Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 12 av 14 1 2 10 11 12 13 14

Dro du på hytta?

Re: Dro du på hytta? [Re: pez d spencer] #2599215 04/04/2020 16:09
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Oslo, Trondheim, Bergen, K'sand og Stavanger er by, resten er land?
1 300 000 innbyggere mot 4 000 000 bønder. Når bøndene drar frem ljåen, hvem kommer til å tape?

Re: Dro du på hytta? [Re: Tange] #2599231 04/04/2020 18:03
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Tange
Oslo, Trondheim, Bergen, K'sand og Stavanger er by, resten er land?
1 300 000 innbyggere mot 4 000 000 bønder. Når bøndene drar frem ljåen, hvem kommer til å tape?

Bøndene, hvis de bruker ljåen sin på byen så kommer de til å dø alle sammen etterpå siden det ikke er noen igjen til å finansiere idyllen ICON_WINK

Lars-Erik
Re: Dro du på hytta? [Re: pez d spencer] #2599240 04/04/2020 18:42
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

No one wins a war. It is true, there are degrees of loss, but no one wins.

Re: Dro du på hytta? [Re: Ugla] #2599243 04/04/2020 18:48
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Det jeg alltid lurer på med hyttefolket er hvordan de er så selvoppofrende og bor i byen slik at en liten knipe heldige folk kan bo i idyllen som heter bondelandet. Rene altruister. Blir de aldri fristet til å jobbe seg oppover fra miseren for å ta del i idyllen også?
En slags omvendte The Hunger Games.

Re: Dro du på hytta? [Re: Tange] #2599271 04/04/2020 20:58
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Det jeg alltid lurer på med hyttefolket er hvordan de er så selvoppofrende og bor i byen slik at en liten knipe heldige folk kan bo i idyllen som heter bondelandet. Rene altruister. Blir de aldri fristet til å jobbe seg oppover fra miseren for å ta del i idyllen også?

1) Bygdeidyllen er finansiert av alle byfolk til sammen, ikke av hyttefolket som sådan, de er bare glasuren på kaka, selv om det ofte er de sørger for å holde næringslivet lokalt i live i tillegg til kommunale skatter og avgifter. 2) Det er ikke livsgrunnlag på bygda til alle, så det er ikke en opsjon - hadde det ikke vært for alle byfolkene som bidrar så hadde det vært goldt, det er et giga-underskuddsforetakende (sånn i snitt) - det kan jeg bare se ift. det småbruket vi har selv, så nei det er ikke plass til at flere bosetter seg i bygdene, 3) Hyttefolket er ikke en homogen gruppe, det finnes alt fra de som har en enkel hytte til de som investerer langt mer i hytta enn i boligen - så sitter du der da på en toroms i byen, trangbodd - samtidig som du kanskje har ett drøyt mål tomt der hytta er.

Lars-Erik
Re: Dro du på hytta? [Re: Ugla] #2599285 05/04/2020 06:11
stosu Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Ugla

1) Bygdeidyllen er finansiert av alle byfolk til sammen, ikke av hyttefolket som sådan, de er bare glasuren på kaka, selv om det ofte er de sørger for å holde næringslivet lokalt i live i tillegg til kommunale skatter og avgifter. 2) Det er ikke livsgrunnlag på bygda til alle, så det er ikke en opsjon - hadde det ikke vært for alle byfolkene som bidrar så hadde det vært goldt, det er et giga-underskuddsforetakende (sånn i snitt) - det kan jeg bare se ift. det småbruket vi har selv, så nei det er ikke plass til at flere bosetter seg i bygdene, 3) Hyttefolket er ikke en homogen gruppe, det finnes alt fra de som har en enkel hytte til de som investerer langt mer i hytta enn i boligen - så sitter du der da på en toroms i byen, trangbodd - samtidig som du kanskje har ett drøyt mål tomt der hytta er.

1) hvis du moderer deg til at byfolk holder reiselivet i live i hyttekommunene, kan jeg være enig med deg. Næringslivet forøvrig går sin vante gang uavhengig av hyttefolkets besøk
2) at du generaliserer basert på ditt eget småbruk får stå for din egen regning

Hvor går forøvrig skillet mellom by og bygd? Rundt mange halvstore byer er det landbrukskommuner som bidrar til å holde hjulene i gang i de halvstore byene...

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Dro du på hytta? [Re: stosu] #2599291 05/04/2020 07:08
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: stosu

1) hvis du moderer deg til at byfolk holder reiselivet i live i hyttekommunene, kan jeg være enig med deg. Næringslivet forøvrig går sin vante gang uavhengig av hyttefolkets besøk
2) at du generaliserer basert på ditt eget småbruk får stå for din egen regning

Hvor går forøvrig skillet mellom by og bygd? Rundt mange halvstore byer er det landbrukskommuner som bidrar til å holde hjulene i gang i de halvstore byene...

For det første skrev jeg ofte, og de ordene har jeg i behold, her er det håndverkere, matbutikker mm. som holdes i vigør i tillegg til rene reiselivstilbud, da spesielt på fjellet og det gjør at bygda har et livsgrunnlag også utenfor sesong.

Når det gjelder landbruk så kan du jo sjekke hva vi utbetaler i statstøtte pr. år. I denne rapporten hevdes f.eks at man mottar 600.000 pr. årsverk, så det som i stor grad holder distriktsnorge i gang er ikke bærekraftig i det hele tatt: https://www.bi.no/forskning/business-review/articles/2018/05/jordbrukets-tilstand--tallenes-tale/

Lars-Erik
Re: Dro du på hytta? [Re: Ugla] #2599308 05/04/2020 08:27
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M

Når det gjelder landbruk så kan du jo sjekke hva vi utbetaler i statstøtte pr. år. I denne rapporten hevdes f.eks at man mottar 600.000 pr. årsverk, så det som i stor grad holder distriktsnorge i gang er ikke bærekraftig i det hele tatt: https://www.bi.no/forskning/business-review/articles/2018/05/jordbrukets-tilstand--tallenes-tale/

Beklager, kan ikke la dette forkvakklede verdisynet som dessverre preger del av Oslos befolkning + Gunnar Stavrum (Norges Komiske Ali) stå uimotsagt selv om det er imot trådens intensjon.

For det første - er det slik at blåruss fra BI skal definere hva som er bærekraftig? Fant kjapt denne definisjonen:

"Bærekraftig utvikling er definert som utvikling som imøtekommer dagens behov uten å ødelegge mulighetene for at kommende generasjoner skal få dekket sine behov."

Dernest:
"Landbruksstøtten er riktignok ikke primært myntet på bondens velferd, men skal tjene overordnete mål som matvaresikkerhet, distriktsbosetting og velpleide kulturlandskap. "

Foreslår at Ugla kjappest mulig fremmer sitt standpunkt i politikken slik at idiotene som bevilger penger i dette landet får opp øynene for hvilke skjulte begavelser det finnes der ute.

For ordens skyld; jeg er selv blåruss. Og jeg bor i by i Norge.

Re: Dro du på hytta? [Re: pez d spencer] #2599310 05/04/2020 08:42
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Tog en tur till Granåsen kl 4 igår. Många fler bilar på parkering än vanligt på den tiden en lördag men inga problem.

Är glad över att Adressa verkar ha gått ifra att skriva om kaos och ge spalte plass till de som överdriver/idiot förklarar riskerna med att folk är på tur. De skrev ju till och med en gladsak om att flera tusen var på topptur på vassfjellet och tog bort artikeln på facebook efter de första idiotförklaringarna av turfolket.

Så antar att det kommer bli mye folk i påsken men att myndigeter och opinionen har en större förståelse för hur små riskerna er och vad folk vill göra än vad jag trott.

Vi har ju faktiskt nestan inga smitte här och sjukhusen i Trondelag klarar nog av de 12 inlagda på ett bra sätt (osäker på om det ens är någon på intensiven).

Re: Dro du på hytta? [Re: Marøder] #2599311 05/04/2020 08:48
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Förstår faktiskt inte hur ditt svar "motbevisar" det Ugla skrev. Det ända er vel att dere verkar bruke "bærekraftig" på lite olika sätt.

Jorbruket är ikke självförsörjande och man ger det pengar av olika orsaker och du skriver ju själv att en är orsak är att få till disktriksbosättning.

Re: Dro du på hytta? [Re: Tange] #2599315 05/04/2020 09:02
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Många bor i byarna beror på att flertalet jobb inom många yrken finns där och att man inte vill pendla långa sträckor dagligen. Svårare än så är det väl inte?

Både bedrifter och folk drar till byarna eller blir kvar där for att det är mycket enklare om många är samlade på ett mindre område.

Re: Dro du på hytta? [Re: pez d spencer] #2599317 05/04/2020 09:08
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Nei vel. Det er i orden. Men kort forklart; det er ikke sikkert norsk landbruk ikke bærekraftig. Det er der uenigheten er. Du trekker inn "selvforsørgende",Fredriks.

Re: Dro du på hytta? [Re: Marøder] #2599320 05/04/2020 09:21
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Marøder
Nei vel. Det er i orden. Men kort forklart; det er ikke sikkert norsk landbruk ikke bærekraftig. Det er der uenigheten er. Du trekker inn "selvforsørgende",Fredriks.

För att jag tror att Ugla brukte "bærekraftig" i betydelsen "selvforsørgende" (eller iallafall vidare drift utan stora inskudd av statliga penger).

Precis allt kan väl vare bærekraftigt om man staten eller noen annan fortsätter att betala in pengarna som trengs for vidare drift?

Det är väl inget som sier att Norge inte kan fortsätta med dagens landbruk så länge som stater prioriterar det men jag tror inte att det var det Ugla menade var fel.

edit: ok, bærekraftig och bærekraftig utveckling verkar ha en annan betydning än vad jag trodde. Då tror helt enkelt Ugle valde fel ord.

Redigert av fredriks; 05/04/2020 09:29.
Re: Dro du på hytta? [Re: pez d spencer] #2599321 05/04/2020 09:33
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Ugla: "så det som i stor grad holder distriktsnorge i gang er ikke bærekraftig i det hele tatt".

Der er vi uenige. Man kan ikke bruke en snever bedriftsøkonomisk tilnærming etter min mening. Og det gjelder også begrepet "selvforsørgende" - det er rett og slett ikke relevant og for snevert. Det er jo ikke bare for å være snill med bøndene at vi har landbruk her i landet. Det er faktisk et bevisst og gjennomtenkt valg.

Redigert av Marøder; 05/04/2020 09:39.
Re: Dro du på hytta? [Re: pez d spencer] #2599322 05/04/2020 09:36
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
En metode å få billigere matproduksjon er selvsagt på lempe på antibiotikabruken:
https://www.nrk.no/urix/korona-dodeligheten-i-italia-kan-skyldes-resistente-bakterier-1.14959498

Re: Dro du på hytta? [Re: Marøder] #2599323 05/04/2020 09:40
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Ugla: "så det som i stor grad holder distriktsnorge i gang er ikke bærekraftig i det hele tatt".

Der er vi uenige. Man kan ikke bruke en snever bedriftsøkonomisk tilnærming etter min mening.

Varför ska man inte kunna det? Det handlar ju om vad vi vill och hur vi kan få till det.

Ugles poäng är väl bara att om inte staten gick in med pengar så hade vi haft mycket färre bönder i Norge och antagligen bra mycket färre folk som bor på bygda. Utan turism fra for eksempel hytteeiere hade vi också haft bra mycket färre som kan bo på bygda.

Jag tror inte ens att han egentligen vill bli av med en stor del av landbruket men att han vill fram till vem det faktiskt är som betalar.

edit: ser att du la till en settning i ditt inlägg. Tror egentligen vi mest snakker förbi varandra. Jag tror att Ugla är klar över allt det men vill visa fram vem som egentligen betalar och vad det kanske bör ha för implikationer.

Redigert av fredriks; 05/04/2020 09:43.
Re: Dro du på hytta? [Re: fredriks] #2599325 05/04/2020 09:54
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Sitat: fredriks
.
Tror egentligen vi mest snakker förbi varandra. Jag tror att Ugla är klar över allt det men vill visa fram vem som egentligen betalar och vad det kanske bör ha för implikationer.

Det er godt mulig. Men dessverre er det mange som forfekter et syn om at landbruksnæringen i Norge bare er et pengesluk.

Re: Dro du på hytta? [Re: Appelsin] #2599328 05/04/2020 10:04
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Sitat: Appelsin
En metode å få billigere matproduksjon er selvsagt på lempe på antibiotikabruken:
https://www.nrk.no/urix/korona-dodeligheten-i-italia-kan-skyldes-resistente-bakterier-1.14959498

Ja, der fikk du tråden i riktig retning og korona. "Norge utmerker seg blant landene som bruker minst antibiotika i husdyrproduksjonen. ".

For å komme ytterligere inn på korona og hyttesporet;

Så intervju fra db.no som er med på å piske opp stemningen. Her rapporterer folk om 17 mai stemning og mye folk i våværet på Grunerløkka og at de egentlig skulle vært på hytta...

Redigert av Marøder; 05/04/2020 10:09.
Re: Dro du på hytta? [Re: pez d spencer] #2599329 05/04/2020 10:23
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Nu vet jag inte hur det är rundt Oslo men efter 3 uker med tiltak och anbefalning i Trondheim och hytteförbud i två så kan vi nog dra slutsatsen att det hade fungerat om alla som är sjuka hade varit på hytten och insjuknat så fort att de hade trengt ambulanse transport (iallafall de som har varit inlagda) till sjukhuset. I ett mer realistiskt scenario så verkar det uppenbart att vi inte hade haft några som helst problem utan hytteförbudet.

Det hände väldigt mycket på kort tid den 12 mars når vi gick fra nestan inga tiltak till väldigt mycket tilltak på några timmar. Hordar med hjelp trengande folk på hytter rundt om i landet och kollapsat helsevesen i bygda är det nog inget som tyder på hade inträffat (om det nu inte är väldigt mye verre rundt Oslo än Trondheim).

Re: Dro du på hytta? [Re: Ugla] #2599331 05/04/2020 10:32
stosu Offline
Besatt
Besatt

Forfatteren har for lite totalinnsikt. Forfatteren er sikkert en dyktig økonom, men forfatteren tar ikke hensyn til mattilsynets krav til blant annet slakterier, fjøs, transport, produksjonslinjer osv.
Hvis det ikke er forbruker som må ta kostnaden for dette, vet ikke jeg. Slik er det i alle bransjer. Forbruker holder næringen i gang. At ikke gårdbrukere skal få tilskudd til å produsere trygg mat til norske forbrukere vil etter mitt syn være tragisk. Jeg vil tro du også ønsker at Norge i størst mulig grad skal være selvforsynt med mat.
Vi klarer ikke å produsere tilstrekkelig mat i Norge, noe vi vil merke dersom Koronakrisen blir langvarig og tung.

Re: Dro du på hytta? [Re: Marøder] #2599333 05/04/2020 10:34
stosu Offline
Besatt
Besatt
Så intervju fra db.no som er med på å piske opp stemningen. Her rapporterer folk om 17 mai stemning og mye folk i våværet på Grunerløkka og at de egentlig skulle vært på hytta...

Byfolk som gir faen ICON_WINK
Både de som trålet gatelangs og db.no som manipulerer bilder med bildevinkel for å forverre inntrykket

Re: Dro du på hytta? [Re: stosu] #2599339 05/04/2020 12:24
A
Andysor Offline
Entusiast
Entusiast
A
Sitat: stosu

Byfolk som gir faen ICON_WINK
Både de som trålet gatelangs og db.no som manipulerer bilder med bildevinkel for å forverre inntrykket

All den tid skyhøy risiko for smitte utendørs er basert på antagelser stiller jeg meg sterkt tvilende til om dette er et reelt problem. Jeg velger å tro at en tur på matbutikken er ca 100x mer risikabelt enn å gå på en tett befolket tursti eller fortau.

Re: Dro du på hytta? [Re: pez d spencer] #2599350 05/04/2020 13:11
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nok en dag med parkeringskaos i Bymarka. Men vi holder oss hjemme.

Det blir jo tydeligere for hver dag som går at det er helt urimelig å stenge ned Norge pga dette Oslo viruset. Det eneste fornuftige nå er å stenge inne Oslo og så finne fornuftige reguleringer for resten av landet.

Re: Dro du på hytta? [Re: Marøder] #2599358 05/04/2020 16:44
Ugla Offline
Besatt
Besatt

Beklager, kan ikke la dette forkvakklede verdisynet som dessverre preger del av Oslos befolkning + Gunnar Stavrum (Norges Komiske Ali) stå uimotsagt selv om det er imot trådens intensjon.

For det første - er det slik at blåruss fra BI skal definere hva som er bærekraftig? Fant kjapt denne definisjonen:

"Bærekraftig utvikling er definert som utvikling som imøtekommer dagens behov uten å ødelegge mulighetene for at kommende generasjoner skal få dekket sine behov."

Dernest:
"Landbruksstøtten er riktignok ikke primært myntet på bondens velferd, men skal tjene overordnete mål som matvaresikkerhet, distriktsbosetting og velpleide kulturlandskap. "

Foreslår at Ugla kjappest mulig fremmer sitt standpunkt i politikken slik at idiotene som bevilger penger i dette landet får opp øynene for hvilke skjulte begavelser det finnes der ute.

For ordens skyld; jeg er selv blåruss. Og jeg bor i by i Norge.

Jeg synes du framstår rimelig tåpelig må jeg tilstå og ditt forsøk på ironi er jo kun patetisk. Jeg fremfører argumenter basert på det som framkommer av både nasjonalregnskapet og SSB sine offisielle statistikker. At du ikke tåler det er mer ditt problem enn ditt. For å ta det helt tydelig: distriktene går med underskudd ift. de store talls lov uansett hvordan du har med følelsene dine ang. dette. Så omfordeler vi midler fra de med høyest verdiskapning ut til de med mindre ut fra filosofien ett land, med distriktene blir ikke noe mer bærekraftige av den grunn - de får tilført midler for at dette skal la seg gjennomføre, så de imøtekommer ikke dagens behov uten hjelp.

Så ser vi nå i denne Corona-krisen at en distriktene stenger døra (kommunegrensa), og også har presset gjennom et hytteforbud. Det kommer på toppen av by mot land konflikten skapt av Senterpartiet (slik jeg ser det), og hvor de skaffer seg stor oppslutning fra distriktene, det synes også som om det er overvekt av Senterparti-kommuner som stenger ned grensene sine i hytteforbudssaken. Ekstra gøy er det at enkelte av dem nå begynner å gjemme seg bak "nasjonalt forbud" når det er de som har presset det fram.

Lars-Erik
Re: Dro du på hytta? [Re: Ugla] #2599364 05/04/2020 17:57
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A

Jeg synes du framstår rimelig tåpelig må jeg tilstå og ditt forsøk på ironi er jo kun patetisk. Jeg fremfører argumenter basert på det som framkommer av både nasjonalregnskapet og SSB sine offisielle statistikker. At du ikke tåler det er mer ditt problem enn ditt. For å ta det helt tydelig: distriktene går med underskudd ift. de store talls lov uansett hvordan du har med følelsene dine ang. dette. Så omfordeler vi midler fra de med høyest verdiskapning ut til de med mindre ut fra filosofien ett land, med distriktene blir ikke noe mer bærekraftige av den grunn - de får tilført midler for at dette skal la seg gjennomføre, så de imøtekommer ikke dagens behov uten hjelp.

Så ser vi nå i denne Corona-krisen at en distriktene stenger døra (kommunegrensa), og også har presset gjennom et hytteforbud. Det kommer på toppen av by mot land konflikten skapt av Senterpartiet (slik jeg ser det), og hvor de skaffer seg stor oppslutning fra distriktene, det synes også som om det er overvekt av Senterparti-kommuner som stenger ned grensene sine i hytteforbudssaken. Ekstra gøy er det at enkelte av dem nå begynner å gjemme seg bak "nasjonalt forbud" når det er de som har presset det fram.

1. Hva er verdiskapning. Du Introduserte vel dette i denne debatten, så greit om du kan definere dette, og fortelle hovrfor det er er nyttig. Jeg prøvde å finne svar og fant denne linken: https://www.bi.no/forskning/business-review/articles/2018/04/hva-er-egentlig-verdiskaping/

2. Kan du vise til hvilke problemer disse stengte kommunegrensene har gitt byfolk?

3. Kan du komme med bevis på at det er lokalpolitikerne som er ansvarlige for hytteforbudssaken? Her tenker jeg på tilfeller der de har gått mot anbefalinger fra sin smittevernslege. Eventuelt, mener du at kommunene skal gå mot smittevernslegen sin?

Redigert av Appelsin; 05/04/2020 17:58.
Re: Dro du på hytta? [Re: pez d spencer] #2599366 05/04/2020 18:27
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Når "tallenes klare tale" viser at verdiskapingen i Norge foregår i Oslo så skjønner jeg litt mer av hvor lite jeg skjønner. Hvor er aller merdene uti Oslofjorden? På trøndelagskysten har de sånne støgge som vi ser i vannet... Hvor er raffineriene og verftene? I kjelleren på Barcode? Hvor er smelteverkene? Hvor lang tid bruker yachtene og seilbåtene deres opp til Barentshavet for å lande fisken? Er mikrobryggeriene deres også fôrfabrikker?

Eller kanskje vi ikke bør forveksle fakturaadresse og verdiskapning?

Re: Dro du på hytta? [Re: erikskon] #2599367 05/04/2020 18:36
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Feilpost

Redigert av Marøder; 05/04/2020 19:06.
Re: Dro du på hytta? [Re: erikskon] #2599375 05/04/2020 19:11
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: erikskon
Når "tallenes klare tale" viser at verdiskapingen i Norge foregår i Oslo så skjønner jeg litt mer av hvor lite jeg skjønner. Hvor er aller merdene uti Oslofjorden? På trøndelagskysten har de sånne støgge som vi ser i vannet... Hvor er raffineriene og verftene? I kjelleren på Barcode? Hvor er smelteverkene? Hvor lang tid bruker yachtene og seilbåtene deres opp til Barentshavet for å lande fisken? Er mikrobryggeriene deres også fôrfabrikker?

Nu är det väl inte heller så att all verdiskaping sker där fisken dras upp, båten bygges eller merden ligger. Ligger ju en hel del forskning, planering, analys , logistik och sånt bakom själva slutprodukten.

En annan sak är inget av det där, förutom några smeltverk, finns på bygda i inlandet av uppenbare orsaker.

Re: Dro du på hytta? [Re: Ugla] #2599378 05/04/2020 19:16
stosu Offline
Besatt
Besatt
Jeg fremfører argumenter basert på det som framkommer av både nasjonalregnskapet og SSB sine offisielle statistikker. At du ikke tåler det er mer ditt problem enn ditt. For å ta det helt tydelig: distriktene går med underskudd ift. de store talls lov uansett hvordan du har med følelsene dine ang. dette. Så omfordeler vi midler fra de med høyest verdiskapning ut til de med mindre ut fra filosofien ett land, med distriktene blir ikke noe mer bærekraftige av den grunn - de får tilført midler for at dette skal la seg gjennomføre, så de imøtekommer ikke dagens behov uten hjelp.

Jeg regner med at du også vet at regnskap og statistikk kan benyttes slik man selv vil. Hva ligger bak regnskapene og statistikken du henviser til? Er det tatt hensyn til at Norge har behov for en viss matproduksjon, og at det har blitt så trendy å bosette seg langt unna stedene maten produseres? Verdiskapningen i barcode vil naturligvis være høyere enn blant annet i landbruket og i de fleste andre næringer i både kontanter og omsetning, men hvilken næring er nærmest våre primærbehov? Kan bærekraften i en næring måles ut fra kroner og øre, eller må det brukes en porsjon sunn fornuft?

Re: Dro du på hytta? [Re: erikskon] #2599380 05/04/2020 19:21
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: erikskon

Jeg har linket til informasjon, bla fra SSB ift. dette i denne tråden, jeg gidder ikke å gjenta det. Hvis det er slik at du tror at verdiskapning er det samme som korn, fisk eller skogbruk så tar du skammelig feil og da hadde det jo vært distriktene som hadde forsørget sentrale strøk og ikke omvendt. I den samme informasjonen har man også korrigert for hovedkontoreffekter, så nei fakturaadresse har ingen betydning.

Lars-Erik
Side 12 av 14 1 2 10 11 12 13 14

Moderator  support