Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Kaffe anbefaling

Re: Kaffe anbefaling [Re: perbl] #2597401 25/03/2020 15:23
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: perbl
Akkurat det med å unngå helling på filteret påstår nå enkelte er myte (hvis det er for å hindre at det skal renne vann gjennom filteret framfor kaffen). Men ja, det med å ha en flat kaffesamling uten særlig variasjon er ganske logisk. Synes jeg får det til og, når jeg ser på hvordan ting ser ut etter det har trukket gjennom, men får fortsette å eksperimentere litt.

Jeg synes jeg har endt opp med ca samme tid de fleste gangene uavhengig av helleteknikk og, og kverningsgraden er nå ca der den anbefales å være for håndbrygg. Mulig forholda endrer seg litt når man bare brygger for enkeltkopp? Mange av oppskriftene er jo for halvlitersvis, jeg lager for 250g vann.

Tiden bør nok legges på det samme uavhengig av mengde - innenfor rimelighetens grenser selvsagt. Hvor lenge vannet er i kontakt med kaffen bestemmer smaken.
Med espresso så bør trekketiden være mellom 25-28 sekunder uavhengig av om man lager enkel eller dobbel, f.eks.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Kaffe anbefaling [Re: simson] #2599090 03/04/2020 16:07
B
BigBoben Offline
Avhengig
Avhengig
B
Sitat: simson
Hvis noen er på jakt etter god kaffe og samtidig ønsker å støtte en liten virksomhet som sliter litt i coronatider, så anbefaler jeg å søke opp Fjellbrent på facebook. God kaffe, bønnene blir brent under Romsdalsfjellene i en gammel skofabrikk i Isfjorden i Rauma. Har bestilt der tidligere, og bestilte noen poser nå for å hjelpe litt på i en tøff situasjon.

(Disclaimer: Jeg har ingen forbindelse med og kjenner ikke de som driver det, men tenkte det var verdt å tipse de kaffedrikkende forumbrukerne om dette)

Jeg mottok idag en pakke med 3 forskjellige kaffe fra Fjellbrent, etter anbefaling her.
2typer beregnet for Chemex og en mørkbrent til Moccamaster/Presskanne.
Dette er utplukka av de på Fjellbrent etter et par hyggelige mail’er oss imellom.
Bestilte onsdags morgen og mottok den idag tidlig.
Anbefales også herfra

Santa Cruz Megatower

Re: Kaffe anbefaling [Re: Panda] #2599553 06/04/2020 18:14
S
samuel Offline
Avhengig
Avhengig
S
Har testet ut https://www.carloscoffee.no/ noen ganger. Veldig bra brent og gode saker. Anbefaler dem på det sterkeste. Carlos er adoptert fra Colombia og har gode kontakter med bøndene der. Han gir også deler av overskuddet til barnehjemmet han bodde på i Colombia. Fine priser har han også.

Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support