Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Corona..ville du reist til syden?

Re: Corona..ville du reist til syden? [Re: GeirK] #2595167 13/03/2020 22:23
Trond Vidar Offline
I want to ride my bicycle
I want to ride my bicycle
Sitat: GeirK
Sitat: Byker

En tragisk misforståelse: for å "drepe viruset med vårt eget immunforsvar" (punktum).
Men for svarte: Hvordan mener du ditt immunforsvar kan drepe viruset hvis det ikke kommer i kontakt med viruset? Hæ?

Det han mener er at de som har viruset skal drepe det med immunforsvaret sitt før de får en sjanse til å sende det videre til andre.

Takk for presisering. Det var det jeg mente.

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Corona..ville du reist til syden? [Re: hJürg1] #2595179 14/03/2020 08:53
V
Vestmarka Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
V
Er det "uavhengige mediumet" interessert i å bruke en pandemi til å fyre opp under fremmedfrykt og rasisme?
¨
Spania var nøytral og kunne dermed snakke om sykdommen som herjet. Andre land i Europa måtte holde utbruddet hemmelig og dermed ble Spania de som fikk æren av å gi navn til sykdommen.

Re: Corona..ville du reist til syden? [Re: ] #2595187 14/03/2020 09:45
A
aanund Offline
Ringrev
Ringrev
A
Corona-syke - Kina-syke.

Den såkalte "Spanskesyken" herjet kloden i tiden omkring 1. verdenskrig.
Leste nå på et uavhengig medium at noen foreslår å kalle å kalle corona-syken for "Kina-syken".
Kjøper den.
Kinasyken heter det heretter.

Noen ganger er det bedre å holde kjeft, enn å fjerne enhver tvil.
Å.

Re: Corona..ville du reist til syden? [Re: hJürg1] #2595189 14/03/2020 09:59
K
klev1 Offline
Avhengig
Avhengig
K
Hvorfor ikke bare gå for kjingkjongsjuka med en gang?

Re: Corona..ville du reist til syden? [Re: aanund] #2595191 14/03/2020 10:10
A
Asterix Offline
Entusiast
Entusiast
A
Sitat: aanund
Noen ganger er det bedre å holde kjeft, enn å fjerne enhver tvil.
Å.

+1

Re: Corona..ville du reist til syden? [Re: ] #2595210 14/03/2020 12:41
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Corona-syke - Kina-syke.

Leste nå på et uavhengig medium at noen foreslår å kalle å kalle corona-syken for "Kina-syken".
Kjøper den.

Alltid godt å høre på eksperter. Hva er de viktigeste 3-4 faktorene vi kan se på for å skille mellom en influensa av type 'Spanskesyke', sesonginfluensa og nye virusinduserte influensatyper som COVID-19? Og hvor tidlige i utviklingen av en potensiell pandemi kan vi bruke denne informasjonen til å kunne unngå lock down av samfunn? Hvordan er mulighetene for at en ny virusstamme initiell oppfører seg som den ene type for så å endre karakter til en annen mindre, eller mer alvorlig variant?

Åh ja. Spanskesyken heter ikke spanskesyken fordi den hadde sin 'opprinnelse' i Spania. Norskesyken hadde vært mer korrekt.

Redigert av Tange; 14/03/2020 14:58.
Re: Corona..ville du reist til syden? [Re: GeirK] #2595244 14/03/2020 15:21
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Sitat: universalis
Er ikke reiserådet å unngå utenlandsreiser? Storlien er i Sverige så vidt jeg vet...

Dette er ikke sort/hvitt. Det er ingen prinsipiell forskjell på å dra til Meråker og å dra til Storlien.

Om du mener det, så dropper du reiser til Meråker også!

Re: Corona..ville du reist til syden? [Re: Gråstein] #2595324 14/03/2020 21:47
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Gråstein
Er ikke reiserådet å unngå utenlandsreiser? Storlien er i Sverige så vidt jeg vet...

Dette er ikke sort/hvitt. Det er ingen prinsipiell forskjell på å dra til Meråker og å dra til Storlien.

Om du mener det, så dropper du reiser til Meråker også!

Ja - men hvis jeg sitter inn i min egen bil hele veien og ikke omgås andre eller tar på overflater andre berører, gjør jeg ingen skade. Utover signaleffekten selvsagt - så derfor lar jeg være

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Corona..ville du reist til syden? [Re: hJürg1] #2595330 14/03/2020 21:59
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
När det om Storlien/Åre postades så handlade väl råden om utom nordiska reiser tror jag. Som det ser ut nu kan Sverige vara ett av de värsta länderna att reise till.

Re: Corona..ville du reist til syden? [Re: hJürg1] #2595332 14/03/2020 22:22
S
stephy Offline
Entusiast
Entusiast
S
Statsepidemiologen Anders Tegnell er en spesiell kar: https://www.dn.se/nyheter/sverige/s...-har-valdigt-svart-att-acceptera-risker/
Og det er vel han som kjører løpet i Sverige for tiden.
Vår Ørjan Olsvik, som mener omtrent det samme, får ikke like mye publisitet for tiden.

Forøvrig mener disse to det motsatte om svineinfluensaen. Olsvik blåser i den, mens Tegnell mener den var "egentligen mycket farligare".
Risikomessig foretrekker jeg lab A (Norge) framfor lab B (Sverige) uansett hva som etterhvert viser seg å være riktig.

https://www.dagbladet.no/kultur/du-...ELbFo2uahCtTid84kAdTytMSVgEqrjp7IXcAl-Hk

Re: Corona..ville du reist til syden? [Re: stephy] #2595334 14/03/2020 22:46
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jag har inte mycket förtroende för honom och en orsak till det är att han inte verkar tycka att viruset är speciellt farligt eller smittsamt. Verkar som han pratar ned riskerna och problemen väldigt mycket och jämför med helt andra sjukdomar, som för eksempel meslingar.

Om man sätter det i samband med att han tyckte att svineinfluensan var mycket farligare så har jag några psykologiska teorier om honom.

Re: Corona..ville du reist til syden? [Re: Tange] #2595421 15/03/2020 11:38
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Tange
Corona-syke - Kina-syke.

Kjøper den.

Alltid godt å høre på eksperter. Hva er de viktigeste 3-4 faktorene vi kan se på for å skille mellom en influensa av type 'Spanskesyke', sesonginfluensa og nye virusinduserte influensatyper som COVID-19? Og hvor tidlige i utviklingen av en potensiell pandemi kan vi bruke denne informasjonen til å kunne unngå lock down av samfunn? Hvordan er mulighetene for at en ny virusstamme initiell oppfører seg som den ene type for så å endre karakter til en annen mindre, eller mer alvorlig variant?

Åh ja. Spanskesyken heter ikke spanskesyken fordi den hadde sin 'opprinnelse' i Spania. Norskesyken hadde vært mer korrekt.

Noe sier meg at jeg ikke kommer til å få et fornuftig svar på disse spørsmålene. I hvert fall ikke mer fornuftig en jeg kan gi selv ICON_WINK

Så da velger jeg å holde meg til forsikringsprinsippet.
Jeg har ikke forsikret min familie, bolig og bil fordi jeg vet at det kommer til å skje noe som gjør at jeg trenger forsikringen men fordi konsekvensene av at det skjer noe med dem eller de er veldig store. Mest sannsynlig kommer jeg til å betale mye mer enn jeg noensinne kommer til å få tilbake men det er også en investering i fellesskapet for selv om ikke jeg rammes er det sikkert at noen andre kommer til å rammes og trenger 'mine' penger.
Likeså er jeg og mine ikke akkurat i de meste utsatte gruppene for corona-infeksjon og det er veldig sannsynlig at vi enten bare vil oppleve moderate symptomer ved smitte eller ikke en gang bli syke i det hele tatt. Men jeg har både venner og kolleger som er i noen av de utsatte gruppene (hjerte-, kreft- og lungesyke) og de har alt å tjene på å ikke bli smittet i det hele tatt. Det at jeg og mine begrenser våre sosiale aktiviterer i noen uker, noe som øker sjansen for å kunne flate ut spredningshastigheten (tenk beredskap med intensivbehandling), og for at en eventuell smitte i min familie stopper der og nihillerer sjansen for at vi blir smittebærere i fremtiden, ser jeg på som en liten pris for å oppnå et annet prinsipp som beskytter de som ikke kan beskyttes.
Flokkimmunitetsprinsippet.

Er du antivakser Byker?

Re: Corona..ville du reist til syden? [Re: ] #2595431 15/03/2020 11:58
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Er du antivakser ?

Ble vaksinert mot svineinfluensa for ca et tiår siden. I jobbens regi. Ikke tvungent, men "oppfordret til", eller "forelagt fordelen med".

Alle kan gjøre dumme ting i sin ungdom. Er du antivakser?

Re: Corona..ville du reist til syden? [Re: fredriks] #2595438 15/03/2020 12:11
U
universalis Offline
Ringrev
Ringrev
U
Så vidt jeg husker, ble vi frarådet å reise utenlands. For de aller fleste er Sverige utenlands, selv om det ligger i Norden.

Argumentet om at det er ett fett om du reiser til Meråker eller Storlien, er ikke vanskelig å støtte. Men bare så lenge myndighetene ikke frarådet oss å reise utenlands. Innholdet i rådet kan vi være enig, uenig i, men hvis alle slutter rekkene og følger statens råd, så skal dette utbruddet gå bra. Men hvis vi går fremad i alle retniner, er jeg redd at vi får en hybrid av Englands og Norges strategi i møte med pandemien. Og det blir verken fuggel eller fisk! Jeg sitter i karantene som følge av reise til Slettestrand forrige helg, og da beskjeden kom lørdag formiddag hadde den tilbakevirkende kraft. Innerst inne mener jeg at dette nok er overilt, men uansett; karantene blir det t.om. neste søndag.

Div. sportsremedier ...
Re: Corona..ville du reist til syden? [Re: ] #2595440 15/03/2020 12:20
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Alle kan gjøre dumme ting i sin ungdom.

Forstår det slik at du referer til deg selv her? At du ble vaksinert i din ungdom, som alle andre, men du er vaksinemotstander nå? Hvorfor er du det, i såfall?

Tydelig alt vanskelig å svare på enkle spørsmål som kan besvares med ja eller nei. Dette bekrefter min mistanke at jeg ikke kan forvente svar fra deg på mer kompliserte saker som spørsmålene lenger opp.

Re: Corona..ville du reist til syden? [Re: ] #2595444 15/03/2020 12:30
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Innerst inne mener jeg at dette nok er overilt, men uansett; karantene blir det t.om. neste søndag.

Her setter du navn på det mange mener, men som er "forbudt" å uttale.
Har også en sterk følelse av at dette er overilt, og delvis et resultat av medias krisemaksimering.

I ettertid kan nok de nøkterne lene seg tilbake og si: "Ka vaddæ æ sa!"

Ja, det er såklart mediene som setter agendaen og FHI ivrer seg til å følge med på VG; NRK, Aftenposten for å få med seg alle gode råd som ligger i kommentarfeltene.

Øh nei (begynner å bli kjedelig ICON_SMILE ). Siden vi aldri kommer til å vite hva utfallet ville blitt uten tiltak kan de nøktere ikke si en dritt (spesielt også fordi de sjeldent utviser særlig mer kunnskap om virus en på barenhagenivå). At de kommer til å gjøre det allikevel kommer til å ha ingen faktisk betydning.

Re: Corona..ville du reist til syden? [Re: ] #2595448 15/03/2020 12:34
U
universalis Offline
Ringrev
Ringrev
U
Innerst inne mener jeg at dette nok er overilt, men uansett; karantene blir det t.om. neste søndag.

Her setter du navn på det mange mener, men som er "forbudt" å uttale.
Har også en sterk følelse av at dette er overilt, og delvis et resultat av medias krisemaksimering.

Nå skal jeg ikke ha på meg at jeg mener alle tiltak er overilt, men akkurat i mitt tilfelle, hvor jeg allerede hadde gått løs i samfunnet i 6 dager før karantenen ble iverksatt, er jeg litt undrende til. Men slutter rekkene og følger rådet, det gjør jeg uten problemer. Og ja, jeg mener at sterke tiltak var nødvendig og at Erna Solberg var litt vel fraværende en stund.

EDIT: kommafeil

Redigert av universalis; 15/03/2020 12:35.

Div. sportsremedier ...
Re: Corona..ville du reist til syden? [Re: ] #2595449 15/03/2020 12:36
Dan Offline
More than words
More than words
I ettertid kan nok de nøkterne lene seg tilbake og si: "Ka vaddæ æ sa!"

"Ka vaddæ æ sa, husæ brant ikkje i da' hællæ!"

Re: Corona..ville du reist til syden? [Re: Tange] #2595450 15/03/2020 12:41
Dan Offline
More than words
More than words
Siden vi aldri kommer til å vite hva utfallet ville blitt uten tiltak kan de nøktere ikke si en dritt

Nå ser det jo ut til at Sverige og Finland har tatt på seg rollen som kontrollgruppe, så hvis de ikke gir slipp på prestisjen og følger Italia, Danmark og Norge den kommende uken så tenker jeg at enten tenkende mennesker eller de "nøkterne" kan si hva var det vi sa om ikke så alt for lang tid. ICON_SMILE

Re: Corona..ville du reist til syden? [Re: hJürg1] #2595453 15/03/2020 12:48
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Ha ja! (motsatte av Øh, nei ICON_SMILE )
Tenkte på den da jeg skrev dette og jeg er alltid inne for et godt vitenskapelig eksperiment med kontrollgruppe men vi har alt sett hvordan det kan gå med en kontrollgruppe (Italia) for å kunne si at de nøkterne ikke har grunnlag til å uttale seg (de liker jo heller ikke statistikk ICON_SMILE ).

Re: Corona..ville du reist til syden? [Re: hJürg1] #2595596 16/03/2020 11:57
Juffe Offline
Besatt
Besatt

'...once more, and more intensity!'
Re: Corona..ville du reist til syden? [Re: hJürg1] #2595637 16/03/2020 15:01
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg føler mer og mer at det er greit å bli hjemme og håpe at vi slipper portforbud.

LarsB

Re: Corona..ville du reist til syden? [Re: hJürg1] #2595780 17/03/2020 09:51
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Enig med Lars. Går helt greit med jobben hjemme også per dags dato.

Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support