Mener du seriøst at en gjennomsnittlig bygdekommune skal investere i et fullverdig helsetilbud med kirurgisk, røntgen, overvåkning+++? Da vil jeg tro hytteeiere må akseptere en langt høyeste eiendomsskatt
Nei - men de bør ha mulighet til å gi hytteeierne samme helsetilbud som de fastboende.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Fullt hyttebelegg i normale tider? Mener du da fullt hyttebelegg eller normal populasjon i hyttekommunen?
Dersom det godtar å ha hele hyttefelt fulle i vinterferien eller påsken, bør de skalere helsetjeneste etter det behovet.
Mener du seriøst at en gjennomsnittlig bygdekommune skal investere i et fullverdig helsetilbud med kirurgisk, røntgen, overvåkning+++? Da vil jeg tro hytteeiere må akseptere en langt høyeste eiendomsskatt
Kanskje greit å sette seg inn i hva som dekkes av staten og hva som dekkes av kommunen? Sykehus er en statlig oppgave.
Fullt hyttebelegg i normale tider? Mener du da fullt hyttebelegg eller normal populasjon i hyttekommunen?
Dersom det godtar å ha hele hyttefelt fulle i vinterferien eller påsken, bør de skalere helsetjeneste etter det behovet.
Kanskje greit å sette seg inn i hva som dekkes av staten og hva som dekkes av kommunen? Sykehus er en statlig oppgave.
Om det dekkes av stat eller kommune har vel ikke mye å si. Det er uansett noens skattepenger.
Sitat: GeirK
Sitat: stosu
Nei - men de bør ha mulighet til å gi hytteeierne samme helsetilbud som de fastboende.
Det har de jo i de fleste tilfeller, men nå mener jo Folkehelsinstituttet og Helsedirektoratet at vi er oppi en spesiell situasjon. Har du noen gang tidligere hørt om en pasient som ikke har vært velkommen på et lokalt legesenter langt fra bostedskommunen?
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
Jeg håper at de kan innføre forbud mot hyttetur der det er nødvendig. Sånn at vi kan dra på hytta vår i nabokommunen, der antallet hytter utgjør en svært liten del av samlet befolkning.
Håper også de som krever tilbabetaling av avgifter fra sin hyttekommune, og ringer ned rådmannen for å få tillatelse til å reise til hytta, kommer i et offentlig register sånn at vi får det ut i dagen hvem de flotteste blant oss er.
Men er det lov å dra til hytta og rett hjem igjen? Vår er ikke langt unna (2t i bil, og 2km fra bysentrum), men ble rigget for at vi skulle opp igjen med en gang. Skulle gjerne ha kjørt opp solo og tømt kjøleskap/skap for mat (eller hva det har blitt til for slags monster nå...), skrudd av varme og vann etc. I tillegg fjernet noen ting som er attraktive for tjuvpakk, siden hele feltet kommer til å stå tomt og ubevoktet i uoverskuelig fremtid...
Eller er dette nå tydelig klassifisert som unødvendig reisevirksomhet?
Det er bare tillatt med strengt nødvendig vedlikehold eller tilsyn for å unngå store materielle skader.
Jeg spurte kommunen vi har hytte i, og fikk et ullent svar. Pr nå er ikke § 5.Forbud mot opphold på fritidseiendom i annen kommune enn hjemstedskommunen trådt i kraft, så da kan vi egentlig være der. "Personer som har fritidseiendom i annen kommune enn der vedkommende er folkeregistrert, forbys å ta opphold på denne. Strengt nødvendig vedlikehold eller tilsyn som er nødvendig for å avverge store materielle skader tillates."
Sitat: "Det at du oppholder deg på fritidseiendommen rammes ikke av forbudet og din søknad blir derfor ikke bli behandlet. Dersom forskriften trer i kraft, slik den nå foreligger, så åpner ikke denne for dispensasjon/unntak. "
Dette berører ikke min situasjon, jeg skal bare hente noe der, og slå av vann og varme så det ikke blir stående på full spiker i månedsvis. Da blir jo "opphold" et definisjonsspørsmål. Er 1x 5 min + 2 x 1 minutt inne i hytta og vekk definert som opphold?
Mao, jeg kjører tur og retur ila helga og løper inn og ut av hytta.
Ikke det at vi har tenkt oss på hytteferie, men jeg syntes dette bare har tatt av helt i media og kommentarfelt.
Eksempelvis bor svigers på hytte 25 min unna huset sitt 75% av året. Det er i en annen kommune (5 min bilkjøring), men sokner til samme legevakt og sykehus som hjemme. De er i risikogruppa, og vil være tryggere der enn hjemme.
Naboen har bobil, slik som mange tusen andre i landet. De kan dure avgårde til Langtvekkistan.
Slik jeg ser det, må nesten kommunene som får problemer med hyttefolket lage lokale forbud. Er helt enig i at det er en dårlig ide å slippe bærmen inn i Hemsedal nå, men ser ikke at det er noen issue i Råde hvor det finnes noen få hytter.
Ikke det at vi har tenkt oss på hytteferie, men jeg syntes dette bare har tatt av helt i media og kommentarfelt.
Eksempelvis bor svigers på hytte 25 min unna huset sitt 75% av året. Det er i en annen kommune (5 min bilkjøring), men sokner til samme legevakt og sykehus som hjemme. De er i risikogruppa, og vil være tryggere der enn hjemme.
Melde flytting?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Melde flytting?
Fritidseiendom er vel ikke regulert som fast bosted?!
Det er jævla rart at Ola Dunk skal ta en debatt om finansiering av en ekstra avdeling for hyttebeboere på lokalsykehuset som skal være operativ når antall mobiltelefoner i områder overstiger et visst antall, eller ikke, når man får beskjed fra et samlet politisk Norge, Kongen, fandens oldemor med mere om at det nå er en EKSTRAORDINÆR SITUASJON over hele verden der alle må bidra på sitt vis. Næringslivet går i dass og krona stuper. Landet må leve på overføringer/oppsparte midler. Hvor mye forlangt er det å holde seg hjemme fra hytta i en slik situasjon?
Nå har de sett seg nødt til å innføre hytteforbudet, så langt for dugnadsånden blant hyttefolket...
Naboen har bobil, slik som mange tusen andre i landet. De kan dure avgårde til Langtvekkistan.
Slik jeg ser det, må nesten kommunene som får problemer med hyttefolket lage lokale forbud. Er helt enig i at det er en dårlig ide å slippe bærmen inn i Hemsedal nå, men ser ikke at det er noen issue i Råde hvor det finnes noen få hytter.
Tror forøvrig problemet forsvinner med skiføret.
Sånn er det i et 'demokraiti'. 90 av folket får trukket et regelverk over huet fordi 10% av folket ikke klarer å bruke huet (ikke pin meg fast på de nøyaktige tallene ). Hadde sutrefolket hørt med en gang og ikke dratt på hytta hadde det ikke vært en sak i det hele tatt. Og da hadde ingen brydd seg om noen pensionister som bor på hytta som vanlig.
Vi under 40 med ei lita bu oppi skogen i en nabokommune, nesten uten hytter, tenner i kveld et lys for alle forbanna kakser og rasshøl som ikke kunne bruke huet. Takk skal dere faen meg ha!
Jeg har tilgang til internasjonale analyser som dekker mange land, inklusive Norge og som også analyserer det tiltakene som er iverksatt i de enkelte land med et estimert utfall.
Felles for alle land er at det er ett punkt som er kritisk i Corona-krisen og det er tilgangen til intensivsenger på sykehusene. Bikker man over grensen for hva man har av kapasitet ender man opp i italienske tilstander hvor man må velge hvem som skal få behandling og ikke.
Så hvilken betydning har dette for hytte-forbudet? Jo, det betyr at det er ikke primærhelsetjenesten som er kritisk for dette, når du først har kommet dit at du trenger intensivpleie blir du fraktet til et STATLIG sykehus. Er da forbud mot å dra på hytta ett godt tiltak? Jeg mener det motsatte, fordi vi vet at mange folk sprer smitten raskere enn få folk. I praksis har vi med dette sagt at vi aksepterer flere smittede i byene, at vi stresser de store sykehusene som ligger i de store byene, fordi folk bor tett.
Jeg har tilgang til internasjonale analyser som dekker mange land, inklusive Norge og som også analyserer det tiltakene som er iverksatt i de enkelte land med et estimert utfall.
Felles for alle land er at det er ett punkt som er kritisk i Corona-krisen og det er tilgangen til intensivsenger på sykehusene. Bikker man over grensen for hva man har av kapasitet ender man opp i italienske tilstander hvor man må velge hvem som skal få behandling og ikke.
Så hvilken betydning har dette for hytte-forbudet? Jo, det betyr at det er ikke primærhelsetjenesten som er kritisk for dette, når du først har kommet dit at du trenger intensivpleie blir du fraktet til et STATLIG sykehus. Er da forbud mot å dra på hytta ett godt tiltak? Jeg mener det motsatte, fordi vi vet at mange folk sprer smitten raskere enn få folk. I praksis har vi med dette sagt at vi aksepterer flere smittede i byene, at vi stresser de store sykehusene som ligger i de store byene, fordi folk bor tett.
Hva med smittepresset på de som må frakte intensivpasienter fra hyttekommune til nærmeste statlig sykehus? I min bostedskommune er man heldige, og har en halvtime til nærmeste statlige sykehus, men f.eks de store hyttefeltene i Trysil har over 1 time til nærmeste statlige sykehus. Er det forsvarlig å la mulig kritisk pasienttransport gå så langt? Konsekvensen er at det tar over 2 timer fra en ambulanse drar fra et hyttefelt med en kritisk pasient til den er tilbake, og kan ta med seg neste kritiske pasient.
Og folk bor ikke tett på hytta? Ta deg en tur på Sjusjøen du. Hyttene ligger faen meg like tett som hus i et boligfelt og alle og enhver skal handle på den samme lille lokalbutikken.
Og folk bor ikke tett på hytta? Ta deg en tur på Sjusjøen du. Hyttene ligger faen meg like tett som hus i et boligfelt og alle og enhver skal handle på den samme lille lokalbutikken.
I forhold til det sameiet jeg bor i med 4 blokker, 202 boenhter som i tillegg ligger tett opp til 12 andre boligselskaper av tilsvarende størrelse og som alle skal handle på den lokale Kiwien, som igjen ligger i Gamle Oslo osv, så er svaret entydig at det er grisgrendt på Sjusjøen i forhold.
I forhold til det sameiet jeg bor i med 4 blokker, 202 boenhter som i tillegg ligger tett opp til 12 andre boligselskaper av tilsvarende størrelse og som alle skal handle på den lokale Kiwien, som igjen ligger i Gamle Oslo osv, så er svaret entydig at det er grisgrendt på Sjusjøen i forhold.
Du har kun én butikk i nærheten? Min erfaring fra Trondheim og Oslo er nå at det generelt er en høy nok konsentrasjon av butikker til at det ikke blir opplevd som like presset. Her jeg bor i Trondheim så benytter jeg fire forskjellige butikker avhengig av hva jeg føler for, hvorav tre av dem er såpass store at det er mer enn nok plass. Jeg er derimot oppvokst i nærheten av Sjusjøen og det presset som er på butikkene hjemme i påsken er hinsides det jeg har sett i byen.
Jeg håper virkelig dette ikke strekker ut. Alle disse sakene som nå blir pusha livet ut av i nrk.no/vg/db for maks polarisering og klikk - fra hyttekatastrofen til ulovlig bruk av treningsanlegg (ballspillbaner), hamstring osv. Om man skal tolke fora, sosiale medier og kommentarfelt ligger det an til borgerkrig innen utgangen av Mai. Nå ser det ut til at regjeringen skal få carte blanche til å lage flere spennende lover som innbyggerene reagerer på, og ikke respekterer.
Selv har jeg bedrevet litt forsiktig solo-sykling, og opplever veldig lite biltrafikk - bortsett fra rundt p-plassene i nærmarka/ved lysløyper. Her er det stappa med folk, 1-metersregelen er en vits. Har aldri sett maken til folkemengder i nærmarka.
Hva med smittepresset på de som må frakte intensivpasienter fra hyttekommune til nærmeste statlig sykehus? I min bostedskommune er man heldige, og har en halvtime til nærmeste statlige sykehus, men f.eks de store hyttefeltene i Trysil har over 1 time til nærmeste statlige sykehus. Er det forsvarlig å la mulig kritisk pasienttransport gå så langt? Konsekvensen er at det tar over 2 timer fra en ambulanse drar fra et hyttefelt med en kritisk pasient til den er tilbake, og kan ta med seg neste kritiske pasient.
1) Det totale smittepresset går jo ned dersom man får fordelt befolkningen utover i stedet for å presse de sammen på lite areal i de store byene, så gevinsten er større enn den potensielle nedsiden. Og det er altså pt. ikke mange som er innlagt på sykehus, det er langt innenfor det vi har kapasitet til å håndtere 2) Alle er ikke i den situasjonen som Trysil, og en times reisevei til sykehus er faktisk veldig kort ift. mange andre steder i landet. Men, ta f.eks Fredrikstad da, Norges 6. største by, det er forbud der på lik linje med en hvilken som helst annen hyttekommune. Samtidig sitter det bokstavelig talt lass med folk på toget hver dag på vei inn til Oslo for å jobbe som tar med seg smitte begge veier. Det framstår totalt idiotisk å forby bruk av hytta der. For egen del vil jeg kun ha marginal lenger reisetid (15 minutter) til OUS i Oslo som jeg hører til vs. Sykehuset på Kalnes. 3) Det høres jo som om det går fra frisk til kritisk på et blunk, det er jo ikke sånn - med gode retningslinjer om at man drar hjem dersom man blir syk skulle mye av det du tar opp være håndtert.
Du har kun én butikk i nærheten? Min erfaring fra Trondheim og Oslo er nå at det generelt er en høy nok konsentrasjon av butikker til at det ikke blir opplevd som like presset. Her jeg bor i Trondheim så benytter jeg fire forskjellige butikker avhengig av hva jeg føler for, hvorav tre av dem er såpass store at det er mer enn nok plass. Jeg er derimot oppvokst i nærheten av Sjusjøen og det presset som er på butikkene hjemme i påsken er hinsides det jeg har sett i byen.
Jepp, vi har en butikk, og der er det mye folk nå som alle er satt på hjemmekontor.
Og slik bor du frivillig?
Ja, og sånn bor faktisk hundretusenvis av mennesker og det er under normale forhold aldeles strålende, og så har jeg altså hatt hytta da som mitt "tilfluktssted" som jeg har bodd på gjennom deler av livet, og hvor jeg har stort tomt. Den kan jeg nå ikke bruke.
En skjebnens ironi nå er jeg fint kan dra til "hytta" i Krødsherad og oppholde meg der helt lovlig fordi den er registrert som småbruk og ikke fritidsbolig, mens jeg ikke kan dra til Fredrikstad som er svært kort unna der jeg bor. Kunne jeg dratt dit og behovet skulle meldt seg kunne jeg like gjerne dratt hjem som å oppsøke lokalt helsetilbud på omtrent akkurat den samme tiden.
Fint for deg.
Sitat: Ugla
Så hvilken betydning har dette for hytte-forbudet? Jo, det betyr at det er ikke primærhelsetjenesten som er kritisk for dette, når du først har kommet dit at du trenger intensivpleie blir du fraktet til et STATLIG sykehus.
Staten skalerer sykehusene sine basert på befolkning. I krisetider er det lett å skrike om beredskap. Men er vi villig til å betale mer skatt (let's face it..) for å ha store sykehus på Lillehammer, Trysil og Beito for å håndtere en situasjon som skjer hvert 50. eller 100. år? Skal vi også skalere opp politiet på disse stedene? Bør hver eneste lille husklynge få en brannstasjon?
En interessant observasjon, spesielt når det kommer til diskusjoner rundt helsetjenester i distriktene, er at det virker som mange tror man kan ha kapasitet over alt. I praksis går ikke det. Du ender med samfunn der de eneste som bor der er politifolk, leger, jordmødre og barnevernspedagoger som ikke har andre grunner til å være der enn at de skal passe på hverandre.
Personlig tar vi disse valgene hele tiden. Vi setter ikke av penger til "hva hvis bilen, komfyren, vaskemaskinen og katta må erstattes samtidig". Vi ser at risikoen er marginal, og skulle det oppstå så løser vi det på en måte. Om ikke annet ved å klare oss uten bil noen måneder.
Det er så utrolig riktig å IKKE skalere sykehus for at Øyer skal ha befolkning som en by 10% av året.
--
I tillegg kommer selvsagt alle de andre punktene som folk har prøvd å forklare. Hva har du lest om presset på den kommunale legevakten? Fastlegene? Ambulanser hvis noen faktisk trenger det?
Fint for deg.
Sitat: Ugla
Så hvilken betydning har dette for hytte-forbudet? Jo, det betyr at det er ikke primærhelsetjenesten som er kritisk for dette, når du først har kommet dit at du trenger intensivpleie blir du fraktet til et STATLIG sykehus.
Staten skalerer sykehusene sine basert på befolkning. I krisetider er det lett å skrike om beredskap. Men er vi villig til å betale mer skatt (let's face it..) for å ha store sykehus på Lillehammer, Trysil og Beito for å håndtere en situasjon som skjer hvert 50. eller 100. år? Skal vi også skalere opp politiet på disse stedene? Bør hver eneste lille husklynge få en brannstasjon?
En interessant observasjon, spesielt når det kommer til diskusjoner rundt helsetjenester i distriktene, er at det virker som mange tror man kan ha kapasitet over alt. I praksis går ikke det. Du ender med samfunn der de eneste som bor der er politifolk, leger, jordmødre og barnevernspedagoger som ikke har andre grunner til å være der enn at de skal passe på hverandre.
Personlig tar vi disse valgene hele tiden. Vi setter ikke av penger til "hva hvis bilen, komfyren, vaskemaskinen og katta må erstattes samtidig". Vi ser at risikoen er marginal, og skulle det oppstå så løser vi det på en måte. Om ikke annet ved å klare oss uten bil noen måneder.
Det er så utrolig riktig å IKKE skalere sykehus for at Øyer skal ha befolkning som en by 10% av året.
--
I tillegg kommer selvsagt alle de andre punktene som folk har prøvd å forklare. Hva har du lest om presset på den kommunale legevakten? Fastlegene? Ambulanser hvis noen faktisk trenger det?
Det mest sannsynlige nå er at de store sykehusene som f.eks OUS er de som får problemer først fordi det er flest folk som sogner dit samt at smittefaren også er høyest. I den setting blir det ganske egoistisk slik hyttekommunene nå agerer, for jeg antar at intitivet til det forbudet vi nå ser stammer derfra. Så det presset du beskriver, ja det anerkjenner jeg fullt ut, men da synes jeg du skal reflektere over det ENORME presset man kommer til å få i sentrale strøk med høyest smitteandel. Det kommer en tid etter Corona også, og vi ser nå at det kommer til å bli en by mot land eskalering. Kanskje ligger den under der uansett, men nå får den næring til bålet.
1) Det totale smittepresset går jo ned dersom man får fordelt befolkningen utover i stedet for å presse de sammen på lite areal i de store byene, så gevinsten er større enn den potensielle nedsiden. Og det er altså pt. ikke mange som er innlagt på sykehus, det er langt innenfor det vi har kapasitet til å håndtere 2) Alle er ikke i den situasjonen som Trysil, og en times reisevei til sykehus er faktisk veldig kort ift. mange andre steder i landet. Men, ta f.eks Fredrikstad da, Norges 6. største by, det er forbud der på lik linje med en hvilken som helst annen hyttekommune. Samtidig sitter det bokstavelig talt lass med folk på toget hver dag på vei inn til Oslo for å jobbe som tar med seg smitte begge veier. Det framstår totalt idiotisk å forby bruk av hytta der. For egen del vil jeg kun ha marginal lenger reisetid (15 minutter) til OUS i Oslo som jeg hører til vs. Sykehuset på Kalnes. 3) Det høres jo som om det går fra frisk til kritisk på et blunk, det er jo ikke sånn - med gode retningslinjer om at man drar hjem dersom man blir syk skulle mye av det du tar opp være håndtert.
1) Det er byfolkets problem at de bor som sild i tønne hehe 2)Jeg ser argumentet ditt, men uten at jeg har grunnleggende kunnskap om det, tror jeg at alle nyere sykehus, som f.eks. Kalnes er dimensjonert for normalbefolkningen i fylket (dvs. uten fulle Hvalerøyer) 3) Det skjønner vi. Men det er helsepersonell i de respiktive hyttekommuner som ropte varsko. Det må jeg som ikke har noe medisinsk kunnskap respektere.
Yes. Her skal det ikke stilles spørsmål ved regelverket som selv FHI stusser på. Alle hytter ligger naturligvis i hyttekommuner. Hold deg hjemme. Ikke løp, ikke sykle, ikke smil. Det går over om et år.
Den gladsinte #staythefuckhome-menigheten holder nok ut.
Yes. Her skal det ikke stilles spørsmål ved regelverket som selv FHI stusser på. Alle hytter ligger naturligvis i hyttekommuner. Hold deg hjemme. Ikke løp, ikke sykle, ikke smil. Det går over om et år.
Den gladsinte #staythefuckhome-menigheten holder nok ut.
Jeg syntes det er utrolig at de klarer å fyre seg selv opp. Det er jo ingen debatt lenger, mer en monolog
Jo, det skal stilles spørsmål. Lover og regler er dynamiske og kan og skal tilpasses etter tid og forhold. Men sålenge det er avgjort at man ikke drar på hytta får man forholde seg til dette. Til det kommer nye 'regler'.
Men du er vel blant de som ikke bryr seg om fartsgrenser heller fordi du er i stand til å vurdere alle situasjoner bedre enn myndighetene og dermed utgjør en mindre fare på veien enn en som holder seg til fartsgrensene. Eller har du søkt om dispensasjon for å få lov til å kjøre over fartsgrensen?