Har kjøpt Caffe Musetti Miscela 201 hele bønner fra en italiensk kaffebar som nå er lagt ned. Det den beste kaffen jeg har testet, brygget på en Miele helautomatisk kaffemaskin. Problemet er at kaffebaren er nedlagt og jeg finner ikke andre som leverer dette merke i Norge. Noen kaffekyndige her som vet om noen som selger dette merke noen steder?
Noen kaffenørder her som kanskje kan gi meg et tips? Har nå brukt min nye Wilfa Svart kaffekvern, handlet inn forskjellige kaffe og laget mange gode brygg enten via bruk av Moccamaster eller presskanner(french press)
Har bestilt Chemex men dette er korona-fast.
Men så lurer jeg litt på hva jeg går glipp av eller ikke med pourover? Jeg liker mørk/sterk kaffe. Ikke nødvendigvis mørkbrent men litt sterk kaffe. Har googlet litt og er det slik at for mørkere kaffe er den klassiske presskannen «bedre» enn pourover som f.eks. Chemex? Er pourover mer for den søtere litt lysere kaffetypen?
Pourover er det engelske ordet for trakting. Hvis du trakter manuelt har du litt bedre kontroll på en del variabler enn ved å bruke en kaffetrakter. Jeg vil anta at å trekke kaffen vil kunne gi en sterkere kaffe, men at det også kan være enklere å trekke ut for mye av de uønskede smaksstoffene i kaffen. Begge metoder har potensiale for god kaffe, og hva som er best er gjerne smak og behag. Som en liten fun fact så blir kaffen ofte trekt når den "koppes" av de som velger ut bønnene.
Du kan lage sterk kaffe med pour over/håndbrygg ved å kverne finere og øke kaffemengden. Men jeg synes ofte det blir bitter eller sur kaffe og det er uansett ikke det jeg er ute etter når jeg brygger håndbrygg. Aeropress og andre lukkede systemer er lettere å få til når man vil ha sterk eller fyldig kaffe synes jeg. Og Moccamaster funker også, kanskje fordi den drypper relativt sakte eller at hullet i bunnen av trakten mindre. Jeg vet ikke. Med riktig malningsgrad så funker Moccamaster veldig bra med lysbrent og floral kaffe også.
Hadde jeg vært deg så hadde jeg eksperimentert litt med forskjellige lysbrente kaffer og forskjellig malningsgrad og bryggetid i Chemex'en for å se om du får smaken på det etterhvert og brukt Moccamster'n eller presskanna til hverdags.
Og uansett hvor god kaffen blir ved alskens ulike metoder; som med god vin kan man opphøye smaken enda mer med riktig tilbehør. Mine favoritter er eggefrokost/lunch (kokt, stekt, eggerøre, what have you) og sjokolade.
Har en fem år gammel moccamaster som plutselig ikke ville lage kaffe lengre.
Den starter, alle lys lyser og vannet går i røret, men etter få minutt stopper vanntilførselen, og det kommer i stedet mye damp opp fra vannrøret. Sånn står den i mange minutter uten at vannmengden i reservoaret synker. Det er en dampmaskin, ikke en trakter.
Ja, jeg har brukt mange hundre kr i sterk avkalkingsvæske som har stått i vannkokerelementet lenge.
Folk sier at det er lett å få tak i reservedeler, men de er ikke billige, og en er ikke så hypp på å hjemmemekke på watthungrig forbrukerelektronikk i daglig bruk.
Umulig å få tak i en elreperatør til å fikse slikt i våre dager.
Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Hvis den ikke er langt over 5 år ville jeg sjekka med moccamaster om de er på tilbudssida.
Dessuten høres det jo ut som en blokkasje, som du har antatt mtp. avkalking. Siden den klarer å lage damp. Med andre ord bør det ikke være nødvendig å rote med elektro-biten.
Hvis noen er på jakt etter god kaffe og samtidig ønsker å støtte en liten virksomhet som sliter litt i coronatider, så anbefaler jeg å søke opp Fjellbrent på facebook. God kaffe, bønnene blir brent under Romsdalsfjellene i en gammel skofabrikk i Isfjorden i Rauma. Har bestilt der tidligere, og bestilte noen poser nå for å hjelpe litt på i en tøff situasjon.
(Disclaimer: Jeg har ingen forbindelse med og kjenner ikke de som driver det, men tenkte det var verdt å tipse de kaffedrikkende forumbrukerne om dette)
Hvis noen er på jakt etter god kaffe og samtidig ønsker å støtte en liten virksomhet som sliter litt i coronatider, så anbefaler jeg å søke opp Fjellbrent på facebook. God kaffe, bønnene blir brent under Romsdalsfjellene i en gammel skofabrikk i Isfjorden i Rauma. Har bestilt der tidligere, og bestilte noen poser nå for å hjelpe litt på i en tøff situasjon.
(Disclaimer: Jeg har ingen forbindelse med og kjenner ikke de som driver det, men tenkte det var verdt å tipse de kaffedrikkende forumbrukerne om dette)
+1
Fjellbrent lager fantastisk kaffe og jeg spiste et av tidenes beste smørbrød der på en sykkeltur i 2018. Anbefales på det sterkeste om man er innom Åndalsnes.
Har en fem år gammel moccamaster som plutselig ikke ville lage kaffe lengre.
Jeg ville tatt moccamasteren fra hverandre og sett åssen den funker. Kanskje er det bare et tett rør et sted. Er ikke så veldig kompliserte disse maskinene. Kanskje verdt å investere i en enkel 3D printer også, istedenfor å kjøpe dyre reservedeler eller betale en apekatt for å komme og henge i lianene i stua di.
+1
Fjellbrent lager fantastisk kaffe og jeg spiste et av tidenes beste smørbrød der på en sykkeltur i 2018. Anbefales på det sterkeste om man er innom Åndalsnes.
Fjellbrent smaker særlig godt når den drikkes på Heime på Dombås. Aller best i kombinasjon med å sykle Dovrefjell rundt
Kanskje verdt å investere i en enkel 3D printer også, istedenfor å kjøpe dyre reservedeler eller betale en apekatt for å komme og henge i lianene i stua di.
Er det noe skal i kontakt med vannet du skal drikke, er det vel lite aktuelt å bruke en ordinær 3D-printer til sånt. Det er ikke akkurat godkjent for næringsmiddel det du produserer med en standard 3D-printer.
Men så lurer jeg litt på hva jeg går glipp av eller ikke med pourover? Jeg liker mørk/sterk kaffe. Ikke nødvendigvis mørkbrent men litt sterk kaffe. Har googlet litt og er det slik at for mørkere kaffe er den klassiske presskannen «bedre» enn pourover som f.eks. Chemex? Er pourover mer for den søtere litt lysere kaffetypen?
Belær meg?:-)
Det jeg synes jeg får til med V60en min er at jeg får en veldig lettdrikkelig kaffe, nesten som saft, uten at det er negativt Lite bitre nyanser i motsetning til mye annen kaffe jeg drikker når jeg er på kontor til vanlig fra automat og kaffetrakter.
Driver og eksperimenterer endel med ekstraksjonstid og kverning, samt kaffetyper. Har akkurat gått løs på et par kaffevarianter fra Jacobsen & Svart her i barteby, har trua på at dette blir bra. Den jeg har starta med i dag er vel en bærtørka variant: https://www.jacobsensvart.no/collections/kaffe/products/worka-250g
Det som irriterer meg litt er at jeg fortsatt ikke føler jeg har helt kontroll på alle variable og sammenheng, av og til tar det litt for lang tid å brygge, uten at jeg helt klarer å idenfifisere hva som skjer med stort sett samme mengde kaffe, kaffetype og metode. Bruker og en sånn Wilfa-kvern som er nevnt her, nå har jeg vel kverningsgraden stilt i den finere enden av "Filter"-merkingen, og justerer et par klikk om gangen for å se hva det gjør.
I følge James Hoffman skal visst 3:30 være en fin tid å sikte mot, men jeg er jo litt skeptisk til det meste av påstander i kaffeverdenen, mye snakeoil der ute. https://www.youtube.com/watch?v=AI4ynXzkSQo
Forøvrig, stæsj-off-topic: Blir denne hjemmeperioden langvarig er jeg nesten litt frista til å se på espressoutstyr: Er det fortsatt den klassiske Silvia/Rocky-komboen som gjelder i prisgunstig land av manuelle maskiner som produserer kvalitet hvis man ikke skal doble pris og gå for noe varmevekslerutstyrt?
I følge James Hoffman skal visst 3:30 være en fin tid å sikte mot, men jeg er jo litt skeptisk til det meste av påstander i kaffeverdenen, mye snakeoil der ute.
Jeg sikter meg som regel inn på 4 minutter. Har også en Wilfa kvern og synes den varierer litt. Har en liten ‘snake oil’ greie med at jeg justerer den inn fra samme retning hver gang. Fra grovere mot finere. Går jeg for langt, drar jeg den et godt stykke tilbake igjen før jeg gjør det på nytt. Rent faktisk eliminerer jeg eventuell hysterese, hvis den finnes i Wilfamekanikken.
Edit: Jeg kjøpte denne da den var ny: WSCG-2 Stål. Ser nå at det har kommet flere og bedre fra Wilfa etter den...
Redigert av Furu; 24/03/202019:59. Rediger grunn: ikke optimal kvern?
Til dere med Wilfa kvern, hva gjør jeg «feil» når jeg følger anbefalt kvernegrad iforhold til megde vann/kaffe, og kaffen blir litt for tynn hver gang? Har økt litt mengde kaffi(ca +10g) idag og da ble det bedre. Prøvd både filter og presskanne, og fulgt anbefalt kvernegrad samt testa litt i begge skalaer.
Nå er forresten Chemex på vei, så gleder meg til å nerde pour-over.
Trodde ALDRI jeg skulle bli en som brydde meg om kaffi, annet enn å få nok varm kaffi! Men etter å ha fått en innføring i dette fra kompiser, samt servert noen strøkne kopper så ble jeg også solgt. Må være noe voksengreier denne fascinasjonen.
Fortsett med gode tips, her er mange som bryr seg om kaffe i sykkelmiljøet skjønner jeg:-)
Kanskje verdt å investere i en enkel 3D printer også, istedenfor å kjøpe dyre reservedeler eller betale en apekatt for å komme og henge i lianene i stua di.
Er det noe skal i kontakt med vannet du skal drikke, er det vel lite aktuelt å bruke en ordinær 3D-printer til sånt. Det er ikke akkurat godkjent for næringsmiddel det du produserer med en standard 3D-printer.
Her er noe info om hva en vanlig kaffetrakter er laget av. Legg for eksempel merke til bruken av ABS, som er laget av sånn nordsjøolje. http://eco3e.eu/en/base/coffee-maker/
ABS er vanlig materiale for 3D printing. PLA, som er laget av biomaterialer er også vanlig å printe med. Kan ikke alt om dette, men gjetter på at PLA kan du i praksis spise. Hvorvidt det smaker godt er en annen sak. Kanskje må det litt bacontopping helst. Men det man ikke kan er å smelte og puste det inn, verken PLA eller ABS. Da får man corona.
Til dere med Wilfa kvern, hva gjør jeg «feil» når jeg følger anbefalt kvernegrad iforhold til megde vann/kaffe, og kaffen blir litt for tynn hver gang? Har økt litt mengde kaffi(ca +10g) idag og da ble det bedre. Prøvd både filter og presskanne, og fulgt anbefalt kvernegrad samt testa litt i begge skalaer.
Jeg har ikke nerdet veldig mye, men har kommet frem til noe som fungerer for meg. Wilfa sin anbefalinger har jeg aldri fulgt....
Bruker alltid 70g kaffe pr liter vann. Ved 6 dl vann, som gir litt over 0,5 liter ferdig kaffe, bruker jeg 42 gram. Sikter meg inn på 4 minutter kontakttid (traktetid) på min V60 og Chemex. Blomstring med ca 1/6 av vannet i 30 sekunder. Fyller opp skånsomt med passe mye vann i begynnelsen (ca. halve vannmengden) og heller sakte og passe jevnt med resten av vannet. Dette er mine få minutter meditering i livet... Jeg rører eller ´swirler´ aldri. Treffer jeg på 3 minutter og 30 sekunder er jeg godt nok innenfor og synes alltid den blir god. Går det raskere, så kverner jeg finere på neste runde. Bruker aldri mer kaffe. Går det for lang tid, ja gjett hva jeg gjør... Variasjonen på tiden kommer fra type kaffe og så er jeg litt usikker på kverna. Jeg må som regel tune meg inn på en nye pose kaffe for at det skal bli perfekt, men svært sjelden jeg bommer grovt.
På Aeropress har jeg 90 sekunder total kontakttid og alltid 200 gram vann på 14 gram kaffe. Blomstring med passe mengde vann i ca 30 sekunder. Jeg rører også. Smaker meg frem til kverningsgraden.
Hmmm...nå blir jeg kaffetørst! Men kan ikke drikke nå...sliter da med å sove i natt.
Her er noe info om hva en vanlig kaffetrakter er laget av. Legg for eksempel merke til bruken av ABS, som er laget av sånn nordsjøolje. http://eco3e.eu/en/base/coffee-maker/
ABS er vanlig materiale for 3D printing. PLA, som er laget av biomaterialer er også vanlig å printe med. Kan ikke alt om dette, men gjetter på at PLA kan du i praksis spise. Hvorvidt det smaker godt er en annen sak. Kanskje må det litt bacontopping helst. Men det man ikke kan er å smelte og puste det inn, verken PLA eller ABS. Da får man corona.
Det handler ikke nødvendigvis om materialet i seg selv, men at en 3D-printer ikke støper en hel del, men bygger opp massevis av lag med små variasjoner, som kan medføre at du har en helt annen utvikling av bakterievekst på en del som er skrevet ut enn en konvensjonelt produsert del med glatte overflater.
Jeg tenkte litt på å låne printer og lage en del for å hjelpe til med separering av melk ifm rømmeproduksjon for et par år siden, men var et par kompiser som er ganske gode på både ølproduksjon og 3D-printing som var veldig bestemte på at dette var en dårlig ide.
En metode jeg har brukt før jeg gikk over til å teste ut den til Hoffman er denne no-nonsense metodikken der du bare heller i kaffe to ganger:
Ble noen gode kopper av dette, men jeg tenkte det var litt interessant å kjøre litt sammenligningstester når jeg føler jeg behersker et par måter noenlunde kontrollert, så derfor jeg nå driver og ser på om jeg klarer å reprodusere en annen metode med litt andre variable.
Redigert av perbl; 24/03/202019:54. Rediger grunn: Hurra, Youtube-embedding funker igjen
Kjøpte Aeropress i februar, anbefaler denne til alle som vil eksperimentere seg fram til den perfekte kaffekopp. Sammen med ei god kaffekvern så prøver jeg å knekke koden på: - kverningsgrad - mengde kaffe - tid for ekstrahering - vanntemperatur - bryggemetode (oppned, blooming etc)
Og så er det langtfra samme løsning på de ulike typer kaffebønner som kan velges.
Da jeg tok barista-kurs hos Nomads coffee i Barcelona - Fikk det i 40-årspresang - lærte jeg at ved filter/pour-over skal det være et 1/16 forhold mellom kaffe og vann. Selve filtreringen bør gå unna på ca 3 minutter fra første dråper treffer kaffen til siste dråper treffer kaffen i kolben/mugga.
Det er vel rimelig nært på det 60g per liter-vann som ofte går igjen i disse tutorialene jeg har sett.
Men tre minutter var ganske mye kjappere enn det jeg gjør nå. Blir det virkelig mye smak av det? Synes jo det er safttendenser nok på det jeg lager som bruker nesten et minutt lengre, selv om jeg nok kan sette pris litt mindre bittersmak, så kanskje er det mest bittersmaken som forsvinner?
Lærte du noe mye om regulering av tiden vha helleteknikk?
Det er vel rimelig nært på det 60g per liter-vann som ofte går igjen i disse tutorialene jeg har sett.
Men tre minutter var ganske mye kjappere enn det jeg gjør nå. Blir det virkelig mye smak av det? Synes jo det er safttendenser nok på det jeg lager som bruker nesten et minutt lengre, selv om jeg nok kan sette pris litt mindre bittersmak, så kanskje er det mest bittersmaken som forsvinner?
Ja, bittersmaken kommer på slutten ja. Man må tune kverna så det tar tre minutter med passe helling. Det er kverna som lager kaffen i stor grad. Hellingen bør være lik hver gang. Vi smakte på kaffekopper som vi helte raskere og tregere, og det var markant forskjell med tre minutter som en sweetspot.
Helleteknikken bør etterstrebe å holde kaffen rimelig vannrett i filteret, slik at man unngår et hull i midten og mye kaffe oppover kantene. Unngå å helle rett på papiret, og husk å skylle filteret før bruk.
Akkurat det med å unngå helling på filteret påstår nå enkelte er myte (hvis det er for å hindre at det skal renne vann gjennom filteret framfor kaffen). Men ja, det med å ha en flat kaffesamling uten særlig variasjon er ganske logisk. Synes jeg får det til og, når jeg ser på hvordan ting ser ut etter det har trukket gjennom, men får fortsette å eksperimentere litt.
Jeg synes jeg har endt opp med ca samme tid de fleste gangene uavhengig av helleteknikk og, og kverningsgraden er nå ca der den anbefales å være for håndbrygg. Mulig forholda endrer seg litt når man bare brygger for enkeltkopp? Mange av oppskriftene er jo for halvlitersvis, jeg lager for 250g vann.