Hytte uten vann/strøm - no go?
|
Hytte uten vann/strøm - no go?
08/04/2020 08:40
|
mob
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Aktiv småbarnsfamilie på fire (2 og 5 år) har kommet over koronabillig hytte i supert fjellområde med én hake: Den har verken innlagt vann eller strøm (og det er ikke aktuelt å legge inn). Alt annet er topp.
Vi er usnobbete, men har ingen erfaring med hytter uten v/s hvis man ser bort fra DNT-buer og noen koieturer i studietiden.
Noen som har erfaring å dele? Håpløst prosjekt med småunger? Kritiske suksessfaktorer?
Redigert av mob; 08/04/2020 08:41.
|
|
|
Re: Hytte uten vann/strøm - no go?
[Re: mob]
08/04/2020 08:53
|
jkl
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Er det sommer / vinter vei helt frem, er det en no brainer. Løp og kjøp
|
|
|
08/04/2020 09:10
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Om alt annet er topp er det toppest uten innlagt vann og strøm. Enig med jkl, løp og kjøp.
Er dere heldige er det ingen mobildekning heller.
|
|
|
08/04/2020 09:13
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Vi hadde hytte uten innlagt vann eller strøm, men med solcellestrøm. Jeg syntes det var litt slitsomt med småbarn, spesielt fordi hytta var litt fuktig og det gikk ikke å få soverommene skikkelig varme den første natta. Hvis det er vei helt frem så dere kan ta med vannet dere trenger hjemmefra, og hytta ikke er fuktig og har en planløsning som gjør det greit å få soverommene varme nok, eller det aldri blir spesielt kaldt der, så er mye løst. Hvis det ikke er solcellestrøm der ville jeg syntes det var litt slitsomt, parafinlamper må passes på, og over tid soter hytta ned.
|
|
|
08/04/2020 09:32
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Så lenge man er innstilt på at det er slik går det helt fint. Er det brønn der av et eller annet kaliber er det positivt. Jeg ville nok også kjøpt meg et aggregat og også montert solcelle.
Det er veldig mye bra som går på propan, f.eks komfyr, kjøleskap mm.
Aggregat er kjekt ift. støvsuging og slikt samt lade batteriene skulle de gå tomme.
Lars-Erik
|
|
|
08/04/2020 10:20
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Barn er tilpasningsdyktige. Null stress hvis foreldrene har riktig innstilling (da kopierer ungene). Var ofte på den slags hytter selv som liten og var aldri noe problem. Foreldrene mine har fortsatt hytte uten vann. Tenker ikke på det engang.
|
|
|
[Re: Arne_And]
08/04/2020 10:40
|
mob
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Takk for gode svar!
Skjønner at innstillingen avgjør, men tenkte mer i retning av hva vi faktisk begir oss inn på med småbarn. Arne_And er inne på noe av dette.
Det er snakk om ei grov tømmerhytte på 40 kvm. En gang skiller soveromsfløya og stue/kjøkken med varmekilder. Jeg ser for meg at det vil ta tid å varme opp soverommene. Klestørk vil vel også bli en utfordring med to små.
100 m. å gå fra p-plass. Brøyting av selve veien må avtales med grunneier. Legger til grunn at det er brønn på tomta.
|
|
|
08/04/2020 11:30
|
Arne_And
More than words
|
More than words
100 m er overkommelig, da kan du ta med deg mye vann og stæsj.
Du får kjøpt gassovner og parafinovner for rask romoppvarming. Gassovnene er veldig enkle, men de bruker opp oksygen og har litt avgasser, du kan ikke sove med dem tent. Det finnes parafinovner som er så rentbrennende og sikre (slår seg av hvis luftkvaliteten synker) at de er godkjente for å sove i samme rom med, men parafin er noe søl. Engangshansker, trakt og steinhardt regime på fylling tar bort mye av styret. De bør også tennes ute, det oser kraftig de første sekundene.
Jeg ville sett etter en løsning som lar deg få enkel tilgang til varmvann for håndvask o.l., det ville tatt bort noe av styret med småbarn på enkel hytte synes jeg.
Du får kjøpt store aggregat som kan fjernstartes så du kommer til varm hytte, men de koster fra ca 100.000 kr tror jeg, pluss elektrikerregning for å få 230V lagt opp i hytta. Du kan vel klare deg med noen få kurser for oppvarming o.l., så legger du resten selv som 12V for belysning.
Gasskjøleskap og gasskomfyrer fungerer stort sett veldig bra, men i alle vi har hatt har selve tenneren blitt utslitt. Kan være greit å sjekke om den er enkel å skifte før man evt investerer.
Det finnes forresten en facebookgruppe for hytter uten vann og strøm, der er det mye gode tips har jeg hørt.
Redigert av Arne_And; 08/04/2020 11:30.
|
|
|
08/04/2020 11:51
|
jkl
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Vedr. oppvarming med fjernstart, så fungerer Wallas helt perfekt. Med parafin tank ute / i kjeller og solsellestrøm kommer dere til varm hytte og den kan holde grunntemperatur under hele oppholdet. Ikke spesielt dyrt heller.
|
|
|
09/04/2020 05:59
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Barn vokser jo så om prosjektet er ment å være for livet ut, så vil jeg tro at barna for det aller meste få gode minner fra hytta 
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
09/04/2020 06:56
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
ett aggregat eller solcellepanel ordner strømproblemet, så kan du borre etter vann, kostnad 75-100'
for meg så er det ett absolutt krav med innlagt vann elller ett badevann i gangavstand
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
09/04/2020 07:52
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Utfordringen med en slik hyttestandard er å få brukt den nok. Når alle gjøremål blir upraktiske, så minsker bruksgleden. Det gjelder alt fra reiseavstand til hvordan du skal vaske opp etter måltidene, men spesielt det at du har to små unger på slep. Jo enklere ting er, jo mere blir den brukt.
|
|
|
[Re: Brusdalen]
09/04/2020 08:25
|
mob
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Ser den. Skriver dette fra ei hytte med «all mod cons» (slapp av, ligger i hjemkommunen), men synes fortsatt det er bitte litt stress før det blir skikkelig varmt osv. Da igjen, det er jo i kontrasten sjarmen ligger.
Wallas-anlegg, som jkl nevnte, virker topp. Koster rundt 30 eksl. montering. Et lite solcelleanlegg koster vel ikke stort?
Noen flere enn Arne_And som har praktisk erfaring med småunger på vann- og strømløs hytte?
|
|
|
09/04/2020 08:41
|
gutt45kg
Avhengig
|
Avhengig
Vi har hytte uten vann og strøm. Går bra. Snø må smeltes og vann kan hentes 500 m unna. Solcellepanelet fungerer bra fra feb-oktober. Etter det er det for lite sol - og det blir også snø på de. Å høre på et aggregat som spyr ut eksos er ikke akkurat det mest behagelige du kan når du først har mulighet til å nye stillheten.
Redigert av gutt45kg; 09/04/2020 08:42.
|
|
|
09/04/2020 09:00
|
jkl
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hytte kjøper man med HJERTET. Føles det rett, så er der RETT! Det er ingen problem med unger eller voksne uten innlagt vann, bare det er en brønn. Gjennomstrømming varmtvannsbereder på propan og 12 v. anlegg fungerer helt perfekt og kan etterhvert bygges ut, så det i praksis fungerer som i et vanlig hus.
|
|
|
09/04/2020 09:03
|
Plankepetter
Veteran
|
Veteran
Familiehytta hadde ikke ikke strøm og vann. Den har nå fått strøm. Vi har med en dunk med vann for den første kvelden ellers ligger brønnen 200 m unna. Tidligere hadde vi solcelle og vindmølle. Da hadde vi alltid nok strøm til lys og TV. Kjøleskap og komfyr på gass. En flyttbar gassovn gjør også susen i de rommene som ligger lengst unna vedovnen
|
|
|
[Re: jkl]
09/04/2020 10:48
|
mob
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Gode innspill, takk! Ser det finnes mange smarte løsninger som ikke koster skjorta. Det er jo ikke akkurat upløyd mark dette.
Apropos å følge hjertet: Nå er det nettopp den følelsen jeg forsøker å realitetsorientere, da, slik at vi ikke ender opp med en hjerte/smerte-hytte. Forøvrig på vei for å ta en titt på torpet nå.
|
|
|
09/04/2020 11:34
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Test en uke på en slik hytte først om du har muligheten - det er den eneste realitetsorienteringen du kan gjøre som er virkelig reell.
For min del er det no-go, men det går ganske enkelt på personlige preferanser. Veldig mye blir "styr" når du innerst inne vet hvordan det kunne ha vært. Det sagt, liker man dette - for all del - men det er en grunn til at disse hytte er relativt sett billige.
En siste ting - slike hytter blir vanskeligere og vanskeligere å selge fremover. Folk er (for) godt vandt.
Uansett - lykke til !
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them Ernest Hemingway
|
|
|
09/04/2020 14:32
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Hei. Jeg har en slags hytte. Egentlig er det en koie. Et rom, ikke vann og strøm, ikke mobildekning, ingen naboer. Bare urørt skau og masse dyr. 45 min å gå (non-stop) fra bilen. Det er helt supert og ungene har alltid elsket det. For dem er det virkelig eventyr, og et kjærkomment avbrekk fra en digital hverdag. De er forresten 8 og 10 år nå. Hytta du beskriver høres perfekt ut. I hvert fall hvis det ikke er masse «naboer».
|
|
|
09/04/2020 15:30
|
DeepFu
Ringrev
|
Ringrev
Sitter nå og passer grillen på strøm--og vannløs hytte. Bygde for rundt 15 år siden, og da var ungene små. Tenkte aldri på det som en begrensende faktor. Og ting har utviklet seg underveis. Bruker vedovn til oppvarming+ gassovn / varmekanon på vinteren når man vil ha det fort opp på +siden. Drikkevann får vi ved å rense smeltet snø eller takvann med gravitasjonsfilter. Funker fin-fint. Vedfyrt Badstue med batteridrevet dusj står for hygienen ved lengre opphold. Lifepo4-batterier ladet med solceller og aggregat og 100amp batterilader i backup gir strøm til lys, radio, nett og tv. Kjøleskap og koketopp på gass og stekeovnen på aggregat. Man finner etterhvert ut hva man trenger og hva man kan akseptere av enkel standard. Er plassen fin er det mulig å finne løsninger på alt annet.
|
|
|
09/04/2020 17:08
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Har hytte uten strøm og vann på fjellet gjennom seks generasjoner. 1 km fra parkering. Har solstrøm til litt belysning og mobillading. Er man vant til det, får man en rutine og det et null stress. Vann i bekken og om vinteren borer vi hull i isen. Så vidt litt mobildekning i et vindushjørne. Er bare deilig å være litt off the grid. Elsker å være der oppe, kona også. Har småbarn og det er ikke noe problem. Eldstemann var 4 mnd første gang han var der 1 uke om sommeren (men vi snakker høyfjellet). Blir dog ikke mye brukt nå pga reisevei og vinterstengt vei. Blir helst i ferier, men på sikt blir det oftere. Blir enklere når barna er hakket større. Og de blir jo det. Jeg var der 3 uker om sommerne i barneårene. Masse gode minner og det er fortsatt mitt eldorado. En fordel om én kan dra opp en dag i forveien og fyre hytta varm. Eneste utfordring ift kjølige årstider. Tar et døgn å få lunk i veggene. Men hytta er også 100 kvm.
Tips for å unngå oppvask: unngå sausete mat. Vi tørker av tallerkener med litt tørkepapir. Kan gå flere dager slik. Melkekoppen skyldes ut med litt varmt vann.
|
|
|
[Re: Brusdalen]
10/04/2020 09:24
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Utfordringen med en slik hyttestandard er å få brukt den nok. Når alle gjøremål blir upraktiske, så minsker bruksgleden. Det gjelder alt fra reiseavstand til hvordan du skal vaske opp etter måltidene, men spesielt det at du har to små unger på slep. Jo enklere ting er, jo mere blir den brukt.
Dette avhenger jo fra person til person. Jeg koser meg med oppvask på hytte uten innlagt vann. Det er litt mer opplegg, men jeg har laget noen jallaløsninger for vann og avløp. Den timen oppvasken tar hadde jeg ellers sittet på telefonen. Samme med vedhogst, oppvarming, vasking, maling, snekring osv. For mange er det nettopp dette enkle som får dem inn til hytta. Så får en velge selv hva slags hytte en vil ha.
|
|
|
[Re: Alpers]
10/04/2020 09:51
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Så får en velge selv hva slags hytte en vil ha.
Nettopp. Mitt inntrykk er at de som koser seg med liske aktiviteter du beskriver virker det å bli ferre og ferre av. Så slike hytter vil antagelig være svært gode kjøp fremover, i hvert fall på kjøpstidspunktet. Men over tid er min hypotese at de blir mer og mer tungsolgt. Men - det er jo neste generasjon sin utfordring evnt. Viktig å leve i nuet også!
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them Ernest Hemingway
|
|
|
10/04/2020 14:05
|
Jomar Henriksen
Ringrev
|
Ringrev
Kjøp, og så selger dere om det er noe dere/kona savner. Er barna små, så vil en hytteoppvekst være noe som de alltid vil ha med seg.
Vi kjøpte hytte fordi det er sjukt mye lettere å få barna ut fra en hytte enn det er er å våkne hjemme, få på barna klær og så kjøre 35 min for å gå tur. Vi har blitt en skikkelig Utefamilie (TM) etter at hytta kom, og turgleden fra studietida er tilbake.
Vi har hytte uten vintervei, vann og strøm, og det går helt fint. Solcelle + aggregat fungerer, vann er det i bekken. Hytta vår ligger på 980moh på Dovre, så det kan bli kaldt der, og 2 km med lastepulk en fredagskveld kan være litt ugreit. Det er også kaldt første natta, men det går helt fint om barna sover i sovepose første natta.
En bonus med ikkebrøyta veg inn er at vi får området helt for oss selv. Det ligger ca 10 hytter inne rundt vegenden, men alle gamlingene stenger ned hytta til høstferien og kommer ikke tilbake før skutermannen kjører dem inn til påske. Deg gjør at vi kan være helt føkkings aleine, halve året.
Har ikke nett/mobildekning, så ofte får besøkende slektninger mentale problemer, men barna har adaptert/resignert og klarer seg greit.
Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
|
|
|
10/04/2020 17:01
|
keo
Ringrev
|
Ringrev
Hytte uten vann og strøm er en vanesak, trenger bare litt øvelse. På familiehytta satt fatter inn Wallas, det var kjempeforskjell å komme til varm hytte.
keo
|
|
|
10/04/2020 18:40
|
mob
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Mitt inntrykk er at de som koser seg med liske aktiviteter du beskriver virker det å bli ferre og ferre av. Så slike hytter vil antagelig være svært gode kjøp fremover, i hvert fall på kjøpstidspunktet. Men over tid er min hypotese at de blir mer og mer tungsolgt. Min hypotese er det motsatte. Ut i naturen er en megatrend, og samtidig ser vi særlig blant millenials en tydelig antimaterialistisk dreining i retning av bærekraft, kortreiste turer, skjegg og flanell, blabla. Koble dette med tiltagende trangboddhet i de store byene på grunn av boligboblen, og tror jeg enkle og ikke minst rimelige hytter nær de store byene kan oppleve økt etterspørsel fra småbarnsforeldre i årene framover. Flere anekdoter: DNT-hyttene er nesten sprengt. Det er omtrent like lett å få seng på Fuglemyr-hytta eller tretopphytte en mailhelg som det var å få en firer på Maaemo i glansdagene. Det er telt på hver odde i marka. Hekta på tur, Fjellsport etc går så det griner.
Redigert av mob; 10/04/2020 18:42.
|
|
|
[Re: Jomar Henriksen]
10/04/2020 19:19
|
mob
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Takk alle mann, mye gull her!
Vi har besiktiget hytta og hatt familieråd. Det vil si: Vi fant ikke hytta - vi skimta den såvidt over brøytekantene. Men her er vår oppsummering, pro et contra:
Beliggenhet ++ En gammel støl innerst i en blindvei ved den siste gården før nasjonalparken begynner. En hyttenabo 200 m. unna, to gårder (150-300 m) som driver med huskies og aussies(!). Utsikt til skogkledde, øde åser og etter nuten bak hytta - høyfjellet. Fine grusveier i sommerhalvåret. --Ei krasafaren bu (muligens past the point of rescue) ved et jorde i aktiv drift (trolig grasproduksjon). Utsikt til trær, gård og lite annet. Løypenett nås ikke direkte fra hytta. Minst et par hundre høydemeter med tildels tett skog før man når høyfjellet. Ingen vannkilde (bekk/vann) for sommeraktiviteter. Høyst uklart hvor sjarmerende hundeglammet fra huskiespannet vil bli over tid, det samme gjelder jordet.
Hytta ++Flott tømmerkoie med enkel standard hvor et lite solcelleanlegg og parafinovn trekker opp. Naturligvis slitt, men tilsynelatende velholdt. --Fukt i tak, glipper i veggene (laft), utedass, nåværende eier selger etter kun fire-fem år, takst med TG3-ere i fleng. Brønn ikke nevnt i prospektet.
Adkomst ++Ved inngangsporten til nasjonalparken. Bomveien til DNT-hytta starter der vi kaster søppel. --Notorisk bratt og glatt opp fra dalen, videre langs grusvei med jungelstandard i teleløsninga, før halvbratt kjerrevei siste 200 m. til hytta som det er uklart om våre biler vil takle.
Konklusjon Vi er åpen for hytte uten vann og strøm, men kanskje ikke akkurat denne. Særlig beliggenheten trekker ned. Det gjør også den potensielle taklekkasjen.
Redigert av mob; 10/04/2020 19:23.
|
|
|
10/04/2020 19:31
|
Plankepetter
Veteran
|
Veteran
Jeg ville i hvertfall holdt meg langt unna. Ingenting er så irriterende som hunder som står å bråker hele dagen
|
|
|
10/04/2020 20:28
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Hvor ligger det? Og prisen? Jeg kjøpte mitt sted usett. Jeg visste faktisk ikke at jeg kjøpte en hytte/koie. Det var eiendommen/skogen jeg slo til på. Det lureste jeg har gjort noen gang. Eksotiske steder er fremtiden. Tilbud-etterspørsel osv.
|
|
|
10/04/2020 22:24
|
Go big
3, 2, 1 Go
|
3, 2, 1 Go
Vann finner man alltids i skogen / fjellet. Varme får man fra ved man hugger rundt hytta, Er TS et forum kun for Oslofolk? Har vokst opp med en slik hytte og har overført disse tradisjonene til egne barn på 3 og 5 år. Siden fruen er østlending har vi også tilgang til en hytte som er finere enn huset vårt med alt av luksus, men heldigvis liker ungene best å være på "setra". fyrer hardt når vi kommer så er det varmt på en time.. Den timen bruker ungene ute og leker. Ca 30 min å gå på ski for hun minste fra bilen. dvs 4km. Det beste med slike hytter er at ungene står ikke opp før hytta er varm. Og når den er varm er det jeg som bestemmer:) det er heller ikke tlf dekning på hytta vår.... Ungene kryper ut av senga kl 8 og venter på mat før de skal ut på ski/lek.
Sikkert litt absurd for Oslofolket, men slik er helgene mine når man ikke får dratt på fruen`s hytte som ligger 5 min utenfor fylkedsgrensa;);) Har det het topp på slike hytter! Og som sagt barn vokser. Om 11 år kan eldstemann jakte på alt av småvilt og en kvote på 5 hjorter og 3 elger rundt hytta.
Redigert av Go big; 10/04/2020 22:25.
|
|
|
|
|