Sverige har hittills gjort mindre än Norge men antalet nya smittade har varit relativt likt och många länder har gått om båda länderna i antal smittade och hur fort det ökar.
En skillnad är dock att Sverige har nästan 6 gånger så många döda som Norge och antalet döda har stigit fort de senaste dagarna. Nu inför Sverige hårdare regler men fortfarande inte lika hårda som i Norge.
Jag trodde att antalet smittade i Sverige skulle öka på samma sätt som det har gjort i länder som for eksempel Sveits och Nederländerna men det har det alltså inte gjort om nu inte mörker talen är mycket större i Sverige än i andra länder. Antal döda kan väl tyda på det.
Får se hur det går vidare. I Norge ser det väl hittills bra ut utan att helsevesenet verkar ha några problem. I andra länder som USA ser det inte så bra ut.
Den stora frågan är ju hur det går vidare och hur myndigheterna ska handla. Hvis Norge ska få ihop 2 000 000 smittade (som noen prognos sier) med en takt av 200 smittade per dag så tar det 27 år...
Sverige har vært/er veldig slepphendte med store sammenkomster med tusenvis av mennesker(grand prix), restauranter, skibakker, kjøpesentre osv. Den prisen betales tilbake i form av unødvendig mange døde. Vil tro vi snakker over 1000 i løpet av kort tid(uker).
Nu har Sverige fått upp farten. Inte många dagar till sjukvården inte klarar av anstormningen i Stockholm tror jag (mitten av neste uke enligt en intern rapport enligt aftonbladet).
Nu har Sverige fått upp farten. Inte många dagar till sjukvården inte klarar av anstormningen i Stockholm tror jag (mitten av neste uke enligt en intern rapport enligt aftonbladet).
Kommer til å bli ganske ille. Ikke umulig at det kan snu seg til betydelig verre i Norge også. Enkelte virker å tro at det verste er over og det mykes opp rundt omkring.
Kommer til å bli ganske ille. Ikke umulig at det kan snu seg til betydelig verre i Norge også. Enkelte virker å tro at det verste er over og det mykes opp rundt omkring.
Jeg tror Norge er nær å ha noe som minner om kontroll, men det kan fort gå galt hvis folk nå begynner å slippe opp på eget initiativ. Sverige tror jeg blir en katastrofe om ganske kort tid, men det blir spennende å se.
Men Norge skal bli verre - er ikke det hele poenget? Vi driver og kjøper oss tid. Poenget er vel et kontrollert kaos, og da må det snart slippes opp noe.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Men Norge skal bli verre - er ikke det hele poenget? Vi driver og kjøper oss tid. Poenget er vel et kontrollert kaos, og da må det snart slippes opp noe.
Litt av poenget er vel å kjøpe seg tid ja. Ikke for at alt skal bli værre, men at sykehuskaoset man ser ellers skal unngås, smittetallet "R" rundt 1 eller under, at nuvunnen kunnskap underveis skal kunne iverksettes og avhjelpe. Forhåpentligvis gjør alt dette at færre folk dør, som i mitt hode er det viktigste.
Så lenge vi skal oppnå flokkimmunitet, så må vi slippe opp noe etter hvert. Det blir jo svært vanskelig å få et fungerende samfunn hvis vi skal leve med slike restriksjoner de nærmeste månedene. Vi er ikke Kina eller Sør-Korea. Men det kan virke som vi har lyktes med å jevne ut toppen, og at så langt har strategien vært vellykket
Forhåpentligvis gjør alt dette at færre folk dør, som i mitt hode er det viktigste.
Tycker det är rätt viktigt att resten av befolkningen också får ett ok liv med jobb och utdaning.
I teorien bör det ju inte vara något problem att fortsätta med dagens tilltak och kanske också stramma in dem under ett år eller två. Det borde göra att inte så många blir smittade och de som blir det får den hjälp de behöver.
Problemet är ju att detta antagligen totalt skulle förstöra ekonomin, medföra en massa konkurser, arbetsledighet, havererade äktenskap, barn som far illa, psykisk ohälsa, självmord osv.
-Få kontroll, slik at kapasiteten ikke blir sprengt (dette tror jeg vi har oppnådd) -Kartlegge hvor mye smittereduksjon individuelle tiltak gir oss -Se på kostnadene av disse -Implementere summen av tiltakene som gir best kost nytte med et samlet reproduksjonstall som helsevesenet håndterer.
Så fortsetter vi med det helt til vi har en vaksine.
-Få kontroll, slik at kapasiteten ikke blir sprengt (dette tror jeg vi har oppnådd) -Kartlegge hvor mye smittereduksjon individuelle tiltak gir oss -Se på kostnadene av disse -Implementere summen av tiltakene som gir best kost nytte med et samlet reproduksjonstall som helsevesenet håndterer.
Så fortsetter vi med det helt til vi har en vaksine.
Og en relevant faktor blir om de klarer å pønske ut en god behandling i påvente av vaksine.
Tror desverre att denna krisen kommer bli mycket värre för samfundet än vad den skulle kunna blitt pga av all hysteri och rädsla. Nu när man har infört for eksempel skolestängning så kommer det vara i det närmaste omöjligt att öppna skolarna under en lång tid på grund av all kritik det skulle medföra fra privat personer. Det enda som gäller är en nolltoleranse mot smittorisk. Det är bara att se diverse kommentar felt når någon föreslår att öppna skolorna igen eller att man också ska tänka lite på ekonomien och inte bara dödsfall.
Nu kommer vi ha skolestängningar under lång tid vilket medför att en massa föräldrar tvingas vara hjemme istället för att jobba. Det kommer medföra konkurrser, en massa förstörda familjer och arbeitsledighet. Om sen familjerna vill göra något annat än att vara hjemme så kommer "hysteri politien" kritisera dem för deras lyxliv (det är också bara att läsa i kommenterar och på forumet).
Når det gjelder Corona så tror jeg vi har kontroll på smitten i løpet av april. Etter påske begynner ting sakte men sikkert å falle tilbake til det normale.
Hvordan ser analysen din ut?
Trenger ingen analyse når jeg sier at jeg tror. Dette er basert på ren tro :-)
Så la oss ta opp dette etter påske. Jeg TROR IKKE at vi er tilbake til normalen etter påske, selv om det er lov å HÅPE. Men jeg TROR at det gis signaler onsdag før påske om at det lempes på noen av restriksjonene etter påske, rett og slett fordi befolkningen alment ikke kan låses inne i uker og måneder. Vi må jo begynne å få hjulene igang igjen, om enn i begrenset omfang. Det må vel være mulig å gå på jobb, dra på sommerferie (innenlands) og samtidig ivareta smittebegrensning. Munnbind, køordning i butikker, maks 5 (2?) personer sammen pluss holde avstand og de andre tiltakene vi allerede har lært.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Når det gjelder Corona så tror jeg vi har kontroll på smitten i løpet av april. Etter påske begynner ting sakte men sikkert å falle tilbake til det normale.
Hvordan ser analysen din ut?
Trenger ingen analyse når jeg sier at jeg tror. Dette er basert på ren tro :-)
Så la oss ta opp dette etter påske. Jeg TROR IKKE at vi er tilbake til normalen etter påske, selv om det er lov å HÅPE. Men jeg TROR at det gis signaler onsdag før påske om at det lempes på noen av restriksjonene etter påske, rett og slett fordi befolkningen alment ikke kan låses inne i uker og måneder. Vi må jo begynne å få hjulene igang igjen, om enn i begrenset omfang. Det må vel være mulig å gå på jobb, dra på sommerferie (innenlands) og samtidig ivareta smittebegrensning. Munnbind, køordning i butikker, maks 5 (2?) personer sammen pluss holde avstand og de andre tiltakene vi allerede har lært.
Altså som Erling sier "begynner sakte men sikkert å falle tilbake til det normale etter påske".. Med fødsel først i mai deler jeg håpet om en mer normalisert hverdag til da..
Her er en artikkel der tre forskere går inn for strengere tiltak i Norge. Samtidig leser man at antall innlagt på sykehus har stått stille eller sunket hele uka.
Målet kan vel ikke være å få smitten så lav som mulig uten å tenke på konsekvensene? Jeg håper virkelig at regjeringen innser at det er en øvre grense på kapasiteten i helsevesenet som bør styre hvor inngripende tiltakene skal være heller enn en 0-visjon om smitte som skal opprettholdes i flere år.
Har et håp om noe mer normalitet når vi kommer til Juni. Lite tro på lettelser 8 april, det vil være sjokkerende.
Hvorfor ville det være sjokkerende hvis antallet innlagte på sykehus fortsetter å falle og vi er langt unna å være overbelastet? Da burde vi vel heller benytte slingringsmonnet vi har til å teste ut hvilken effekt det har å f.eks. åpne opp en del av skolene.
Her er en artikkel der tre forskere går inn for strengere tiltak i Norge.
Ok, om de får bestämma kan vi alltså vänta oss strenga restriktioner i några år eller tills det kommer ett vaccin enligt folkhälsoinstititutes egna analyser.
Det skulle vara fantastiskt för ekonomien och den psykiska hälsan...
Tror att den enda lösningen är att testa väldigt många och bedriva smittspåring så att iallafall några kan gå tillbaka till ett normalt liv.
Jeg er egentlig ganske sikker på at det ikke er tilbake til normalen etter påske. Universitetstudentene har fått beskjed at det ikke blir forelesninger dette semesteret, vanlige eksamen er avlyst (også for ungdomsskolen, VGS). Jeg har fått beskjed fra jobben at vi ikke går tilbake til normalen etter påske, tvert imot jobbes det med enda større rokkeringer av ressurser. At hverdagen går tilbake til normalen for noen eller til og med noen grupper er dog mulig selvfølgelig.
Vi har med andre ord testet så mange personer at vi har greid å finne en million av flere millioner mennesker som er smittet.
For alt vi vet kan det være en million bare i Kina som da fortsatt holder seg pent under 1 promille.
For noen dager siden hadde de testet et tilfeldig representativt utvalg på 5000 i Island, og funnet ut at ca 1% var smittet, på tross av at det offisielt var ekstremt mye lavere, siden så få er testet. Her i Norge får vi jo ikke testet oss selv om vi er syke av noe. Og når en ikke får syklet pga hals....
Er vel ingen som er våkne som tror at vi er tilbake til normalen på lange tider. Samtidig er det planlagt å gradvis myke opp. Den kan gå bra, men ganske stor risk for at folk blir skjødesløse, at det slippes opp for mye og det blusser opp som f... Hvis man kikker utover grensene tror jeg det blir ville tilstander i andre deler av verden etterhvert. Millioner av døde og samfunn som bryter sammen.
Hvis man kikker utover grensene tror jeg det blir ville tilstander i andre deler av verden etterhvert. Millioner av døde og samfunn som bryter sammen.
Denne bekymrer meg også, mange land er dønn avhengig av turistinntekter som inntektskilde, spesielt de rundt middelhavet. Tyskland kan ikke redde hele EU denne gang. Første rapporter allerede mottatt om opptøyer fra sultende befolkning i Italia.
Ja, tror det kommer till att gå till helvete. Norge är väl ett at få länder där faktiskt staten kan gå in och hjälpa inbyggarna och bedrifterna ekonomiskt under en längre tid.
Det är ju väldigt många länder/områden som får mestadelen av inkomsten av turism. Når den antagligen kommer försvinne under en längre tid kommer det ikke gå bra. Som eksempel var jag på Kreta i höstas och tyckte det verkade väldigt fattigt. Utan turism förstår jag inte hur de kommer klara sig. Har väl desverre samma intryck av de flesta länderna jag har varit turist i. Vad kommer hända med Tailand for eksempel? Turism är viktigt för bygda i Norge å.
Rent smitte messigt är det också många länder som inte kommer ha en möjlighet till bra vård till de som blir sjuke.
På en måte tror jag ändringen i ekonomi kommer ha bra mycket större inverkan än alla som kommer dö för många länder. Många länder kommer inte vara i närheten av att klara sig bra når de förlorar en turist sesong eller två.
Får se hur mye omfördelning av verdier vi kommer få efter detta. Nu har ju de flesta rika länderna tillräkligt med problem själva men om ett tag så kanske folk börjar tänka på hjälp till andra länder.
Kinesisk rapport sier nå ta 4 av 5 ikke får symptomer, og det er et spennende tall, for da kan vi gange alle smittede med 5 som et minimum. Altså de bekreftede smittetallene går fra 5500 => 27500.
Og med tanke på at kun et fåtall faktisk testes også, så er det kanskje riktig å gange dette tallet med en faktor 5-15? Hviken fase av forløpet vi egentlig er inne i begynner å bli vanskelig å avgjøre?
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
En parameter som savnes i den där analysen* är att jag tror att det är möjligt att en del av de som inte har symtom under testen får det senare. Har sett någon som skrivit att det är vanligt. Men tror det var fra en av svenskarna som ofta försöker få det till att bara alla som är sjuka stannar hjemme så går allt bra och som inte verkar tro på smitta innan symtom.
Men det är ju en av sakerna med det här viruset som är så jobbigt. Folk som tror de är friska verkar kunna smitta många andra i närheten.
Med fødsel først i mai deler jeg håpet om en mer normalisert hverdag til da..
Jeg er redd du blir skuffet. Kona har termin midt i juni, og jeg har lite tro på at helsevesenet har begynt å slippe opp noe særlig til midten av juni. Samfunnet forøvrig derimot kan ha begynt å slippe opp litt. Jeg håper spesielt på at barnehagene begynner å åpne igjen etter påske.
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
En parameter som savnes i den där analysen* är att jag tror att det är möjligt att en del av de som inte har symtom under testen får det senare. Har sett någon som skrivit att det är vanligt. Men tror det var fra en av svenskarna som ofta försöker få det till att bara alla som är sjuka stannar hjemme så går allt bra och som inte verkar tro på smitta innan symtom.
Men det är ju en av sakerna med det här viruset som är så jobbigt. Folk som tror de är friska verkar kunna smitta många andra i närheten.
*og i artikeln jag läste.
Det er vel kjernen i hele problematikken - det smitter raskere enn man tror, og siden mange er uten symptomer så er det heller ikke mulig å kontrollere hverken spredning eller hastighet. Det positive derimot, er at mest sannsynlig er antall smittede 25-100 (svært røft estimat) ganger mer enn man tror, og da blir dødsraten betydelig lavere enn man fryktet.