Der f.eks. min bror kjøper BMW etter BMW kjøper jeg Bianchi etter Bianchi. Det morsomme er at en gang for omtrent 25 år siden kunne det vært et hvilket som helst av disse sangnomsuste italienske merkene jeg landet på.
Er det noen her som har kunnskap om hva som er mekanismene bak merketroskap? @Sepeda, har du lyst til å lage tråd?
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
Er det noen her som har kunnskap om hva som er mekanismene bak merketroskap? @Sepeda, har du lyst til å lage tråd?
Hm. Takk, men nei. Skyr egentlig merkediskusjoner som pesten. Merker at jeg er like glad i å drodle om Diamant og White som BMC og Bianchi
Men jeg synes det var en pen 3T BMW. Så får man heller lukke øynene for all den fæle markedsføringen og annen styggedom som følger med alt som har med biler å gjøre
Re: Beste allsidige landeveissykler?
[Re: Sepeda]
#259577917/03/202009:49
Nå har jeg hatt "gleden" av å jobbe med flere av verdens mest kjente merkevarer i min karriere. Det betyr på ingen måte at jeg er ekspert på disse firmaene, men ganske fascinerende hvordan BMW alltid er en glede å jobbe med, mens et par av deres tyske konkurrenter er til tider %"%!" å jobbe med. Og slik har det vært i årevis.
Så hadde det bare vært en måte å avgjøre objektivt hvilke "merker" (om de så er kinesiske "ikke-merker" eller high-end franske, tyske osv.) som faktisk har en god kultur og derfor år etter år produserer gode produkter hadde jeg blitt merkelojal på flekken. Dessverre er det svært vanskelig å si noe om. Det rasjonelle er da egentlig å aldri kjøpe to ting fra samme produsent - for å spre risiko.
Synes den sykkelen var ganske kul. Fin måte å markere parallelle linjer på.
Re: Beste allsidige landeveissykler?
[Re: Sepeda]
#259655421/03/202010:10
Nå stiller de spørsmålet: Etter å ha arvet så mange tekniske løsninger fra terrengsyklene, hvordan fungerer egentlig terreng-geometri på de groveste blandeveissyklene?
Re: Beste allsidige landeveissykler?
[Re: Sepeda]
#259673922/03/202011:15
Jeg velger å gjøre det på den enkle måten og slenger ut disse to lenkene her, så kan noen mer forumkyndige legge ut bilde og synse mer om sykkelen. Jeg mener nye Rose Reveal helt klart er innenfor en moderne (allsidig) landeveisykkel med skjulte vaiere, offisiell klaring for 30 mm (Gran Fondo skriver plass til 32 mm) og senkede setestag. Review i Gran Fondo: https://granfondo-cycling.com/rose-reveal-2020-first-ride-review/ Rose Reveal forside: https://www.rosebikes.com/reveal
Re: Beste allsidige landeveissykler?
[Re: Sepeda]
#259678722/03/202015:18
I mellomtiden har Landevei testet syv racere med elektroniske gir - Cannondale Supersix, Canyon Ultimate, Fara F1, Scott Addict RC, Eddy Merckx 525, Dare MR1.... og Specialized Roubaix!
Første reaksjon: Hva i all verden er det redaksjonen tenker på?! Altså: Hva gjør en hardhaus som Roubaix i dette selskapet? Hvorfor ikke Tarmac?
Forklaringen viser seg å være enkel:
Sitat: Landevei
Da vi inviterte Specialized til testen insisterte de på å sende en Roubaix i stedet for modellen Tarmac (...) Tarmac er modellen vi gjerne ser som standard-raceren i Specialized-katalogen, men Specialized selv mente at «nye Roubaix» er det norske forbrukere skal ha (...) Specialized hevder nye Roubaix er mer aerodynamisk enn Tarmac og like effektiv.
Så hvordan klarer den allsidige brosteinsmesteren seg? Det må du logge inn og lese selv på Landevei. Kan si at testvinneren var en liten overraskelse for meg.
I disse korona-tider satser redaksjonen på mer nettstoff, og det er verdt å besøke sidene hyppig. Og tegne abonnement, om du ikke har gjort det ennå
Og mens jeg gleder meg over at min gamle flamme GT Grade fortsetter å gjøre det godt, lanserte Giant i går siste versjon av min enda eldre flamme, rittklassikeren TCR.
Men det skjærer meg i hjertet at Giant med sin nye modell har rendyrket sin posisjon som ledende på vekt versus stivhet i så høy grad at den spenstige lakken fra den forrige er fjernet til fordel for helt minimal, dus og matt fargelegging i svart, grått og hvitt. Nei, nei, nei, så mye er ikke noen få gram verdt...
Bikeradars grand old man Warren Rossiter sammenligner sin egen 2020-modell med den nye 2021-modellen:
Men det skjærer meg i hjertet at Giant med sin nye modell har rendyrket sin posisjon som ledende på vekt versus stivhet i så høy grad at den spenstige lakken fra den forrige er fjernet til fordel for helt minimal, dus og matt fargelegging i svart, grått og hvitt. Nei, nei, nei, så mye er ikke noen få gram verdt...
Kanskje ikke all verden å velge i av farger for toppmodellen med disc, men de hadde jo en fin variant som likner mye på Canyons gran turismo blue:
Synes det generelt var mye freshe farger blant de andre modellene: Giant Japan TCR 2021
Så spørs det jo hva som blir tilgjengelig i Europa, men denne står høyt på ønskelista mi
Akkurat som han i 2017 gjorde med BMC Roadmachine og Focus Paralane i Ultra Versatile Road Bike Of The Year, stiller Warren Rossiter i 2020 den anerkjente og etterhvert klassiske Canyon Endurace opp mot Giants nye versjon av den enda mer klassiske Defy i Endurance Bike of the Year:
Det interessante for meg er ikke hvilken sykkel som "vinner", men Rossiters gode analyse av de to syklenes styrker
***
En tanke: Ord betyr noe.
Den norske betegnelsen komfort-racer stiller opp bildet av den aldrende syklisten med dårlig rygg som må sykle i komfort på ukens tur, vel å merke dersom det er sol på søndag formiddag. Det er vel og bra.
Det britiske endurance bike, tyske Langstrecken-/Marathon-Rennrad eller italienske bicicleta de carretera gran fondo/larga distancia derimot sier mer om hva dette dreier seg:
Sykler som er designet for å sykles langt. Og hardt. Og under alle forhold.
Det er poenget
Re: Beste allsidige landeveissykler?
[Re: Sepeda]
#260073813/04/202021:23
Det var nytt for meg at Endurace har en tendens til gnissing på skiva ved hard stående sykling. Er dette utbredt mon tro?
Har ikke Endurace, så burde ikke svare, men har aldri hørt om det, hverken fra brukere eller i tester. Tror det skyldes hvordan kaliper er finjustert i forhold til skiven på akkurat denne testmodellen. Akkurat for lite klaring mellom skive og bremseklosser til å dekke den vesle bevegelsen i gaffel/nav? Slikt oppstår fra tid til annen med skivebremser, og kan som regel enkelt fikses. Jeg var overrasket over at det ble trukket frem. Flust med Endurace-eiere på forumet, så vi hører nok fra dem
Re: Beste allsidige landeveissykler?
[Re: Sepeda]
#260082214/04/202011:36
Jo stemmer nok det at skivene kan subbe borti bremseklossen ved energisk sykling. Det er ikke så ofte og lenge jeg klarer å fremprovosere fenomenet på en vanlig tur at jeg har brydd meg. Men det skjer. Tror ikke det er noe lettere ryttere vil oppleve så ofte.
Re: Beste allsidige landeveissykler?
[Re: Paulus]
#260083014/04/202012:14
Jo stemmer nok det at skivene kan subbe borti bremseklossen ved energisk sykling. Det er ikke så ofte og lenge jeg klarer å fremprovosere fenomenet på en vanlig tur at jeg har brydd meg. Men det skjer. Tror ikke det er noe lettere ryttere vil oppleve så ofte.
Rutinerte Rossiter er ingen lettvekter, så han kan nok fremprovosere dette i større grad enn andre.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Beste allsidige landeveissykler?
[Re: Sepeda]
#260084914/04/202013:15
Tror ikke dette er et Endurace-problem (jeg kjenner meg ikke igjen), men ett "tung rytter-problem." Ja, min har subba, men det har vært dårlig justering fra min side.
Re: Beste allsidige landeveissykler?
[Re: Sepeda]
#260092514/04/202019:48
Mener ikke å spore av nå, men Rossiter refererer til constant kind of tick going on on the front disc rotor når han står og spurter eller klatrer på den aktuelle Endurace, og spekulerer om det kan skyldes fleks i hjul (?) eller bevegelse i gaffelen.
Med fleks i hjulet, antar jeg han mener bevegelse i navet, siden vi snakker skiver, men det burde være minimalt med gjennomgående akslinger.
Bevegelse i gaffelen kan selvsagt oppstå, og fleks er tildels ønsket for vibrasjonsdempingen sin del, men igjen burde effekten være begrenset nær de nevnte akslingene, som både stiver opp gaffelen og skal sikre nøyaktig plassering av skive i kaliper.
Justering av kaliper er én ting, men det er også andre ting som kan forårsake nettopp tikking når man står og tråkker. Som dokumentert i denne, som jeg hyppig lenker til.
Re: Beste allsidige landeveissykler?
[Re: Sepeda]
#260099115/04/202007:51
Eller bare en skeiv skive, eller at fjæra mellom bremseklossene tar borti en av skivearmene, eller et metallspon som stikker ut fra skiva et sted.
Gode poenger. Men ville ikke det da skape ulyd uansett om man står eller sitter, sykler rolig eller sprinter/klatrer? Altså uavhengig av vektplassering?
Jeg er mekanisk analfabet, så er ute på dypt vann
Re: Beste allsidige landeveissykler?
[Re: Sepeda]
#260099615/04/202008:00
Eller bare en skeiv skive, eller at fjæra mellom bremseklossene tar borti en av skivearmene, eller et metallspon som stikker ut fra skiva et sted.
Gode poenger. Men ville ikke det da skape ulyd uansett om man står eller sitter, sykler rolig eller sprinter/klatrer? Altså uavhengig av vektplassering?
Jeg er mekanisk analfabet, så er ute på dypt vann
Det vil være litt sideveis bevegelse nede ved navet - en gaffel er ikke uendelig stiv, selv med gjennomgående aksling. Med litt skeivhet i skiven, eller ett punkt som stikker ut vil denne kunne skape en tikking under hard belastning. Egentlig det samme som at skiven subber under belastning, men altså noe som kan oppstå med mindre sideveis bevegelse enn ren skivesubb krever.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Beste allsidige landeveissykler?
[Re: Sepeda]
#260103315/04/202010:07
I den spisseste enden av spekteret som tråden kan sies å dekke: Landevei/Øyvind har nettopp publisert en forbilledlig grundig gjennomgang av Giants siste versjon av den klassiske TCR. Lettvekt, aero og allsidig.
Det er den kostbare toppmodellen som beskrives her, men den taiwanske giganten - som gjerne lager alt annet enn gruppen på egen fabrikk - har tradisjon for å tilby svært så prisgunstige og konkurransedyktige versjoner av alle sine modeller.
Re: Beste allsidige landeveissykler?
[Re: Sepeda]
#260158117/04/202011:46
Tilbake til den groveste enden: Dette er perfekt bakgrunnsstøy for hjemmekontor. Gullkorn på gullkorn på gullkorn.
Sitat: Urban Dictonary
Jump the shark: The beginning of the end. Something is said to have "jumped the shark" when it has reached its peak and begun a downhill slide to mediocrity or oblivion.
Re: Beste allsidige landeveissykler?
[Re: spinat]
#260175018/04/202009:52
Finnes det noen brukere på forumet som har inngående kjennskap til Fara sin Allroad? Informasjonen jeg greier å skape sammen på nett er noe begrenset og finner ikke noen tester av denne modellen (bare landevei og gravel varianten). Skal sjekke den ut i Fara sin workshop i Oslo, men hadde vært interessant å høre erfaringer fra noen som eventuelt har brukt den over tid.
Re: Beste allsidige landeveissykler?
[Re: TenDam]
#260213720/04/202014:15