Dro du på hytta?
|
Re: Dro du på hytta?
[Re: Havre]
01/04/2020 13:00
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Blir man stemplet som usolidarisk hvis man lar være å laste ned FHI sin nye sporingsapp som logger alle bevegelser? Finnes det noen gode argumenter for å ikke gjøre det? Det første jeg stusset på er hvordan de skal kunne hente ut nøyaktige nok data til å anta at du har vært nær nok til å ha smittet noen. GPS på en typisk mobil er ikke hårreisende presis utendørs, og får jo fullstendig noia inne i et senter/butikk, parkeringshus, hjemme osv. Såvidt jeg skjønner vil dataene ikke pålitelig vise forskjell på om jeg og naboen står på kjøkkenet i hver vår enebolig med 20m avstand, eller om vi sitter og koser på verandaen? Hvis ikke de skal ha tilgang til mer enn GPS.... Prøvd "hvor er" på iphone, og se hvor nær faktisk lokasjon den plasserer deg, eller ungene?
Redigert av knutspeed; 01/04/2020 13:01. Rediger grunn: Leif
|
|
|
[Re: pez d spencer]
01/04/2020 13:15
|
Andysor
Entusiast
|
Entusiast
Ja, det blir spennende å se hvor mange som blir "oppfordret" til å gå i karantene fordi man var på tur med denne appen rundt Sognsvann og passerte en som testet positivt 5 dager senere.
|
|
|
[Re: Ugla]
01/04/2020 13:39
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Når krisen først oppstår ift. Corona er det de statlige sykehusene som står for all behandling, finnes ikke en eneste intensivsykeseng i kommunal regi. Det er klart at primærhelsetjenesten får en belastning men hvor stor er egentlig den når man tydelig i dag oppfordres til ikke å møte opp på det lokale legekontoret? Corona kommer ikke plutselig, man har god tid til å dra hjem igjen skulle symptomer melde seg. Og det er ikke primærhelsetjenesten som da er kritiske ift. å redde liv.
Distriktene totalt sett framstår lite sjarmerende slik situasjonen er nå dessverre - søringkarantene, ikke tillatt å krysse kommunegrenser mv. selv for å gå på arbeid som treffer mange, sikkert flere enn hytteforbudet. Tenk om vi i Oslo gjorde det samme? Stengte bygrensa, så folk fra Oppegård, Ski eller Lillestrøm ble holdt utenfor - eller hva med Fredrikstad kommune, en av norges desidert største kommuner som sender toglaster med folk inn til Oslo hver dag samtidig som at man altså ikke kan dra i motsatt retning.
En hyttekommune er ikke en homogen gruppe, på topp-ti lista finner vi bla. Fredriktsad og Larvik samt Hvaler som ikke er noe annet en øyvorte på utsiden av Fredrikstad.
Så jo, disitriktene oppfører seg dønn egoistiske og jeg misliker det sterkt
Hvorfor blander du inn intensivplasser? Hva slags idéell verden lever du i der folk klarer å følge oppfordringer om å ikke reiser til legevakten når den forkjølelsen de trodde var en vanlig plutselig blir verre og de får panikk? Og igjen, hva slags problemer påfører disse kommunene i nord byer som Oslo? Folk er redde og innfører restriksjoner, jeg er ikke for lokale restriksjoner, men det er i hvert fall ikke et argument mot at de samme restriksjonene ville ført til problemer om de ble innført andre steder. Noen, ikke alle distriktene har innført diverse regler, flott du forfekter gruppetenkning i dette egoistiske landet med stengte grenser.
Redigert av Appelsin; 01/04/2020 13:39.
|
|
|
[Re: knutspeed]
01/04/2020 13:40
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Blir man stemplet som usolidarisk hvis man lar være å laste ned FHI sin nye sporingsapp som logger alle bevegelser? Finnes det noen gode argumenter for å ikke gjøre det? Hvorfor ikke installere kamera hjemme som filmer alt du gjør, i tilfelle du blir smittet kan myndighetene se om det oppsto hjemme hos deg og om du smittet andre husstandsmedlemmer? Alt kan jo legitimeres i en krisesituasjon. Greit nok det, men hvorfor spise kylling i tilfellet du får salmonella? Rødt kjøtt i tilfellet du får kugalskap? Blir omtrent like saklig for meg. Så sier jeg ikke at overvåkningsaspektet er uvesentlig. Mitt spørsmål der blir vil denne appen gi noen noe informasjon man ikke uansett ganske enkelt kan få tak i? Blir man stemplet som usolidarisk hvis man lar være å laste ned FHI sin nye sporingsapp som logger alle bevegelser? Finnes det noen gode argumenter for å ikke gjøre det? Det første jeg stusset på er hvordan de skal kunne hente ut nøyaktige nok data til å anta at du har vært nær nok til å ha smittet noen. GPS på en typisk mobil er ikke hårreisende presis utendørs, og får jo fullstendig noia inne i et senter/butikk, parkeringshus, hjemme osv. Såvidt jeg skjønner vil dataene ikke pålitelig vise forskjell på om jeg og naboen står på kjøkkenet i hver vår enebolig med 20m avstand, eller om vi sitter og koser på verandaen? Hvis ikke de skal ha tilgang til mer enn GPS.... Prøvd "hvor er" på iphone, og se hvor nær faktisk lokasjon den plasserer deg, eller ungene? Vet ikke, men blåtann?
|
|
|
[Re: knutspeed]
01/04/2020 13:41
|
aanund
Ringrev
|
Ringrev
Blir man stemplet som usolidarisk hvis man lar være å laste ned FHI sin nye sporingsapp som logger alle bevegelser? Finnes det noen gode argumenter for å ikke gjøre det? Det første jeg stusset på er hvordan de skal kunne hente ut nøyaktige nok data til å anta at du har vært nær nok til å ha smittet noen. GPS på en typisk mobil er ikke hårreisende presis utendørs, og får jo fullstendig noia inne i et senter/butikk, parkeringshus, hjemme osv. Såvidt jeg skjønner vil dataene ikke pålitelig vise forskjell på om jeg og naboen står på kjøkkenet i hver vår enebolig med 20m avstand, eller om vi sitter og koser på verandaen? Hvis ikke de skal ha tilgang til mer enn GPS.... Prøvd "hvor er" på iphone, og se hvor nær faktisk lokasjon den plasserer deg, eller ungene? App'en gir sikkert tilgang til dekningsgrad fra basestasjoner slik at det kan trianguleres relativt nøyaktig. Det sammen med GPS, og tilgang til WiFi gir ganske nøyaktig bilde av hvor du befinner deg. Teknisk sett trengs ikke en app på telefonen. Enkelte myndigheter kan spore telefonen uansett, men foreløpig stoppes slikt av personvern i Norge. I Taiwan har vi sporing av koronasmittede. Går du ut under pålagt karantene blir du sporet opp av politiet. I Singapore må du i fengsel om du bryter karantene, uavhengig av om karantenen skyldes påvist eller mulig smitte. Å.
|
|
|
[Re: Appelsin]
01/04/2020 13:42
|
Andysor
Entusiast
|
Entusiast
[
Hvorfor blander du inn intensivplasser?
Hva slags idéell verden lever du i der folk klarer å følge oppfordringer om å ikke reiser til legevakten når den forkjølelsen de trodde var en vanlig plutselig blir verre og de får panikk?
Og igjen, hva slags problemer påfører disse kommunene i nord byer som Oslo? Folk er redde og innfører restriksjoner, jeg er ikke for lokale restriksjoner, men det er i hvert fall ikke et argument mot at de samme restriksjonene ville ført til problemer om de ble innført andre steder.
Noen, ikke alle distriktene har innført diverse regler, flott du forfekter gruppetenkning i dette egoistiske landet med stengte grenser. Poenget er vel at disse lokale reglene fører til at bedrifter rammes langt hardere enn de ellers ville og at disse samme kommunene er kjappe til å be om ytterligere krisepakker.
|
|
|
[Re: Andysor]
01/04/2020 13:59
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Poenget er vel at disse lokale reglene fører til at bedrifter rammes langt hardere enn de ellers ville og at disse samme kommunene er kjappe til å be om ytterligere krisepakker.
Helt klart, og i så fall må man se på detaljene, ikke drive med gruppetenkning. Jeg har ikke oversikten, så kom gjerne med den, hvor mange og hvor store kommuner driver med denne lokale nedstengningen?
|
|
|
[Re: aanund]
01/04/2020 14:03
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
App'en gir sikkert tilgang til dekningsgrad fra basestasjoner slik at det kan trianguleres relativt nøyaktig. Det sammen med GPS, og tilgang til WiFi gir ganske nøyaktig bilde av hvor du befinner deg. Teknisk sett trengs ikke en app på telefonen. Enkelte myndigheter kan spore telefonen uansett, men foreløpig stoppes slikt av personvern i Norge.
I Taiwan har vi sporing av koronasmittede. Går du ut under pålagt karantene blir du sporet opp av politiet. I Singapore må du i fengsel om du bryter karantene, uavhengig av om karantenen skyldes påvist eller mulig smitte. Å.
Joa, men vi snakker jo om mindre enn 5 meter, egentlig for å kunne bli smittet. Google virker å være enige om at det _kan_ være nøyaktig inntil noen få meter, men det kan like gjerne ikke være det. Enkelte tester viser jo også at telefonen kan bli påvirket av hvilken type cover man har. Jeg ser at det sannsynligvis kan funke, men det at de skal smekke opp en nøyaktig og "sikker" (LOL) app for å deploye på mange OS/modeller/fabrikat på så kort tid....tja.
Redigert av knutspeed; 01/04/2020 14:03. Rediger grunn: manglet ]
|
|
|
01/04/2020 14:41
|
Andysor
Entusiast
|
Entusiast
Poenget er vel at disse lokale reglene fører til at bedrifter rammes langt hardere enn de ellers ville og at disse samme kommunene er kjappe til å be om ytterligere krisepakker.
Helt klart, og i så fall må man se på detaljene, ikke drive med gruppetenkning. Jeg har ikke oversikten, så kom gjerne med den, hvor mange og hvor store kommuner driver med denne lokale nedstengningen? Jeg har bare hørt NHO si de er fortvilet på bedrifters vegne og har ingen andre holdepunkter. Hvis dette ikke stemmer er jeg åpen for å revurdere mitt standpunkt. Jeg synes kommunene burde følge samme prinsipp som man oppfordrer hyttefolk til å følge Jeg har tilgang på en hytte som ligger utenfor hyttefelt rett ved et sykehus men blir bedt om å la være å tenke selv og følge regler som skal gjelde for alle. Kommunene vil ta alle mulige lokale hensyn i sine egne tilfeller og vil ikke følge de nasjonale oppfordringene.
|
|
|
[Re: Andysor]
01/04/2020 15:45
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har bare hørt NHO si de er fortvilet på bedrifters vegne og har ingen andre holdepunkter. Hvis dette ikke stemmer er jeg åpen for å revurdere mitt standpunkt.
Jeg synes kommunene burde følge samme prinsipp som man oppfordrer hyttefolk til å følge Jeg har tilgang på en hytte som ligger utenfor hyttefelt rett ved et sykehus men blir bedt om å la være å tenke selv og følge regler som skal gjelde for alle. Kommunene vil ta alle mulige lokale hensyn i sine egne tilfeller og vil ikke følge de nasjonale oppfordringene.
Reisetid til hytte heller enn ut av kommune, at kommuner uten disproposjonal storhytteandel kunne vert ok, ikke minst at forbudet kunne vert revurdert/endret nå som den første panikker er over er alle ting jeg tenker ville hjelpe. Har også hørt at NHO er fortvilet på bedrifters vegne, og det stemmer helt sikkert. Spørsmålet er i tillegg hvor utbredt problemet er.
|
|
|
01/04/2020 16:19
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Skjønner ikke hvorfor de ikke kan sette noen enkle regler. Er du over 60 år så får du ikke reise på hytta. Har du alvorlig sykdom får du ikke reise på hytta. Er brøken mellom hytter og fastboende x så får du ikke reise på hytta. Osv. Sånn at vi som er 40 år og har en liten hytte det ingen andre gidder å ha hytte, 90 min unna St.Olav, kan få no fuckins variasjon i hverdagen. #psykisk syk av sjitvær og brakkesyke.
|
|
|
[Re: erikskon]
01/04/2020 16:29
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Skjønner ikke hvorfor de ikke kan sette noen enkle regler. Er du over 60 år så får du ikke reise på hytta. Har du alvorlig sykdom får du ikke reise på hytta. Er brøken mellom hytter og fastboende x så får du ikke reise på hytta. Osv. Sånn at vi som er 40 år og har en liten hytte det ingen andre gidder å ha hytte, 90 min unna St.Olav, kan få no fuckins variasjon i hverdagen. #psykisk syk av sjitvær og brakkesyke. Det er vel den enkelte hyttekommune som har satt kravet om midlertidig hytteforbud. Et generelt forbud er vel lettere å håndheve/kontrollere enn et forbud for de over 60, eller de med sykdom. Jeg har full forståelse for at alle som har hytte er irritert for at man ikke får bruke hytta, men slik må det være i år. Som mange har vært inne på, lider det lokale næringslivet av hyttenekten også. Men i det store bildet tror jeg det er det eneste rette for å forhindre spredning av smitte. Jeg ser at mange tidligere i tråden er spent på miljøet hyttefolk vs bygdefolk vil bli. Dette tror jeg vil normalisere seg i takt med samfunnet.
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
[Re: stosu]
01/04/2020 16:47
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men i det store bildet tror jeg det er det eneste rette for å forhindre spredning av smitte.
Nja, blir ju rätt mycket spredning i byarna når många är på samma sted. Att sprida ut folket bör ha en hel del fördelar och norskt hytte bruk är väl inte så där väldigt socialt. Men hvis man egentligen vill att alla ska hålla sig inne så har säkert ett hytteförbud en del fördelar. Hvis man däremot vill att folk ska gå ut och röra på sig så blir det lätt som i Trondheim där väldigt många av nödvändighet åker till de samma plasserna. Det finns ju inte så väldigt mycket att göra når allt är stängt och det blir mye folk i marka når alla tvingas vara i byen.
|
|
|
[Re: Havre]
01/04/2020 16:58
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Blir man stemplet som usolidarisk hvis man lar være å laste ned FHI sin nye sporingsapp som logger alle bevegelser? Finnes det noen gode argumenter for å ikke gjøre det? Ja. ![[Linket bilde fra dustinweb.azureedge.net]](https://dustinweb.azureedge.net/image/276830/400/320/nokia-3310-dobbelt-sim-varm-rodfarge-blank.jpg)
|
|
|
01/04/2020 17:18
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Lang tråd nå...
For de aktuelle kommunene har det naturligvis enorme økonimiske konsekvenser å stenge ned. Ikke minst for lokale bedrifter.
Jeg skal tenne et lys for alle hyttefolk i påsken som må være hjemme i denne vanskelige tiden.
Og ja, jeg får heller ikke dra på hytta/hyttene nå. Det går over. Skal handle lokalt som før.
Det er unntakstilstand.
|
|
|
[Re: fredriks]
01/04/2020 17:40
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Men i det store bildet tror jeg det er det eneste rette for å forhindre spredning av smitte.
Nja, blir ju rätt mycket spredning i byarna når många är på samma sted. Att sprida ut folket bör ha en hel del fördelar och norskt hytte bruk är väl inte så där väldigt socialt. Men hvis man egentligen vill att alla ska hålla sig inne så har säkert ett hytteförbud en del fördelar. Hvis man däremot vill att folk ska gå ut och röra på sig så blir det lätt som i Trondheim där väldigt många av nödvändighet åker till de samma plasserna. Det finns ju inte så väldigt mycket att göra når allt är stängt och det blir mye folk i marka når alla tvingas vara i byen. Du har gode argumenter, men det hjelper ikke når de lokale sykehusene ikke har kapasitet til en unntakstilstand i hytteområdene. Dersom det ikke hadde blitt erklært unntakstilstand så tidlig ville man risikert store utbrudd i hyttefeltene. Vi ser stadig yngre personer som legges i respiratorbehandling, så jeg tror det var riktig å gjøre drastiske tiltak såvidt tidlig sett i lys av det som skjer i Sverige og GBR.
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
01/04/2020 18:20
|
Dan
More than words
|
More than words
Ref. dette med by mot land og at hytteeiere ikke skal være velkomne etterpå, eller at de ikke skal ha lyst å bruke hytta etterpå, så glemmer dere en viktig ting. Folk generelt har en ukes hukommelse. Når den første snøen kommer i høst så er det ingen som kommer til å huske hytteforbudet og hyttefolket kommer til å stå i lokalbutikken og godsnakke med betjeningen akkurat som vanlig og betjeningen kommer til å synes at det er koselig med kunder. This too shall pass. Personlig er jeg veldig fornøyd med hytteforbudet. Vår hytte ligger i Italia og det hadde vært surt hvis alle andre fikk bruke hyttene sine, bare ikke vi. 
|
|
|
[Re: fredriks]
01/04/2020 18:49
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nja, blir ju rätt mycket spredning i byarna når många är på samma sted. Att sprida ut folket bör ha en hel del fördelar och norskt hytte bruk är väl inte så där väldigt socialt. Men hvis man egentligen vill att alla ska hålla sig inne så har säkert ett hytteförbud en del fördelar. Hvis man däremot vill att folk ska gå ut och röra på sig så blir det lätt som i Trondheim där väldigt många av nödvändighet åker till de samma plasserna. Det finns ju inte så väldigt mycket att göra når allt är stängt och det blir mye folk i marka når alla tvingas vara i byen. Nettopp. La oss dra på hytta og dere har 4 individer ute av smittekjeden her i Trondheim. Tving oss til å bli her og ikke f om at vi har sjans til å holde oss inne i leiiligheten i 2 uker til. Da joiner vi resten av byen oppi marka og nedi byen. Vi bor på markagrensa og normalt er vi "alene", men det er jo folk over alt nå. Vi har ikke sjans til å holde oss unna. Og det kommer horder med folk fra hele byen hit.
|
|
|
01/04/2020 19:15
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Hvorfor blander du inn intensivplasser?
Hvis du ikke har skjønt at tilgang til intensivsenger på sykehus er den kritiske innsatsfaktoren i de tiltakene som er iverksatt er det egentlig nytteløst å diskutere med deg, så da sier jeg morn'a til deg.
Lars-Erik
|
|
|
[Re: stosu]
01/04/2020 20:02
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
men det hjelper ikke når de lokale sykehusene ikke har kapasitet til en unntakstilstand i hytteområdene. Dersom det ikke hadde blitt erklært unntakstilstand så tidlig ville man risikert store utbrudd i hyttefeltene. Vi ser stadig yngre personer som legges i respiratorbehandling, så jeg tror det var riktig å gjøre drastiske tiltak såvidt tidlig sett i lys av det som skjer i Sverige og GBR. Nu är det väl ingen som vet om hytteforbjudet har gjort noe bra eller dårligt med smittspridning så långt och som det ser ut här i Trondheim så hade det iallafall inte varit noe problem om alla sjuka varit på hytta och behövt ta sig in till Trondheim för vård. Så många smittade som trenger vård är det inte. Situationen är säkert värre i Oslo men hittills har det väl inte varit noe problem där heller vad jag förstått. Jag tror att det var en bra ide att stänga ned stora ski anlegg för att där möter man ofta många når man spiser lunch, står i kö, er på afterski eller i butikken (men mindre som Vassfjellet tror hade noll effekt med de tilltaken de planerade når det blev stängt). Att vara på hytta inte alltför långt fra hjemmet tror jag inte hade varit noe problem då man väl normalt inte ens träffar så mye folk och många kunde nog ha fått till det utan att ens besöka den lokala butikken. Men vi vet inte vad som har haft effekt eller inte. Tror att det var bra att Norge gick till drastiska tilltak men tror inte att alla tilltak har varit lika viktiga eller bra.
|
|
|
[Re: Ugla]
01/04/2020 20:05
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Hvis du ikke har skjønt at tilgang til intensivsenger på sykehus er den kritiske innsatsfaktoren i de tiltakene som er iverksatt er det egentlig nytteløst å diskutere med deg, så da sier jeg morn'a til deg.
Helt oppriktig så har jeg forstått det som at det er det lokale helsetilbudet, kombinasjonen av at flere folk gir større belastning generelt, og covid spesielt er det hyttekommunene frykter. Transport til sykehusene som ligger langt borte er en del av dette. Har jeg feil så vil jeg gjerne bli korrigert, jeg liker ikke å ta feil, men liker ennå mindre å ha feil.
|
|
|
[Re: erikskon]
01/04/2020 20:25
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Skjønner ikke hvorfor de ikke kan sette noen enkle regler. Er du over 60 år så får du ikke reise på hytta. Har du alvorlig sykdom får du ikke reise på hytta. Er brøken mellom hytter og fastboende x så får du ikke reise på hytta. Osv. Sånn at vi som er 40 år og har en liten hytte det ingen andre gidder å ha hytte, 90 min unna St.Olav, kan få no fuckins variasjon i hverdagen. #psykisk syk av sjitvær og brakkesyke. Hva er enklere enn 'ingen drar på hytta'?
|
|
|
[Re: Tange]
01/04/2020 21:02
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva er enklere enn 'ingen drar på hytta'?
Ingen nasjonale regler for noe som kun angår et fåtall hyttekommuner? Lokale regler har jo kommuner innført her og der.
|
|
|
01/04/2020 22:10
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Ja. De burde drøfta tretti forskjellige regler som dekket alle hyttebesøkvarianter i et par uker før de kom frem til noe. /s
|
|
|
[Re: Tor Arne]
01/04/2020 22:54
|
aanund
Ringrev
|
Ringrev
Ja. De burde drøfta tretti forskjellige regler som dekket alle hyttebesøkvarianter i et par uker før de kom frem til noe. /s Stemmer, og så må det kvalitetssikres av eksterne konsulenter og sendes på høringsrunde før det kan tas opp til vurdering. Å.
|
|
|
[Re: aanund]
02/04/2020 06:30
|
Andysor
Entusiast
|
Entusiast
Ja. De burde drøfta tretti forskjellige regler som dekket alle hyttebesøkvarianter i et par uker før de kom frem til noe. /s Stemmer, og så må det kvalitetssikres av eksterne konsulenter og sendes på høringsrunde før det kan tas opp til vurdering. Å. Leste et intervju med en FHI forsker det han advarte mot å gå i nulltolleransefellen. Mange ting er et problem først når alt for mange gjør det. Personlig er jeg prinsippfast og synes det er skremmende hvor lett man blir avfeid som sutrete når man stiller spørsmålstegn ved en firkantete regel om å gi opp privat eiendomsrett.
|
|
|
[Re: kjerts]
02/04/2020 08:11
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Hva er enklere enn 'ingen drar på hytta'?
Ingen nasjonale regler for noe som kun angår et fåtall hyttekommuner? Lokale regler har jo kommuner innført her og der. Hadde du sagt 'ingen regel' hadde det funka men når noen kommuner hadde kommet med særregler hadde smartfolket utvilsomt kommet med all slags argumenter for at det ikke er riktig at 'deres hyttekommune' er stengt mens 'nabokommune' holder oppe. Nå er det veldig enkelt, all hyttebruk er stoppet inkludert hytter i Italia. Greit å huske denne også: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/6j719o/hyttekommuner-ber-folk-holde-seg-hjemmeHyttekommunene stilte seg på en myk linje og ba folk om å bli hjemme. Funket bra dette. NOT.
|
|
|
02/04/2020 09:42
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nå er det veldig enkelt, all hyttebruk er stoppet inkludert hytter i Italia.
Nei, de har unntak for hytte i egen kommune. Så det er ikke SÅ rart å kunne ønske seg hyttetur innenfor samme sykehusregion, for eksempel. Nord i Trøndelag er det mange kommuner med mange hytter som alle sokner til samme sykehus. Levanger(3 innlagt med covid19, god kapasitet) og Namsos (0 innlagt, god kapasitet)
|
|
|
02/04/2020 09:50
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Et viktig tilleggspoeng her er at hvis det skulle være opp til hver kommune, så måtte kommunene også forholdt seg til klager og dspensasjonssøknader. Allerede før forbud fikk kommunene mange søknader om dette.
Kommunene er nå i en presset ressurssituasjon, der det siste de behøvde var å måtte bruke tid og krefter på titalls hyttesøknader hver dag. (Og Fylkesmannen som samordner beredskap, måtte brukt tid og ressurser på klagebehandling, fra hytteeiere som klager på de kommunale vedtakene)
Som påpekt tidligere, dette er en situasjon med ingen enkle svar. De som påstår at det er uproblematisk at folk drar på hytta, forenkler altfor mye i én retning. De som påstår at det er uproblematisk med et nasjonalt forbud mot hytteovernatting i annen kommune, forenkler også for mye.
|
|
|
|
|