Nei. Ingen vil klare å merke forskjellen på farten i en blindtest der. Men kanskje 3s på et langt Strava-segment.
Hvis du har en sykkel som får plass til 32mm er muligens ikke tider på Strava det viktigste? Da med en antakelse om at vi snakker asfalt.
Kan senke lufttrykket noe med 32mm. Så litt bedre komfort burde det være mulig å få. Jeg har aldri syklet med 32mm, men muligens litt diminishing returns før eller senere på asfalt? 32mm begynner man å snakke annet underlag før meg.
Regner med komforten er bedre på 32mm, men er det merkbart forskjell på fart mellom GP5000 28mm eller 32mm?
Skal du kjøre løp, trene, osv osv, velg 28.
Jeg har sluttet med det overnevnte og sykler bare på måfå, og kjører 32. Da er sykkelen like klar for ti mil på asfalt som fem mil på grus. Et flott kompromiss, med andre ord.
Regner med komforten er bedre på 32mm, men er det merkbart forskjell på fart mellom GP5000 28mm eller 32mm?
Skal du kjøre løp, trene, osv osv, velg 28.
Jeg har sluttet med det overnevnte og sykler bare på måfå, og kjører 32. Da er sykkelen like klar for ti mil på asfalt som fem mil på grus. Et flott kompromiss, med andre ord.
Jeg har et "kompromiss", GP5000 Tubeless 32 foran og 28 bak på min CAAD12 (hadde et håp om å få på 32 bak men det subbet i ny og ne). En størrelse mindre enn Supersix'n men med bittelitt høyere styre og setepinne i carbon med "save... eller demping" og litt færre psi er den fantastisk på langtur :-) Helt enig skal du ikke ikle deg verdensmester striper, banke nabo'n i Master ritt eller ytterligere senke KOM'en til Tryvann dynger du på det du har plass til....
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Jarno Bierman på Bicycle Rolling Resistance har allerede rukket å sammenlikne GP5000 i 23, 25, 28 og 32 mm, vel å merke med slange. Poenget vil være det samme slangeløst.
Som vi vet fra tilsvarende test av forskjellige bredder av GP4000 SII, får du lavere rullemotstand jo bredere dekket er, forutsatt likt lufttrykk. Men med likt lufttrykk får du også mindre komfort jo bredere dekket er.
Om du vil ha mer komfort med bredere dekk, får du også høyere rullemotstand.
Men om du vil ha samme komfort på alle dekkbreddene, får du lik rullemotstand uansett bredde.
Med komfort menes her deformasjon av dekket, altså hvor mye dekket gir etter.
Du får også større motstand mot kanstslagspunkteringer (gitt slangedekk), men en tyngre sykkel med feitere dekk, gitt samme dekktrykk. Roubaix Challenge neste.
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
Det finnes en annen skole som mener å kunne dokumentere det motsatte - Jan Heine, støttet av Silcas Josh Poertner: Suspension Losses Confirmed.
Her er poenget at med vekten av en rytter på hjulet ute på veien under reelle omstendigheter, er et bredere dekk med lavere dekktrykk både raskere og mer komfortabelt, særlig på røft underlag.
Sitat: Jan Heine
Run the widest tire that fits your frame, at least within reason. Bicycle Quarterlys tests have shown that 32 mm tires roll as fast as 25 mm even on very smooth asphalt, and faster than 23 mm or 20 mm. On rough roads, the wider tires are clearly faster.
Run your tires at a relatively low pressure that still offers good handling.
Select the most supple tire for the best performance.
Av egen, rent subjektiv og anekdotisk erfaring, heller jeg etter litt fundering i retning av Heine og Poertners praktiske tilnærming, og velger bredt og ettergivende/supple dekk
Det er vel i grunn bare den grafen i midten (15 % drop) fra BRR som er relevant å se på, hvis det skal være noe poeng å kjøre med bredere dekk (gitt at vi snakker normale asfalter veier). Men det er jo interessant at forskjellen uansett er ekstremt liten.
Ellers er jeg enig i at det rent subjektivt virker som at større drop gir lavere rullemotstand på ujevnt underlag enn høyt trykk, og da begynner grafen å se annerledes ut. Høyt trykk på grus er forferdelig å kjøre på, spør du meg. Både komfortmessig og mtp. effektivitet.
Ad praktisk "test", så tok jeg en liten tur i dag fra Oslo -> Fet ->Løken->Bjørkelangen-> Sør Mangen-> grus til N Mangen -> Sørumsand -> osv tilbake til Oslo, og må si at 32 mm er etter mitt syn et veldig godt alterantiv. Kjapp fin og grei på asfalt, og superflott på grusvei gjennom skogen for å koble et par asfaltveier. Har og syklet mye grus med 25mm, men synes 32mm gir det lille ekstra selv om jeg ikke føler at skuta blir treig på asfalt.
Gir på 32 mm vil jo bli tyngre enn på 25mm, men det er jeg sikkert bare fint med 11-43 og kompaktkrank.
I likhet med Landevei, har David Arthur sammenlignet 25 mm og 32 mm.
Neida, ikke vitenskapelig, ikke så omfattende som Landeveis test, og Arthur ser overhodet ikke på aerodynamikk i høyere hastighet, eller vekt i klatringer, og så videre, så resultatene er lett å plukke fra hverandre, men artig likevel. Og så på nye Giant TCR, da
At et tyngre dekk ruller raskere nedover i lav fart, er vel ikke så veldig overraskende. 60 psi på 32 mm gir også høyere trykk / lavere drop enn 80 psi på 25 mm, så det kan også spille inn i favør av de største dekkene.
Med andre ord, man kan ikke trekke konklusjonen at bredere dekk er raskere ut fra dette. Men det var vel kanskje ingen som mente heller.
For noe sludder. 60 psi er samme trykk uavhenging av dekkdimensjon.
Ajajaj... sterke ord her.
Om du leser det Elmersen skriver med velvilje, forstår du at han mener grad av deformasjon av dekket (drop), ref. funnene fra Bicycle Rolling Resistance i tråden. Uten at jeg kjenner det nøyaktige forholdet mellom lufttrykk, dekkbredde og deformasjon i forskjellige kombinasjoner av dekk og felger
Ja, snakker om "relativt trykk", vet ikke hva det kalles på fagspråket. Altså hvor hardt dekket føles og hvor lett det deformeres. Tok utgangspunkt i den kjente grafen på 15 % drop: https://i.stack.imgur.com/9RFfR.png