Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 5 1 2 3 4 5

Vi må snakke om el-sykler

Re: Vi må snakke om el-sykler [Re: gare] #2591057 13/02/2020 08:15
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: gare
Sitat: fredriks
Varför el-sykle upp Stelvio eller alpedehuz istället för att ta en motorsykkel eller bil när det endå inte är någon direkt fysisk utmaning att komma upp på en ok tid med en el-sykkel?

Fordi man har lyst til å komme til toppen? Det er jo ikke slik at majoriteten av befolkningen har et distinkt ønske om å slite seg ut på veien til et mål. Særlig ikke når dette målet allikevel kan nås med relativt enkle midler uansett(bil, mc, buss).
Jeg er ikke interessert i e-racer for egen del, men det lukter litt av moralisme å mene at dette er styggedom som ødelegger syklingen. Dette ødelegger ikke noe av syklingen for min egen del, jeg kan til og med velge å se positivt på det og heretter bare tenke at alle som sykler forbi meg har e-racer :D(neida, jeg har nok selvinnsikt til å innse at det muligens vil være en og annen(ahem)som sykler fortere enn meg).
Det er jo ikke slik at Fløybanen(z.b.)ødelegger opplevelsen av å gå til Fløyen for den som velger beina?

For bare noen måneder siden ville jeg kanskje avfeid el-racere som helt unødvendig.
I dag, med uhelbredelig kreft, er jeg overbevist om at den dagen kroppen sliter med å komme seg til topps med C60'n vil jeg kjøpe meg en ei-assistert racer for å forlenge sykkellivet.

Re: Vi må snakke om el-sykler [Re: Sepeda] #2591058 13/02/2020 08:16
yolo Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Sepeda
(...)

Da ser vi denne utviklingen:

[Linket bilde]

Og det er her våre veier skilles.
(...)

Den største og mest uheldige utviklingen er stigende overrør, det tror jeg vi kan samles om, alle mann!

Re: Vi må snakke om el-sykler [Re: Oystein L] #2591060 13/02/2020 08:21
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Sitat: Oystein L
I dag, med uhelbredelig kreft, er jeg overbevist om at den dagen kroppen sliter med å komme seg til topps med C60'n vil jeg kjøpe meg en ei-assistert racer for å forlenge sykkellivet.

Øystein, alt jeg måtte ha sagt om dilemmaer blir platt og ubetydelig i det perspektivet. Viser hvor verdifullt el-assistanse kan være. For det det er verdt, alle gode ønsker til deg.

Re: Vi må snakke om el-sykler [Re: Sepeda] #2591066 13/02/2020 08:52
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Takk for et grundig, gjennomarbeidet og reflektert innlegg, vviz!

Mange gode poenger som jeg helhjertet kan slutte meg til. Men: Ja, vi er likevel grunnleggende uenige ICON_SMILE

Ja. Og kanskje litt mer enn hva vi reelt sett er, bare for debattens del ICON_SMILE For jeg ser helt klart dine poenger, og (skyt meg om jeg tar feil), hovedpoenget/problemstillingen din tror jeg er:

På den andre siden, kan man i begeistringen over alle disse reelle fordelene, miste av synet og til slutt potensielt tape den grunnleggende verdien som gjør sykkelen som konstruksjon helt unik, nemlig at den gir oss muligheten til å ta oss frem hvor langt som helst, hvor som helst og når som helst, utelukkende ved hjelp av vår egen kropp og egen innsats.

Og at dette for deg (og sikkert mange andre) er en bekymring, kan jeg helt klart forstå. Jeg bare ser ikke på det som noe stor bekymring, rent personlig. At det finnes sykler med el-assistert fremdrift betyr ikke at det kommer til å utradere de ikke-assisterte farkostene. De blir ikke ulovlig å sykle, og de kommer til å være i salg i (sannsynligvis) fryktelig lang tid. Fordi det du nevner der, det er ett stort poeng for mange av oss. Motorsykkelen tok heller ikke knekken på tråsykkelen tross alt.

Du anerkjenner at motorassistanse er en prinsipiell endring, men går langt i å trekke paralleller til de mange andre endringene som sykkelen har gått gjennom. Friskest i minne har vi overgangen fra felgbremser til skivebremser på landeveissykler.

Friskest i minnet, men historisk sett er den ikke viktig mener jeg.

Men la oss i rettferdighetens navn da ikke gå 150 år tilbake i tiden, men ta utgangspunkt i sikkerhetssykkelen, som regnes som oppfunnet for 144 år siden, i 1876. Den utviklet seg raskt til diamantrammen, som har holdt seg til vår tid. Om du lar meg gå så nær vår egen tid som 1899, kan vi bruke rittsykkelen Eagle Quad Stay som illustrasjon.

[... bilde ...]

Jeg mener at alle de tekniske endringene som sykkelen har gått gjennom, har vært en evolusjonær, trinnvis utvikling preget av høy grad av kontinuitet og uten grunnleggende brudd, like fra sikkerhetssykkelen og diamantrammen til dagens moderne rittsykler. Man kan også trekke den historiske utviklingen lengre bak i tiden, men da vil løsningene og det visuelle uttrykket skille seg noe mer, slik tilfellet er med veltepetterne.

Introduksjon av motorassistanse anser jeg derimot som et prinsipielt og grunnleggende brudd i denne kontinuerlige, trinnvise utviklingen. Det er i sin natur noe annet enn en gradvis endring av geometri eller enkeltkomponenter.

Det denne evolusjonære utviklingen har brakt med seg, er (slik jeg ser det) i hovedsak en stadig forenkling og tilgjengeliggjøring av sykling. Det jeg personlig vil si har vært den største og viktigste endringen på veien er girsystemet, og da spesielt bak-derailleuren. Den er en fantastisk oppfinnelse. Ett mekanisk "smykke" som har gjort det så lett å sykle at "alle" kan sykle over fjell. For 100 år siden ville det vært utenkelig for "vanlige" folk å klare den bragden. Så den muligheten er ikke så gammel som man kanskje ønsker seg å tro. Framgiret har selvsagt også bidratt i stor grad, men det er vel kjent hva jeg synes om framgir, så tenkte å begrense diskusjonen til de "fantastiske" oppfinnelsene, ikke de stygge hackene som dukket opp i mangel av elegante løsninger. I tillegg til girsystemene har mange andre små forbedringer her og der (hjullagre, dekk, lettvektmaterialer, etc) vært med å realisere muligheten "vanlige" folk har for å kunne sykle fryktelig langt, dersom de er villig til å legge ned noe (men ikke urimelige mengder) spesifikk trening.

Det er derfor jeg skriver at vi står potensielt overfor et historisk vannskille, der både det geniale konseptet sykkel og det grenseløse fenomenet sykling re-defineres bort fra en tradisjon som er over 150 år gammel.

Det er her vi er uenig. el-sykler kommer som ett tillegg til sykler. Det fyller ett gap mellom tråsykkelen og motorsykkelen, som frem til elsykkelen var veldig stort. Nå er ikke det gapet så stort, og det finnes en mellomting. Og jeg mener det i el-sykkel debatten er viktig å huske at en el-sykkel kan ligge hvor som helst på skalaen mellom disse to. Det er ikke slik at en el-sykkel trenger å være en motorsykkel-light. Ja, muligheten (teknisk sett) er defintivt der, men en el-sykkel kan like fullt være noe som begrenses til 20W assistanse, og ikke 250W assistanse. Fleksibiliteten er teoretisk sett enorm. Så jeg er spent og optimistisk over hva fremtiden vil bringe. Både hva gjelder folk flests muligheter, holdninger og bruk, samt hvordan dette evt. får plass innen konkurranseaspektet på sikt.

Som kjent hevder International Motorcycle Federation (FMI) at de, og ikke UCI, bør ha myndighet over el-sykkelritt.

For alle som er motstandere av elsykler, så vil jeg anbefale å bruke all energi på å lobbyere for at FMI skal få ha myndighet over elsykkelritt. Om dette skal reguleres av ett motorsportforbund, så kan jeg nesten garantere at kostnadene blir så høye at knapt noen tar seg råd til å holde nødvendige lisenser. Sikkerhetskravene kommer til å bli så skjerpet at dette kommer til å bli ett fenomen som veldig raskt kommer til å bli tvunget inn på lukkede baner, hvor vanlige syklister slipper å se de ICON_SMILE I tillegg vil alle utøvere nærmest få ett kriminelt stempel av samfunnet på linje med andre motorsportutøvere ICON_LAUGH

Vil avslutningsvis si at jeg tror vi er ganske enig i mye. Eller, jeg er nok ihvertfall ganske enig i mye av det du mener (jeg anerkjenner poengene, er kanskje korrekt å si), men vi skiller oss i selve konklusjonen. Skaper dette utfordringer eller problemer for oss som liker landeveisykler uten el-assistanse? Jeg tror nemlig ikke det vil gjøre det.

Redigert av vviz; 13/02/2020 08:56.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Vi må snakke om el-sykler [Re: gare] #2591067 13/02/2020 09:01
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Varför el-sykle upp Stelvio eller alpedehuz istället för att ta en motorsykkel eller bil när det endå inte är någon direkt fysisk utmaning att komma upp på en ok tid med en el-sykkel?

Fordi man har lyst til å komme til toppen? Det er jo ikke slik at majoriteten av befolkningen har et distinkt ønske om å slite seg ut på veien til et mål. Særlig ikke når dette målet allikevel kan nås med relativt enkle midler uansett(bil, mc, buss).
Jeg er ikke interessert i e-racer for egen del, men det lukter litt av moralisme å mene at dette er styggedom som ødelegger syklingen. Dette ødelegger ikke noe av syklingen for min egen del, jeg kan til og med velge å se positivt på det og heretter bare tenke at alle som sykler forbi meg har e-racer :D(neida, jeg har nok selvinnsikt til å innse at det muligens vil være en og annen(ahem)som sykler fortere enn meg).
Det er jo ikke slik at Fløybanen(z.b.)ødelegger opplevelsen av å gå til Fløyen for den som velger beina?

Spot on. På en paragraf har du klart å si omtrent det samme som jeg prøvde å fortelle gjennom noe som fikk en lengde som lignet mer på en novelle ICON_SMILE Mange av oss her inne vil kanskje ønske en "ok" tid om man først skal sykle opp Stelvio. Om en "ok" tid er sammenlignet med seg selv, med kompissen eller med verdenseliten er dog høyst individuelt. Men for "syklister flest", så er kanskje tiden opp mindre viktig, enn den (sannsynligvis flotte) opplevelsen det er å sykle opp.

Re: Vi må snakke om el-sykler [Re: yolo] #2591068 13/02/2020 09:05
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: yolo
(...)

Da ser vi denne utviklingen:

[Linket bilde]

(...)

Den største og mest uheldige utviklingen er stigende overrør, det tror jeg vi kan samles om, alle mann!

Det er jeg helt enig i. Jeg synes ikke vi skal la el-sykkel debatten blende oss i en slik grad at vi mister av synet de langt viktigere tingene industrien nå gradvis prøver å snike på oss. Her sniker de på 0.25 grader ekstra for hver sesong har jeg inntrykk av. En dag våkner vi plutselig opp og innser at vi nå sykler på "dame-sykler" alle mann, og lurer på hva som skjedde, og når det skjedde =]

Re: Vi må snakke om el-sykler [Re: Sepeda] #2591070 13/02/2020 09:10
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Oystein L

For bare noen måneder siden ville jeg kanskje avfeid el-racere som helt unødvendig.

Forferdelig trist å høre! Ord blir fattige, og det er en frisk påminnelse om at det finnes langt viktigere ting i livet enn vinkelen på rør, og størrelsen på den eventuelle elmotoren.

Re: Vi må snakke om el-sykler [Re: vviz] #2591074 13/02/2020 09:47
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: vviz
En dag våkner vi plutselig opp og innser at vi nå sykler på "dame-sykler" alle mann, og lurer på hva som skjedde, og når det skjedde.
Giant TCR skjedde. Det begynner å bli noen år siden.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Vi må snakke om el-sykler [Re: gare] #2591084 13/02/2020 10:33
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Min poäng var alltså att man lika gärna kan ta bilen eller motorsykkeln som att el-sykla upp. Det är självklart inget fel med det, jag har sjelv uftforskat backarna på grand canaria i bil.

Men jag tycker att det er ett veldigt stor forskjell på att el-sykla upp en brant och lång backe jämfört med att sykle upp den och jag klarar inte att se det som egentligen samma aktivitet. Utmaningen försvinner ju nestan helt, jämförelsen med folk utan el-syklar försvinner helt (många skulle ju knuse proffsen med en el-sykel)

Så självklart får folk som vill bruke en el-sykkel for att komma till toppen av grand canaria men aktiveten de bedriver er mer motorsykling än sykling enligt mig.

Re: Vi må snakke om el-sykler [Re: Sepeda] #2591088 13/02/2020 10:48
gare Offline
More than words
More than words
Ja, de sykler ikke på måten DU sykler på, men jeg mener at vi må innse at vi er en bitteliten minoritet av raringer som tiltrekkes av ideèn av en "ren" ubesudlet mekanisk bevegelsesmåte som er den eneste rette(TM). Sånn sett kan det se ut for meg som vi er blitt like nikkersadelen i marka som fnyser av annet enn gåturer på beina.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Vi må snakke om el-sykler [Re: Sepeda] #2591090 13/02/2020 11:10
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg liker elsykler generelt, det senker terskelen for mange og vi får flere syklister (som i mitt hode forhåpentligvis fører til bedre tilrettelegging på veiene osv), mange vil da etter hvert komme i bedre form og "migrere" over til Den Sanne Vei™. Diskuterte dette nylig med en som fortalte hvordan faren hadde fått seg elsykkel, og nå etter hvert hadde begynt å skru av motoren for å tråkke helt selv.

// Too many roads, too little time
Re: Vi må snakke om el-sykler [Re: Sepeda] #2591093 13/02/2020 11:18
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Har selv kjørt motorsykkel opp flere av de gjeveste klatringene på Mallorca. Kjempe(natur)opplevelse det. Med kjærsten bakpå, og en bedre lunch på toppen er det slettes ikke noe å kimse av. Hun hadde neppe vært med opp om tråsykkel (uten noe assistanse) var eneste alternativ.

I år skal jeg for første gang sykle disse klatringene for egen maskin, uten el-assistanse. Tipper tiden på toppen kommer til å bli enda bedre. Dels fordi jeg har måtte slite meg opp dit, og dels fordi (eks)kjæresten ikke er der ICON_LAUGH

Re: Vi må snakke om el-sykler [Re: gare] #2591094 13/02/2020 11:27
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Ja, de sykler ikke på måten DU sykler på, men jeg mener at vi må innse at vi er en bitteliten minoritet av raringer som tiltrekkes av ideèn av en "ren" ubesudlet mekanisk bevegelsesmåte som er den eneste rette(TM). Sånn sett kan det se ut for meg som vi er blitt like nikkersadelen i marka som fnyser av annet enn gåturer på beina.

Tycker det där låter rimeligt extremt. Den bittelile minoreten er ju majoriteten av dagens syklister. Nikkersadel? Det eneste rette?

Vad är egentligen problemet med att man låter sykling vara som nu och låter el-sykling vara något annan som folk sjävklart får hålla på med om de vill? På samma sätt som att sykling och motorsykling inte är samma aktivitet i dag. Tråden handlar väl om att risken/möjligheten av att sykling går över till att bli el-sykling.

Re: Vi må snakke om el-sykler [Re: Sepeda] #2591096 13/02/2020 11:38
gare Offline
More than words
More than words
Så lenge vi finnes Fredriks, så vil det være syklister som sykler som nå, i hvert fall(for egen del)om jeg beholder helsen. Sykling slik vi bedriver det vil bestå, men jeg tror vi må erkjenne at vi ikke er hovedmålgruppen, eller engang majoriteten av de som e-raceren henvender seg til.

Jeg kommer antagelig ikke til å velge e-racer siden jeg liker sykling slik den er nå og er en gretten gammel gubbe. Gleden min over å sykle ser jo også ut til å være invers sammenlignet med hvor god jeg er til å sykle, men det er jo en helt annen sak. Jeg skal til GC i mars, og kommer til å tilbringe uante timer med å streve meg oppover "endeløse" bakker som jeg finner en dypere(nuvel)mening i å forsere på egen hånd. Jeg husker jo ellers tilbake til en episode på vei opp til Ayacata der jeg stoppet opp og sa "Jeg vil ikke være med mer" og jeg tror jammen jeg trampet i bakken også, om ikke annet mentalt ICON_WINK nå ble det en liten ekstra pause, mat og vann og en beroligende kamerat som påpekte at det var omkring 450 meter til det flatet noe mer ut(det visste jeg jo egentlig)så det ble Ayacata på meg:)

Meningen med denne anekdoten? At vi(jeg)representerer et fåtall av befolkningen, selv om vi kan oppleves som mange, og vi har dessverre ikke noen definisjonsrett på vilken vei dette går.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Vi må snakke om el-sykler [Re: Trond Helge] #2591098 13/02/2020 11:41
J
jorlie Offline
Entusiast
Entusiast
J
Sitat: Trond Helge
Jeg liker elsykler generelt, det senker terskelen for mange og vi får flere syklister (som i mitt hode forhåpentligvis fører til bedre tilrettelegging på veiene osv), mange vil da etter hvert komme i bedre form og "migrere" over til Den Sanne Vei™. Diskuterte dette nylig med en som fortalte hvordan faren hadde fått seg elsykkel, og nå etter hvert hadde begynt å skru av motoren for å tråkke helt selv.

Skjønner hva du mener, men kan ikke vi - sannhetens apostler, få en slags Kosher/Halal-merking av syklene våre? Det kommer til å plage meg veldig å ikke vite om guljakken som stikker forbi meg er kosher eller ikke. Nå kan jeg jo ikke engang se etter en stygg batteriklump foran på rammen.

Re: Vi må snakke om el-sykler [Re: jorlie] #2591099 13/02/2020 11:51
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: jorlie

Skjønner hva du mener, men kan ikke vi - sannhetens apostler, få en slags Kosher/Halal-merking av syklene våre? Det kommer til å plage meg veldig å ikke vite om guljakken som stikker forbi meg er kosher eller ikke. Nå kan jeg jo ikke engang se etter en stygg batteriklump foran på rammen.

Rundt her så synes jeg det er enkelt å se om det er elsykkel eller ikke, har lært meg å kjenne igjen kadens/bevegelsen på de som har litt ekstrahjelp.

// Too many roads, too little time
Re: Vi må snakke om el-sykler [Re: Trond Helge] #2591102 13/02/2020 12:07
vviz Offline
Ivrig
Ivrig

Kanskje de kan få slik "summing" som eksempelvis Renault Zoe har. Den lager sånn "romskip-lyd" så lenge den kjører under 35km/t, så kutter den lyden fra 35km/t.

Rundt her så synes jeg det er enkelt å se om det er elsykkel eller ikke, har lært meg å kjenne igjen kadens/bevegelsen på de som har litt ekstrahjelp.

Åpenbart om de har 250W ekstra drahjelp. Tror ikke det ville vært åpenbart (eller i det hele tatt merkbart) om det "bare" var 25W.

Re: Vi må snakke om el-sykler [Re: jorlie] #2591103 13/02/2020 12:14
vviz Offline
Ivrig
Ivrig

Men nå er vi inne på veldig kunstige og oppdiktede problemstillinger (ærlig talt). Dette går kun på vår egen stolthet, og om jeg skal være ærlig trenger jeg ikke møte en elsykkel for å havne i denne problemstillingen.

Det er ofte jeg sykler langturer, og plutselig fyker det en landeveisyklist forbi meg i en motbakke (sannsynligvis uten elmotor). Da krever det allerede "litt" mental kapasitet på å tenke "ikke bry deg, ikke bry deg". Men innerst inne har jeg mest lyst til å skrike ut:

"Hei din ******! Bare så du veit det, så kunne jeg flisa deg opp denne bakken akkurat nå! Men du bor vel sikkert rett over bakkentoppen her, mens jeg har 120 km igjen å sykle før jeg er hjemme. Tenkte bare du behøvde å få vite det!" ICON_LAUGH

Re: Vi må snakke om el-sykler [Re: jorlie] #2591111 13/02/2020 12:26
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
...kan ikke vi - sannhetens apostler, få en slags Kosher/Halal-merking av syklene våre? Det kommer til å plage meg veldig å ikke vite om guljakken som stikker forbi meg er kosher eller ikke. Nå kan jeg jo ikke engang se etter en stygg batteriklump foran på rammen.

ICON_SMILE

Her er jeg nok enig med vviz.

Kanskje litt på siden av hovedtema, men siden vi nå reflekterer fritt over temaet el-sykler:

Utfordringen med el-transportsykling, slik jeg opplever det daglig i Oslo, er at regelverk og/eller håndheving av dette, ikke henger med utviklingen. Det skyldes vår felles, grenseløse naivitet idet vi tror at voksne mannfolk skal respektere begrensningene for maks effekt og assistert toppfart. Som allerede nevnt i tråden, florerer det med ulovlige el-sykler. Naturligvis, når det helt lovlig og fritt selges el-sykler som det er forbudt å bruke i Norge (nei, heller ikke på lukket bane, slik mange tror).

Men er det noe problem, utover at det kan vekke moralsk forargelse?

En ting er de farlige situasjonene som oppstår når el-syklister, ofte uerfarne, beveger seg langt raskere enn fotgjengere og medtrafikanter forventer, både på vei og gang- og sykkelvei.

En annen ting er at førerne av ulovlige el-sykler pr. definisjon ikke har gyldig ansvarforsikring. De overlater dermed forsikringsansvaret til dem som måtte bli rammet i en evt. ulykke. Da gjelder det å forsikre seg om at både vi og våre nærmeste har gode forsikringsordninger.

Her bør myndighetene ta konsekvensen av realitetene og enten innføre kontroller eller andre rutiner som registering e.l. for å unngå ulovlige doninger i trafikken, eller tilpasse regelverket og øke grensene for effekt og assistert toppfart. Med de konsekvenser det måtte få.

Re: Vi må snakke om el-sykler [Re: Sepeda] #2591116 13/02/2020 12:38
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har ingen problemer med el-sykkel - like lite som jeg har problemer med el-biler.
Men jeg mener kan være en reell fare for at grensene for motorisert ferdesel flyttes eller utydeliggjøres.
Da tenker jeg først og fremst på prinsippet om motorisert ferdsel på gang-/sykkelsti, utenfor offentlig vei og i marka.
At dagens el-sykler ferdes på slike steder er ikke noe alvorlig problem - vel og merke med noen få unntak med uvettig kjøring/sykling på gangsti, men det forekommer jo i stor grad uten el-motor også.
Men åpner vi først for dispensasjon, så er veien kort for å flytte grensa, med hensyn til størrelse på motor, hastighet og rekkevidde. Og da har vi i praksis sagt at motorisert ferdsel kan ferdes hvor de vil (så lenge det er snakk om 2 hjul og el-motor).

Jeg mener det vil være fornuftig å kreve registrering, dokumentert trafikal opplæring og ansvarsforsikring av el-kjøretøyet, uavhengig av motorstørrelse, batteri og eventuelle pedaler - og videre at tillat bruksområde bør være det samme som dagens bensindreven kjøretøy (moped).

Re: Vi må snakke om el-sykler [Re: gare] #2591123 13/02/2020 13:04
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K

Jeg gjentar meg sikkert, men for ca 100 år siden hadde jeg en Puch Maxi. Det var en moped med pedaler som fungerte motsatt av elsykkel - jeg måtte trå for å hjelpe den opp bakkene og for å få satt den i bevegelse, men ellers var vel fartsegenskapene på den ganske lik en typisk moderne elsykkel. Forskjellen var at jeg ikke måtte trå (så mye) på slettene, og da gjorde den drøyt 30 i medvind.

Hvorfor er det greit at så lenge det er elektrisk er det en sykkel? Dette er jo samme sak. Forskjellen er at den ene ble drevet av fossil (TM) + ben, den måtte være registrert/godkjent/forsikret, og jeg måtte ha sertifikat og hjelm.

El-adel. Æpp-adel.

Selv den kjipeste elsykkelen fra Biltema hadde banket Puch'en både opp og ned Stelvio!

Re: Vi må snakke om el-sykler [Re: thamg] #2591137 13/02/2020 13:35
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Gode poenger ang. elsykler, lovlighet og forsikringer. Men den diskusjonen omhandler vel elsykler generelt, mer enn det omhandler elektrifisering av akkurat landeveisyklene.

Hva gjelder uvettig sykling på gang og sykkelvei tror jeg vi (og jeg skal ta min del av skylda selv) vanlige landeveisyklister utgjør en langt større fare enn elsyklistene per i dag. Det er tross alt vi som kan ligge i 40km/t++ på gangveien til og fra jobb i store volumer. Den en og andre (ulovlige) elsyklisten som gjør det samme, de er i langt mindretall. Min referanse til denne påstanden er pendlerruta langs Mosseveien. Jeg antar Tour de Finance sikkert er tilsvarende, men akkurat Mosseveien er fryktelig skummel, siden det er flere eindommer der som har utkjørsler rett ut i gangenveien, og de utkjørslene er lite annet enn ett "hull i støygjerdet". Det er flere ganger jeg har ligget opp eller ned den veien i rushen i 40km/t+ i ett "pendlertog" og bare sluppet meg av, fordi hastigheten er helt uforsvarlig ift. hvor uoversiktelig det er der. En unge som løper ut av ett slikt portrom kunne fått fatale konsekvenser. Mens andre dager lar jeg meg rive med, så jeg skal på ingen måte kaste stein i glasshus. Men jeg antar dette gjelder fryktelig mange andre av oss entusiaster også. Det skal jo tross alt flere enn "meg" til for å lage ett slik pendlertog.

TL;DR: Man trenger ingen elmotor for å sykle altfor fort på altfor feil steder.

Redigert av vviz; 13/02/2020 13:37.

Re: Vi må snakke om el-sykler [Re: vviz] #2591144 13/02/2020 14:34
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: vviz
Det er tross alt vi som kan ligge i 40km/t++ på gangveien til og fra jobb i store volumer. Den en og andre (ulovlige) el-syklisten som gjør det samme, de er i langt mindretall. Min referanse til denne påstanden er pendlerruta langs Mosseveien. TL;DR: Man trenger ingen elmotor for å sykle altfor fort på altfor feil steder.

Dette er et viktig poeng.
Hva gjelder Mosseveien - der har jeg lite erfaring - men en rettssak har nylig, jo skremmende nok, stilt spørsmål ved lovligheten av å faktisk sykle i veibanen? men det er det vel omtalt i minst en annen tråd...
Min erfaring, som hovedsakelig er på strekningen Drammen-Sandvika, er imidlertid motsatt. De aller fleste ikke-motoriserte syklister jeg ser sykler i veibanen, når de klarer/velger å holde "høy" hastighet.
Når det gjelder el-syklister er min erfaring nærmest det motsatte - altså at flertallet kjører på gang-/sykkelsti. [Disclaimer: Det er mulig mitt statistiske grunnlag ikke holder helt mål, men dette er i alle fall min oppfatning].
Jeg mener dette er en uvettig praksis, og åpenbart "ulovlig" - men når det en gang er tillatt å ferdes på gang-/sykkelvei, vil det alltid være rom for missforståelser, feiltolkning av lovverket og/eller generell uvettig kjøring. 25 km/t er faktisk ganske bra fart på en smal og ofte uoversiktlig gang-/sykkelsti, der det ferdes villgjengere med ørepropper og rulatorer og barn som øver seg på å holde balansen på sin første (umotoriserte) to-hjuling.

Så, enkelt og greit - still krav til at alle motoriserte fremkomstmidler skal holde seg i veibanen, så er jeg fornøyd. Om el-sykkelen da er en klumpete damesykkel på 35 kg, eller en lekker "kamuflert" konkurranseracer, det skal jeg ikke legge meg opp i.

Re: Vi må snakke om el-sykler [Re: Sepeda] #2591202 14/02/2020 07:46
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Vi har allerede sett på Trek Domane+ HP med motorassistanse opptil 45 km/t.

Sykkelen eksporteres ikke til EU/EØS, gitt hvilket felles regelverk som gjelder for øyeblikket. Interessant at el-avdelingen til Road.cc antyder at brexit kan åpne for annet og mer liberalt regelverk på de britiske øyene etter modell av USA. Uten at jeg vet om det er noe realisme i det.

Sitat: E-biketips/Road.cc
Some might find it frustrating we're currently not able to experience a supercharged e-bike ride this side of the pond... but could something beginning with B soon be changing all that in the UK?

[Linket bilde fra ebiketips.road.cc]
Road.cc: Trek launch the super powerful (and UK-illegal) Domane+ HP e-road bike.

Som nevnt, er ikke sykkelen umiddelbart relevant for vår diskusjon ettersom den åpenbart er en el-moped.

Men det er verdt å merke seg at de lovlige, elegante el-landeveissyklene som selges i EU/EØS, har et potensiale som er betydelig større enn den vilkårlige fartsbegrensningen som lovverket opererer med.

For en tusenlapp kan fartssperren fjernes, og man kan få motorassistanse i betydelig høyere fart, etter sigende opptil 50 km/t.

[Linket bilde]
Speedfun: Fazua

Om man ser på f.eks. Fazua-motoren, gjelder det sykler fra bl.a. Pinarello, Bianchi, Bottecchia, Cube og Focus - eller mer eksotiske som Lombardo, Atala og endog Maserati.

[Linket bilde fra cyclingmagazine.ca]
Med fjernet fartssperre, ved hjelp av f.eks. Speedfun, kan også Pinarello Nytro gi deg motorassistanse opptil 50 km/t.

Og problemstillingen er ikke helt fjern, om man ser på tester og betraktninger om el-landeveissykler. Særlig i USA, som gjerne ligger et stykke foran Europa. Et eksempel er test av Bianchi Aria i Electric Bike Action Magazine.

Sitat: Electric Bike Action Magazine
Unlike non-assist bicycles, e-bikes face a litany of laws and regulations pertaining to their power and max speed. The Bianchi falls under the Class 1 category, which mandates a power assist cut-off at 20 mph and is the most widely allowed. To truly elicit a popular response from more serious roadies, e-road bikes would be better spec’d for a Class 3 designation that allows a motor to assist up to 28 mph (45 km/t).

Man kan innvende at dette ikke er direkte relevant for diskusjonen ettersom vi har et lovverk som regulerer ytelse og fart, men det sier uansett noe om hva som ligger i moderne el-landeveissykler som konstruksjon og teknologi.

Det er som kjent helt lovlig å selge og kjøpe både komponenter som den vesle boksen fra Speedfun og liknende løsninger, eller komplette el-sykler uten de plagsomme begrensningene. Vi har flere norske forhandlere som spesialiserer seg på dette markedet.

Hva gjelder den nåværende fartsgrensen for motorassistanse på 25 km/t, er det også verdt å huske at dette er en begrensning som ikke håndheves. Myndighetene har hverken system eller rutiner for det. Det er jo bare en sykkel.

Vedlegg
Speedfun Furious.jpg (118.3 KB, 1184 nedlastinger)
Re: Vi må snakke om el-sykler [Re: Sepeda] #2591224 14/02/2020 10:32
H
HTT Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
H
Sepeda.
Jeg har sendt deg en PM.

Re: Vi må snakke om el-sykler [Re: Sepeda] #2600064 09/04/2020 14:12
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Man vet at industrien mener alvor når Canyon i dag slipper Endurace:ON for kr. 25.000 eks. mva.

[Linket bilde fra media-cdn.canyon.com]
Canyon: Endurace:ON

Med Fazua, så du kan få motorassistanse opptil 50 km/t for en tusenlapp, som beskrevet i innlegget over idea

Samtidig lanserer Canyon indirekte en ny betegnelse på sykkel. Vi har allerede de klumsete og misforståtte manuell eller analog, men denne er enda bedre: Foretrekker du å sykle uten kraft? Da kan du kjøpe en vanlig Endurace ICON_SMILE

Re: Vi må snakke om el-sykler [Re: Sepeda] #2600065 09/04/2020 14:20
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ser for meg disse elknallertene med bukkestyre, registrert DD 6660 f.eks, Dancin' with Mr. D.

Platen med regnr. kan utformes som et rammenummer. Alle ser at det ikke er en ekte sykkel da.

[Linket bilde]

ICON_SMILE

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Vi må snakke om el-sykler [Re: Valentino] #2600068 09/04/2020 14:34
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Og Schwalbe Pro One kommer som... E-One ICON_SMILE Det er ikke engang en fleip.

Og Schwalbe er fremtidsrettet og realistisk nok til å produsere dekket i henhold til standard for motorassistanse opptil 50 km/t (E-50).

Noe sier meg at vi kun har sett den spede begynnelse på denne trenden. Og sakte, men sikkert redefineres sykkel.

Re: Vi må snakke om el-sykler [Re: Sepeda] #2600073 09/04/2020 15:50
N
nesfres Offline
Medlem
Medlem
N
Og sakte, men sikkert redefineres sykkel.

Nå ble jeg bare trist

Re: Vi må snakke om el-sykler [Re: Sepeda] #2600079 09/04/2020 16:54
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Og Schwalbe Pro One kommer som... E-One ICON_SMILE Det er ikke engang en fleip.

Og Schwalbe er fremtidsrettet og realistisk nok til å produsere dekket i henhold til standard for motorassistanse opptil 50 km/t (E-50).

Noe sier meg at vi kun har sett den spede begynnelse på denne trenden. Og sakte, men sikkert redefineres sykkel.

Loool, akkurat i det jeg hadde kommet meg over hodeverket deres 9 millioner G-One-varianter gav meg! Hvis dette ikke bekrefter for deg at produsentene først og fremst er ute etter å skape nye behov, vet jeg ikke hva som vil gjøre det ICON_LAUGH

Jeg er for øvrig fortsatt likegyldig til hvorvidt dette faktisk er noe som blir populært eller ikke, så lenge jeg fortsatt kan handle en grei all-round racer hvert ~7. år. Har ikke veldig behov for at nåværende produkt"utvikling"/endring for racere fortsetter, kunne faktisk tenkt meg å sykle inn i solnedgangen når den tid kommer på en stilig anodisert Titanium Firefly med felgbremser. Har allerede jobbpendlet på elsykkel i et års tid, helt topp logistikk for mine behov (kjapt opp bakkene til jobb uten å risikere svette, samtidig som man får litt "frisk" luft og slipper kollektivmarerittet). Kunne gjerne tenkt meg en el-lastesykkel også.

Create the problem and sell the solution
Side 3 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support, Valentino