Corona: Hvor lenge?
|
Re: Corona: Hvor lenge?
[Re: GeirK]
20/03/2020 08:50
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Etterhvert må man vel se på muligheten til å kun isolere de som er i risikogruppene...?
Og hvordan konkret skal man gjøre det? Risikogruppen utgjør: Eldre over 65 Astmatikere Diabetikere Røykere Hjemløse Rusmisbrukere Personer med transplanterte organer Kreftsyke under behandling Pluss en mende mennesker som vil reagere kraftig på viruset uten at man kan peke på en konkret årsak Dette blir jo fortsatt plebeier-kommentar, men det må vel være lettere å isolere disse gruppene enn å kjøre karantene på 5 millioner mennesker på ubestemt tid, og drite i f.eks små barn, folk med psykiske problemer, kroniske lidelser, ulykker, osv etc. Det er lettere å isolere ungenes 90-årige oldemor (som i prinsipp allerede er det på sitt sykehjem) enn å isolere ungene. Jeg dør gjerne om det kan redde datteren min som har fått utsatt time hos kirurg på ubestemt tid. Men akkurat nå får jeg ikke lov, da 90-åringer prioriteres foran. For å stille det på spissen.
|
|
|
[Re: knutspeed]
20/03/2020 08:52
|
GeirK
More than words
|
More than words
og drite i f.eks små barn,
Det er en betydelig andel små barn i risikogruppene.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
20/03/2020 08:55
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
og drite i f.eks små barn,
Det er en betydelig andel små barn i risikogruppene. Selektiv klipping. La meg omformulere: Barn som lider av andre grunner enn korona-viruset, men som ikke får hjelp pga beredskap for korona-syke 90-åringer.
|
|
|
20/03/2020 08:55
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Definer betydelig. Det er masse vi TROR, men lite vi vet. Norges tiltak er basert på hva vi tror, Sveriges tiltak er basert på hva de vet.
Anonym5
|
|
|
[Re: anonym5]
20/03/2020 09:05
|
GeirK
More than words
|
More than words
Definer betydelig. Det er masse vi TROR, men lite vi vet. Norges tiltak er basert på hva vi tror, Sveriges tiltak er basert på hva de vet. Alle barn under kreftbehandling, og med transplanterte organer. Jeg vet ikke antallet. Hvordan unngår svenskene at de i risikogruppen smittes? Hva er det de gjør forskjellig fra hva Italia gjorde i begynnelsen?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
20/03/2020 09:38
|
aanund
Ringrev
|
Ringrev
Definer betydelig. Det er masse vi TROR, men lite vi vet. Norges tiltak er basert på hva vi tror, Sveriges tiltak er basert på hva de vet. Heller det Sverige ikke vet. Jeg synes Norge skal satse på den italienske/kinesiske varianten sammen med WHO. Drøy tiden uten å gjøre noenting. Se hvor bra det går i Bergamo i Italia. Konvoi med militære lastebiler som frakter bort døde fordi krematoriet bare klarer brenne 25 pr dag. Eller kanskje åpne øya litt Det eneste som hjelper er (minst) 2 uker karantene/isolasjon. 1 person med korona blir til nesten 60 000 på 10 dager under "gode" forhold. Å.
|
|
|
[Re: Tex]
20/03/2020 09:53
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Smitterate på 3 er vel ganske drøy? (altså 1 -> 60000 på 10 dager)
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
[Re: eOpseth]
20/03/2020 10:01
|
aanund
Ringrev
|
Ringrev
Smitterate på 3 er vel ganske drøy? (altså 1 -> 60000 på 10 dager) Det er vel det som er sagt i Norge. Taiwan opererer med disse tallene også. 1 til 3 er sagt, men så vel 2.9 nevnt på veven en plass uten at jeg i farten husker hvor. Å.
|
|
|
[Re: aanund]
20/03/2020 10:04
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Heller det Sverige ikke vet. Jeg prøver ikke å forsvare Sveriges håndtering, bare så det er sagt. Men de har vært ganske tydelige på at tiltakene deres er baserte åp hva hva de vet. Det vet ikke om innreiseforbud vil ha noen effekt (Folkehelseinstituttet her hjemme har antydet det samme), men de vet at lock-down vil ha en enorm negativ effekt, som de IKKE vet om oppveies av den positive effekten på smittespredning. For Norges del VIRKER det som om lock-down har hatt en positiv effekt, men svaret vet vi vel ikke før påske. Da kan de negative effektene være vel så store.
Anonym5
|
|
|
20/03/2020 10:16
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Når det gjelder Corona så tror jeg vi har kontroll på smitten i løpet av april. Etter påske begynner ting sakte men sikkert å falle tilbake til det normale.
Hvordan ser analysen din ut? Trenger ingen analyse når jeg sier at jeg tror. Dette er basert på ren tro :-)
|
|
|
20/03/2020 10:33
|
aanund
Ringrev
|
Ringrev
Heller det Sverige ikke vet. Jeg prøver ikke å forsvare Sveriges håndtering, bare så det er sagt. Men de har vært ganske tydelige på at tiltakene deres er baserte åp hva hva de vet. Det vet ikke om innreiseforbud vil ha noen effekt (Folkehelseinstituttet her hjemme har antydet det samme), men de vet at lock-down vil ha en enorm negativ effekt, som de IKKE vet om oppveies av den positive effekten på smittespredning. For Norges del VIRKER det som om lock-down har hatt en positiv effekt, men svaret vet vi vel ikke før påske. Da kan de negative effektene være vel så store. Men Sverige vet egentlig svært lite, fordi svært få mennesker vet mye om COVID-19. Singapore har vært veldig effektive, fordi de har drevet ekstrem sporing av kjente tilfeller. De sjekker alle mulige kontakter en smittet kan ha hatt, og søker dem opp og informerer om karantene i to uker. Du må visstnok skrive under på en "kontrakt" og det blir bøter og/eller fengsel om du går ut før karantenetiden er ute. Kort sagt, du holder deg hjemme, man spøker ikke med politiet i Singapore. I Taiwan har det vært veldig strengt, erfaring fra SARS. Har du korona, så er det karantene på deg, og alle du bor sammen med. Du skal spise og sove adskilt fra familiemedlemmene. Vi hadde mindre enn 35 tilfeller fra Asia (Kina Korea Japan) frem til folk begynte å komme hjem fra Europa. Nå nærmer vi oss 130. Alle som ankommer med fly må i karantene og fra denne uka blir de grundig utspurt i en fire timer lang seanse, om hvor de har vært, hvor du bor etc, og du får kun reise direkte hjem til din bostedsadresse. Før var det mindre strengt, men da opplevde vi folk som oppga feil adresse, tok febernedsettende medisin for å skjule korona for å lure seg unna. En kar reiste nettopp ut fordi flybillettene var så billige. Han reiste rundt omkring i Asia og kom hjem og gikk rett på jobb, og løy om at han hadde vært utenlands. Han ble dårlig og fikk påvist korona. Hele jobben hans måtte stenge ned i 2 uker, og alle andre firma som var i samme etasje måtte stenge i 2 uker. Han mistet jobben. Å.
|
|
|
[Re: erling]
20/03/2020 10:38
|
GeirK
More than words
|
More than words
Trenger ingen analyse når jeg sier at jeg tror. Dette er basert på ren tro :-)
En gjetning altså. Ikke noe galt i det, men jeg blir veldig nysgjerrig nå. Hva får du ut av å gjette på dette? Sannsynligheten for at du tar feil er jo utrolig stor.
|
|
|
20/03/2020 10:40
|
aanund
Ringrev
|
Ringrev
Smitterate på 3 er vel ganske drøy? (altså 1 -> 60000 på 10 dager) Finner ikke link i farten, men som sagt, Taiwan opererte med R0 = 3. En studie fra WuHan området viser ca 3 den første tiden. Ser at flere nå sier 2/2.5. Å.
|
|
|
20/03/2020 10:42
|
GeirK
More than words
|
More than words
For Norges del VIRKER det som om lock-down har hatt en positiv effekt, men svaret vet vi vel ikke før påske. Da kan de negative effektene være vel så store.
Lock-down har selvfølgelig effekt, men den må jo vare til tilstrekkelig mange personer har blitt smittet. https://filternyheter.no/ny-rapport...vaere-ekstreme-helt-til-vaksinen-kommer/
|
|
|
20/03/2020 10:42
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Singapore har vært veldig effektive, fordi de har drevet ekstrem sporing av kjente tilfeller. De sjekker alle mulige kontakter en smittet kan ha hatt, og søker dem opp og informerer om karantene i to uker. Du må visstnok skrive under på en "kontrakt" og det blir bøter og/eller fengsel om du går ut før karantenetiden er ute. Kort sagt, du holder deg hjemme, man spøker ikke med politiet i Singapore.
I Taiwan har det vært veldig strengt, erfaring fra SARS. Har du korona, så er det karantene på deg, og alle du bor sammen med. Du skal spise og sove adskilt fra familiemedlemmene. Vi hadde mindre enn 35 tilfeller fra Asia (Kina Korea Japan) frem til folk begynte å komme hjem fra Europa. Nå nærmer vi oss 130. Alle som ankommer med fly må i karantene og fra denne uka blir de grundig utspurt i en fire timer lang seanse, om hvor de har vært, hvor du bor etc, og du får kun reise direkte hjem til din bostedsadresse. Før var det mindre strengt, men da opplevde vi folk som oppga feil adresse, tok febernedsettende medisin for å skjule korona for å lure seg unna. En kar reiste nettopp ut fordi flybillettene var så billige. Han reiste rundt omkring i Asia og kom hjem og gikk rett på jobb, og løy om at han hadde vært utenlands. Han ble dårlig og fikk påvist korona. Hele jobben hans måtte stenge ned i 2 uker, og alle andre firma som var i samme etasje måtte stenge i 2 uker. Han mistet jobben.
Å. Har Singapore/Taiwan gått ut med evt. negative effekter av håndteringen deres? For disse finnes, tipper jeg.
Anonym5
|
|
|
20/03/2020 10:45
|
gutt45kg
Avhengig
|
Avhengig
Norge er vel et av de land med flest smittede pr innbygger, og dobbelt så mange som i Sverige. Ser ikke ut som isolasjon fungerer noe bedre enn å la det flyte.
Om denne situasjonen fortsetter noe mnd til så er Norge konk. Vi har ikke noe annet å selge en olje, turisme og laks.
|
|
|
[Re: gutt45kg]
20/03/2020 10:53
|
GeirK
More than words
|
More than words
Norge er vel et av de land med flest smittede pr innbygger, og dobbelt så mange som i Sverige. Ser ikke ut som isolasjon fungerer noe bedre enn å la det flyte.
Om denne situasjonen fortsetter noe mnd til så er Norge konk. Vi har ikke noe annet å selge en olje, turisme og laks. Det er INGEN som vet noe som helst om antall smittede. Det eneste vi vet er hvor mange som har testet positivt. Dette er for det meste drevet av mange skiturister som kom hjem fra Mellom-Europa. En tid var vi det landet som hadde flest registrerte tilfeller per innbygger etter Italia. Nå er vi på 11. plass og raser stadig nedover på lista. Hvis du vil se konsekvensene av å la det flyte, er det bare å se til Italia.
|
|
|
20/03/2020 10:54
|
gare
More than words
|
More than words
Norge har jo også testet veldig mange så vidt jeg har forstått. Jeg tror jo at mørketallene for smittede er veldig høyt. Foreløpig ligger vi godt under 0.5 % mortalitet sett opp mot antall smittede, i realiteten er antagelig mortaliteten lavere.
Det er god grunn til å tro at vi ser effekt av tiltakene til regjeringen i og med den relativt forsiktige økningen i antall smittede og innlagte, men hoveddelen av effekten av dette må vi nok vente ytterligere en uke på.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
20/03/2020 10:56
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Hvis du vil se konsekvensene av å la det flyte, er det bare å se til Italia. Det er jo ikke gitt at det samme skjer i Sverige enn som i Italia. Det er såpass med demografiske forskjeller. Større befolkningstetthet i dette området i Italia. Større andel eldre, og flere som bor hjemme. I tillegg spekuleres det om viruset kom med ulovlige asiatiske arbeidere i tekstilindustrien i området som smugles inn og ut av landet av mafiaen, så det var nok mindre kontroll i Italia enn f.eks. det Sverige legger opp til nå.
Anonym5
|
|
|
20/03/2020 10:56
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Trenger ingen analyse når jeg sier at jeg tror. Dette er basert på ren tro :-)
En gjetning altså. Ikke noe galt i det, men jeg blir veldig nysgjerrig nå. Hva får du ut av å gjette på dette? Sannsynligheten for at du tar feil er jo utrolig stor. Jeg har sett litt til Kina. Der ser det ut til at smitten kommer under kontroll etter 2-3 uker med karantene. Men karantenen er nok strengere der, så spørs om vi får samme virkning her. Min tro er nok best case. https://www.dagbladet.no/kultur/fatt-mot-nordmenn-her-er-livet-nesten-tilbake-til-normalen/72254387
|
|
|
[Re: gare]
20/03/2020 10:57
|
GeirK
More than words
|
More than words
Foreløpig ligger vi godt under 0.5 % mortalitet sett opp mot antall smittede
Du mener sett opp mot antall registrerte tilfeller, ikke sant?
|
|
|
20/03/2020 11:05
|
gare
More than words
|
More than words
Foreløpig ligger vi godt under 0.5 % mortalitet sett opp mot antall smittede
Du mener sett opp mot antall registrerte tilfeller, ikke sant? Åpenbart, det er lite annet å lene seg på av tall, jeg tror(med vekt på tror)at mortaliteten er betydelig lavere, men det vil jo egentlig bare være synsing, utover det er jeg helt på linje med helsemyndighetene om at man konsentrer arbeidet og testingen mot de som må legges inn, så kan alle som har symptomer, men som klarer seg fint selv gå i hjemmekarante og anta at de er smittet.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: gare]
20/03/2020 11:07
|
GeirK
More than words
|
More than words
Her vil jeg legge til at en andel smittede ikke får noen symptomer i det hele tatt.
|
|
|
20/03/2020 11:09
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Heller det Sverige ikke vet. Jeg prøver ikke å forsvare Sveriges håndtering, bare så det er sagt. Men de har vært ganske tydelige på at tiltakene deres er baserte åp hva hva de vet. Det vet ikke om innreiseforbud vil ha noen effekt (Folkehelseinstituttet her hjemme har antydet det samme), men de vet at lock-down vil ha en enorm negativ effekt, som de IKKE vet om oppveies av den positive effekten på smittespredning. For Norges del VIRKER det som om lock-down har hatt en positiv effekt, men svaret vet vi vel ikke før påske. Da kan de negative effektene være vel så store. Både Norge og Sverie handler ut fra hva de vet og hva de ikke vet. Norge vet at en nedstengning både vil ha effekt for smittespredningen, og at den vil ha store negative effekter for samfunnet forøvrig. Fagmyndighetene mener det totalt sett er verdt risikoen. Sverige vet akkurat det samme. De mener likevel det totalt sett ikke er verdt risikoen. Sverige vet ikke mer eller mindre enn Norge. Og de handler ikke mer basert på kunnskap enn det Norge gjør. De to landene velger bare å vektlegge risikoen forbundet med aktuelle tiltak, på ulike måter.
|
|
|
[Re: simson]
20/03/2020 11:14
|
GeirK
More than words
|
More than words
Sverige vet akkurat det samme. De mener likevel det totalt sett ikke er verdt risikoen.
Sverige vet ikke mer eller mindre enn Norge. Og de handler ikke mer basert på kunnskap enn det Norge gjør.
De to landene velger bare å vektlegge risikoen forbundet med aktuelle tiltak, på ulike måter.
Dette er viktig. Hvis alle land hadde gjort ingen ting, ville 100 millioner(?) mennesker dødd og verden ville gått videre forhåpentligvis relativt uforandret hva samfunnsstrukturer angår. Det handler i det store og hele hvilke verdier man vil preservere her.
|
|
|
20/03/2020 11:28
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Sverige vet akkurat det samme. De mener likevel det totalt sett ikke er verdt risikoen.
Sverige vet ikke mer eller mindre enn Norge. Og de handler ikke mer basert på kunnskap enn det Norge gjør.
De to landene velger bare å vektlegge risikoen forbundet med aktuelle tiltak, på ulike måter.
Dette er viktig. Hvis alle land hadde gjort ingen ting, ville 100 millioner(?) mennesker dødd og verden ville gått videre forhåpentligvis relativt uforandret hva samfunnsstrukturer angår. Det handler i det store og hele hvilke verdier man vil preservere her. Gitt dødsraten til viruset så er 100 millioner døde et veldig raust anslag (men jeg ser du har et spørsmålstegn i parentes). Kanskje hadde det ikke blitt mer enn 10 millioner. Og da snakker vi like mange som dør årlig som følge av bruk av tobakk. Og her har jeg ikke sett hverken myndigheter eller WHO løfte en finger for å få slutt på tobakksproduksjonen. I bunn og grunn er det jo som du sier bare snakk om hva man verdsetter. Hvor mange familier skal havne i økonomisk krise for å forsvare at en på 80+ får leve fem år til før han uansett hadde dødd av alderdom? Vi har en del bedre støtteordninger i Norge enn hva gjelder andre land i Europa for å hjelpe til rundt den økonomiske krisen som nå er skapt. Men det vil garantert dø en del som følge av fattigdom om denne isolasjonen skal vare veldig mye lengre enn over påske.
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
[Re: bjerkseth]
20/03/2020 11:40
|
GeirK
More than words
|
More than words
Tobakksrøyking er en dårlig sammenligning all den stund røyking er 100% frivillig
|
|
|
20/03/2020 11:42
|
aanund
Ringrev
|
Ringrev
Singapore har vært veldig effektive, fordi de har drevet ekstrem sporing av kjente tilfeller. De sjekker alle mulige kontakter en smittet kan ha hatt, og søker dem opp og informerer om karantene i to uker. Du må visstnok skrive under på en "kontrakt" og det blir bøter og/eller fengsel om du går ut før karantenetiden er ute. Kort sagt, du holder deg hjemme, man spøker ikke med politiet i Singapore.
I Taiwan har det vært veldig strengt, erfaring fra SARS. Har du korona, så er det karantene på deg, og alle du bor sammen med. Du skal spise og sove adskilt fra familiemedlemmene. Vi hadde mindre enn 35 tilfeller fra Asia (Kina Korea Japan) frem til folk begynte å komme hjem fra Europa. Nå nærmer vi oss 130. Alle som ankommer med fly må i karantene og fra denne uka blir de grundig utspurt i en fire timer lang seanse, om hvor de har vært, hvor du bor etc, og du får kun reise direkte hjem til din bostedsadresse. Før var det mindre strengt, men da opplevde vi folk som oppga feil adresse, tok febernedsettende medisin for å skjule korona for å lure seg unna. En kar reiste nettopp ut fordi flybillettene var så billige. Han reiste rundt omkring i Asia og kom hjem og gikk rett på jobb, og løy om at han hadde vært utenlands. Han ble dårlig og fikk påvist korona. Hele jobben hans måtte stenge ned i 2 uker, og alle andre firma som var i samme etasje måtte stenge i 2 uker. Han mistet jobben.
Å. Har Singapore/Taiwan gått ut med evt. negative effekter av håndteringen deres? For disse finnes, tipper jeg. For Singapore vet jeg ikke så mye. Taiwan har flere millioner som jobber i Kina, og myndighetene i Taiwan hadde ikke mulighet for å hente dem hjem. Fikk hentet noen men Kina ødela alle avtaler med å ikke sende hjem de som var avtalt skulle hjem, og passet også på å sende med en person som var smittet, sammen med andre, og ingen fikk smittevernutstyr. Kina mener jo Taiwan tilhører dem, og i god kommunistisk ånd så må vi også dele på korona. I Taiwan har ikke konsekvensene vært store for oss (vår familie og slektninger.) Vinterferien ble f.eks forlenget med to uker, fordi skolene trengte tid på prosedyrer for å begrense smitte. For andre betyr 2 uker forlenget vinterferie at de trenger en plass å plassere ungene, eller ta fri (stort sett uten lønn) for å passe dem. Nå er alle skoler åpne, men alle sjekkes for feber morgen og lunch. Feber, og du må hjem. En bekreftet korona, klassen må hjem i 14 dager. 2 personer på samme skole, og skolen stenges 14 dager. Mange folk klager jo, men de klager for å klage. Alternativet ville vært å ikke gjøre noe, og da blir det skikkelig ille. Vi er 25 millioner mennesker på ei øy med størrelse fra Bergen til Kristiansand, mye fjell, og bor veldig tett. Jeg bor i blokk med 80 husstander på flatemålet til en norsk enebolig. Så vi bruker masker for å forhindre evnt smitte videre, og vasker hendene mye. Å.
|
|
|
20/03/2020 11:48
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Smitterate på 3 er vel ganske drøy? (altså 1 -> 60000 på 10 dager) Finner ikke link i farten, men som sagt, Taiwan opererte med R0 = 3. En studie fra WuHan området viser ca 3 den første tiden. Ser at flere nå sier 2/2.5. Å. MEn det er en vesentlig forskjell, faktor to gir 1 -> 1000 på 10 dager, altså 59000 ferre... Men det viser jo også hvor lite det skal til å sinke dette.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
20/03/2020 12:00
|
Gekki
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Antall innleggelser øker fremdeles eksponentielt, så hva vi enn gjør, så gjør vi enda ikke nok.
|
|
|
|
|