Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Fond, hva gjelder nå?

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: DesmoSkier] #2595692 16/03/2020 21:02
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Joda, det forstår jeg.

Men jeg leste Trygves kommentar som at man må bruke litt tid på å gå inn i markedet igjen etter at man har valgt å gå ut slik jeg har gjort. Altså ikke selge alt, for deretter å smelle hele summen inn igjen når man føler tiden er moden.

Mulig jeg misforsto?

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: RoyE] #2595693 16/03/2020 21:07
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Hvis du sparer månedlig sprer du risikoen. Da kjøper du både på topp og bunn og det jevner seg ut over tid. Personlig sparer jeg månedlig til pensjon og fordeler sparingen på 10 forskjellige fond for å spre risikoen enda mer. Dette er nok overkill. For sparing med kortere tidshorisont enn 5 år egner aksjefondfond seg dårlig. Mener jeg leste et sted at etter 4-5 år vil historisk sett aksjefondfond gi deg minst like god rente som sparing i banken med unntak av bsu. Etter 10 år kan du forvente ca 4% bedre rente enn i banken. Jeg har ikke satt meg så godt inn i fond dog så anbefaler ingen å gjøre som meg.

Redigert av Paulus; 16/03/2020 21:08.
Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Gammelogdesperat] #2595698 16/03/2020 21:22
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Bra indeksfond har ingen kostnad for kjøp og salg. Altså vil de vere bedre/verre enn banksparing uavhengig av tidshorisont.
Forskjellen er vel risiko, og med høyere gjennomsnittelig forventet forteneste minker risikoen for å tape med tidshorisonten du har.

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Paulus] #2595699 16/03/2020 21:29
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Forventa (historisk) avkastning er like stor uansett tidshorisont, men variasjon (volatilitet) teller mer enn jevn trend på kort sikt. På lengre sikt vil du stort sett tjene penger uansett. De færreste av oss klarer å kjøpe og selge seg inn på rett tidspunkt (småsparere som meg gjør det vel i stort motsatt), derfor bør du kjøpe og selge deg ut over tid. Du kjøper deg ikke inn på bunn og selger deg ut på topp, men du jevner ut kortsiktig variasjon.
Her er det vesentlig at man også selger seg ut over tid, mange har fatta det med kjøp, men selger alt på en gang.

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Gammelogdesperat] #2595702 16/03/2020 21:38
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Det er få som selger boligen sin om den dupper 30-40% i verdi med mindre de må pga likvidietet. Samme burde gjelde for langsiktig sparing i fond og aksjer.

Rekylen opp etter fallet som har vært nå kan bli historisk høy den også, og den kan bli slapp - det er altfor tidlig å si noe om. P.t. tyder mye på at dette vil ta tid å bygge opp igjen.

Artig tankeeksperiement - dersom Kina aldri hadde erklært krise med dette viruset, hva hadde da skjedd? (med finansmarkedene altså)

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: RoyE] #2595719 17/03/2020 06:18
Trygve_ Offline
Besatt
Besatt
Sitat: RoyE
Joda, det forstår jeg.

Men jeg leste Trygves kommentar som at man må bruke litt tid på å gå inn i markedet igjen etter at man har valgt å gå ut slik jeg har gjort. Altså ikke selge alt, for deretter å smelle hele summen inn igjen når man føler tiden er moden.

Mulig jeg misforsto?

Det er riktig.
Og som beskrevet over er det fordi du ikke nødvendigvis vet hvor i syklusen du er, så ved å gå sakte inn kjøper du både på topp og bunn.
Jeg står selv i 6 forskjellige fond, og stått der i omtrent 5 år. Men brukte nesten 2 år på å kjøpe meg inn. (Og kjøpt litt etterpå også, men prioriterer nedbetaling av boliglån)
Nå står jeg med en samlet gevinst på 2,6% etter krakket.

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Gammelogdesperat] #2595721 17/03/2020 06:48
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Jeg har satt sparepengene i banken til en relativt ussel rente, men angrer ikke noe særlig på det akkurat nå ICON_SMILE

Regner med at vi når en form for bunn av krakket tidligst i juli/august og at markedet henter seg inn igjen.
Tenkte å gå inn med ett rundt beløp da og surfe på en medgangsbølge for så å flytte pengene tilbake til bankkonto.

Så vurderer jeg også andre innvesteringer, hvis Corona viruset biter seg fast og mange blir permitert for en lengre periode regner jeg med at hyttemarkedet vil lide. Når man ikke har råd til å holde en hytte man ikke for lov å bruke kan det være greit å selge unna.
Noen formening om når hytte/båt/bil/mc markedet kollapser ?

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: DesmoSkier] #2595722 17/03/2020 06:50
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: DesmoSkier
For min del er lang horisont sparing til pensjon. Jeg er 47 1/2 så vi snakker ca. 23-25 års horisont.

Jeg pusher 60 så min langsiktige horisont var 5-25 år, ser at Corona viruset er tøff mot gamle gubber så jeg må muligens endre realitets begrepet mitt noe frown

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: eOpseth] #2595723 17/03/2020 06:55
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: eOpseth
Det er få som selger boligen sin om den dupper 30-40% i verdi med mindre de må pga likvidietet. Samme burde gjelde for langsiktig sparing i fond og aksjer.

Usikker på hvordan bankene forholder seg til dette,
hvis du i praksis har en bolig som er 100% lånefinansiert og markedverdien faller med 40% så har banken relativt dårlig sikkerhet for lånet. Mulig at de gjør noen magiske triks med å heve renten eller true med oppsigelse av lånet ved første misligholdte avdrag. I såfall kan det bli stygt for mange.

Tviler sterkt på at ledelsen i bankene ser lenger enn neste kvartalsavslutning med tilhørende bonusutbetaling

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Flamini] #2595725 17/03/2020 07:01
gare Offline
More than words
More than words
Men dette er jo "bare" et problem om du ikke kan betale på boliglånet. Jeg har vondt for å se for meg at bankene skal gå inn på sånne sikkerhetsvurderinger for såpass langsiktige lån der du har vist at du er betalingsdyktig.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Gammelogdesperat] #2595728 17/03/2020 07:03
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Nettopp, men da peker du på det jeg nevnte - likviditet. Det er alltids mulig å konstruere særtilfeller selvsagt, men for de aller fleste så er ikke 100% lenger et tema med egenkapitalkrav etc. Poenget blir likefullt, en betydelig nedgang skaper ingen agering som sådan med mindre man trenger likviditet - slik burde man også investere i aksjer og fond.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: eOpseth] #2595731 17/03/2020 07:13
gare Offline
More than words
More than words
Det handler jo om sikkerhet og kundeforhold, betalingsevne og ikke minst betalingsvilje. Eiendom er jo sett på som relativt trygt. De som har lånt penger for å kjøpe aksjer er nok betydelig verre stilt nå.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Trygve_] #2595733 17/03/2020 07:41
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Trygve_
Sitat: RoyE
Joda, det forstår jeg.

Mulig jeg misforsto?

Det er riktig.
Og som beskrevet over er det fordi du ikke nødvendigvis vet hvor i syklusen du er, så ved å gå sakte inn kjøper du både på topp og bunn.
Jeg står selv i 6 forskjellige fond, og stått der i omtrent 5 år. Men brukte nesten 2 år på å kjøpe meg inn. (Og kjøpt litt etterpå også, men prioriterer nedbetaling av boliglån)
Nå står jeg med en samlet gevinst på 2,6% etter krakket.

Det er vel ca fem år jeg har spart månedlig i dette teknologifondet, og avkastningen har vært eventyrlig. Det var derfor en god slump med penger som sto her, og selv om dette er min høyst private pensjonssparing og jeg kun er 37 (mao er/var horisonten lang), føltes det absolutt ikke godt nå når markedene virkelig begynte å skjelve. Valgte derfor å selge, og ser at kursen har gått ytterligere ned etter salget.
Jeg liker sammenlikningen med bolig eOpseth kommer med, det er et godt poeng. Jeg hadde jo selvsagt ikke solgt huset om jeg ikke var pukket nødt, det kommer jeg til å ha i bakhodet ved neste korsvei.

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Gammelogdesperat] #2595880 17/03/2020 18:38
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Personlig har jeg trua på teknologisektoren i framtiden. Lar uansett pengene våre stå i respektive fond. Salg nå er uansett tap. Per nå er det bare på papiret. Om noen år er det hentet inn. Men skulle gjerne ønske det var nå vi hadde kjøpt...

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Gammelogdesperat] #2595946 18/03/2020 07:53
Furu Offline
/Stig
/Stig
Hvis et finansselskap går overende (konkurs), hva skjer da med fondene som disse har?

Tror ikke det er noen fare for de største bankene, men kanskje for mindre selskaper som Nordnet.
Disse mindre bankene har jo flere egne fond og spesielt populært er Nordnet sine indexfond for de nordiske landene.

Stig

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Furu] #2595951 18/03/2020 08:09
Furu Offline
/Stig
/Stig
Sitat: Furu
Hvis et finansselskap går overende (konkurs), hva skjer da med fondene som disse har?

Tror ikke det er noen fare for de største bankene, men kanskje for mindre selskaper som Nordnet.
Disse mindre bankene har jo flere egne fond og spesielt populært er Nordnet sine indexfond for de nordiske landene.
Det er begrenset opp til 200kNOK, hvis de er medlem her: https://www.verdipapirforetakenessikringsfond.no/
Men med tydelige begrensinger, som at de ikke dekker instrumenter som er bankene sine egne.
200k jo heller ikke spesielt mye....

Hva kan sansynligheten være for at slike konkurser vil inntreffe nå?

Søker tryggest mulige havner i disse krisetider, men MÅ ikke ha kontanter. Vil jo være med på oppturen...

Redigert av Furu; 18/03/2020 08:15.

Stig

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Furu] #2595957 18/03/2020 08:44
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Furu

Verdipapirer som står på din konto er ikke tilgjengelige for kreditor i et slikt tilfelle (i motsetning til kontanter - derfor har vi en bankgaranti). For fond spesielt skal forvaltning overtas av et annet forvaltningsselskap eller fondene skal avvikles om forvaltningsselskapet går over ende.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: eirikbk] #2595989 18/03/2020 12:28
Trygve_ Offline
Besatt
Besatt
Sitat: eirikbk
Personlig har jeg trua på teknologisektoren i framtiden. Lar uansett pengene våre stå i respektive fond. Salg nå er uansett tap. Per nå er det bare på papiret. Om noen år er det hentet inn. Men skulle gjerne ønske det var nå vi hadde kjøpt...

Ved en langsiktig horisont, tror jeg teknologi i kombinasjon med helsesektoren. Ser jo en trend nå der store aktører beveger kapitalen sin inn mot helse, f.eks. EQT.

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: DesmoSkier] #2596005 18/03/2020 14:27
Tex Offline
Besatt
Besatt
For min del er lang horisont sparing til pensjon. Jeg er 47 1/2 så vi snakker ca. 23-25 års horisont.

Etter krakket i 1929 tok det en verdenskrig og 25 år før børsverdiene var tilbake på gammelt nivå.
Det kan komme et børskrakk dagen du skal pensjonere deg ... det blir mager trøst at du har tenkt langsiktig frem til da.

Just sayin'

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Tex] #2596006 18/03/2020 14:29
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg er 53 og har svært lav eksponering mot aksjemarkedet - kanskje 10%. Mesteparten av pensjonskapitalen min er eiendom som jeg har glede av nå, men som jeg kommer til å kvitte meg med når jeg blir pensjonist.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Gammelogdesperat] #2596034 18/03/2020 18:31
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Verd å merke seg at bankene, særlig de norske, har mye større soliditet og rustet for denne krisen vs Finanskrisen. DNB har akkurat nå stor pågang med nye kunder som søker tryggere havn.

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Tex] #2596103 19/03/2020 07:12
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: Tex

Etter krakket i 1929 tok det en verdenskrig og 25 år før børsverdiene var tilbake på gammelt nivå.

Just sayin'

Det er sant det, men verdenskrigen var jo ikke noen god bidragsyter her - hverken den første eller den andre. Også greit å se på de utallige tørkesommerene og avlinger som slo feil i USA og Canada også på 30-tallet.

Andre eksempler finner også, Kristianiakrakket i 1899 knakk jo boligprisene i Oslo slik at det knapt ble bygd noe nytt på 30 år, og inflasjonsjustert tok det vel nærmere 80 år før boligprisene var på samme nivå - 80 år ja!

Det som er intr nå er om dette ligner andre kriser vi har hatt i nyere tid, a la finanskrisen etc, eller om vi faktisk må se mot hva sør-Amerika har opplevd den siste tiden. Who knows....?

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Gammelogdesperat] #2596276 20/03/2020 08:38
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hva med pensjonsfond? Med tanke på at covid19 er mest kritisk for de eldre?

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Trygve_] #2597237 24/03/2020 16:39
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Sitat: Trygve_
Sitat: eirikbk

Ved en langsiktig horisont, tror jeg teknologi i kombinasjon med helsesektoren. Ser jo en trend nå der store aktører beveger kapitalen sin inn mot helse, f.eks. EQT.

Tips til gode fond innen helse?
DNB Teknologi fikk jammen et oppsving igjen her om dagen, men vil vel være relativt volatilt fremover. For min del forsetter jeg med mine småbeløp inn der fremover. Men snart har jeg kommet til en sum innskudd, der jeg skal begynne å se et annet fond i stedet en periode.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Gammelogdesperat] #2597660 26/03/2020 18:38
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Nå hadde teknologifondet kommet seg opp til nivået jeg kjøpte på, så da selger jeg meg ut. Midlertidig. Tapt 500 kr og det kan jeg leve med.
Veldig usikker på om bunnen egentlig er nådd. Tror det kommer en ny nedgang. Vi er jo ikke på toppen smittemessig en gang og USA henger litt etter håndteringsmessig. Krisepakker hjelper, men vi har enda ikke sett de faktiske konsekvensene.
Kjøper meg inn igjen når ting har stabilisert seg litt mer, om det er 1 mnd eller 5. Eller når det har kommet et nytt fall.

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Gammelogdesperat] #2597666 26/03/2020 19:24
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
I mitt hode har USA ikke begynt å ane bunnen. Trump taler prater primært til finansfolka og det virker som de nå tror at dette går over innen påske. Det er for så vidt riktig, men det blir påska 2021. Smitte-utviklingen og -håndteringen har såvidt kommet i gang. Trump aner ikke hva han står opp mot.

På lengre sikt vil krisa innebære at USA vil flytte massivt med produksjon hjem fra Kina. Alle skjønner at det er lite bærekraftig at et land står for så mye av industrien, selv om den økonomiske teorien kanskje sier noe annet.

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Gammelogdesperat] #2597702 27/03/2020 07:17
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Vi skal gjennom noen Q1, Q2 og antagelig også Q3-resultater som kan overraske alle veier, og mest sannsynlig nedover. Er dette bunnen blir jeg overrasket.

Det skal heller ikke undervurderes at denne krisen her i en sluttfase gjør ta mange bedrifter inversterer anderledes og mer konservativt, de reduserer bemanning fordi det går faktisk greit nok med ferre, og folk kan begynne å spare mer enn tidligere noe som gjør at forbruket går ned og økonomien går i stampe. Alle 3 er ting vi har foran oss og er elementer som ikke nødvendigvis sender børsen oppover.

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Gammelogdesperat] #2597711 27/03/2020 07:52
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
En ting er hva som skjer med økonomien, men hvordan vil inflasjon og slikt kunne slå inn?
For går økonomien nedover vil vel børsen kunne gå opp likevel på grunn av helikopterpenger og alt rart som myndighetene finner på?

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: Gammelogdesperat] #2597883 28/03/2020 08:01
G
gabbar Offline
Entusiast
Entusiast
G
Har ikke lest alt, men med supersvak krone, vil du ikke være stor ulempe med utenlandske fond? Om krona normaliserer seg, forsvinner mye evt avkastning den veien

Re: Fond, hva gjelder nå? [Re: gabbar] #2597942 28/03/2020 18:06
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: gabbar
Har ikke lest alt, men med supersvak krone, vil du ikke være stor ulempe med utenlandske fond? Om krona normaliserer seg, forsvinner mye evt avkastning den veien

Det stemmer nok. Men litt usikker på hvilke norske fond som gjør susen nå. Indeksfondene er jo veldig følsomme for oljeprisen, men på en annen side vil det jo ligge en god potensiell oppside om man er heldig å kjøpe rundt bunnen.
Men hvor bunnen er vet ingen....

Side 2 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Moderator  support