Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Hvor langt kan vi dra på tur i disse koronatider?

Hvor langt kan vi dra på tur i disse koronatider? #2598781 02/04/2020 08:07
erling Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Myndighetene har kommet med noen forbud og en rekke anbefalinger i forbindelse med korona utbruddet. Ett av disse er forbudet om overnatting på fritidseiendom utenfor egen hjemkommune. Helsemyndighetene fraråder innenlandsreiser som ikke er strengt nødvendige. Vi er også oppfordret til å ikke utføre aktiviteter som unødig potensielt belaster lokalt helsevesen. Kommunelegen i Hemsedal har gått ut med at det ikke er tiden for å dra på topptur utenfor egen hjemkommune eller krevende turer innenfor egen kommune. Generelt kan vi si at man i størst mulig grad skal begrense mest mulig fare for å spre smitte og belaste helsevesenet minst mulig.

Jeg ser det er en rekke diskusjoner om dette på diverse sosiale medier. Mange sterke meninger, og mange korona-politi.

Hva tenker dere er innenfor av friluftsaktiviteter utenfor egen hjemkommune? Er det greit for meg som ikke bor i Oslo å dra til Oslo for å gå på langrenn i Nordmarka? Er det greit å dra til Blefjell for en snill sikker topptur på rando? Er det greit å dra til Tjøme for en løpetur langs kystleden? Følger vi rådene skal vi ikke gjør disse aktivitetene nå selv om det ikke er forbudt.

Re: Hvor langt kan vi dra på tur i disse koronatider? [Re: erling] #2598783 02/04/2020 08:12
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: erling

Hva tenker dere er innenfor av friluftsaktiviteter utenfor egen hjemkommune? Er det greit for meg som ikke bor i Oslo å dra til Oslo for å gå på langrenn i Nordmarka? Er det greit å dra til Blefjell for en snill sikker topptur på rando? Er det greit å dra til Tjøme for en løpetur langs kystleden? Følger vi rådene skal vi ikke gjør disse aktivitetene nå selv om det ikke er forbudt.

Nå popper det jo opp nye moralister hver dag, så du kan jo selv velge hva du vil lese..
Jeg forholder meg til det de har lovfesta og bruker sunn fornuft ellers.

Men at jeg kommer til å dra på både skiturer, sykkelturer og toppturer utenfor den lille flekken av en kommune jeg bor i er helt sikkert. Med mindre de kommer med noe nye innstramminger, men det tror jeg kanskje ikke som det ser ut nå..

Re: Hvor langt kan vi dra på tur i disse koronatider? [Re: erling] #2598786 02/04/2020 08:17
olechr Offline
More than words
More than words
Jeg tenker at så lenge man gjør aktiviteter som ikke presser noe grenser er det ok. For min egen del drar jeg gjerne på stitur, men jeg presser ikke etter KOMer eller ting som gjør at det er mer risiko.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Hvor langt kan vi dra på tur i disse koronatider? [Re: erling] #2598788 02/04/2020 08:19
G
Gubbe Offline
Entusiast
Entusiast
G
Sitat: erling
Følger vi rådene skal vi ikke gjør disse aktivitetene nå selv om det ikke er forbudt.

Da koker det vel ned til at du enten følger rådene, eller så gjør du det ikke.

Re: Hvor langt kan vi dra på tur i disse koronatider? [Re: erling] #2598792 02/04/2020 08:24
SiljeKH Offline
Fjellrev
Fjellrev
Jeg holder meg nært (har heldigvis en fantastisk natur her jeg bor og bart sykkelføre) Jeg henger med samboer og hans flokk, ikke mer eller mindre. Prøver å være litt vàr på "men skal bare.."-mentalitet. Hvis alle tøyer litt, så er jeg redd vi vanner ut de omfattende inngripende tiltakene som er i satt i gang, så da får jeg være tro mot det når vi først er i gang.

Re: Hvor langt kan vi dra på tur i disse koronatider? [Re: erling] #2598806 02/04/2020 09:05
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Disse kommunegrensene må tas litt veiledende hva anbefalinger (ikke lover) angår. Kautokeino kommune alene er større enn Rogaland fylke med 23 kommuner. Om en som bor i Stavanger kommune kjører en tur for å gå langs Solastranden i Sola kommune, er dette langt mindre risikofylt enn om en som bor i Kautokeino sentrum drar på fisketur i Krokvannet, 90 kilometer unna, men i samme kommune.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Hvor langt kan vi dra på tur i disse koronatider? [Re: erling] #2598816 02/04/2020 09:46
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Om du kommer på førstesiden i VG og sier du sykler en tur på 10 mil i Follo, dvs igjennom diverse kommuner vil du garantert få en haug besservissere som mener du er helt idiot. Jeg sykler i hvertfall som før, typisk max ned til Moss, Indre Østfold, Oslo og muligens Nordmarka...I løpet av påsken skal jeg ta en tur på hytta på fjellet for å sjekke at alt er ok (det er tross alt en del verdier der oppe jeg er opptatt av) og ta en liten tur på en eller annen topp... men jeg dropper å overnatte... Kan nok havne på forsiden av VG da også om jeg er veldig uheldig. Jeg synes utrolig synd på de som lever av turister og har sesongjobb, driver cafe, butikker, overnatting, skiheis, brøyter vei og løyper osv som står i fare for å miste levebrødet, gå konkurs osv. Den kanskje viktigste pakken for bedriftene er dekning av faste kostnader. Finans Norge og myndighetene er enige i løsningen men jeg som sitter i ledelsen i en bank har ikke sett noen som helst detaljer enda og vi skal administrere utbetalinger. Det haster for å si det slik ! ! !

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Hvor langt kan vi dra på tur i disse koronatider? [Re: erling] #2598824 02/04/2020 10:13
K
ket16 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Jeg har jo fått med meg anbefalingene om å unngå topptur utenfor egen kommune. Det har jo stått i diverse friluftsmagasiner, blant annet Fri Flyt, og det har vært lokale røster i for eksempel Hemsedal som har uttalt seg. Men er det myndighetene som har kommet med dette og hvor står det eventuelt omtalt?
Og kan det kalles topptur i egen kommune når toppen faktisk er i min kommune, mens opp- og nedturen skjer i nabokommunen? Skulle det skje noe så er det felles legevakt...

Ketil
Re: Hvor langt kan vi dra på tur i disse koronatider? [Re: erling] #2598828 02/04/2020 10:22
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg tror jeg holder meg til trondheim "og omegn".

Skal en tur i Vassfjellet, men kommer ikke til å føle dårilg karma om deler av turen svipper innom Melhus kommue tror jeg.
Tror jeg til og med skal strekke strikken og dra på dagstur til Levanger.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Hvor langt kan vi dra på tur i disse koronatider? [Re: Knirkekne] #2598842 02/04/2020 11:27
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Knirkekne
Jeg tror jeg holder meg til trondheim "og omegn".

Skal en tur i Vassfjellet, men kommer ikke til å føle dårilg karma om deler av turen svipper innom Melhus kommue tror jeg.
Tror jeg til og med skal strekke strikken og dra på dagstur til Levanger.

Takk & lov for kommuneutvidinga. Nå er jo ogpå Ståggånrunden intrakommunal.

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Hvor langt kan vi dra på tur i disse koronatider? [Re: erling] #2598853 02/04/2020 12:48
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dette bør sette fart i diskusjonen rundt kommunesammenslåing :-D

La oss bare sette antall kommuner til 11, og kalle de fylkeskommuner. Da er alle med hytte i midtnorge innenfor sin egen kommune på hytta :-D

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Hvor langt kan vi dra på tur i disse koronatider? [Re: erling] #2598881 02/04/2020 14:32
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg bor på Jevnaker og sykler landevei over hele Hadeland, XC interkommunalt og hvis jeg får lyst på en tur til Nesbyen så så gjør jeg det også. Unngår å klaske lokale damer på skinkene og lar varene på den lokale bensern stå hvis jeg ikke skal ha noe og holder litt igjen på vei nedover så er det innafor.
Nå som man har lov å spille ball med fem stykker så er det vel greit å være noen fler på sykkel også(?).

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Hvor langt kan vi dra på tur i disse koronatider? [Re: ket16] #2598885 02/04/2020 15:06
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: ket16
Jeg har jo fått med meg anbefalingene om å unngå topptur utenfor egen kommune. Det har jo stått i diverse friluftsmagasiner, blant annet Fri Flyt, og det har vært lokale røster i for eksempel Hemsedal som har uttalt seg. Men er det myndighetene som har kommet med dette og hvor står det eventuelt omtalt?
Og kan det kalles topptur i egen kommune når toppen faktisk er i min kommune, mens opp- og nedturen skjer i nabokommunen? Skulle det skje noe så er det felles legevakt...

Og hva er topptur? Litjheia i Bymarka går jeg både på langrenn og rando. Tynne planker ned Lindboløypa uten hjelm er mye farligere enn brede ski og hjelm gjennom terrenget.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hvor langt kan vi dra på tur i disse koronatider? [Re: GeirK] #2598897 02/04/2020 16:39
K
ket16 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Sitat: GeirK

Og hva er topptur? Litjheia i Bymarka går jeg både på langrenn og rando. Tynne planker ned Lindboløypa uten hjelm er mye farligere enn brede ski og hjelm gjennom terrenget.
Ja, det har du jo helt rett i. Ser for meg at meningen med utspillet er å unngå store leteaksjoner som det fort kan bli hvis folk tar turen til Oppdal/Sunndal med den værmeldingen som meldes til helga. Jeg hadde planlagt hjemturen fra jobb i byen i morgen via Vassfjellet. Korteste ruta hjem er jo nesten rett over toppen ICON_SMILE
Men det egentlige spørsmålet mitt var om dette med å unngå topptur utenfor hjemkommunen er en offisiell anbefaling fra myndighetene?

Redigert av ket16; 02/04/2020 16:41.

Ketil
Re: Hvor langt kan vi dra på tur i disse koronatider? [Re: ket16] #2598898 02/04/2020 16:43
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Men det egentlige spørsmålet mitt var om dette med å unngå topptur utenfor hjemkommunen er en offisiell anbefaling fra myndighetene?

Nei. Anbefalingene er å unngå unødvendig reising - uten å definere "unødvendig". Hvis en reise er nødvendig for min mentale helse, så er den ikke unødvending - og her sitter jeg med definisjonsmakten. Gå over Vassfjellet og kos deg.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hvor langt kan vi dra på tur i disse koronatider? [Re: erling] #2598901 02/04/2020 17:01
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Tror det ket16 spør efter är for eksempel
https://www.nrk.no/vestland/hovudredningssentralen_-_-dropp-toppturen_-1.14946137

om det har stått något mer detaljerat om kommuner vet jag inte. Tror ikke jag har sett noe.

Jag tvivlar på att det finns några officella regler angående toppturer.

Re: Hvor langt kan vi dra på tur i disse koronatider? [Re: erling] #2598912 02/04/2020 17:31
Kakachka Offline
Avhengig
Avhengig
Kan du ikke snu på det?
Dersom uhellet er ute, hvor havner du?

Så skulle en jo tro at ferdsel på steder som sokner til samme legevakt eller sykehus er greit uavhengig av kommune siden du da belaster det samme helsevesenet som du ville gjort om du ramla av rulla hjemme.

Og selvsagt redusere risiko for uhell. Uavhengig av hvor du er og hva du gjør.

Re: Hvor langt kan vi dra på tur i disse koronatider? [Re: erling] #2598913 02/04/2020 17:34
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Synes det blir mange rare diskusjoner.
Hva skjedde med sunn fornuft? Har den forduftet?
Er eneste løsning et ekstremt detaljert regelverk for at nordmenn skal klare å forstå hvordan man bør forholde seg til dagens situasjon?
Gjør ting anderledes, ha det hyggelig.
Ikke overkompliser ting!

Re: Hvor langt kan vi dra på tur i disse koronatider? [Re: eirikbk] #2598950 02/04/2020 20:10
K
ket16 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Men er det ikke diskusjoner som får folk til å tenke da? For min egen del er det jo disse diskusjonene som gjør at jeg velger en enkel, trygg topp i nærmiljøet istedet for å utfordre skjebnen i f.eks. Storlidalen på Oppdal denne helga. Og situasjonen med stengt skianlegg gjør at jeg muligens kan kjøre ned alpinbakken i pudder i morgen, en mulighet som kanskje aldri kommer igjen. Og til GeirK så blir det nok ingen tur over fjellet, men en svipptur oppom fra Tanem på tur hjem ICON_SMILE

Så da er mitt svar til TS at du selv må ta en konsekvensutredning.

Ketil
Re: Hvor langt kan vi dra på tur i disse koronatider? [Re: eirikbk] #2598991 03/04/2020 06:37
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: eirikbk
Er eneste løsning et ekstremt detaljert regelverk for at nordmenn skal klare å forstå hvordan man bør forholde seg til dagens situasjon?
Ikke overkompliser ting!

Her var det mange stråmannsargumenter. Hva er det som gjør diskusjonene "rare"?

- Robert Green Ingersoll
Re: Hvor langt kan vi dra på tur i disse koronatider? [Re: eirikbk] #2598992 03/04/2020 06:39
RazeFaze Offline
More than words
More than words

Hva skjedde med sunn fornuft?

Reaksjonene rundt hytteforbudet viser alene at sunn fornuft bare kan glemmes.
Folk MÅ helt tydelig styres...

Gamle begrep som "sunn fornuft" og "folk flest" kan nesten skrinlegges.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Hvor langt kan vi dra på tur i disse koronatider? [Re: erling] #2599092 03/04/2020 16:16
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Apropos turer i skog og mark.

Noen trøndere her som vet hvorvidt veien opp til skisentret på Vassfjellet brøytes?

Re: Hvor langt kan vi dra på tur i disse koronatider? [Re: erling] #2599100 03/04/2020 16:58
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Veien opp til Vassfjellet er visstnok så full av biler at det er problematisk, så svaret på det er nok ja, og du blir ikke alene.

Re: Hvor langt kan vi dra på tur i disse koronatider? [Re: GeirK] #2599101 03/04/2020 17:13
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: GeirK
Ikke overkompliser ting!

Her var det mange stråmannsargumenter. Hva er det som gjør diskusjonene "rare"?

Hva mener du med stråmenn? Bytt gjerne rare ut med unødvendige. Det meste av dette kan løses enkelt med sunn fornuft: Begrens reising og kontaktpunkter. Det finnes sikkert mange aktiviteter man kan gjøre, selv om det innebærer å krysse kommunegrensa!

Re: Hvor langt kan vi dra på tur i disse koronatider? [Re: Appelsin] #2599102 03/04/2020 17:19
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Appelsin
Veien opp til Vassfjellet er visstnok så full av biler at det er problematisk, så svaret på det er nok ja, og du blir ikke alene.

Jeg skrev et utførlig svar i går som jeg slettet. Et punkt står fortsatt.
Vi bor i et stort land med store nesten ubeflokkede områder. Jeg er ute en god del og velger områder med lite eller ingen folk. Mange nok perler å velge mellom innenfor noen eller 4-5 mil. Det er tydeligvis mange som sliter å være nytenkende. De drar eller ønsker å dra til de samme stedene hvor de har flokket seg sammen i mange år, Sognsvann, Maridalen, hytta, Vassfjellet, osv.

Hvor langt vi kan dra?

Tenker 42 kilometer maks er fint.

Re: Hvor langt kan vi dra på tur i disse koronatider? [Re: Knirkekne] #2599106 03/04/2020 17:47
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Apropos turer i skog og mark.

Noen trøndere her som vet hvorvidt veien opp til skisentret på Vassfjellet brøytes?

Fra vassfjellet sine Facebook sider

"For en herlig pudderhelg! Og fantastisk å se hvor mange som virkelig koser seg ute i vinterværet:) I strategi- og utviklingsplanen vår står det at vi skal tilrettelegge for at flere kommer seg ut på ski. Det gjelder fortsatt, selv om vi ikke kan kjøre heis. Vi vil tilrettelegge så godt vi kan ut sesongen. Preppe spor til toppen, brøyte parkeringsplassen og fikse og ordne litt i barneområdet, og vi setter stor pris på at så mange av dere benytter området. Vi setter også meget stor pris på engasjementet dere viser her på Facebook med forslag om Vippsbidrag, Spleiskonto og parkeringsavgift etc for å hjelpe Vassfjellet. Den beste måten dere kan støtte vinterparken og vårt videre utviklingsarbeid er å kjøpe sesongkort. Pga av stort salg denne sesongen tåler vi en driftsstans som denne, og sesongkortene gir oss trygghet og forutsigbarhet i driften. Etter påske vil vi starte en salgskampanje på sesongkort for kommende vinter. Da har dere alle muligheten for å støtte oss i videre utbygging. Inntil da, kos dere maks i fjellet og post gjerne bilder og filmer i kommentarfeltet som viser ekte skiglede. Det frisker opp og gjør godt i en ellers tøff hverdag. Vi sjåast i vinterparken!"

Re: Hvor langt kan vi dra på tur i disse koronatider? [Re: Appelsin] #2599116 03/04/2020 18:49
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Satser på å komme først da :-D

Re: Hvor langt kan vi dra på tur i disse koronatider? [Re: Tange] #2599125 03/04/2020 20:20
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Tange

Jeg skrev et utførlig svar i går som jeg slettet. Et punkt står fortsatt.
Vi bor i et stort land med store nesten ubeflokkede områder. Jeg er ute en god del og velger områder med lite eller ingen folk. Mange nok perler å velge mellom innenfor noen eller 4-5 mil. Det er tydeligvis mange som sliter å være nytenkende. De drar eller ønsker å dra til de samme stedene hvor de har flokket seg sammen i mange år, Sognsvann, Maridalen, hytta, Vassfjellet, osv.

Hvor langt vi kan dra?

Tenker 42 kilometer maks er fint.

Tenker att 42 kilometer är längre än vad anbefallningarna sier.

Nu vet jag inte hur det är rundt Oslo men i Trondheim är det iallafall inte så att det bara är de mest känta och mest brukte områdena som är fulla. Var for eksempel en sak i addressa om folk som felparkerade på Ruten, en topptur kanske 7-8 mil fra Trondheim för ett tag sen.

Själv försökte jag vara lur å dra till saksviksvollan, ett av områdena längst bort i Trondheim (40 min körning för mig kanske), kom inte ens ditt på grund av alla bilarna.... Det är ju inte heller direkt normalt att det blir kaos på veien in till vassfjellet för folk som vill på topptur (gick på topptur där på påsken i fint väder för några år sedan, var alena).

Tvivlar på att man kan finna en halvfull parkeringsplass med oppkörda löyper eller ok topptur inom en radie på 42 km fra Trondheim hvis det blir fint väder i påska. Vart jag ska dra vet jag inte.

Men det är ju hela 13 stycken som är inlagda på sjukhus i Trøndelag så enligt de som är för en nullvision borde ju alla sitta hjemme och inte bedriva luxus som att gå på ski.

Redigert av fredriks; 03/04/2020 20:26.
Re: Hvor langt kan vi dra på tur i disse koronatider? [Re: Knirkekne] #2599229 04/04/2020 17:53
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

For en gangs skyld, kom jeg ikke først :-D
Men greit med plasser, brøytet parkering og flotte forhold i bakken.

Siden heisene ikke går, og det ikke melder kanllvær i påska tipper jeg det blir greit med parkeringsplasser i vassfjellet da også.

Re: Hvor langt kan vi dra på tur i disse koronatider? [Re: Knirkekne] #2599258 04/04/2020 20:13
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Du slo ikke meg og eldstemann. Vi parkerte kl 19 fredag og dro kl 12:30 lørdag. Men vi var dessverre ikke tidlig nok oppe til å få førstespor lørdag
.

Redigert av GeirK; 04/04/2020 20:15.

- Robert Green Ingersoll
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support