Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 7 av 14 1 2 5 6 7 8 9 13 14

Dro du på hytta?

Re: Dro du på hytta? [Re: Brusdalen] #2598168 30/03/2020 09:24
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: Brusdalen
Er det ikke litt "umusikalsk" at enkelte langrennsutøvere holder på med ulike stunt for tiden? Når de går 5 stk i lag, i tillegg til støtteapparat, så er vel bare det i strid med de retningslinjene som vi blir bedt om å følge i disse dager.

De har sikkert ikke lest retningslinjene utarbeidet av de selverklærte forumgudene her på forumet om at man ikke skal gjøre noe som potensielt kan gjøre at man trenger legetilsyn. Jeg vil tro forumgudene allerede har varslet Skiforbundet og journalistene i NRK.

BTW. De var vel 3 pers + 2 i støtteapparatet, som jo er innafor reglene på 5 personer.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Dro du på hytta? [Re: magnusc] #2598174 30/03/2020 09:47
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg tenkte ikke at sønnen og kompisen som gikk sammen med dem, var støtteapparatet.

Antall personer i lag, og å tøye strikken mtp legehjelp, er såklart noe å tenke på, men hvorfor kan ikke vi forvente at disse fremstår som de forbildene de bør være og går foran som gode eksempler? Folk har fått innskrenket friheten og rettigheter, og må forholde seg til unntakstilstander både på jobb og hjemme, og så ser vi at disse karene gir blaffen og kjører på som ingenting har skjedd. Jeg sier ikke at polititet skal ut i løypene og stoppe dem, men jeg synes det er rart at personer som lever av sponsorinntekter ikke har et mere fininnstillt kompass, eller støtteapparat som kan fortelle dem hva som er rett og galt.

Re: Dro du på hytta? [Re: magnusc] #2598179 30/03/2020 10:01
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: magnusc

De har sikkert ikke lest retningslinjene utarbeidet av de selverklærte forumgudene her på forumet om at man ikke skal gjøre noe som potensielt kan gjøre at man trenger legetilsyn. Jeg vil tro forumgudene allerede har varslet Skiforbundet og journalistene i NRK.

Når HRS har sagt man ikke skal gå på topptur er det lett å konkludere med at man heller ikke burde gjøre andre risikable aktiviteter, det har vert mine tanker, ingen forumguder involvert. Takler uansett motforestillinger uten å bli en sur dritt fordi noen har feil på internett

Spørsmålet er vel egentlig hvor stor risiko det er for disse langrennsløperne å gå så langt på ski.

Redigert av Appelsin; 30/03/2020 10:03.
Re: Dro du på hytta? [Re: pez d spencer] #2598180 30/03/2020 10:03
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Mitt inntrykk av situasjonen vi er i er at det er veldig stort spenn i hvor seriøst folk tar dette. Noen isolerer seg veldig mye, mens det er utrolig mange som ikke bryr seg noe særlig. Når politikerne fortsetter å komme med _anbefalinger_ så vil veldig mange fortsatt ikke bry seg. For at folk flest skal bry seg så må det komme klare regler og man må se at det går konsekvenser for å bryte reglene.

I marka går folk på tur i grupper på 4+ pers og de går ved siden av hverandre i full bredde på veiene, så når man møter folk må man gå i grøfta for å overholde anbefalingen på 1-2 meters avstand.

I borettslagets lekestativ er det full aktivitet, mens i andre borettslag har jeg sett at de har sperret av med tape.

Trafikkreglene har jo blitt tatt opp her før, og jeg synes det er et godt eksempel. Kjøre 10% over fartsgrensen har ingen konsekvenser, la vær å bruke blinklys har ingen konsekvenser, parkere i sykkelfelt har ingen konsekvenser, kjøre på fortau har ingen konsekvenser, så da gjør folk dette.

Re: Dro du på hytta? [Re: Appelsin] #2598181 30/03/2020 10:11
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: Appelsin

Når HRS har sagt man ikke skal gå på topptur er det lett å konkludere med at man heller ikke burde gjøre andre risikable aktiviteter, det har vert mine tanker, ingen forumguder involvert.

Hvor finner jeg info om forbud mot å gå topptur?

Re: Dro du på hytta? [Re: magnusc] #2598183 30/03/2020 10:16
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Mitt inntrykk av situasjonen vi er i er at det er veldig stort spenn i hvor seriøst folk tar dette. Noen isolerer seg veldig mye, mens det er utrolig mange som ikke bryr seg noe særlig. Når politikerne fortsetter å komme med _anbefalinger_ så vil veldig mange fortsatt ikke bry seg. For at folk flest skal bry seg så må det komme klare regler og man må se at det går konsekvenser for å bryte reglene.

I marka går folk på tur i grupper på 4+ pers og de går ved siden av hverandre i full bredde på veiene, så når man møter folk må man gå i grøfta for å overholde anbefalingen på 1-2 meters avstand.

I borettslagets lekestativ er det full aktivitet, mens i andre borettslag har jeg sett at de har sperret av med tape.

Trafikkreglene har jo blitt tatt opp her før, og jeg synes det er et godt eksempel. Kjøre 10% over fartsgrensen har ingen konsekvenser, la vær å bruke blinklys har ingen konsekvenser, parkere i sykkelfelt har ingen konsekvenser, kjøre på fortau har ingen konsekvenser, så da gjør folk dette.

Tenker du da at det er greit at man ikke tar det så seriøst?

Nesten 1000 døde hver dag i Italia, Landet er i fullstendig lock down, hva tenker du om de konsekvensene?

Re: Dro du på hytta? [Re: magnusc] #2598190 30/03/2020 10:34
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A

Hvor finner jeg info om forbud mot å gå topptur?

Sterk oppfordring i hvert fall:
https://www.nrk.no/vestland/hovudredningssentralen_-_-dropp-toppturen_-1.14946137

Re: Dro du på hytta? [Re: magnusc] #2598192 30/03/2020 10:40
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K

.

Tror dette varierer, men det er en tydelig økning i bruk av nærmarka i de områdene jeg har sett. Når jeg skulle gå tur med hunden i går var det jo ekstremt med elsykler, campingstoler, boblejakker og ryggsekker i nærmarka. Jeg er heldigvis godt kjent i området takket være sti-nerding, og det var null problem å gå en drøy time uten å treffe en sjel, og aldri være mer enn et par km unna utgangspunktet.

Av det jeg har sett her er folk _ekstremt_ flinke til å holde avstand, og da snakker vi 2m pluss. Tror kanskje det er lett å være litt kjapp med å sjekke grupper etc uten å vurdere om de er i familie/samme husstand osv.

På den annen side får jeg vite at folk fortsatt er aktive på Tinder - dvs i å gjøre det appen er ment for, og ikke bare surfe...da kjenner jeg det begynner å rykke i Tante Sofie-genene.

Re: Dro du på hytta? [Re: knutspeed] #2598201 30/03/2020 11:11
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M

Tenker du da at det er greit at man ikke tar det så seriøst?
Nesten 1000 døde hver dag i Italia, Landet er i fullstendig lock down, hva tenker du om de konsekvensene?

Jeg tenker at det ikke er så relevant hva akkurat jeg tenker om saken. Om det er mange som ikke tar det seriøst så er det kommunikasjonen og tiltakene som regjeringen har iverksatt som er for dårlige, eller langvarig kultur for at vi har regler og lover som kun er veiledende. Når Politiet selv ikke bryr seg om trafikkreglene hvordan kan man forvente at folket skal bry seg.

Sitat: knutspeed

Tror dette varierer, men det er en tydelig økning i bruk av nærmarka i de områdene jeg har sett. Når jeg skulle gå tur med hunden i går var det jo ekstremt med elsykler, campingstoler, boblejakker og ryggsekker i nærmarka. Jeg er heldigvis godt kjent i området takket være sti-nerding, og det var null problem å gå en drøy time uten å treffe en sjel, og aldri være mer enn et par km unna utgangspunktet.

Av det jeg har sett her er folk _ekstremt_ flinke til å holde avstand, og da snakker vi 2m pluss.

Om man velger sti så er det jo relativt lett å unngå folk også her i Oslo, nettopp fordi alle går på grusveiene og starter turen fra de samme utfartsparkeringene. Ved parkeringsplassene i markagrensen i Oslo (Østmarka og Nordmarka) er det jo trafikkkaos og ulovlig parkering over alt, og nesten alle går på de samme grusveiene. Hvor er parkeringsvaktene?

Sitat: knutspeed

Tror kanskje det er lett å være litt kjapp med å sjekke grupper etc uten å vurdere om de er i familie/samme husstand osv.

Poenget mitt med at folk går sammen i store grupper var ikke smitteprobematikken innad i gruppen, men at det er umulig for andre å holde riktig avstand til disse gruppene uten å selv måtte gå i grøfta. Om man skal gå i en gruppe på 3+ personer så viser man ikke hensyn om man går ved siden hverandre og tar opp 90% av veiens bredde.

Re: Dro du på hytta? [Re: magnusc] #2598216 30/03/2020 12:24
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K

Poenget mitt med at folk går sammen i store grupper var ikke smitteprobematikken innad i gruppen, men at det er umulig for andre å holde riktig avstand til disse gruppene uten å selv måtte gå i grøfta. Om man skal gå i en gruppe på 3+ personer så viser man ikke hensyn om man går ved siden hverandre og tar opp 90% av veiens bredde.

Det merket jeg ikke mye til siden jeg gikk til skogs i går, så greit ut fra avstand, men vet jo av erfaring at det er slik det er på turstiene/veien - korona eller ikke. Syntes det er en uting i utgangspunktet, enda mer nå.

Redigert av knutspeed; 30/03/2020 12:24. Rediger grunn: manglende ]
Re: Dro du på hytta? [Re: pez d spencer] #2598226 30/03/2020 12:47
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Var på dagstur til hytta i går. Fattern kommenterte at han sokner til samme sykehus hjemme og på hytta, så den store forskjellen i beredskap er det ikke akkurat.

Når vi sykler tur nå er det maks tre stykker og vi holder oss unna KOM-tempo og snørring i nærheten av hverandre. Det er jo greie forholdsregler for å holde risikoen nede. Så tørt, åpent og fristende som det er om dagen så er det vanskelig nok å holde igjen på tempoet. Men sikkert lurt.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Dro du på hytta? [Re: pez d spencer] #2598235 30/03/2020 13:22
A
Andysor Offline
Entusiast
Entusiast
A
Virker som om mange mener at all form for økning i smitterisiko, samme hvor liten, er uakseptabel.
Jeg, som hobbyepidemiolog, mener at smitterisiko ute med fravær av smitteflater og et virus som WHO nå bekrefter at ikke smitter via luft, kun dråpe, er svært lite sammenlignet med å ta kollektivtransport, gå på butikk eller dele arbeidsplass. Jeg tror det er lettere å få folk til å overholde de viktige smittervernrådene hvis man ikke overdriver shaming av utendørsaktivitet.

Re: Dro du på hytta? [Re: pez d spencer] #2598256 30/03/2020 14:44
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Det er et stykke mellom shaming av generell utendørsaktiviteter til at langrennseliten konkurrerer om å sette rekorder i ekstremiddrett. Jeg synes de fleste idrettsforbund og klubber har vært klinkende klare i at stans av aktivitet, betyr stans av aktivitet. Og dette har selvsagt ikke utelukkende med smittevern og gjøre, det tar jeg som en forutsetning at folk flest har fått med seg nå (selv en hobbyepidemiolog ICON_WINK )

Jeg siterer Norges Skiforbund:
Det er forbud mot å organisere skirenn ut sesongen, samt skiaktivitet i en periode. Vi ber ski-Norge forholde seg til dette.

https://www.skiforbundet.no/norges-skiforbund/nyheter/2020/3/informasjon-vedrorende-koronavirus/

Redigert av Brusdalen; 30/03/2020 14:47.
Re: Dro du på hytta? [Re: magnusc] #2598257 30/03/2020 14:56
Juffe Offline
Besatt
Besatt

Kom over en artig situasjon i går. To par som sto og pratet med hverandre, var flinke og sto på hver sin side av sykkelstien. God avstand og gode borgere. Alle andre syklet, gikk og løpe mellom dem.

Vi har også de som muligens har fått det for seg at viruset smitter via øyekontakt.

Når det gjelder langrennslandslagsutøverene og andre maskiner, så syns jeg det bare var artig å lese om det som må være tidenes mest omtalte pissekonkurranse ICON_SMILE

God helg! Eller er det mandag i dag?

'...once more, and more intensity!'
Re: Dro du på hytta? [Re: pez d spencer] #2598264 30/03/2020 16:27
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Spørsmål til salen: Hva med telttur utenfor egen kommune, er det lov da? Hytta er jo verboten i påsken, men vi har jo et fancy telt, og da er en jo ikke på "fritidseiendom". Begynner å få _nok_ av byen nå.

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Dro du på hytta? [Re: Jomar Henriksen] #2598271 30/03/2020 17:38
stosu Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Jomar Henriksen
Spørsmål til salen: Hva med telttur utenfor egen kommune, er det lov da? Hytta er jo verboten i påsken, men vi har jo et fancy telt, og da er en jo ikke på "fritidseiendom". Begynner å få _nok_ av byen nå.

Hvis du er frisk, noe jeg antar du er, så hvorfor ikke?
Det er helsebringende å ta en telttur i en nabokommune. Slik jeg tolker hytteforbudet er at man ønsker å unngå tette køer i småbutikker, tryning i skiløyper med tilhørende skader, folk som går tett i tett i skiløyper +++

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Dro du på hytta? [Re: Jomar Henriksen] #2598272 30/03/2020 17:45
A
Andysor Offline
Entusiast
Entusiast
A

Telting vil ikke være i nærheten så konsentrert som disse mye omtalte hyttefeltene med 5000-20000 hytter på ett sted, så jeg ser ingen problemer med det, men det er klart, det oppfordres jo til færrest mulig fritidsreiser. Hvis du handler Real Turmat hjemme på forhånd så kan du like godt telte i hjemmekommunen som i en annen kommune synes nå jeg.

Re: Dro du på hytta? [Re: Jomar Henriksen] #2598275 30/03/2020 18:19
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig

Nei, det er ikke greit. Myndighetene oppfordrer sterkt om å unngå fritidsreiser, og ifm hytteforbudet ble det fremhevet at det gjelder det samme for campingvogn, bobil og generell reiseaktivitet.

Så kan man selvsagt være misfornøyd med at det er slik, men bruk heller energien på å forstå det, istedenfor å være kreativ å komme rundt restriksjonene. De er jo der for en grunn.

Redigert av Brusdalen; 30/03/2020 18:19.
Re: Dro du på hytta? [Re: Jomar Henriksen] #2598279 30/03/2020 18:51
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A

-Drit i kommunegrensene så lenge det ikke er forbudt i loven. Den grensen er der bare fordi det ellers er så vanskelig å regulere noe.

-Moralen er: Ikke gjør noe som har spesielt forhøyet risk til å kunne belaste helsevesenet mer, eller som vil kunne spre smitte mer enn hjemme.

Redigert av Appelsin; 30/03/2020 18:53.
Re: Dro du på hytta? [Re: Jomar Henriksen] #2598280 30/03/2020 19:17
SturlaS Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg så en kommune, var det Hitra mon tro, som presiserte at hytteregelen også gjaldt campingplasser, campingvogn og bobil. Villcamping ble ikke nevnt, men...

Selv vurderer jeg 2-3 dager med pulk og fjelltelt i egen kommune, langt unna skredterreng og andre farligheter og kort vei til bilen i tilfelle akutt sykdom. Jeg håper det skal være akseptabelt for folk flest. Meningene til #staythefuckhome-gjengen velger jeg å ikke forholde meg til.

Re: Dro du på hytta? [Re: SturlaS] #2598287 30/03/2020 19:57
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: SturlaS
Jeg så en kommune, var det Hitra mon tro, som presiserte at hytteregelen også gjaldt campingplasser, campingvogn og bobil. Villcamping ble ikke nevnt, men...

Selv vurderer jeg 2-3 dager med pulk og fjelltelt i egen kommune, langt unna skredterreng og andre farligheter og kort vei til bilen i tilfelle akutt sykdom. Jeg håper det skal være akseptabelt for folk flest. Meningene til #staythefuckhome-gjengen velger jeg å ikke forholde meg til.

Tror denne sjauen gjør at flere folk ser fordelen med å bo i provinsen. Hadde gitt mye for å være bufast i en fjellkommune nå.

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Dro du på hytta? [Re: pez d spencer] #2598294 30/03/2020 21:01
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T

Re: Dro du på hytta? [Re: Brusdalen] #2598314 31/03/2020 06:29
beast666 Offline
Entusiast
Entusiast
Er vel ikke overraskende at Italia skiller seg ut når det gjelder virus og dødsfall i år. I Italia døde det fra 2013-2017 68000 mennesker av vanlig influensa, bare i en sesong 2016/17 døde det 25000. Italia har vaksinert over 50% av de over 65 år mot influensa, allikevel dør opp mot 4% av de av influensa. De har i tillegg en av de eldste befolkningene med ca 10% over 75 år.

Re: Dro du på hytta? [Re: beast666] #2598336 31/03/2020 08:45
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: beast666
Er vel ikke overraskende at Italia skiller seg ut når det gjelder virus og dødsfall i år. I Italia døde det fra 2013-2017 68000 mennesker av vanlig influensa, bare i en sesong 2016/17 døde det 25000. Italia har vaksinert over 50% av de over 65 år mot influensa, allikevel dør opp mot 4% av de av influensa. De har i tillegg en av de eldste befolkningene med ca 10% over 75 år.

Kanskje interessante tall, men du må sammenligne det med andre land for at det skal bety noe. 68000/60000000 på 4-5 år er for eksempel ikke ekstremt

Re: Dro du på hytta? [Re: beast666] #2598373 31/03/2020 10:18
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Ja, bare for å få det helt klart. Årlig dør 1% av alle italienere, 1 prosent. Uten at dette fører til noen som helst krisetilstander, tenk deg det!

Re: Dro du på hytta? [Re: Brusdalen] #2598378 31/03/2020 10:36
Kjesk Offline
Ringrev
Ringrev
Det er et stykke mellom shaming av generell utendørsaktiviteter til at langrennseliten konkurrerer om å sette rekorder i ekstremiddrett. Jeg synes de fleste idrettsforbund og klubber har vært klinkende klare i at stans av aktivitet, betyr stans av aktivitet. Og dette har selvsagt ikke utelukkende med smittevern og gjøre, det tar jeg som en forutsetning at folk flest har fått med seg nå (selv en hobbyepidemiolog ICON_WINK )

Jeg siterer Norges Skiforbund:
Det er forbud mot å organisere skirenn ut sesongen, samt skiaktivitet i en periode. Vi ber ski-Norge forholde seg til dette.

https://www.skiforbundet.no/norges-skiforbund/nyheter/2020/3/informasjon-vedrorende-koronavirus/

Denne har jeg ikke sett før nå.
Betyr dette faktisk det som står -"samt skiaktivitet" - at det ikke lenger er lov å ta seg en skitur alene i marka?

Re: Dro du på hytta? [Re: Appelsin] #2598383 31/03/2020 11:01
beast666 Offline
Entusiast
Entusiast

Kanskje interessante tall, men du må sammenligne det med andre land for at det skal bety noe. 68000/60000000 på 4-5 år er for eksempel ikke ekstremt

Sammenligner det med 11000 døde hittil av corona. Når 25000 mennesker dør av vanlig influensa er vel heller ikke 11000 hittil av corona ekstremt. Å sammenligne med andre land blir feil. Flere ting er forskjellig fra land til land, bla gjennomsnittsalder, vaksineringsprosent, hvor Store familier i samme husholdning, sosial berøring ( i Italiensk er de mye mere fysiske i kontakten med andre enn i Norge feks)

Re: Dro du på hytta? [Re: beast666] #2598392 31/03/2020 11:27
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
. Å sammenligne med andre land blir feil. Flere ting er forskjellig fra land til land, bla gjennomsnittsalder, vaksineringsprosent, hvor Store familier i samme husholdning, sosial berøring ( i Italiensk er de mye mere fysiske i kontakten med andre enn i Norge feks)

Klart, men å sammenligne med folketallet er et absoutt minimum. Uansett, du starter med å si at Italia skiller seg ut, altså en sammenligning. Så presenterer du et tall for antall døde per år av influensa og insinuerer det er stort, men det tallet er ikke spesielt stort.

Re: Dro du på hytta? [Re: beast666] #2598395 31/03/2020 11:52
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Sammenligner det med 11000 døde hittil av corona. Når 25000 mennesker dør av vanlig influensa er vel heller ikke 11000 hittil av corona ekstremt. Å sammenligne med andre land blir feil. Flere ting er forskjellig fra land til land, bla gjennomsnittsalder, vaksineringsprosent, hvor Store familier i samme husholdning, sosial berøring ( i Italiensk er de mye mere fysiske i kontakten med andre enn i Norge feks)

Nei, 11 000 mot 25 000 er ikke ekstremt. Og for å gjøre det klart. Tiltakene er ikke et forsøk på å hindre at noen i det hele tatt dør (de som driver med dette daglig er veldig klar over hvor mange som dør av forskjellige sykdommer hvert år, ikke bare for sitt eget land men også for land de gjerne sammenligner seg med, tro meg). Tiltakene er for å forhindre kollaps av helsesystemet, ie. for mange i helsevesenet som selv blir smittet, for lite kapasitet til behandling, gi forskerne tid til å komme med gode behandlingsmetoder frem til en mulig vaksine er på plass etc. Tiltakene er til for å forhindre at vi ikke kan tilby optimal behandling til alle som blir alvorlig syke uansett alder eller andre underliggende sykdommer. Det er noe de ikke lenger klarer i Italia, dette i motsetning til årene hvor det dør 15-20 000 av vanlig influensa (om du vil kan du svare for El Syklo i denne tråden:
https://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2596151#Post2596151 )
Og det noe de ikke lenger klarer (lokalt) i andre land, .

Å sammenligne med andre land er helt riktig for det gir muligheter til å skjønne hvordan lokale faktorer påvirker sykdoms/smitteforløpet og gir mye lærdom om f.eks. hvordan virus (i dette tilfelle SARS-CoV-2) kan muttere i en befolkning, hvordan smitten overføres, hvordan virus angriper immunsystemet osv.

Nei, 11 000 mot 25 000 er ikke ekstremt. Det siste tallet er over het helt år, det første tallet er over en drøy måned. Om jeg tar riktig henger dødstallet 2-3 uker etter på smitten (3 uker for Italia). Det ser ut at Italia har klart å bremse ned smitten og det er en nedgang i utviklingen av dødsfall, men det er godt mulig at det totale antallet døde om tre uker begynner å nærme seg 25 000. Og da er det viktig å huske at det er i en situasjon av lock down. Hva som hadde skjedd om det ikke hadde kommet noen tiltak kan du sikkert finne ut selv.

Ellers er det bare å spørre i denne tråden:

https://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2596151#Post2596151

Re: Dro du på hytta? [Re: Kjesk] #2598399 31/03/2020 11:59
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Kjesk
Betyr dette faktisk det som står -"samt skiaktivitet" - at det ikke lenger er lov å ta seg en skitur alene i marka?

Er skituren din, alene i marka, i regi av Skiforbundet?

Side 7 av 14 1 2 5 6 7 8 9 13 14

Moderator  support