Dro du på hytta?
|
Re: Dro du på hytta?
[Re: Tange]
02/04/2020 10:00
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Skjønner ikke hvorfor de ikke kan sette noen enkle regler. Er du over 60 år så får du ikke reise på hytta. Har du alvorlig sykdom får du ikke reise på hytta. Er brøken mellom hytter og fastboende x så får du ikke reise på hytta. Osv. Sånn at vi som er 40 år og har en liten hytte det ingen andre gidder å ha hytte, 90 min unna St.Olav, kan få no fuckins variasjon i hverdagen. #psykisk syk av sjitvær og brakkesyke. Hva er enklere enn 'ingen drar på hytta'? Ok, mitt forslag blir da: Totalt hytteforbud sør for Støren.
|
|
|
[Re: pez d spencer]
02/04/2020 10:37
|
Andysor
Entusiast
|
Entusiast
Monica Mæland sier det er greit å dra ut i båt i påsken - det er nok beredskap. Er det da også nok beredskap til at man kan ta seg en telttur i kystnære kommuner og fremdeles føle man er med på dugnaden?
|
|
|
[Re: kjerts]
02/04/2020 10:40
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Nei, de har unntak for hytte i egen kommune. Så det er ikke SÅ rart å kunne ønske seg hyttetur innenfor samme sykehusregion, for eksempel. Nord i Trøndelag er det mange kommuner med mange hytter som alle sokner til samme sykehus. Levanger(3 innlagt med covid19, god kapasitet) og Namsos (0 innlagt, god kapasitet)
Sykehusregion er ikke hovedgrunnen til hytteforbudet. Det er frykten for å alt som følger med før sykehus, innkludert transporten til sykehuset. At man i mange tilfeller hører til samme lokalhelsetilbud, og uansett ikke vil stresse det lokale helsetilbudet ved å reise på hytta til kommuner med få hytter er likevel et poeng.
|
|
|
[Re: kjerts]
02/04/2020 10:51
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Nå er det veldig enkelt, all hyttebruk er stoppet inkludert hytter i Italia.
Nei, de har unntak for hytte i egen kommune. Så det er ikke SÅ rart å kunne ønske seg hyttetur innenfor samme sykehusregion, for eksempel. Nord i Trøndelag er det mange kommuner med mange hytter som alle sokner til samme sykehus. Levanger(3 innlagt med covid19, god kapasitet) og Namsos (0 innlagt, god kapasitet)  Yepp! Man trenger ikke å lese mer enn denne tråden med all god begrunnelse hvorfor akkurat deres hyttebruk ikke[ ville utgjøre en potensiell ekstra belastning for en eller annen kommune at regelen burde ha vært et totalforbudt. Det hadde vært det enkleste.
|
|
|
02/04/2020 10:55
|
johannessen
Avhengig
|
Avhengig
Personlig begynner jeg å bli lei av å høre «dugnad» om alt og alle. Dugnad hit og dugnad dit. Til og med Redningsselskapet snakker om at vi ikke bør ta båttur siden det går ut over beredskapen deres. Pokkers tull! Redningsselskapet, og mange andre, prøver å holde seg aktuelle og derfor kan sende regning til Ernas krisepakker
At politiet bruker ressurser på å sjekke om folk er på hyttene virkelig forteller at i hvertfall de har nok folk og penger. Snakk om idiotisk ressursbruk. Prøv å løs noen voldtektssaker eller lignende med de politifolkene i stedet
Og alle de Quislingene som sitter på sin høye hest og tar bilder, lager fb-innlegg og anmelder folk som er på hyttene, burde fått samme straff som etter krigen.
Media kan også ta seg en bolle! Det skjer andre ting i verden også! Hva skjer med flyktingene i Tyrkia/Hellas? Vindkraftverkene? Det er garantert en krise i Afrika også. Det eneste de klarer å skrive om utenom viruset er Ex on The paradise Nord og annet kjendisfjåseri!
Redigert av johannessen; 02/04/2020 10:57. Rediger grunn: Skrivefeil i opphisselsen
|
|
|
02/04/2020 11:19
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg kommer seriøst til å vurdere telt på hyttetomten. Det er ikke en kjeft som kommer til å se oss der uansett så skammingen er jeg lite redd for.
|
|
|
[Re: johannessen]
02/04/2020 11:25
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
At politiet bruker ressurser på å sjekke om folk er på hyttene virkelig forteller at i hvertfall de har nok folk og penger. Snakk om idiotisk ressursbruk.
Når hytteforbudet kom sendte jeg en høflig og saklig e-post til kommunen vi har hytte i, for å høre om de kom til å gjøre noen sikkerhetstiltak i feltet så ikke tjuvradd-bandene kunne ta seg god tid der (noe de har gjort ved et par anledninger). Jeg fikk et rimelig sinna svar tilbake om mer eller mindre å holde kjeft, for nå var det krise! I ettertid har det jo blitt både innbrudd og innbruddsforsøk i hyttefeltet. Vi har ikke noe av verdi å stjele der, men er ikke hypp på at det brytes opp og vandaliseres. Her kunne virkelig alle Tante Sofiene og riddere av høye hester ha bidratt? Eller hva med vekterne de permitterte for å kunne bruke HV på Gardermoen?
|
|
|
[Re: johannessen]
02/04/2020 11:36
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Media kan også ta seg en bolle! Det skjer andre ting i verden også! Hva skjer med flyktingene i Tyrkia/Hellas? Vindkraftverkene? Det er garantert en krise i Afrika også. Det eneste de klarer å skrive om utenom viruset er Ex on The paradise Nord og annet kjendisfjåseri!
Kom igjen da. NRK har en knallgod artikkel om Borg, på VG trenger du ikke å bla lenger ned enn en 40-50 artikler for å finne noe om Frida Karlsson, Aftenposten melder alt med en gang om kraftig vind på Østlandet, og Dagbladet..........nei nå gadd jeg ikke mer.
|
|
|
[Re: erikskon]
02/04/2020 11:40
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Jeg kommer seriøst til å vurdere telt på hyttetomten. Det er ikke en kjeft som kommer til å se oss der uansett så skammingen er jeg lite redd for. Hva i alle dager er poenget med det? Forbudet er ikke mot å overnatte innendørs i hytte.
|
|
|
[Re: simson]
02/04/2020 13:55
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
De understreker jo overnatte ganske tydelig her da. Så da tolker jeg det slik at man kan besøke hytta. Taket trenger å måkes også. Denne er vel den som gjelder: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2020-03-15-294Personer forbys å overnatte på fritidseiendom i annen kommune enn der vedkommende er folkeregistrert. Strengt nødvendig vedlikehold eller tilsyn som er nødvendig for å avverge store materielle skader tillates.
Redigert av erikskon; 02/04/2020 14:03.
|
|
|
02/04/2020 15:26
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Og når du har telt på hyttetomter, så overnatter du på fritidseiendommen... Da kan du jo like gjerne være inne på hytta, så jeg ser ikke helt poenget ditt med telt?
|
|
|
02/04/2020 17:04
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Jeg kommer seriøst til å vurdere telt på hyttetomten. Det er ikke en kjeft som kommer til å se oss der uansett så skammingen er jeg lite redd for. Hvorfor?
|
|
|
[Re: ]
02/04/2020 18:03
|
Andysor
Entusiast
|
Entusiast
Kanskje Oslo skulle sende busser med påsketurister til fjellet med vakter for å beskytte dem mot bygdefolket...
|
|
|
[Re: Tor Arne]
02/04/2020 18:32
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg kommer seriøst til å vurdere telt på hyttetomten. Det er ikke en kjeft som kommer til å se oss der uansett så skammingen er jeg lite redd for. Hvorfor? Hvorfor jeg vil ut av leiligheten, ut av byen og bort fra folk? Eller hvorfor jeg tenker høyt om telt? Det første kommer av at for oss er det mest konstruktive vi kan gjøre for samfunnet og vår psykiske helse å dra på hytta. Hytta ligger helt for seg selv og 90 min unna St Olav. Vi er unge og friske. Alternativet er å bidra til den urbane smittefesten. Det med å sove i telt på eiendommen skjønner jeg nå at har lite for seg. Må passe på å sove utenfor eiendommen. Grunnen til å sove i telt, utenfor eiendommen, som jeg ikke eier forresten, må være å unngå bot og 6 mnd i fengsel.
|
|
|
02/04/2020 19:03
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Du bryter rettningslinjene med vilje fordi du tror du vet bedre.
|
|
|
02/04/2020 19:13
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du bryter rettningslinjene med vilje fordi du tror du vet bedre. Tror du alltså att rettningslinjerna är så perfekta att det de sier är bäst för alla? Sjävlklart ska man oftast lyssna på regler och rettningslinjer men i det här fallet med hytte så tycker jag att det är uppenbart att de för en hel del folk är alldeles för restriktiva om man ser på dem rationellt. Tror att de i första hand är skrivna för oslo folk med hytte flera timmar fra hjemmet i gigantiska hytteområden. Nu finns det säkert orsaker till att man valde reglerna, en del praktiska och andra juridiska, ont om tid, etc, men helt bra tycker jag inte de är. Men det kanske inte är så lätt för de som bor på mindre sted att förstå att det inte fungerar helt bra når alla i lite större byer vill komma ut i närområdet.
|
|
|
02/04/2020 19:15
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
unngå bot og 6 mnd i fengsel.
VAr en kar i 2019 som ble dømt til 54 dager i fengsel for å bryte seg inn i en annens hytte, så det er nok DET> som er greia her nå. IKKE sove på egen hytte, men ta en random en som ser tom ut :-)
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: fredriks]
02/04/2020 19:29
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Du bryter rettningslinjene med vilje fordi du tror du vet bedre. Tror du alltså att rettningslinjerna är så perfekta att det de sier är bäst för alla? Sjävlklart ska man oftast lyssna på regler och rettningslinjer men i det här fallet med hytte så tycker jag att det är uppenbart att de för en hel del folk är alldeles för restriktiva om man ser på dem rationellt. Tror att de i första hand är skrivna för oslo folk med hytte flera timmar fra hjemmet i gigantiska hytteområden. Nu finns det säkert orsaker till att man valde reglerna, en del praktiska och andra juridiska, ont om tid, etc, men helt bra tycker jag inte de är. Men det kanske inte är så lätt för de som bor på mindre sted att förstå att det inte fungerar helt bra når alla i lite större byer vill komma ut i närområdet. Er du dum i huet eller troller du bare? Vi snakker om luksusaktiviteter på tross av rasjonelle anbefalinger. Det er nødsituasjon. Det er åpenbart at man skal høre på smittevernanbefalingene i en periode med krise. Man er utrolig bortskjemt om man ikke klarer å unngå unødvendig luksusreising i noen uker.
|
|
|
02/04/2020 19:32
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du bryter rettningslinjene med vilje fordi du tror du vet bedre. Tror du alltså att rettningslinjerna är så perfekta att det de sier är bäst för alla? Sjävlklart ska man oftast lyssna på regler och rettningslinjer men i det här fallet med hytte så tycker jag att det är uppenbart att de för en hel del folk är alldeles för restriktiva om man ser på dem rationellt. Tror att de i första hand är skrivna för oslo folk med hytte flera timmar fra hjemmet i gigantiska hytteområden. Nu finns det säkert orsaker till att man valde reglerna, en del praktiska och andra juridiska, ont om tid, etc, men helt bra tycker jag inte de är. Men det kanske inte är så lätt för de som bor på mindre sted att förstå att det inte fungerar helt bra når alla i lite större byer vill komma ut i närområdet. Er du dum i huet? Vi snakker om luksusaktiviteter på tross av rasjonelle anbefalinger. Det er nødsituasjon. Det er åpenbart at man skal høre på smittevernanbefalingene i en periode med krise. Man er utrolig bortskjemt om man ikke klarer å unngå unødvendig luksusreising i noen uker. Har inget att svare på ditt påhopp forutom att dit inlägg var ett av det dummaste jag har läst på forumet. Gratulerar.
|
|
|
02/04/2020 19:35
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Det er et komplimjent når det kommer fra en som deg.
|
|
|
02/04/2020 19:44
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Er du dum i huet eller troller du bare? .
Seriøst? Dette er ikke vg.no, det går an å tone ned språket litt.
|
|
|
02/04/2020 19:47
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er et komplimjent når det kommer fra en som deg. Takk, för den. Är dock rimeligt säker på att jag inte är alena om att inte hålla med om det du skrev.
|
|
|
02/04/2020 20:37
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du bryter rettningslinjene med vilje fordi du tror du vet bedre. Hva er det i mitt resonnement som er galt (ut fra sunn fornuft og ikke paniske regler tilpasset Østlandet) ? Hva er viktigst av å redusere sannsynlighet for smitte og det å ikke være på hytta? Jeg er jo klar over at det er høytid for å ri høyt og stolt på sin moralske hest nå. Og jeg antar at du og dine ikke har sett dagslys på noen uker. Men vi undermennesker tenker nå dessverre fortsatt selv. Det er jo faktisk en mulighet for at staten har gjort for mye for tidlig. Jeg er jo egentlig snill idiot og har sikkert ikke baller til å dra på hytta. Men har vi stamina til å holde på hysteriet når vi faktisk trenger det? Når det faktisk er smitte "utenfor ring 3"? As we speak får studenter reise hjem til påske. Hvordan veier du det mot at jeg reiser til en helt isolert hytte 90 min unna?
|
|
|
02/04/2020 21:06
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Sett at jeg reiser til hytten min så går reisetiden til den lokale legevakten opp fra 5 til 35 minutter men jeg sogner fortsatt til den samme legevakten og hvis jeg ikke går i nærbutikken men holder meg på hytta trenger jeg ikke å møte et eneste menneske i hyttekommunen. Hva er egentlig problemet med det?
|
|
|
[Re: Syklist1]
02/04/2020 21:32
|
jorn
Avhengig
|
Avhengig
Sett at jeg reiser til hytten min så går reisetiden til den lokale legevakten opp fra 5 til 35 minutter men jeg sogner fortsatt til den samme legevakten og hvis jeg ikke går i nærbutikken men holder meg på hytta trenger jeg ikke å møte et eneste menneske i hyttekommunen. Hva er egentlig problemet med det? det er vel ikke noe problem i praksis, men det er ikke tid til å lage et finmasket lovverk for at akkurat DU skal få ha hyttepåske som vanlig når man forsøker å håndtere en pandemi. Da er det enklest for alle om dere bare kan innrette dere en liten stund sånn at dette kan gå over raskest mulig.
|
|
|
02/04/2020 21:39
|
jorn
Avhengig
|
Avhengig
Du bryter rettningslinjene med vilje fordi du tror du vet bedre. Hva er det i mitt resonnement som er galt (ut fra sunn fornuft og ikke paniske regler tilpasset Østlandet) ? Hva er viktigst av å redusere sannsynlighet for smitte og det å ikke være på hytta? Jeg er jo klar over at det er høytid for å ri høyt og stolt på sin moralske hest nå. Og jeg antar at du og dine ikke har sett dagslys på noen uker. Men vi undermennesker tenker nå dessverre fortsatt selv. Det er jo faktisk en mulighet for at staten har gjort for mye for tidlig. Jeg er jo egentlig snill idiot og har sikkert ikke baller til å dra på hytta. Men har vi stamina til å holde på hysteriet når vi faktisk trenger det? Når det faktisk er smitte "utenfor ring 3"? As we speak får studenter reise hjem til påske. Hvordan veier du det mot at jeg reiser til en helt isolert hytte 90 min unna? jeg kan garantere at det ikke har vært gjort for mye for tidlig. Vi har ikke en eneste ledig sykehusseng til vanlig i dette landet, og ihvertfall ikke intensivssenger. En svensk situasjon her hadde vært et rent helvete.
|
|
|
[Re: fredriks]
02/04/2020 21:51
|
jorn
Avhengig
|
Avhengig
Du bryter rettningslinjene med vilje fordi du tror du vet bedre. Tror du alltså att rettningslinjerna är så perfekta att det de sier är bäst för alla? Sjävlklart ska man oftast lyssna på regler och rettningslinjer men i det här fallet med hytte så tycker jag att det är uppenbart att de för en hel del folk är alldeles för restriktiva om man ser på dem rationellt. Tror att de i första hand är skrivna för oslo folk med hytte flera timmar fra hjemmet i gigantiska hytteområden. Nu finns det säkert orsaker till att man valde reglerna, en del praktiska och andra juridiska, ont om tid, etc, men helt bra tycker jag inte de är. Men det kanske inte är så lätt för de som bor på mindre sted att förstå att det inte fungerar helt bra når alla i lite större byer vill komma ut i närområdet. Er du dum i huet? Vi snakker om luksusaktiviteter på tross av rasjonelle anbefalinger. Det er nødsituasjon. Det er åpenbart at man skal høre på smittevernanbefalingene i en periode med krise. Man er utrolig bortskjemt om man ikke klarer å unngå unødvendig luksusreising i noen uker. Har inget att svare på ditt påhopp forutom att dit inlägg var ett av det dummaste jag har läst på forumet. Gratulerar. seriøst? dette er ikke dumt. det er realitetsorientering
|
|
|
02/04/2020 22:04
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
seriøst? dette er ikke dumt. det er realitetsorientering
Vad var det som var så dumt i mitt inlägg? Hvorfor ska det att dra till hytten for en barnfamilj istället för att dra till ett fullt bymarka anses som en luxsus? Hvorfor ska vi tycka att riktigt grova regler är rasjonella anbeflningar för alla? Nu tror jag erikskon och många andra kommer hålla reglerna och undvika "luxus reiser" i några uker (antagligen månader eller kanske år) men problemet med det är ju att risken för smitta för dem antagligen är större än om de fick dra på sin luxus reise till sin hytte. Men merker att folk som bor långt i fra folk i stora kommuner av någon konstig anledning verkar tycka att de här reglerna är helt perfekta. Säkert vansklig att komma bort fra folk når det är hela 2 personer per m^2 i kommunen som jag tror Tor Arne bor i. Tromsö har tror jag också har en tiondel av befolknings tättheten av Trondheim.
|
|
|
[Re: jorn]
02/04/2020 22:13
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du bryter rettningslinjene med vilje fordi du tror du vet bedre. Hva er det i mitt resonnement som er galt (ut fra sunn fornuft og ikke paniske regler tilpasset Østlandet) ? Hva er viktigst av å redusere sannsynlighet for smitte og det å ikke være på hytta? Jeg er jo klar over at det er høytid for å ri høyt og stolt på sin moralske hest nå. Og jeg antar at du og dine ikke har sett dagslys på noen uker. Men vi undermennesker tenker nå dessverre fortsatt selv. Det er jo faktisk en mulighet for at staten har gjort for mye for tidlig. Jeg er jo egentlig snill idiot og har sikkert ikke baller til å dra på hytta. Men har vi stamina til å holde på hysteriet når vi faktisk trenger det? Når det faktisk er smitte "utenfor ring 3"? As we speak får studenter reise hjem til påske. Hvordan veier du det mot at jeg reiser til en helt isolert hytte 90 min unna? jeg kan garantere at det ikke har vært gjort for mye for tidlig. Vi har ikke en eneste ledig sykehusseng til vanlig i dette landet, og ihvertfall ikke intensivssenger. En svensk situasjon her hadde vært et rent helvete. Det er gjort for mye for tidlig dersom folk, samfunn og økonomi er utslitt før det virkelig blir viktig å isolere seg. Nå risikerer vi at det friske pågangsmotet er borte når det virkelig trengs. Eller skal vi ha komplett lock down i et år? Eller to?
|
|
|
02/04/2020 22:59
|
jorn
Avhengig
|
Avhengig
Du bryter rettningslinjene med vilje fordi du tror du vet bedre. Hva er det i mitt resonnement som er galt (ut fra sunn fornuft og ikke paniske regler tilpasset Østlandet) ? Hva er viktigst av å redusere sannsynlighet for smitte og det å ikke være på hytta? Jeg er jo klar over at det er høytid for å ri høyt og stolt på sin moralske hest nå. Og jeg antar at du og dine ikke har sett dagslys på noen uker. Men vi undermennesker tenker nå dessverre fortsatt selv. Det er jo faktisk en mulighet for at staten har gjort for mye for tidlig. Jeg er jo egentlig snill idiot og har sikkert ikke baller til å dra på hytta. Men har vi stamina til å holde på hysteriet når vi faktisk trenger det? Når det faktisk er smitte "utenfor ring 3"? As we speak får studenter reise hjem til påske. Hvordan veier du det mot at jeg reiser til en helt isolert hytte 90 min unna? jeg kan garantere at det ikke har vært gjort for mye for tidlig. Vi har ikke en eneste ledig sykehusseng til vanlig i dette landet, og ihvertfall ikke intensivssenger. En svensk situasjon her hadde vært et rent helvete. Det er gjort for mye for tidlig dersom folk, samfunn og økonomi er utslitt før det virkelig blir viktig å isolere seg. Nå risikerer vi at det friske pågangsmotet er borte når det virkelig trengs. Eller skal vi ha komplett lock down i et år? Eller to? Men vi har da ikke noe som ligner lock-down i Norge nå? Vi har fortsatt rundt 10.000.000.000.000 nok i aksjer. Det blir som om jeg skulle hatt 5mill på bufferkontoen. Jeg tror ikke økonomien er utslitt enda. Det er nok å se over grensa for å finne ut hvordan det hadde gått uten de tiltakene vi har i dag. Jeg er hvertfall glad jeg ikke er sykepleier på et svensk sykehus. For ikke snakke om i Italia, Spania eller NY. Allikevel er det er lite som tyder på at vi trenger å ha det sånn som nå resten av året. Nå får vi ganske snart svært effektiv smittesporing og smitteovervåking og en befolkning som forhåpentligvis er trent på å holde avstand og vaske hender. Og som forhåpentligvis respekterer karantenebestemmelser og hjemmeisolasjon. I tillegg er vi i helsevesenet etterhvert brukbart rigget for å håndtere små topper. Barnehager og skoler kan kanskje åpne gradvis over påske. Feks med halve uker eller de minste trinnene først. På samme måte kan man gjøre det på arbeidsplasser. Man kan ta bort hytteforbudet siden faren for store folkeforflytninger nok er mindre etter påske. Men det kommer nok til å være vanlig med bruk av hjemmeisolasjon og - karantene og det blir ingen stadionkonserter. Jeg tror det er lettest å slukke en brann om man begynner før det er overtent og jeg tror dette kommer til å gå veldig bra i norge, men da må flest mulig prøve å hjelpe til og gjøre som de blir bedt om. Sånn funker det både i racing, krig og pandemi.
|
|
|
|
|