Dro du på hytta?
|
Re: Dro du på hytta?
[Re: Tange]
26/03/2020 09:46
|
Dan
More than words
|
More than words
Men du er vel blant de som ikke bryr seg om fartsgrenser heller fordi du er i stand til å vurdere alle situasjoner bedre enn myndighetene og dermed utgjør en mindre fare på veien enn en som holder seg til fartsgrensene. Eller har du søkt om dispensasjon for å få lov til å kjøre over fartsgrensen? Det der er også min kjepphest. Hvis man ønsker at noen skal følge lover og regler som man synes har noe for seg så må man også følge de man ikke synes har noe for seg. For min egen del setter jeg unntakene i ekstremendene av skalaen. Det vil si at hvis det blir forbudt å si at regjeringen tar feil så er det greit å si at regjeringen tar feil og hvis det blir forbudt å danne politiske partier så er det greit å starte et politisk parti. Og i motsatt ende, hvis det skulle bli påbudt med hjelm ved fjellvandring så ville jeg nok ha droppet hjelm ved fjellvandring (men tatt den med hvis vandringen endte med litt fjellklatring). De lovene og reglene som jeg derimot følger er de som ligger i midten, som er enkle å følge og ikke betyr mer enn en liten begrensning av min personlige frihet, som f eks et forbud mot å kjøre for fort eller å dra på hytta i virustider.
|
|
|
26/03/2020 10:29
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jo, det skal stilles spørsmål. Lover og regler er dynamiske og kan og skal tilpasses etter tid og forhold. Men sålenge det er avgjort at man ikke drar på hytta får man forholde seg til dette. Til det kommer nye 'regler'.
Men du er vel blant de som ikke bryr seg om fartsgrenser heller fordi du er i stand til å vurdere alle situasjoner bedre enn myndighetene og dermed utgjør en mindre fare på veien enn en som holder seg til fartsgrensene. Eller har du søkt om dispensasjon for å få lov til å kjøre over fartsgrensen? Hvis det var svar til meg, så ser jeg ikke helt hvorfor man skulle anta at jeg bryter regler. Kronikkene og kritikken i denne saken rettes ikke nødvendigvis mot de som bryter regler, men mot de som etterlyser endring og nyansering. Det males et bilde av disse hytteeierne, også. Som rike, bortskjemte og egoistiske menn i 50-åra. Jeg vil tro at en barnefamilie kunne hatt godt av en helg på hytta i nabokommunen. Når overnatting i egen kommune er greit, så må det jo være belastningen for hyttekommunene som er hovedargumentet, ikke det å være på en hytte generelt. Men hytte er kanskje ensbetydende med hyttekommune for noen i Oslo.
|
|
|
[Re: pez d spencer]
26/03/2020 10:45
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nei, vi skal ikke tøye reglene. Når en barnefamilie drar på hytta, så må de innom butikken på veien og bensinstasjonen, og sprer derfor potensielt smitten til andre. Reglene er klare, og de er der for å beskytte samfunnet. Folk får holde seg hjemme. Det er krise.
Redigert av mtbmaniac; 26/03/2020 10:46.
|
|
|
[Re: mtbmaniac]
26/03/2020 10:50
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nei, vi skal ikke tøye reglene. Når en barnefamilie drar på hytta, så må de innom butikken på veien og bensinstasjonen, og sprer derfor potensielt smitten til andre. Reglene er klare, og de er der for å beskytte samfunnet. Folk får holde seg hjemme. Det er krise. Är rätt säker på att det är många som varken trenger köra förbi bensinstasjionen eller butikken på vei till sin hytte. Jag är också säker på att många trenger att gå till butikken om de är hjemme.
|
|
|
26/03/2020 10:55
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Folk får holde seg hjemme. Det er krise.
Ja, og med strategien om å undertrykke virusspredningen vil vi måtte være hjemme til over påske.. neste år.
|
|
|
26/03/2020 11:24
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jepp, da er vi enige. Det er ikke hyggelig, men sånn er livet. Mange folk har det mye verre der ute i verden, enn de som ikke får kommet seg på hytta.
|
|
|
26/03/2020 11:52
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Jepp, da er vi enige. Det er ikke hyggelig, men sånn er livet. Mange folk har det mye verre der ute i verden, enn de som ikke får kommet seg på hytta. Sorry, men slike ytringer som er ment å rakke ned på "hyttefolk" er bare lættis. Det er på nivå med "Er det så vanskelig å ligge på sofaen i 3 uker??!!!" i kommentarfeltene på VG. Det har et hint av janteloven i seg. Hadde livet mitt fra før av bestått i å game, spise potetgull og glo på tv, så hadde det ikke vært noen endring i livet. Vi har 3 unger +1 bikkje som holder på å fly på veggen, og er på hjemmekontor/skole alle sammen på tredje uka, uten sosial omgang med noen andre. "Spis fiskebollene dine - tenk på barna i Afrika!"
|
|
|
26/03/2020 11:54
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vil du ha løsninger eller vil du ha empati? Folk dør i Italia. Deal with it.
Kan du fx vurdere å kjøpe en ergometersykkel, og kjør en "tour de france" med unga i stuen. Bikkja kan få tredemølle.
KReativiteten har ingen grenser. Bare ikke gå ut av huset.
Redigert av mtbmaniac; 26/03/2020 11:54.
|
|
|
26/03/2020 12:02
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bare ikke gå ut av huset.
Diskuterer vi fortsatt vanlige friske, eller de med påvist smitte?
|
|
|
26/03/2020 12:12
|
SturlaS
Avhengig
|
Avhengig
Nei, vi skal ikke tøye reglene. Når en barnefamilie drar på hytta, så må de innom butikken på veien og bensinstasjonen, og sprer derfor potensielt smitten til andre. Reglene er klare, og de er der for å beskytte samfunnet. Folk får holde seg hjemme. Det er krise. Hytteforbudet har ikke noe med smitterisiko å gjøre. Hva er det med dere ikke-hytteeiere...? ;-) For ordens skyld: Jeg holder lover og regler, også hytteforbudet. Men jeg tillater meg å stille noen spørsmål rundt det likevel. F.eks. tviler jeg på at regelen er faglig begrunnet, og at den er basert på noen få hyttekommuner som tar hovedlasten fra de store byene. Hvis jeg blir syk på hytta ville det ikke falle meg inn å ta kontakt med helsevesenet i hyttekommunen (uansett årsak).
|
|
|
26/03/2020 12:12
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Diskuterer vi fortsatt vanlige friske, eller de med påvist smitte? hvordan har du tenkt å definere noen som vanlig frisk? så vidt meg bekjent er det ikke mulig å se på noen om de er smitta. dette er en av årsakene til at så mange har blitt smitta. vi er på over fire hundre tusen nå, og over tyve tusen døde.
|
|
|
26/03/2020 12:20
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Vil du ha løsninger eller vil du ha empati? Folk dør i Italia. Deal with it.
Kan du fx vurdere å kjøpe en ergometersykkel, og kjør en "tour de france" med unga i stuen. Bikkja kan få tredemølle.
KReativiteten har ingen grenser. Bare ikke gå ut av huset. Nei, vi har det bra, er friske, trenger ikke empati fra et sykkelforum. Folk som sitter på sin høye hest (dvs lave, sofa evt gamerstol) og vifter med pekefingeren med innlærte fraser er ihvertfall ikke løsningen  Det er mye som ikke har noen grenser. Depresjon, incest, psykopater, vold, tørrgjærhamstring osv. "Det handler ikke om deg" - for å bruke et pop kommentarfeltuttykk. Vi har rulle og tredemølle. Du kan gjerne plukke hundelort fra mølla om du får henne til å gå på do der. Heldigvis kan vi sykle ute enda, den dagen det blir forbudt blir jeg kriminell.
Redigert av knutspeed; 26/03/2020 12:22.
|
|
|
26/03/2020 12:21
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Diskuterer vi fortsatt vanlige friske, eller de med påvist smitte? hvordan har du tenkt å definere noen som vanlig frisk? så vidt meg bekjent er det ikke mulig å se på noen om de er smitta. dette er en av årsakene til at så mange har blitt smitta. vi er på over fire hundre tusen nå, og over tyve tusen døde. aha, så du er smitta!
|
|
|
26/03/2020 12:25
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
hvordan har du tenkt å definere noen som vanlig frisk?
Du må gjerne holde deg hjemme til over neste påske, men i en normal diskusjon om hytteforbudet synes jeg det er greit å ta utgangspunkt i denne: ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=116682&filename=covid19.JPG)
|
|
|
[Re: kjerts]
26/03/2020 12:32
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Jo, det skal stilles spørsmål. Lover og regler er dynamiske og kan og skal tilpasses etter tid og forhold. Men sålenge det er avgjort at man ikke drar på hytta får man forholde seg til dette. Til det kommer nye 'regler'.
Men du er vel blant de som ikke bryr seg om fartsgrenser heller fordi du er i stand til å vurdere alle situasjoner bedre enn myndighetene og dermed utgjør en mindre fare på veien enn en som holder seg til fartsgrensene. Eller har du søkt om dispensasjon for å få lov til å kjøre over fartsgrensen? Hvis det var svar til meg, så ser jeg ikke helt hvorfor man skulle anta at jeg bryter regler. Kronikkene og kritikken i denne saken rettes ikke nødvendigvis mot de som bryter regler, men mot de som etterlyser endring og nyansering. Det males et bilde av disse hytteeierne, også. Som rike, bortskjemte og egoistiske menn i 50-åra. Jeg vil tro at en barnefamilie kunne hatt godt av en helg på hytta i nabokommunen. Når overnatting i egen kommune er greit, så må det jo være belastningen for hyttekommunene som er hovedargumentet, ikke det å være på en hytte generelt. Men hytte er kanskje ensbetydende med hyttekommune for noen i Oslo. Det var til deg og det var et spørsmål. Jeg vil tro at det er mange steder hvor det til tider er mulig å ikke overholde fartsgrensen uten at dette på noen måte øker risikoen noe særlig for noen. Men hva jeg og du tror spiller ikke en veldig stor rolle når man setter regler, om det nå er permanente som trafikkregler eller midlertidige som 'hytteforbudet' fordi de ikke blir satt for et par individer men for fellesskapet. Jeg blåser i 'disse hytteeierne' som jeg blåser i 'disse sykelister'. Men om du spør meg: om 'hyttefolket' hadde hørt på den opprinnelige anmodningen om å ikke dra på hytta hadde dette vært en ikke-sak og ingen hadde brydd seg om at en barnefamilie hadde dratt en helg på hytta. De kan i stor grad skylde på seg selv.
|
|
|
26/03/2020 12:41
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Men om du spør meg: om 'hyttefolket' hadde hørt på den opprinnelige anmodningen om å ikke dra på hytta hadde dette vært en ikke-sak og ingen hadde brydd seg om at en barnefamilie hadde dratt en helg på hytta. De kan i stor grad skylde på seg selv.
Mulig jeg husker feil, men var det ikke slik at bærmen dro til Trysil og Nes fordi de trodde det var smart? Altså før forbud/anmodning kom? Deretter fant media ut at de kunne generere megaklikk på å publisere polariserende artikler, og snøballen trillet videre.
|
|
|
[Re: SturlaS]
26/03/2020 12:42
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
F.eks. tviler jeg på at regelen er faglig begrunnet, og at den er basert på noen få hyttekommuner som tar hovedlasten fra de store byene. Hvis jeg blir syk på hytta ville det ikke falle meg inn å ta kontakt med helsevesenet i hyttekommunen (uansett årsak). Den er basert på innspill fra samtlige Fylkesmenn, som nå jevnlig henter inn vurderinger av kommunenes beredskap (ikke bare på hytter, men på tjenester og beredskap generelt). Et stort antall kommuner ønsket da et forbud, både begrunnet i smittevern, helseberedskap - og fordi de meldte om at de (i en situasjon der de hadde oppmerksomhet på langt viktigere saker) fikk mange søknader og henvendelser fra innbyggere som ønsket å overnatte på hytta i kommunen. De etterlyste derfor nasjonale føringer, som tydeliggjorde at dette ikke var noe man skulle søke enkeltkommuner om.
|
|
|
26/03/2020 12:45
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Nei, vi skal ikke tøye reglene. Når en barnefamilie drar på hytta, så må de innom butikken på veien og bensinstasjonen, og sprer derfor potensielt smitten til andre. Reglene er klare, og de er der for å beskytte samfunnet. Folk får holde seg hjemme. Det er krise. Hytteforbudet har ikke noe med smitterisiko å gjøre. Hva er det med dere ikke-hytteeiere...? ;-) For ordens skyld: Jeg holder lover og regler, også hytteforbudet. Men jeg tillater meg å stille noen spørsmål rundt det likevel. F.eks. tviler jeg på at regelen er faglig begrunnet, og at den er basert på noen få hyttekommuner som tar hovedlasten fra de store byene. Hvis jeg blir syk på hytta ville det ikke falle meg inn å ta kontakt med helsevesenet i hyttekommunen (uansett årsak). Det tviler jeg ikke et øyeblikk på men det som tydelig er vanskelig å forstå når man eier en hytte er at regler ikke blir satt for å etterkomme noen individer sine personlige ønsker eller gjøren og laden. Selv om det blir mange individer. Godt mulig at det hadde holdt med et forbudt for noen hytteområder men man kan være sikker på at ,mange på en eller annen kreativ måte vil prøve å unngå et lokalt forbudt også. https://www.nrk.no/norge/mangedobli...-permanent-flytting-til-hytta-1.14956109Skjønner hyttefolket ikke at reguleringsplaner stort sett hindrer for muligheten til å ha hytta som bostedadresse  ? Det vi da gjør er å skjære alle over en kam slik at det går an å fokusere på viktigere saker. I mellomtiden vil jeg absolutt oppfordre alle til å stille spørsmål ved forbudet. Vi bor tross alt i et demokrati (litt redusert nå) og om mange nok stemmer for endringer i regelverket vil du ikke høre et pip fra meg. Blir fint å kunne dra på hyttetur.
|
|
|
[Re: knutspeed]
26/03/2020 12:48
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Men om du spør meg: om 'hyttefolket' hadde hørt på den opprinnelige anmodningen om å ikke dra på hytta hadde dette vært en ikke-sak og ingen hadde brydd seg om at en barnefamilie hadde dratt en helg på hytta. De kan i stor grad skylde på seg selv.
Mulig jeg husker feil, men var det ikke slik at bærmen dro til Trysil og Nes fordi de trodde det var smart? Altså før forbud/anmodning kom? Deretter fant media ut at de kunne generere megaklikk på å publisere polariserende artikler, og snøballen trillet videre. Og husker jeg riktig så gikk hyttekommuner ut med anmodning til hyttefolket til å ikke dra på hytta torsdag 13., torsdagen før den store flyttehelgen som førte til at dette ble en sak. Korriger meg om jeg tar feil.
|
|
|
[Re: knutspeed]
26/03/2020 12:50
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Diskuterer vi fortsatt vanlige friske, eller de med påvist smitte? hvordan har du tenkt å definere noen som vanlig frisk? så vidt meg bekjent er det ikke mulig å se på noen om de er smitta. dette er en av årsakene til at så mange har blitt smitta. vi er på over fire hundre tusen nå, og over tyve tusen døde. aha, så du er smitta! 1. det vet verken du eller jeg noe om. 2. hva i all verden ønsket du å oppnå med den posten der?
|
|
|
26/03/2020 13:00
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
www.regjeringen.no: "Helsetjenesten i våre hyttekommuner har ikke kapasitet til å hånd om hyttebeboere i tillegg til egne innbyggere. Vi har fått tilbakemeldinger fra fylkesmennene på at mange ikke har fulgt den klare anmodningen om å reise hjem frivillig. Regjeringen innfører derfor et forbud. "
Så lenge det er lov å bevege seg mellom kommunegrensene, så er det for meg litt rart at dette ikke kan være opp til hver kommune å bestemme. De fleste hyttene i Norge er vel i vanlige kommuner som ikke overbelastes av hytteturister. Husk at de har nyansert regelen til å gjelde hytte utenfor egen kommune.
|
|
|
26/03/2020 13:15
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag har ingen hytte men bor kanske 5 km fra kommune grensen. Undrar vilken helsetjenst jag skulle åkt till om jag blev sjuk når jag var på en hytta på vassfjellet?
|
|
|
26/03/2020 13:17
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
hvordan har du tenkt å definere noen som vanlig frisk?
Du må gjerne holde deg hjemme til over neste påske, men i en normal diskusjon om hytteforbudet synes jeg det er greit å ta utgangspunkt i denne: ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=116682&filename=covid19.JPG) Og hva er så problemet? "Overnatte på hytte utenfor egen kommune" > fra karantene til frisk > "ikke lov".
|
|
|
26/03/2020 13:19
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Og hva er så problemet?
"Overnatte på hytte utenfor egen kommune" > fra karantene til frisk > "ikke lov".
Det er mottatt. Det skal vi ikke gjøre.
|
|
|
26/03/2020 13:26
|
Bøygen
Entusiast
|
Entusiast
Hvis jeg blir syk på hytta ville det ikke falle meg inn å ta kontakt med helsevesenet i hyttekommunen (uansett årsak). Heller ikke om du brekker benet mens du sykler i skogen eller guttungen faller og slår hodet i en stentrapp? Vet ikke med deg, men da ville i alle fall jeg kontaktet nærmeste helsevesen. Sånne ting belaster også helsevesenet mens de har nok å gjøre med å ta vare på egen befolkning med syke, som er det de er dimensjonert for.
|
|
|
26/03/2020 14:09
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Så lenge det er lov å bevege seg mellom kommunegrensene, så er det for meg litt rart at dette ikke kan være opp til hver kommune å bestemme. De fleste hyttene i Norge er vel i vanlige kommuner som ikke overbelastes av hytteturister. Husk at de har nyansert regelen til å gjelde hytte utenfor egen kommune. 1. Det er lov å bevege seg mellom kommunegrensene, men det er tydelige anbefalinger på at reise skal begrenses til hva som er nødvendig. 2. Kommunene ønsket selv ikke å skulle innføre regelen, da det ville gitt mye merarbeid med klager, dispensasjonssøknader, mm. Hyttesituasjonen er for meg et eksempel på at det er vanskelig å finne riktig balanse: - Opp til hver kommune: Kommunene ville innført forbud, som ville medført massive klager og dispensasjonssøknader - og ville gitt kommunene (og deretter Fylkesmannen) merarbeid når de har viktigere saker å arbeide med. - Fri ferdsel til hytta: Med påska foran oss, ville det medført stor befolkningsvekst i hyttekommunene. Helsetjenestene i de kommunene er allerede overbelastet i en normal påsketid. Med korona i tillegg, ville det medført kapasitetsutfordringer i mange kommuner. I tillegg ville det kunne gitt smitteutfordringer (hvor mange familier bor ikke litt ekstra tett med besteforeldre mm på samme hytte) - Nasjonalt forbud (som er innført): Negativ effekt for trivselen for mange. Opphold på hytta kunne gitt bedre livskvalitet for en rekke - og mange hytteopphold ville også i seg selv ha bidratt til mindre kontakt. Ingen av disse alternativene er helt åpenbart riktige. I en situasjon med stor usikkerhet, har da myndighetene, basert på råd fra kommuner og fylkesmenn, valgt det siste: Et nasjonalt forbud inntil videre, med ett fastsatt unntak i samme bestemmelse.
|
|
|
[Re: fredriks]
26/03/2020 16:07
|
SturlaS
Avhengig
|
Avhengig
Alle kommunene som ligger i nærheten av Vassfjellet har felles legevakt på St. Olav. Sist jeg sjekket gjelder det Trondheim, Malvik, Melhus og Midtre Gauldal. Hvis det var utenfor kontortid ville du uansett havnet på St. Olav. 
|
|
|
[Re: Bøygen]
26/03/2020 16:08
|
SturlaS
Avhengig
|
Avhengig
Nei, ved akutt skade der jeg måtte hatt hjelp i fjellet ville jeg ringt 113 og håpt at det var flyvær.
|
|
|
26/03/2020 16:24
|
Kjetil307
Ringrev
|
Ringrev
Har Hytte,er blitt brukt vær påske siden 1982.Blir hjemme i påsken hva er problemet.Kan ikke forstå hva som er problemet vi er blitt anbefalt å foreta minst mulig fritidsreiser ut av kommunen.Ergo ikke bobil på hytta ikke høyfjellshotell å så besøke hytta osv.Så får vi ta diskusjon om det var nødvendig/rettferdig når tiden er moden for det.
|
|
|
26/03/2020 17:17
|
GeirK
More than words
|
More than words
Alle kommunene som ligger i nærheten av Vassfjellet har felles legevakt på St. Olav. Sist jeg sjekket gjelder det Trondheim, Malvik, Melhus og Midtre Gauldal. Hvis det var utenfor kontortid ville du uansett havnet på St. Olav.  Vassfjellet har forøvrig ligget i Trondheim kommune siden 1.1.2020.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
|
|