Innafor å dra på hytta søndag morgen på dagstur før jeg går til sengs 00:01 på mandag?

Forbudet gjelder
til og med mandag 20. april.
I forskriften står det "til og med 20. april".
Fra Regjeringen.no:
"Forbudet varer til 20. april. Fra denne datoen vil det ikke lenger være straffbart å overnatte på hytta, men det er fortsatt en nasjonal anbefaling å unngå fritidsreiser."
En anbefaling må bety at det er rom for å gjøre en vurdering selv. Jeg vet at kommunene på Sørlandet er redde for å få Østlendinger på besøk. Flere ordførere har uttalt seg slik. Men jeg tenker selv at om jeg pakker bilen med mat og utstyr jeg trenger for opphold og vedlikeholdsarbeid jeg har tenkt å utføre, og holder meg unna lokale forretninger, så er dette innafor.
For meg virker det urealistisk å holde østlendinger unna hyttene sine utover våren og sommeren. Vi kan ikke ende opp med å isolere hele Østlandet. Var det ikke snakk om en nasjonal dugnad? Er det ikke bedre å gjøre lokale tiltak som for eksempel å gjøre det mulig for besøkende å bestille varer og få dem utlevert? Eller organisere kø og maks.antall inne i forretningene ift. areal. For eksempel.
En annen ting er jo at siden smittetallene er så lave, er det ingen overbelastning av det lokale helsesystemet i hytteområdene. Ut over våren/sommeren er det vel mest kystområdene, dels innlandet, det gjelder. Her er det kort vei til sykehus og større lokalsamfunn. Dessuten, nå tar det 2,5 timer å kjøre fra f.eks. Risør til Oslo. Om man blir snufsete så setter man seg i bilen og kommer hjem.
På hytta er jeg helt alene med god avstand til naboer. I Oslo er det mye folk og vanskelig å holde 2m avstand om man vil gå gatelangs eller handle.