|
|
Corona..ville du reist til syden?
|
Re: Corona..ville du reist til syden?
[Re: Knirkekne]
12/03/2020 16:28
|
johannessen
Avhengig
|
Avhengig
Ok, men ville dere reist på skihelg til Åre. Hvor stor er smittefaren om man kjører selv og ikke benytter seg av gondolbanen? Både Hemsedal og Trysil er stengt med umiddelbar virkning. Blir forbauset hvis ikke de andre kommer etter.
|
|
|
[Re: johannessen]
12/03/2020 16:32
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nu ligger Åre i Sverige och Sverige har hittills gjort mye mindre tiltak så inte alls säkert att de stänger Åre.
Tror att Sverige kommer följa efter Norge men inte alls säkert.
|
|
|
[Re: fredriks]
12/03/2020 17:23
|
Gubbe
Entusiast
|
Entusiast
Nu ligger Åre i Sverige och Sverige har hittills gjort mye mindre tiltak så inte alls säkert att de stänger Åre.
Tror att Sverige kommer följa efter Norge men inte alls säkert. Jeg tror du har rett i at Sverige snart kommer med lignende tiltak. Det ville være rart om det ikke kommer noe. Egentlig litt rart at det ikke har vært særlig mye snakk om våre nærmeste naboer og grenseoppganger etc (gjelder vel også russland, om enn i litt mindre grad...føre var, og alt det der....) Det kommer vel. De lokalt ansvarlige i største byene i nærhet til grensa må vel ha tenkt noe rundt dette? (eller er det jeg som ikke har fulgt godt nok med*, noe som er rimelig sannsynlig, når jeg tenker meg om) Sånn ellers; oppfordrer alle til å forholde seg til de offisielle forholdsreglene vi blir presentert, og som sannsynligvis vil utvides/endres etterhvert som dagene går nå fremover. *Følge godt nok med, med andre ord.
Redigert av Gubbe; 12/03/2020 17:24.
|
|
|
12/03/2020 19:47
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ok, men ville dere reist på skihelg til Åre. Hvor stor er smittefaren om man kjører selv og ikke benytter seg av gondolbanen? Både Hemsedal og Trysil er stengt med umiddelbar virkning. Blir forbauset hvis ikke de andre kommer etter. Ok, da blir åreturen lagt på is og vi kjører til Storlien og henter kvota og går skitur.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: hJürg1]
12/03/2020 20:00
|
klev1
Avhengig
|
Avhengig
Hvilken del av helsemyndighetenes oppfordring om å ikke foreta annet enn nødvendige reiser er det folk ikke forstår? Jævla rasshøl, ass.
|
|
|
12/03/2020 20:25
|
Asterix
Entusiast
|
Entusiast
Hvilken del av myndighetenes oppfordring om å ikke hamstre er det folk ikke forstår? De fleste tenker kun på meg, mitt og sitt eget. Dessverre.
|
|
|
[Re: Asterix]
13/03/2020 06:15
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Hvilken del av myndighetenes oppfordring om å ikke hamstre er det folk ikke forstår? De fleste tenker kun på meg, mitt og sitt eget. Dessverre. Litt usikker på hvor langt folk tenker når de hamstrer allerede nå. Hvis pandemien varer så lenge som noen spår, dvs ut året, så må de handle inn varer for ett år. Fx så blir det 44 sixpacker med øl, minst 40 poser med potetgull, 60 liter brus, 78 Grandiser. og det er bare for lørdagskvelden Vel og merke så er dobbeltgarasjen min stor men det er en grense for hvor mye mat jeg får inn der
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
13/03/2020 06:48
|
johannessen
Avhengig
|
Avhengig
Jeg er mest overrasket over at folk hamstrer bananer. De gule bananene i butikken varer jo maks 2 dager 😂
|
|
|
13/03/2020 06:52
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Hvor lenge gidder folk å hamstre egentlig?
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
13/03/2020 07:10
|
Trygve_
Besatt
|
Besatt
Det positive med at de hamstrer er kanskje at det blir færre folk som frekventerer butikken, så man minsker risikoen for å spre smitte? Men ja, var rimelig kaos på butikken i går - og vi var jo faktisk tom for toalettpapir... Så da så jeg jo ut som alle de andre prepperne når jeg gikk derfra... 
Redigert av Trygve_; 13/03/2020 07:11.
|
|
|
13/03/2020 07:11
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Jeg er mest overrasket over at folk hamstrer bananer. De gule bananene i butikken varer jo maks 2 dager 😂 Ja, og hvor mange bananer får man egentlig stappet i kinnposene sine`?
|
|
|
[Re: Trygve_]
13/03/2020 07:15
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det positive med at de hamstrer er kanskje at det blir færre folk som frekventerer butikken, så man minsker risikoen for å spre smitte?
Det var verre enn julehandelen igår (ser ut mot P-plass fra jobben  ). Og om man ikke har fått til massesmitte enå var det i hvert fall gode forutsetninger i går. Men ja, var rimelig kaos på butikken i går - og vi var jo faktisk tom for toalettpapir... Så da så jeg jo ut som alle de andre prepperne når jeg gikk derfra...  Heldigvis bor vi i skogen med god tilgang til mose. Dopapir er ikke akkurat jeg tenker mest på.
|
|
|
13/03/2020 07:47
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Angående dopapiret, det er vel noen russ eller forhenværende russ som har garasjen full?
- Stefan
|
|
|
[Re: Stefan77]
13/03/2020 08:14
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Angående dopapiret, det er vel noen russ eller forhenværende russ som har garasjen full? Haha, tenkte det samme. Det bør også være økonomisk opptur for diverse korps 
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
13/03/2020 09:01
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Jeg hamstrer strengt tatt hver uke hele året da jeg kun er på butikken en gang i uka. Men i går må jeg innrømme at jeg kjøpte 4 bokser middag på hermetikk som vi ikke hadde i ukesplanen. Mest sånn at vi har et par dagers buffer hvis vi skulle havne i isolasjon og vennene våre ikke kan handle for oss på et par dager. Det var kanskje egoistisk, men de fleste som går på butikken lager ikke ukesliste slik vi gjør og handler mer enn de trenger nesten alltid. Så jeg rettferdiggjør det for meg selv på den måten. Til oss hamstreres forsvar så har vel mange behov for å handle litt mer mat nå enn før. Jeg har avtale om mat på jobben, men nå må jeg ha hjemmekontor og handler inn litt ekstra med hensyn til at jeg eter hjemme.
|
|
|
13/03/2020 09:04
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
Jeg kjenner faktisk at jeg blir provosert av hamstrerne. Egoistiske idioter, det er det de er. Forhåpentligvis er det riktig at det faktisk er nok varer på lager til å få oss gjennom dette, for hamstrerne vil jo forhåpentligvis på et tidspunkt forstå at de bør begynne å bruke av lageret sitt og ikke handle enda mer. Da kan vi andre handle normalt og etter faktisk behov.
|
|
|
[Re: Juffe]
13/03/2020 09:14
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Hvor lenge gidder folk å hamstre egentlig? Det er ikke så vanskelig å skjønne. Man er redd for at forsyningen skal stoppe opp, tross garantier om at det ikke vil skje. Helt sikker kan ingen være, f.eks. hvis sjåførene som kjører ut mat ikke kan arbeide, så blir det jo problematisk. Jeg har ikke akkurat hamstret, men i går kjøpte jeg noe mer enn vanlig, så jeg ikke trenger å gå på butikken så ofte som jeg pleier. Det mener jeg er fornuftig.
|
|
|
13/03/2020 09:31
|
gutt45kg
Avhengig
|
Avhengig
Mat og forbruksartikler for 1 måned er ikke hamstring, men en fornuftig investering i mine øyne. Og ikke glem medisiner, nesten alle medisiner produseres i Kina + India. De kommer til å tenke på egne innbyggere.
|
|
|
[Re: mroek]
13/03/2020 11:07
|
Raskall
More than words
|
More than words
Jeg kjenner faktisk at jeg blir provosert av hamstrerne. Egoistiske idioter, det er det de er. Forhåpentligvis er det riktig at det faktisk er nok varer på lager til å få oss gjennom dette, for hamstrerne vil jo forhåpentligvis på et tidspunkt forstå at de bør begynne å bruke av lageret sitt og ikke handle enda mer. Da kan vi andre handle normalt og etter faktisk behov.
Jeg ble lettere, men høylydt irritert da jeg var på butikken i går. Dum som jeg var ventet jeg til jeg var ferdig på jobb med å dra for å gjøre helgehandelen. Det eneste planlagte jeg fikk tak i var faktisk dopapir, som vi hadde gått tom for. Resultatet ble at jeg i dag måtte ut og handle i arbeidstiden for å være sikker på å ha mat i helgen. For etter arbeidstid er det vel tomt i butikken igjen. Hurra for "livets harde skole"!
|
|
|
[Re: mroek]
13/03/2020 12:06
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Jeg kjenner faktisk at jeg blir provosert av hamstrerne. Egoistiske idioter, det er det de er. For det store flertallet er jeg enig med deg. Men strengt tatt kan man jo se det motsatt vei også. De aller fleste vil ikke bli kritisk syke, men veldig mange vil utvikle symptomer som tilsier at de bør holde seg hjemme over lang tid. Symptomer som egentlig ikke føles spesielt ille, men som pga situasjonen tilsier at man for fellesskapets beste dropper treningsturen og turen på butikken. Er man da også der at man ikke har familie/venner som vil bringe mat på døren, så er det jo kanskje bra for samfunnet at de kjøper inn reserver for en uke?
|
|
|
[Re: Tex]
13/03/2020 13:04
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Hvor lenge gidder folk å hamstre egentlig? Det er ikke så vanskelig å skjønne. Man er redd for at forsyningen skal stoppe opp, tross garantier om at det ikke vil skje. Helt sikker kan ingen være, f.eks. hvis sjåførene som kjører ut mat ikke kan arbeide, så blir det jo problematisk. Jeg har ikke akkurat hamstret, men i går kjøpte jeg noe mer enn vanlig, så jeg ikke trenger å gå på butikken så ofte som jeg pleier. Det mener jeg er fornuftig. Bakgrunnen for spørsmålet/kommentaren min var at når folk er ferdige med å handle for noen måneder fremover, så kanskje hyllene vil være tilbake til det gamle om en ukes tid.
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
[Re: Gråstein]
13/03/2020 13:22
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
Jeg kjenner faktisk at jeg blir provosert av hamstrerne. Egoistiske idioter, det er det de er. For det store flertallet er jeg enig med deg. Men strengt tatt kan man jo se det motsatt vei også. De aller fleste vil ikke bli kritisk syke, men veldig mange vil utvikle symptomer som tilsier at de bør holde seg hjemme over lang tid. Symptomer som egentlig ikke føles spesielt ille, men som pga situasjonen tilsier at man for fellesskapets beste dropper treningsturen og turen på butikken. Er man da også der at man ikke har familie/venner som vil bringe mat på døren, så er det jo kanskje bra for samfunnet at de kjøper inn reserver for en uke? Jeg ser den, men tror du virkelig at dette er situasjonen for majoriteten av de som nå hamstrer? Altså at de ikke har noen de kan spørre om å handle for seg dersom de ikke selv kan gjøre det på grunn av karantene? Det tror altså ikke jeg.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
13/03/2020 13:56
|
universalis
Ringrev
|
Ringrev
Er ikke reiserådet å unngå utenlandsreiser? Storlien er i Sverige så vidt jeg vet...
******************** Div. sportsremedier ...
|
|
|
[Re: perbl]
13/03/2020 13:58
|
olelovold
Entusiast
|
Entusiast
Vi er godt forbi oppstarten av en pandemi som kommer til å få svære kapitler i historiebøkene. Det er sikkert surt å kutte ut allerede bestilte reiser, men det er faktisk rimelig lite viktig i den store sammenhengen at bemidlede syklister får sykla og toppa formen på bare veier i syden akkurat nå. I mine øyne burde ikke dette være en problemstilling, men en selvfølgelighet ihht det samfunnsansvaret vi alle bør ha.
Så får vi heller kompensere litt når man har et litt mer solid kunnskapsgrunnlag om hvordan dette utarta seg, samt klarer å ha litt mer forutsigbarhet og innsikt i hvordan samfunnet og folkehelsa vil rammes. Men nå bør alle og enhver gjøre det man kan for å bremse utviklingen og hale den ut i tid.
+1
|
|
|
[Re: DesmoSkier]
13/03/2020 14:00
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Angående dopapiret, det er vel noen russ eller forhenværende russ som har garasjen full? Haha, tenkte det samme. Det bør også være økonomisk opptur for diverse korps  En av de lokale heltene som hadde litt igjen ble utsolgt på noen få minutter. Jeg var innom den lokale coop'n og de var tomme for hvetemel, av alle ting. Dorull hadde de fortsatt mye av.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: universalis]
13/03/2020 14:02
|
GeirK
More than words
|
More than words
Er ikke reiserådet å unngå utenlandsreiser? Storlien er i Sverige så vidt jeg vet... Dette er ikke sort/hvitt. Det er ingen prinsipiell forskjell på å dra til Meråker og å dra til Storlien.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
13/03/2020 14:14
|
gare
More than words
|
More than words
Vel, Ving mener åpenbart at innføring av karantene for alle som kommer tilbake fra land utenfor Norden ikke er et råd fra UD om å ikke reise utenlands … så da kansellerer de ikke reisen jeg egentlig skulle på i morgen. Det er godt mulig at de juridisk sett er i sin fulle rett til å gjennomføre, men jeg tviler på om flyet vil være heeeeelt fullsatt. Så Ving velter denne kostnaden over på den enkelte/den enkeltes forsikringsselskap, eller oss alle da egentlig. Jeg er litt underimponert, men kan jo ikke gjennomføre en reise der jeg vet at det ligger en karantene i andre enden og venter på meg.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: gare]
13/03/2020 14:37
|
Trond Vidar
I want to ride my bicycle
|
I want to ride my bicycle
Vel, Ving mener åpenbart at innføring av karantene for alle som kommer tilbake fra land utenfor Norden ikke er et råd fra UD om å ikke reise utenlands … så da kansellerer de ikke reisen jeg egentlig skulle på i morgen. Det er godt mulig at de juridisk sett er i sin fulle rett til å gjennomføre, men jeg tviler på om flyet vil være heeeeelt fullsatt. Så Ving velter denne kostnaden over på den enkelte/den enkeltes forsikringsselskap, eller oss alle da egentlig. Jeg er litt underimponert, men kan jo ikke gjennomføre en reise der jeg vet at det ligger en karantene i andre enden og venter på meg.
Helt uavhengig av hva Ving mener de har juridisk rett til, eller om det er moralsk riktig: Den eneste måten vi kan knele dette viruset på er å unngå omgang med andre mennesker, slik at vi dreper viruset med vårt eget immunforsvar. Punktum. Hvis det du skal på ikke er livsviktig, så holder du deg hjemme. Ikke gi viruset anledning til å spre seg videre. Du er kanskje frisk. Det er det mange andre som ikke er. De kan bli alvorlig syke og dø. Ved å omgås andre som du ellers ikke er i kontakt med, så øker sjansen for spredning. Ving går sikkert konk nå uansett, eller tar så massive tap at det sikkert gjør vondt for de også.
|
|
|
13/03/2020 15:25
|
EspenS
Veteran
|
Veteran
Lett å pådra seg hamstring-skade i disse dager ja.
|
|
|
[Re: ]
13/03/2020 15:32
|
GeirK
More than words
|
More than words
En tragisk misforståelse: for å "drepe viruset med vårt eget immunforsvar" (punktum). Men for svarte: Hvordan mener du ditt immunforsvar kan drepe viruset hvis det ikke kommer i kontakt med viruset? Hæ?
Det han mener er at de som har viruset skal drepe det med immunforsvaret sitt før de får en sjanse til å sende det videre til andre.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
|
|