Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Stifinner(e) søkes- Barlindåsen nord - Burås

Stifinner(e) søkes- Barlindåsen nord - Burås #2597902 28/03/2020 11:12
D
Duck Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
D

Stiforbindelse veikryss nord for Barlindåsen - Burås;

Stien som går langs med Merrahaugen/Torkildstuhøgda, har et stort potensiale til å bli en flott forbindelse mellom veikrysset nord for Barlindåsen og Burås. Mye av stien/veifaret er i veldig bra stand, men stien forsvinner enkelte steder. En liten del av stien trenger derfor oppfriskning og helst en form for merking. Kunne noen tatt seg turen og lete opp GPS-sporet (i linken nedenfor) og merke stien?

Partiet er en del av en gammel ferdselsvei mellom Bjertnes i Nittedal og Sander i Maridalen, se nærmere beskrivelse;
https://ut.no/turforslag/1112330/et-gammelt-veifar-fra-sander-i-maridalen-til-bjertnes-i-nittedal

https://ut.no/tur/1112330/kart#13.12/60.02485/10.82626

https://mtbmap.no/#14/60.0285/10.8251

Se forøvrig beskrivelse i denne Årboken til Maridalens venner på s. 21;

http://img1.custompublish.com/getfile.php/3772426.611.cfttbcxfsb/Årbok+2017+L.pdf?return=www.maridalensvenner.no

Re: Stifinner(e) søkes- Barlindåsen nord - Burås [Re: Duck] #2597903 28/03/2020 11:33
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Her må bronx på banen!

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Stifinner(e) søkes- Barlindåsen nord - Burås [Re: Duck] #2598642 01/04/2020 16:32
D
Duck Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
D
Bronx er en hyggelig kar så gjerne det! Imidlertid så later det ikke til at han frekventerer forumet like aktivt. Noen som har kontakt med han og som kunne tipse han? Fint om det i så fall legges igjen en tilbakemelding her.

Alternativt så er det fortsatt mulig for andre stifinnere å høste "ære og berømmelse" for gjenfinning og ikke minst enkel merking av denne potensielle perlen av en sti...

Blir først sporet merket så stiller jeg gjerne med rydderedskap.

Re: Stifinner(e) søkes- Barlindåsen nord - Burås [Re: Duck] #2598729 01/04/2020 22:43
A
AGT Offline
Avhengig
Avhengig
A
Hvis ikke noen tar på seg oppgaven og merke stien med GPS , kan du jo gjøre det selv.
Trenger ikke bruke svindyr Garmin til dette.

Jeg har Android tlf , og har testet en hel del GPS apper. De fleste valgte jeg å forkaste ( nøyaktighet på opptil 20-30 meter er nesten ubukelig til slikt).
Klarte til slutt å finne en app ( Open source) som er svært nøyaktig. Omtrent det eneste appen er laget for er nøyaktige GPX filer.
Har selv testet GPX fila opp imot sykkelsti/veier , og tipper på at nøyaktigheten er på 3-5 meter.

Kan evt laste opp screenshot , sammenliknet med sykkelvei på openstreetmap , så får du selv vurdere nøyaktigheten.

GPX fila kan du selv laste opp til JOSM eller Openstreetmap , eller hvis du ikke får det til er det sikkert noen på forumet som kan gjøre det.

Re: Stifinner(e) søkes- Barlindåsen nord - Burås [Re: Duck] #2598856 02/04/2020 13:00
bronx Offline
Veteran
Veteran
@Duck: Stien er merket i terrenget: Du må bare vite hva du skal se etter. Jeg vil ikke beskrive merkingen her i forumet.
Ping meg på fb.me GPS-inntegningen skal være ganske nøyaktig.
Enig i at den er vanskelig å følge. Det er to steder der den passerer gjennom gresspartier og svinger samtidig, samt et parti med svartkvist-gran og steinur hvor den også er ugrei å følge. Jeg kan guide. Er det snøfritt der nå?
V.

Sharing data is the first step toward community.
Re: Stifinner(e) søkes- Barlindåsen nord - Burås [Re: bronx] #2598867 02/04/2020 13:48
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: bronx
@Duck: Jeg vil ikke beskrive merkingen her i forumet.

Fordi?

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Stifinner(e) søkes- Barlindåsen nord - Burås [Re: sanouka] #2598920 02/04/2020 18:21
bronx Offline
Veteran
Veteran
Fordi – selv om merkingen er genial – er det ikke mange som merker stier slik, og det blir derfor en signatur som kan knyttes til person.

Re: Stifinner(e) søkes- Barlindåsen nord - Burås [Re: bronx] #2598948 02/04/2020 20:02
D
Duck Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
D
@Duck: Stien er merket i terrenget: Du må bare vite hva du skal se etter. Jeg vil ikke beskrive merkingen her i forumet.
Ping meg på fb.me GPS-inntegningen skal være ganske nøyaktig.
Enig i at den er vanskelig å følge. Det er to steder der den passerer gjennom gresspartier og svinger samtidig, samt et parti med svartkvist-gran og steinur hvor den også er ugrei å følge. Jeg kan guide. Er det snøfritt der nå?
V.

Spennende! Guiding hadde vært topp. Har sendt deg melding. Usikker på om det er helt snøfritt...

Re: Stifinner(e) søkes- Barlindåsen nord - Burås [Re: bronx] #2599022 03/04/2020 09:08
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Fordi – selv om merkingen er genial – er det ikke mange som merker stier slik, og det blir derfor en signatur som kan knyttes til person.

Åja (?)

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Stifinner(e) søkes- Barlindåsen nord - Burås [Re: Duck] #2599081 03/04/2020 14:49
T
Tore Andre Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
T
Kan bekrefte at det er snøfritt.
Var der nå på tirsdag. Mista stien på et tidspunkt og måtte haste tilbake på hjemmekontoret. Veldig fin flytsti!

Re: Stifinner(e) søkes- Barlindåsen nord - Burås [Re: Duck] #2599155 04/04/2020 08:04
tbh Offline
Dekktester
Dekktester
Hvilken vei er den best å sykle?

--
Tord Bern Hansen

Sjekk bernhansen.com for turer, sykkeltips og tester
Re: Stifinner(e) søkes- Barlindåsen nord - Burås [Re: tbh] #2599164 04/04/2020 08:56
D
Duck Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
D
Sitat: tbh

Vil anbefale sørfra for å lettest finne frem. På toppen er det en liten putt som du ser på bildet på ut.no, før stien etter sigende går nedover innunder en fjellvegg. Lykke til og kom gjerne med rapport og bilder.

Redigert av Duck; 04/04/2020 08:59.
Re: Stifinner(e) søkes- Barlindåsen nord - Burås [Re: Duck] #2599220 04/04/2020 16:46
tbh Offline
Dekktester
Dekktester
Sitat: Duck
Sitat: tbh

Vil anbefale sørfra for å lettest finne frem. På toppen er det en liten putt som du ser på bildet på ut.no, før stien etter sigende går nedover innunder en fjellvegg. Lykke til og kom gjerne med rapport og bilder.

Syklet den fra syd til nord i dag sammen med kona. Seig kneik i starten og deretter fin. Kun noe smårask som må fjernes noen få steder for at den skal bli bra. Syntes stien var grei å følge. Måtte kikke meg litt rundt der hvor et stort tre hadde falt over stien. Var vel også sykkelbar hele veien med unntak av steinrøysa. Litt arbeid der, så funker kanskje den også. Kjørte helt frem til grusveien, men hadde nok vært morsommere å svinge ned til Movatn på stien fra Sinober/Burås.

Her er dagens spor som også inneholder mye annet gull og moro: https://www.strava.com/activities/3254509718

Takk til trådstarter. Alltid gøy å prøve noe nytt :-)

--
Tord Bern Hansen

Re: Stifinner(e) søkes- Barlindåsen nord - Burås [Re: Duck] #2599286 05/04/2020 06:37
tmork Offline
Lilloman
Lilloman

Stiforbindelse veikryss nord for Barlindåsen - Burås;

Stien som går langs med Merrahaugen/Torkildstuhøgda, har et stort potensiale til å bli en flott forbindelse mellom veikrysset nord for Barlindåsen og Burås. Mye av stien/veifaret er i veldig bra stand, men stien forsvinner enkelte steder. En liten del av stien trenger derfor oppfriskning og helst en form for merking. Kunne noen tatt seg turen og lete opp GPS-sporet (i linken nedenfor) og merke stien?

Partiet er en del av en gammel ferdselsvei mellom Bjertnes i Nittedal og Sander i Maridalen, se nærmere beskrivelse;
https://ut.no/turforslag/1112330/et-gammelt-veifar-fra-sander-i-maridalen-til-bjertnes-i-nittedal

https://ut.no/tur/1112330/kart#13.12/60.02485/10.82626

https://mtbmap.no/#14/60.0285/10.8251

Se forøvrig beskrivelse i denne Årboken til Maridalens venner på s. 21;

http://img1.custompublish.com/getfile.php/3772426.611.cfttbcxfsb/Årbok+2017+L.pdf?return=www.maridalensvenner.no

Nei har du sett, flere som har funnet veien dit ja.

Rimelig grei, partier som gjerne kan få en del "kos", og snodig avslutning ved det forskningsgreiene. Og en alternativ nedkjøring ved en myrkryssing der en kan finne veien ned til en annen sliten vei som havner nede ved Movann.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Stifinner(e) søkes- Barlindåsen nord - Burås [Re: Duck] #2599418 05/04/2020 22:34
D
Duck Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
D
Tok turen sørfra og fant hele stien (uten GPS). Fra toppen går den ned langs et lite bekkeleie og fjellveggen på høyre side. Denne strekningen er til tider teknisk og stien går noen steder i sikksakk rundt trær som er veltet. Partiet bunner ut i et fuktig område, og her stiger stien svakt opp til høyre før den går over i et små kupert parti. Om du kjører uten GPS tenk rette linjer og du vil etter hvert møte et myrområde som du krysser og fortsetter frem på høyre side. Stien går derettet opp en liten bakke før du etter hvert skal du krysse (!) en liten bekk. Følge stien rett over når den skrår oppover i ei stor røys! (Stien i røysa er så smal at den er vanskelig å se) På toppen av røysa kommer du til det omtalte "forskningsområdet" hvor du blant annet kan finne et gammelt skilt fra Maridalsprosjektet... Du skal nå holde hardt høyre i en linje mellom noen trær. Stien kan her være vanskelig å se, men du kommer nå til ei fuktig gressslette med noen veltede trær. Følg åpningen i vegetasjonen oppover til du kommer inn på blåstien fra Movatn til Burås. God tur!

Redigert av Duck; 05/04/2020 22:41.
Re: Stifinner(e) søkes- Barlindåsen nord - Burås [Re: Duck] #2600076 09/04/2020 16:30
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sykla N->S i dag, og den har blitt betydelig enklere å følge enn i fjor, så her har det skjedd litt. Merkingen som har blitt nevnt var og grei å se.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Re: Stifinner(e) søkes- Barlindåsen nord - Burås [Re: Duck] #2600677 13/04/2020 18:06
D
Duck Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
D
Flott at stadig flere finner glede i denne stiforbindelsen! Hører for øvrig "rykter" om at gradering i mtbmap.no er på vei, og kudos for det😃

Er man først i traktene så kan jeg også anbefale stien som bare tilsynelatende ender nede i Slåttemyra også...(Gradering skal visstnok være på vei her også). Alternativt eller i kombinasjon kan man avlegge noen av stiene i Laskerudåsen en visitt. De er etter min mening langt mere innbydende enn det dagens gradering i mtbmap tilsier...

Re: Stifinner(e) søkes- Barlindåsen nord - Burås [Re: Duck] #2600961 15/04/2020 05:06
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Hele dette området mellom Sinober i sør og Ørfiske i nord har mye pent. Den Slåttemyrsaken har jeg ikke testa på vestsiden, så der skal jeg ta en tur - takk for tips.

Forøvrig noe kunnskap om hytta/husmannsplass/tunet på Ormtjernkollen? Tømmerhuset med uthus ser ut som betydelig mer enn en tilfeldig skogshytte med brei vei rett sørover mot Sinober. Skilt som viser mot brønn og noen skilt som er fjerna på veggen indikerer at det muligens var åpent for publikum i tidligere tider, men lite dokumentasjon å finne.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Re: Stifinner(e) søkes- Barlindåsen nord - Burås [Re: tmork] #2601682 17/04/2020 19:53
D
Duck Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
D
Sitat: tmork
Hele dette området mellom Sinober i sør og Ørfiske i nord har mye pent. Den Slåttemyrsaken har jeg ikke testa på vestsiden, så der skal jeg ta en tur - takk for tips.

Forøvrig noe kunnskap om hytta/husmannsplass/tunet på Ormtjernkollen? Tømmerhuset med uthus ser ut som betydelig mer enn en tilfeldig skogshytte med brei vei rett sørover mot Sinober. Skilt som viser mot brønn og noen skilt som er fjerna på veggen indikerer at det muligens var åpent for publikum i tidligere tider, men lite dokumentasjon å finne.

Beklager sen respons (tidligere Lillolos?) Jeg har dessverre ikke noe kunnskap om plassen ved Ormtjernkollen, men ble fristet til å svinge oppom neste gang jeg er i traktene. Kanskje Bronx kan hjelpe med mere info.

Prøv gjerne stien mot Slåttemyra. Er man i Ørfisketraktene så vil jeg på det varmeste anbefale Gruveåsen - og videre nedforbi Store hyttetjern S-N. Det er riktignok litt slit å komme seg opp i selve åsen...Det foreligger flere innganger. En adkomstmulighet er rett nord for Fredrikstad gård, ved å ta av grusveien og til høyre opp i hogsfeltet. Enten så følger man den lite brukte hogstveien (som ikke lett å se fra veien) eller så følger man stien (med samme inngang) som går parallelt et stykke. Begge alternativene kunne trenge adskillig mere bruk, men stien krysser etterhvert hogstveien som er den man deretter skal følge inn i neste skogsholdt. Det venter velfortjent belønning i form av masse flytsti og vakker natur/utsiktspunkter så snart man har gjort seg ferdig med det partiet som er rødmerket her;

https://mtbmap.no/#15/60.0721/10.8014

Til alle eventyrlystne - god tur!

Redigert av Duck; 17/04/2020 20:00.
Re: Stifinner(e) søkes- Barlindåsen nord - Burås [Re: sanouka] #2601703 17/04/2020 23:04
bronx Offline
Veteran
Veteran
Sitat: sanouka
Åja (?)

Nå må du tenke selv da!
Du skal merke en sti. Du får ikke lov til å ta med deg redskaper eller tilføre fremmede materialer, eller skade vekster på stedet. Hvordan gjør du det?

Re: Stifinner(e) søkes- Barlindåsen nord - Burås [Re: tmork] #2601704 17/04/2020 23:09
bronx Offline
Veteran
Veteran
Hele dette området mellom Sinober i sør og Ørfiske i nord har mye pent.

Du kan fortsette helt til Hakadal verk.

Forøvrig noe kunnskap om hytta/husmannsplass/tunet på Ormtjernkollen?

Er det samme hytte du nevnte for meg for noen år siden, eller var det en mer i retning Nordskogen?
Spør Atle neste gang du ser han på Sørskogen.

Re: Stifinner(e) søkes- Barlindåsen nord - Burås [Re: Duck] #2601709 18/04/2020 05:22
tmork Offline
Lilloman
Lilloman

Beklager sen respons (tidligere Lillolos?) Jeg har dessverre ikke noe kunnskap om plassen ved Ormtjernkollen, men ble fristet til å svinge oppom neste gang jeg er i traktene. Kanskje Bronx kan hjelpe med mere info.

Prøv gjerne stien mot Slåttemyra. Er man i Ørfisketraktene så vil jeg på det varmeste anbefale Gruveåsen - og videre nedforbi Store hyttetjern S-N. Det er riktignok litt slit å komme seg opp i selve åsen...Det foreligger flere innganger. En adkomstmulighet er rett nord for Fredrikstad gård, ved å ta av grusveien og til høyre opp i hogsfeltet. Enten så følger man den lite brukte hogstveien (som ikke lett å se fra veien) eller så følger man stien (med samme inngang) som går parallelt et stykke. Begge alternativene kunne trenge adskillig mere bruk, men stien krysser etterhvert hogstveien som er den man deretter skal følge inn i neste skogsholdt. Det venter velfortjent belønning i form av masse flytsti og vakker natur/utsiktspunkter så snart man har gjort seg ferdig med det partiet som er rødmerket her;

https://mtbmap.no/#15/60.0721/10.8014

Til alle eventyrlystne - god tur!

Mener det var fint der ja, dvs jeg dro opp fra grusen (i svingen) etter å ha sykla blåsti fra Fredrikstad gård til grus (NV), og så rett øst på sti opp på Gruveåsen. Tok den i forbindelse med tur til fra Årvoll -> Varingskollen og tilbake via Sinober.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Re: Stifinner(e) søkes- Barlindåsen nord - Burås [Re: bronx] #2601712 18/04/2020 05:34
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Hele dette området mellom Sinober i sør og Ørfiske i nord har mye pent.

Du kan fortsette helt til Hakadal verk.

Forøvrig noe kunnskap om hytta/husmannsplass/tunet på Ormtjernkollen?

Er det samme hytte du nevnte for meg for noen år siden, eller var det en mer i retning Nordskogen?
Spør Atle neste gang du ser han på Sørskogen.

Det er sikkert året til å utforsker litt lenger inn i marka siden jeg forventer en god del folk i nærområdet denne sommeren, så videre nordover høres ut som en plan.

Nei, denne hytta har jeg ikke nevnt tidligere, da var det sikkert Nordskogen eller noe annet. Det spesielle med Ormetjernkoll-hytta er vel at en ikke kan kalle det en hytte, mer som en gård/hus/husmannsplass eller noe tilsvarende.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Re: Stifinner(e) søkes- Barlindåsen nord - Burås [Re: tmork] #2601740 18/04/2020 08:29
D
Duck Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
D

[/quote]
Mener det var fint der ja, dvs jeg dro opp fra grusen (i svingen) etter å ha sykla blåsti fra Fredrikstad gård til grus (NV), og så rett øst på sti opp på Gruveåsen. Tok den i forbindelse med tur til fra Årvoll -> Varingskollen og tilbake via Sinober.
[/quote]

Det er den alternative og blåmerkede inngangen til Gruveåsen du her beskriver, og den kan anbefales den også. De som har lyst til å teste stifinneregenskapene sine bør prøve det alternativet ved å ta av grusen rett nord for Fredrikstad. Dette alternativet trenger bruk. De årvåkne vil registrere at stien i skogkanten er merket på den omtalte karrakteristisk måten... Ut og let!

Oppfordringen om å få folket til å utforske områdene litt lengre nord i marka tiltredes!

Re: Stifinner(e) søkes- Barlindåsen nord - Burås [Re: Duck] #2603690 27/04/2020 18:12
D
Duck Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
D
Er det noen som har vært igjennom her i det siste og som kan si noe om treet mv. som tbh omtaler er ryddet?

Re: Stifinner(e) søkes- Barlindåsen nord - Burås [Re: Duck] #2605295 05/05/2020 08:00
D
Duck Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
D
Er det noen som har vært igjennom her i det siste og som kan si noe om treet mv. som tbh omtaler er ryddet?

Syklet denne fra Buråssiden i går og kan bekrefte at noen har vært veldig flinke og har ryddet flere trær. Vet ikke om det er de samme som også hadde "utbedret" stien enkelte steder, men uansett bra jobbet! Bare å ta i bruk stien folkens, og ikke minst stien ned mot Slåttemyra. Når dere først er i området prøv gjerne flere av stiene i Laskerudåsen også. Det er fare for å bli positivt overrasket ifht graderingen i mtbmap...

Re: Stifinner(e) søkes- Barlindåsen nord - Burås [Re: Duck] #2605298 05/05/2020 08:16
tbh Offline
Dekktester
Dekktester

Syklet denne fra Buråssiden i går og kan bekrefte at noen har vært veldig flinke og har ryddet flere trær. Vet ikke om det er de samme som også hadde "utbedret" stien enkelte steder, men uansett bra jobbet! Bare å ta i bruk stien folkens, og ikke minst stien ned mot Slåttemyra. Når dere først er i området prøv gjerne flere av stiene i Laskerudåsen også. Det er fare for å bli positivt overrasket ifht graderingen i mtbmap...

Gleder meg til å prøve ned mot Slåttemyra, men hvor bløtt er det i bunnen?

Tror det er drøyt 5 år siden jeg syklet flere stier i Laskerudåsen. Noen var bra mens andre ikke var helt bra. Mulig det er jeg som har gradert mtb:scale. Bare å endre om det har skjedd noe med stiene.

--
Tord Bern Hansen

Re: Stifinner(e) søkes- Barlindåsen nord - Burås [Re: Duck] #2605361 05/05/2020 12:09
D
Duck Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
D
Jeg vil betegne de nederste 50-100 meterene, inkl selve myra som våt med noen klassiske myrhull. Mao ikke noe nevneverdig problem medmindre det har vært ekstremt mye nedbør. Noe utbedring kunne sikkert vært gjort, men jeg tror selve myra er vernet. Midt i er det dessuten en forhøyning i terrenget som ikke vises på godt på kartet. Myrområdet er derfor litt mindre enn det kartet umiddelbart gir inntrykk av.

Området rund Nittedal stasjon har for øvrig hatt stor innflytting de siste årene, og mange svært så aktive markabrukere har nok gjort sitt til at stiene er mere farbare enn sammenlignet med for noen år siden. I tillegg har turlaget her oppe en svært så aktiv dugnadsgruppe som gjør sitt mht stirydding. Jeg antar derfor mye er forandret til det bedre. Hva angår gradering er jeg dessverre dårlig på dette selv, men kommuniserer litt med Bronx som gjenommfører graderingen. Jeg vil tro at mye av Laskerudåsen som i dag er er gradert med transperent (uegnet) fortjener rødt, og sogar enkelte partier med glow. Sykler man stien som starter øst for Movatnkrysset og nordover mot Laskerud er det selvsagt noen tunge høydemetre, men det aller meste er sykkelbart på rester av historiske slep/stier. Siste stykke før Laskerud gård, er dessverre delvis ur, men her kan man alternativt velge å krysse ei myr for deretter velge en høyereliggende sti som starter ganske bratt i skogkanten. Denne siten møter etterhver den historiske Dragonstien, som er beskrevet her:

https://ut.no/turforslag/1112423/dragonveien-fra-kjelsas-til-hakadal

Sykler man grusveien nordover fra Movatn mot Ørfiske, går det av en sti/tømmerbilveg til høyre ca midt i bakken. Denne fortjener etter min mening blå gradering(og muligens glow) et langt stykke oppover, før den i høyden går over i partier som kan karrakteriseres som røde. Stien ender i vegkryss nord for Laskerud, men kan også avsluttes noen meter nord for selve gården.

Ta gjerne turen for ny vurdering, og prøv i så fall også stien vest for øvre Movatn. Jeg syklet den i går retning N-S. Den er emm rød, men har stien potensiele for morsom sykling på oversiden av vannet. Litt rydding her hadde nok gjort underverker. Også stien langs Movannsbekken mener jeg fortjener en annen klassefisering. Her er det ryddet og "kalvet" en rekke myrhull, slik at denne nå er en helt ok forbindelse med stien som starter rett sør for Lørenskog gård.

Om flere ønske å utforske nevnte stier - kom gjerne med kommentarer i tråden etter besøk:-)

Redigert av Duck; 05/05/2020 14:22.
Re: Stifinner(e) søkes- Barlindåsen nord - Burås [Re: Duck] #2605403 05/05/2020 14:34
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
[..] Jeg vil tro at mye av Laskerudåsen som i dag er er gradert med transperent (uegnet) fortjener rødt, og sogar enkelte partier med glow. Sykler man stien som starter øst for Movatnkrysset og nordover mot Laskerud er det selvsagt noen tunge høydemetre, men det aller meste er sykkelbart på rester av historiske slep/stier. Siste stykke før Laskerud gård, er dessverre delvis ur, men her kan man alternativt velge å krysse ei myr for deretter velge en høyereliggende sti som starter ganske bratt i skogkanten. Denne siten møter etterhver den historiske Dragonstien, som er beskrevet her:

[..]

Syklet den fra krysset ved Movann retning nord øst, og tok den som går rett vest av den "grønne", og er vel den transparente du nevner. Synes den var fint og flott, og det partiet med ur var ikke plagsomt langt. Et rimelig stort tre hadde ramla over stien og et par trinn var en lur løsning sammenlignet med å fjerne beistet.

[Linket bilde]

Redigert av tmork; 05/05/2020 14:34.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Re: Stifinner(e) søkes- Barlindåsen nord - Burås [Re: Duck] #2605410 05/05/2020 15:08
D
Duck Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
D
Se der ja! Me like :-D Alternativet jeg nevnte litt høyere i terrenget kan også ses på open streetmap, og bør som nevnt kunne knyttes sammen v/myra ca 100 m før der det avbildede treet ligger. Om den sykles motsatt vei blir en del høydemeter med morsom nedoversykling i et område som det ikke kryr av fotfolk. Takk for oppdateringen og legg gjerne ut Stravaspor.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå