alla som var där i fel kommun trenger nog dra hjem till rätt kommun för att handla eller tanka.

Vilka egoister som tar turen till hytten (kanske bara på dagstur) istället för att trängas i närområdet.... De borde taget bussen till byen för att shopa lite i butikkerna som är öppna och tänka på dugnaden istället för att vara sådana eqoister.

Du må gjerne linke til artikkelen, slik at folk som ikke nødvendigvis bor i Trondheim eller på annet vis er lokalkjente, eller leser Adresseavisen vet hva du skriver om. Sånn ellers er det jo en fin øvelse i sarkasme du utviser. Flink, er du.

Re: Dro du på hytta? [Re: GeirK] #2600837 14/04/2020 12:42
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: GeirK

Den om annet enn dagtid?

Redigert av Appelsin; 14/04/2020 12:43.
Re: Dro du på hytta? [Re: Gubbe] #2600838 14/04/2020 12:44
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Desverre en plus artikel så du kan ändå inte läsa den. Men om du nu är intresserad så finns det en hjemside https://www.google.com/maps där man kan söka på områden om du lurer på hvor Øysand ligger. Øysand kolonihageby hvis du vill ha mer eksakt information.

Tror väl faktiskt också allt som är verdt att veta finns med i det jag skrev førutom en länk till en pluss artikel.

Re: Dro du på hytta? [Re: GeirK] #2600841 14/04/2020 12:48
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: GeirK

https://www.adressa.no/pluss/nyheter/2020/04/10/Politiet-gjennomf%C3%B8rte-kontroll-p%C3%A5-fritidseiendommer-21568365.ece?rs6433581586868390615&t=1

Står ju faktiskt saker där som tyder på att de inte fick vara där på dagtid om de inte har något kritiskt att göra där.

Men de blev alltså tillsagda att dra hjem under kvällen.

edit:
"Forbud mot opphold på fritidseiendom i annen kommune enn hjemstedskommunen
Personer forbys å overnatte på fritidseiendom i annen kommune enn der vedkommende er folkeregistrert. Strengt nødvendig vedlikehold eller tilsyn som er nødvendig for å avverge store materielle skader tillates."

Är väl inte heller helt tydligt hvis man får dra på dagstur till hytten med de formuleringarna.

Redigert av fredriks; 14/04/2020 12:55.
Re: Dro du på hytta? [Re: fredriks] #2600842 14/04/2020 12:53
G
Gubbe Offline
Entusiast
Entusiast
G
Desverre en plus artikel så du kan ändå inte läsa den. Men om du nu är intresserad så finns det en hjemside https://www.google.com/maps där man kan söka på områden om du lurer på hvor Øysand ligger. Øysand kolonihageby hvis du vill ha mer eksakt information.

Tror väl faktiskt också allt som är verdt att veta finns med i det jag skrev førutom en länk till en pluss artikel.

Ok. Tusen takk. Det er raust av deg å fortelle meg dette.

Redigert av Gubbe; 14/04/2020 12:54.
Re: Dro du på hytta? [Re: Gubbe] #2600843 14/04/2020 12:54
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Varsågod!

Re: Dro du på hytta? [Re: fredriks] #2600844 14/04/2020 12:57
G
Gubbe Offline
Entusiast
Entusiast
G
Varsågod!

Igjen, tusen takk, du er en raus person!

Re: Dro du på hytta? [Re: fredriks] #2600845 14/04/2020 12:59
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Lovteksten er jo ganske vag her. Det står jo ikke at det er forbudt å dra dit og grille og så dra hjem igjen. Da måtte det det stått at "Annet opphold enn strengt nødvendig vedlikehold eller tilsyn som er nødvendig for å avverge store materielle skader, tillates ikke."

Sånn som det er nå forklarer teksten hva som er forbudt og hva som er tillatt, med en haug aktiviteter som ikke eksplisitt forbys.

"Personer forbys å overnatte på fritidseiendom i annen kommune enn der vedkommende er folkeregistrert. Strengt nødvendig vedlikehold eller tilsyn som er nødvendig for å avverge store materielle skader tillates."

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Dro du på hytta? [Re: GeirK] #2600850 14/04/2020 13:15
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Det är väl den vanliga tolkningen men juridik verkar ibland vara så obegripligt att luddigt att jag inte vågar dra några 100% slutsatser av hur en domare skulle tolka det.

"Forbud mot opphold på fritidseiendom "

"Strengt nødvendig vedlikehold eller tilsyn som er nødvendig for å avverge store materielle skader tillates."
verkar rätt meningslöst att skriva utan referens till övernattning når väldigt många kan dra över dagen och fikse hytten.

Re: Dro du på hytta? [Re: pez d spencer] #2600851 14/04/2020 13:21
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider

Re: Dro du på hytta? [Re: Brusdalen] #2600852 14/04/2020 13:28
front biker Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Brusdalen
Sitat: Kriss
Innafor å dra på hytta søndag morgen på dagstur før jeg går til sengs 00:01 på mandag? ICON_SMILE

Forbudet gjelder til og med mandag 20. april.

I forskriften står det "til og med 20. april".

Fra Regjeringen.no:
"Forbudet varer til 20. april. Fra denne datoen vil det ikke lenger være straffbart å overnatte på hytta, men det er fortsatt en nasjonal anbefaling å unngå fritidsreiser."

En anbefaling må bety at det er rom for å gjøre en vurdering selv. Jeg vet at kommunene på Sørlandet er redde for å få Østlendinger på besøk. Flere ordførere har uttalt seg slik. Men jeg tenker selv at om jeg pakker bilen med mat og utstyr jeg trenger for opphold og vedlikeholdsarbeid jeg har tenkt å utføre, og holder meg unna lokale forretninger, så er dette innafor.

For meg virker det urealistisk å holde østlendinger unna hyttene sine utover våren og sommeren. Vi kan ikke ende opp med å isolere hele Østlandet. Var det ikke snakk om en nasjonal dugnad? Er det ikke bedre å gjøre lokale tiltak som for eksempel å gjøre det mulig for besøkende å bestille varer og få dem utlevert? Eller organisere kø og maks.antall inne i forretningene ift. areal. For eksempel.

En annen ting er jo at siden smittetallene er så lave, er det ingen overbelastning av det lokale helsesystemet i hytteområdene. Ut over våren/sommeren er det vel mest kystområdene, dels innlandet, det gjelder. Her er det kort vei til sykehus og større lokalsamfunn. Dessuten, nå tar det 2,5 timer å kjøre fra f.eks. Risør til Oslo. Om man blir snufsete så setter man seg i bilen og kommer hjem.

På hytta er jeg helt alene med god avstand til naboer. I Oslo er det mye folk og vanskelig å holde 2m avstand om man vil gå gatelangs eller handle.

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: Dro du på hytta? [Re: fredriks] #2600853 14/04/2020 13:33
G
Gubbe Offline
Entusiast
Entusiast
G
Det är väl den vanliga tolkningen men juridik verkar ibland vara så obegripligt att luddigt att jag inte vågar dra några 100% slutsatser av hur en domare skulle tolka det.

"Forbud mot opphold på fritidseiendom "

"Strengt nødvendig vedlikehold eller tilsyn som er nødvendig for å avverge store materielle skader tillates."
verkar rätt meningslöst att skriva utan referens till övernattning når väldigt många kan dra över dagen och fikse hytten.

Så gjør som du vil da. Det er med all sannsynlighet ingen som kommer til å kontrollere deg, eller iretttesette deg. Og det er ihvertfall lite sannsynlig at du blir dratt inn for en domstol. Bare peis på.

Re: Dro du på hytta? [Re: Sepeda] #2600856 14/04/2020 13:44
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K

Hehe, de åpner for evige debatter og tabloidartikler, samt fortsatt agenda for hyttepolitiet:

"Hvor lenge varer hytteforbudet?
Forbudet varer til 20. april. Fra denne datoen vil det ikke lenger være straffbart å overnatte på hytta, men det er fortsatt en nasjonal anbefaling å unngå fritidsreiser."

Anbefaling. Fritidsreise. Unngå.

Det er fortsatt bare surr. Det er jo for all del ikke fritidsreise for de som velger å stå sild i tønne på bussen til Oslomarka osv for å campe eller bryte bålforbudet, for det er en lokal anbefaling om å komme seg ut på tur?

Fakta er fortsatt at jeg vil se nesten ingen levende sjeler om jeg beveger i meg i skogen fra hytta. Her hjemme, i lille Sarpsborg, er det kø i marka på steder hvor stiene har vært gjengrodde i de 15 årene jeg har bodd her. Tror jeg må gå de 400m fra døra bort til parkeringa for lysløypa med bikkja i bånd, og være #unngåfritidsreisepoliti ICON_SMILE

Side 14 av 14 1 2 12 13 14

Moderator  support