Vurderer å kutte internett-leverandør, og sette opp 4G router permanent.
2 delt grunn, fiberen er dyr (synes jeg), og jeg har tilnærmet ubegrensa data via tlf-abonnementet.
Jeg har alltid full 4G dekning der jeg bor, så det teller positivt.
Hva bør jeg vite som bør få meg på andre tanker? Noen med erfaringer de vil dele?
Hva trenger jeg? Hvilken router vil være egnet? Må kunne koble den til mesh-nettverket i huset.
Vær veldig klar over hvor mye data dere faktisk bruker først. Selv de ubegrensede abonnementene har en grense.
Og har man bra dekning, så makser spesielt streamingtjenestene ut alt av muligheter. Bedre lyd, 4k, mindre komprimering osv. Dette vet jo Telenor og Telia, så derfor de bygger ut raskere og bedre dekning, og selger dataplaner. For jo raskere nett, jo fortere bruker du opp kvoten.
Du må antagelig også finne en 4G ruter som takler mange samtidig sesjoner og høy ytelse over lengre tid.
Det er overraskende hvor mange sesjoner en mac, spillkonsoll eller lignende setter opp under aktivt bruk.
Samtidig kan det være at du vil oppleve treghet i initiering av sesjoner, og pre-buffering. Men mulig de bedre routerne ikke sliter med dette, som f.eks. Nighthawk seriene.
Jeg har selv en enkel Huawei 4G ruter som fungerer helt ok for 1-2 brukere.
Men man merker treghet og hikke når vi er 5-6.