Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 14 1 2 3 4 13 14

Dro du på hytta?

Re: Dro du på hytta? [Re: Girona] #2595687 16/03/2020 20:39
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Sitat: Girona
Er det greit å oppholde seg i en typisk hyttekommune hvis man bor hos venner eller familie som er fastboende der? Spør for en venn...

Jeg antar dette er trolling, med mindre du skal hjelpe din syke mor som er enke.

Redigert av DesmoSkier; 16/03/2020 20:40.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Dro du på hytta? [Re: Girona] #2595700 16/03/2020 21:31
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: Girona
Er det greit å oppholde seg i en typisk hyttekommune hvis man bor hos venner eller familie som er fastboende der? Spør for en venn...

Ja det er greit. Forbudet gjelder fritidseiendom.

Så er det selvsagt mange grunner til å ikke reise på besøk til de folkene, men mange helt ok grunner utenom syke enkemødre.

Re: Dro du på hytta? [Re: pez d spencer] #2595717 17/03/2020 05:42
K
ket16 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Blir spennende å se hva som skjer med hytteforbudet når påsken kommer.

Ketil
Re: Dro du på hytta? [Re: pez d spencer] #2595788 17/03/2020 10:19
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Jeg var ikke på hytta i helgen, og forholder meg til de retningslinjene som kommer fra myndighetene, men jeg er samtidig litt betenkt over mangel på investeringer i beredskap fra de typiske hyttekommunene.

At de ikke er i stand til å håndtere et utbrudd av denne typen med hytteeierne på plass har jeg full forståelse for, det er det få som kan, men nå er det dokumentert at hyttekommunene som i stort grad bruker hytteeierne som finansiering til egen velferd gjennom eiendomsskatten OVERHODET ikke har kapasitet til å betjene andre enn egen befolkning samt ett og annet beinbrudd (som vel i stor grad egentlig finansieres statlig?). Mao er det ingen forskjell på helsetilbudet i en kommune med ingen hytter vs. de som ti-dobler antall innbyggere når hytteeierne er på plass. Har selv hytte i Fredrikstad, Norges 6. største by, hvor vi hytteeiere selv har betalt for vei, strøm og ikke minst vann & avløp.

Det gjør meg betenkt at man gladelig drar penger ut av hytteeierne når det passer, men stenger bommene når det passer, og jeg antar at det er hyttekommunene som har trigget dette tiltaket. Vi må huske på at mange anser hytta si som tryggere enn å bo i blokk, i tillegg kan man få karantenesituasjoner hvor ett familemedlem er i karantene, mens andre ikke er det - hva er best, ha de i samme leilighet eller separere dem mellom leilighet og hytta? I helgen vi akkurat har vært gjennom var det ingenting som tydet på at helsetjenesten skulle gå i stå noen steder i landet - vi har vel i skrivende stund i overkant av 50 sykehusinnleggelser fordelt på hele landet. Samtidig er det gode eksempler på hytteeiere som har oppført seg som tullinger i lokalsamfunnet de har oppsøkt og skapt unødvendige belastninger, på lik linje med at butikker over hele landet ble tømt for doruller og andre "livsviktige" artikler.

Jeg vil oppfordre landets politikere til å ta en debatt etter at dette er over, for skal det virkelig være slik at kommunene skal kunne skattelegge hytteeierne slik uten at de får noe som helst igjen? Hadde vært veldig interessant å gitt hytteeierne stemmerett i de samme kommunene.

Lars-Erik
Re: Dro du på hytta? [Re: pez d spencer] #2595790 17/03/2020 10:25
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Men er det lov å dra til hytta og rett hjem igjen? Vår er ikke langt unna (2t i bil, og 2km fra bysentrum), men ble rigget for at vi skulle opp igjen med en gang. Skulle gjerne ha kjørt opp solo og tømt kjøleskap/skap for mat (eller hva det har blitt til for slags monster nå...), skrudd av varme og vann etc. I tillegg fjernet noen ting som er attraktive for tjuvpakk, siden hele feltet kommer til å stå tomt og ubevoktet i uoverskuelig fremtid...

Eller er dette nå tydelig klassifisert som unødvendig reisevirksomhet?

Re: Dro du på hytta? [Re: pez d spencer] #2595792 17/03/2020 10:26
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Problemet med hyttekommuner og beredskap er jo også knyttet til arbeidskraft og kompetanse.
Hyttekommunene har allerede bygget langt større beredskap enn de fastboende har behov for.

Peakene for hytteeiernes bruk av helsetjenester er: helger og ferier.
Når er det vanskeligst og dyrest å få leger og helsepersonell til å jobbe vakter? Helger og ferier.
Dette er også vanskeligst å få til i distriktskommuner - som hyttekommunene ofte er.

Hyttekommunene kan heller ikke lønne helsepersonell som er mer eller mindre arbeidsledige i hverdagen, i beredskap i tilfelle det skulle bli en større samfunnskrise. Det ville vært sløsing av de ressursene helsepersonell faktisk utgjør. Og nå som krisen er inntruffet, så bruker man alt av helsepersonell - både i sykehus og i kommunehelsetjenesten.

Re: Dro du på hytta? [Re: knutspeed] #2595795 17/03/2020 10:29
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: knutspeed
Men er det lov å dra til hytta og rett hjem igjen? Vår er ikke langt unna (2t i bil, og 2km fra bysentrum), men ble rigget for at vi skulle opp igjen med en gang. Skulle gjerne ha kjørt opp solo og tømt kjøleskap/skap for mat (eller hva det har blitt til for slags monster nå...), skrudd av varme og vann etc. I tillegg fjernet noen ting som er attraktive for tjuvpakk, siden hele feltet kommer til å stå tomt og ubevoktet i uoverskuelig fremtid...

Det er bare tillatt med strengt nødvendig vedlikehold eller tilsyn for å unngå store materielle skader.

Re: Dro du på hytta? [Re: simson] #2595796 17/03/2020 10:30
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: simson
Problemet med hyttekommuner og beredskap er jo også knyttet til arbeidskraft og kompetanse.
Hyttekommunene har allerede bygget langt større beredskap enn de fastboende har behov for.

Nei, det har de ikke. Har selv et småbruk i Krødsherad (Norefjell) og de har kun det som skal til for å betjene egen befolkning samt en front legevakt.

Det morsomme nå er at jeg til påske har lyst til å være på hytta ved Fredrikstad, det får jeg sikkert ikke lov til - samtidig som folk i Fredrikstad fritt kan oppholde seg i Oslo. I tillegg kan jeg fint dra til Krødsherad der vi har et småbruk da det ikke omfattes av forskriften om fritidsbolig.

Lars-Erik
Re: Dro du på hytta? [Re: Ugla] #2595800 17/03/2020 10:41
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: Ugla

Nei, det har de ikke. Har selv et småbruk i Krødsherad (Norefjell) og de har kun det som skal til for å betjene egen befolkning samt en front legevakt.

Mulig Krødsherad skiller seg ut, men i snitt har hyttekommuner større beredskap enn de fastboende har behov for.

(Kjapp sjekk: Krødsherad har 330 årsverk i helse og omsorg per 10 000 innbyggere. Resten av Buskerud har 290.)

Re: Dro du på hytta? [Re: simson] #2595802 17/03/2020 10:44
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: knutspeed

Det er bare tillatt med strengt nødvendig vedlikehold eller tilsyn for å unngå store materielle skader.

Sukk, ja, antar det. Samtidig klør det meg feil vei at man kan dra til matbutikk, kjøpesenter og kjøre kollektivt mtp evt smittebegrensning. Da får monsteret gro i fred, og håper ingen bander knabber syklene våre.

Re: Dro du på hytta? [Re: simson] #2595805 17/03/2020 10:55
Ugla Offline
Besatt
Besatt

Mulig Krødsherad skiller seg ut, men i snitt har hyttekommuner større beredskap enn de fastboende har behov for.

(Kjapp sjekk: Krødsherad har 330 årsverk i helse og omsorg per 10 000 innbyggere. Resten av Buskerud har 290.)

Så enkelt er det ikke, sjekk aldersfordelingen i kommunen så ser du at de trenger en del hender i pleie & omsorg. I tillegg har faktisk ordførere etter tur gått ut og sagt at de kun er satt opp til egen befolkning på lik linje med kommuner uten hyttebefolkning.

Lars-Erik
Re: Dro du på hytta? [Re: Ugla] #2595808 17/03/2020 11:18
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G

At de ikke er i stand til å håndtere et utbrudd av denne typen med hytteeierne på plass har jeg full forståelse for, det er det få som kan, men nå er det dokumentert at hyttekommunene som i stort grad bruker hytteeierne som finansiering til egen velferd gjennom eiendomsskatten OVERHODET ikke har kapasitet til å betjene andre enn egen befolkning samt ett og annet beinbrudd (som vel i stor grad egentlig finansieres statlig?).

Uten å ha tall: Mistenker at du overvurderer hvor mye av en kommunes inntekter som kommer fra eiendomsskatt på fritidseiendom. Selvfølgelig kan man ikke ha en kommune med 5000 innbyggere og berededskap for 20000 basert på inntektsskatten til de 5' og litt ekstra eiendomsskatt.

Re: Dro du på hytta? [Re: Ugla] #2595811 17/03/2020 11:25
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A

Så enkelt er det ikke, sjekk aldersfordelingen i kommunen så ser du at de trenger en del hender i pleie & omsorg. I tillegg har faktisk ordførere etter tur gått ut og sagt at de kun er satt opp til egen befolkning på lik linje med kommuner uten hyttebefolkning.

Så du vil altså at Krødsherad skal sette opp eiendomsskatten sin? Hvor mange kroner betaler du inn nå?

Re: Dro du på hytta? [Re: Ugla] #2595816 17/03/2020 11:52
Trygve_ Offline
Besatt
Besatt

At de ikke er i stand til å håndtere et utbrudd av denne typen med hytteeierne på plass har jeg full forståelse for, det er det få som kan, men nå er det dokumentert at hyttekommunene som i stort grad bruker hytteeierne som finansiering til egen velferd gjennom eiendomsskatten OVERHODET ikke har kapasitet til å betjene andre enn egen befolkning samt ett og annet beinbrudd (som vel i stor grad egentlig finansieres statlig?). Mao er det ingen forskjell på helsetilbudet i en kommune med ingen hytter vs. de som ti-dobler antall innbyggere når hytteeierne er på plass. Har selv hytte i Fredrikstad, Norges 6. største by, hvor vi hytteeiere selv har betalt for vei, strøm og ikke minst vann & avløp.

Det gjør meg betenkt at man gladelig drar penger ut av hytteeierne når det passer, men stenger bommene når det passer, og jeg antar at det er hyttekommunene som har trigget dette tiltaket. Vi må huske på at mange anser hytta si som tryggere enn å bo i blokk, i tillegg kan man få karantenesituasjoner hvor ett familemedlem er i karantene, mens andre ikke er det - hva er best, ha de i samme leilighet eller separere dem mellom leilighet og hytta? I helgen vi akkurat har vært gjennom var det ingenting som tydet på at helsetjenesten skulle gå i stå noen steder i landet - vi har vel i skrivende stund i overkant av 50 sykehusinnleggelser fordelt på hele landet. Samtidig er det gode eksempler på hytteeiere som har oppført seg som tullinger i lokalsamfunnet de har oppsøkt og skapt unødvendige belastninger, på lik linje med at butikker over hele landet ble tømt for doruller og andre "livsviktige" artikler.

Jeg vil oppfordre landets politikere til å ta en debatt etter at dette er over, for skal det virkelig være slik at kommunene skal kunne skattelegge hytteeierne slik uten at de får noe som helst igjen? Hadde vært veldig interessant å gitt hytteeierne stemmerett i de samme kommunene.

Dette er jo ikke bare relatert til penger/skatt.
En helsetjeneste består både av utstyr og mennesker. Nå er omtrent 3000 helsearbeidere i Norge i karantene. I Oslo kan man fortsatt få hjulene til å gå rundt med slike tall, men en liten kommune vil få enorme problemer hvis 8-10 helsearbeidere blir satt i karantene. Og da står de ganske maktesløse mot både daglig drift og corona...

Samtidig må man se på hvor mange sengeposter en liten kommune faktisk har. Hvor mange sengeposter med respirator og døgnbemanning har Trysil, Hemsedal eller Gol? Neppe mange..jeg tipper omtrent null.
Og hvor mye betaler vi å året i eiendomsskatt på hyttene våre? Og hvor mange timer bemanning, medisinsk utstyr og lokaler vil du få råd til for det? Ikke stort... Jeg har selv hytte i Trysil, som makser ut eiendomsskatten alt de klarer. Men hvis man regner på det blir det jo ikke store beløper i et større bilde der alle i samfunnet har krav på hjelp. Og i hvert fall ikke etter at de har dimensjonert renseanlegg for vann/kloakk, andre kommunale tjenester, infrastruktur m.m. for å også dekke hytteeierne...

Så jo, vi får masse igjen. Men et sted går grensen for hvor mye man har bemanning og råd til, og nord italienske tilstander vil ikke Hemsedal eller Trysil kunne håndtere bare pga eiendomsskatt.

Re: Dro du på hytta? [Re: Trygve_] #2595821 17/03/2020 11:59
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Trygve_

Dette er jo ikke bare relatert til penger/skatt.
En helsetjeneste består både av utstyr og mennesker. Nå er omtrent 3000 helsearbeidere i Norge i karantene. I Oslo kan man fortsatt få hjulene til å gå rundt med slike tall, men en liten kommune vil få enorme problemer hvis 8-10 helsearbeidere blir satt i karantene. Og da står de ganske maktesløse mot både daglig drift og corona...

Samtidig må man se på hvor mange sengeposter en liten kommune faktisk har. Hvor mange sengeposter med respirator og døgnbemanning har Trysil, Hemsedal eller Gol? Neppe mange..jeg tipper omtrent null.
Og hvor mye betaler vi å året i eiendomsskatt på hyttene våre? Og hvor mange timer bemanning, medisinsk utstyr og lokaler vil du få råd til for det? Ikke stort... Jeg har selv hytte i Trysil, som makser ut eiendomsskatten alt de klarer. Men hvis man regner på det blir det jo ikke store beløper i et større bilde der alle i samfunnet har krav på hjelp. Og i hvert fall ikke etter at de har dimensjonert renseanlegg for vann/kloakk, andre kommunale tjenester, infrastruktur m.m. for å også dekke hytteeierne...

Så jo, vi får masse igjen. Men et sted går grensen for hvor mye man har bemanning og råd til, og nord italienske tilstander vil ikke Hemsedal eller Trysil kunne håndtere bare pga eiendomsskatt.

Som jeg skrev gikk ikke kritikken min mot Corona som sådan, men mot de tjenestene de faktisk leverer tilbake til de som betaler eiendomsskatt fra hyttebefolkningen.

En kommune har meg bekjent ingen sengeposter, det turneres av helseregionene som er en statlig oppgave, likeledels med respiratorer etc. Du blander det staten allerede dekker inn i kommunale oppgaver.

Når det gjelder vann & avløp og utgifter til renseanlegg mm. så går jo det over egne avgifter og ikke eiendomsskatten, tilsvarende går renovasjon over egne avgifter det også så det er heller ikke noe man bruker eiendomsskatten til.

Lars-Erik
Re: Dro du på hytta? [Re: Appelsin] #2595822 17/03/2020 12:02
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Appelsin

Så du vil altså at Krødsherad skal sette opp eiendomsskatten sin? Hvor mange kroner betaler du inn nå?

Hvor har du det fra? Jeg skriver tvert i mot at man krever inn penger som ikke har noen tilbakekobling til de som har betalt. I Krødsherad er det pt. 2 promille årlig, i Fredrikstad 5 promille. I tillegg til det er det jo alle de andre kommunale avgiftene som kommer på toppen - så i sum kan det lett bli noen tusen- i måneden i en fjellkommune.

Redigert av Ugla; 17/03/2020 12:04.

Lars-Erik
Re: Dro du på hytta? [Re: Ugla] #2595823 17/03/2020 12:11
Trygve_ Offline
Besatt
Besatt

Når det gjelder vann & avløp og utgifter til renseanlegg mm. så går jo det over egne avgifter og ikke eiendomsskatten, tilsvarende går renovasjon over egne avgifter det også så det er heller ikke noe man bruker eiendomsskatten til.

Opex går over egne poster, mens capex går fra skatt. Så utbygging og større investeringer går fra skatteseddelen - mens drift og forvaltning går fra egne poster.
Men de absolutte største postene for alle kommuner er skole og helse, og der sliter jo kommunene allerede med mange eldre, og samtidig høyere krav til hva helsetilbudet skal dekke.

Og Krødsherad som er nevnt over, fikk bare inn 12 millioner i eiendomsskatt i 2018. Det er ikke mange kronene det, hvis man har et behov for å lønne 330 årsverk, inkludert utstyr, lokaler m.m. Min opplevelse av f.eks. Trysil er uansett at helsetilbudet har blitt bedre og bedre.

Redigert av Trygve_; 17/03/2020 12:12.
Re: Dro du på hytta? [Re: Ugla] #2595824 17/03/2020 12:16
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A

Hvor har du det fra? Jeg skriver tvert i mot at man krever inn penger som ikke har noen tilbakekobling til de som har betalt. I Krødsherad er det pt. 2 promille årlig, i Fredrikstad 5 promille. I tillegg til det er det jo alle de andre kommunale avgiftene som kommer på toppen - så i sum kan det lett bli noen tusen- i måneden i en fjellkommune.

Noe tilbakekobling er det nok. Og kan dessverre informere deg om at det sjelden er en god tilbakekobling mellom skatt og kostnad. Bilavgifter er blant annet et fint eksempel. Nivået på de er der for å ta inn penger, ikke for å dekke kostnader.

Er ikke ekstrem skattemotstander, som mange er, men vet at det offentlige er et sort hull for kostnader. Nye kostnader, til de som betaler inn eller ikke, fører nok dessverre lett til økt skatt om dette er mulig.

Redigert av Appelsin; 17/03/2020 12:16.
Re: Dro du på hytta? [Re: Trygve_] #2595825 17/03/2020 12:17
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Trygve_

Opex går over egne poster, mens capex går fra skatt. Så utbygging og større investeringer går fra skatteseddelen - mens drift og forvaltning går fra egne poster.
Men de absolutte største postene for alle kommuner er skole og helse, og der sliter jo kommunene allerede med mange eldre, og samtidig høyere krav til hva helsetilbudet skal dekke.

Og Krødsherad som er nevnt over, fikk bare inn 12 millioner i eiendomsskatt i 2018. Det er ikke mange kronene det, hvis man har et behov for å lønne 330 årsverk, inkludert utstyr, lokaler m.m. Min opplevelse av f.eks. Trysil er uansett at helsetilbudet har blitt bedre og bedre.

Helgekræsj i Trysil i august sendte meg til Hamar for behandling av hjernerystelse og helsesjekk, og observasjon. De deler allerede på ressurser mellom Elverum og Hamar.

Hvis sykehusene er fulle av corona-folk er det lett å skjønne at ambulanse-kapasitet og slikt ikke fungerer om 20-30000 ekstra innbyggere kommer.
Hafjell sogner sikkert til Hamar/Elverum i tillegg... Så trykket dit er voldsomt hvis alle er på hytta.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Dro du på hytta? [Re: pez d spencer] #2595833 17/03/2020 13:54
front biker Offline
Besatt
Besatt
Hvordan foregår "mobilmålinger" når ordførere sier at så-så mange er i kommunen? Antar at man får tatt ut data fra mobilselskapene på hvor mange telefoner som søker seg opp mot antennene? Men hva med alle dingsene med sim-kort som hyttefolk har idag? 4g-rutere, kamera og fjerntilkobling av varme med egne sim-kort. Leses disse også? I tilfelle er det en stor feilkilde. (Og hva med folk i biler, tog og buss som passerer, hvordan sorteres de bort. Og hva med egne innbyggere med flere telefoner.... Her kan det være flere feilkilder.

Noen som vet?

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: Dro du på hytta? [Re: front biker] #2595837 17/03/2020 14:05
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: front biker
Hvordan foregår "mobilmålinger" når ordførere sier at så-så mange er i kommunen? Antar at man får tatt ut data fra mobilselskapene på hvor mange telefoner som søker seg opp mot antennene? Men hva med alle dingsene med sim-kort som hyttefolk har idag? 4g-rutere, kamera og fjerntilkobling av varme med egne sim-kort. Leses disse også? I tilfelle er det en stor feilkilde.

De ekskluderer simkort som er knyttet til varmestyring, etc.
Leste en fra Telenor uttale seg om dette i dag - vil tro at de har god oversikt over denne typen feilkilder, og sammenligner både med historiske tall, hvilke simkort som er statiske gjennom hele året, hvilke som åpenbart beveger seg gjennom kommunen, etc.

Re: Dro du på hytta? [Re: simson] #2595841 17/03/2020 14:40
Ugla Offline
Besatt
Besatt

Jeg sjekket kommunebudsjettet, så hvis ditt snittall for Buskerud er rett er det 2.9% årsverk i snitt pr innbygger i Buskerud. Tallet for Krødsherad er 2.7%, så det forverrer egentlig bare bildet. (61,2 årsverk på 2.245)

Lars-Erik
Re: Dro du på hytta? [Re: Ugla] #2595845 17/03/2020 14:54
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S

Jeg sjekket kommunebudsjettet, så hvis ditt snittall for Buskerud er rett er det 2.9% årsverk i snitt pr innbygger i Buskerud. Tallet for Krødsherad er 2.7%, så det forverrer egentlig bare bildet. (61,2 årsverk på 2.245)

De to tallene er hentet fra samme rapportering (Kostra, som alle kommuner rapporterer til), så de skal være sammenlignbare - og kan derfor ikke sammenlignes med kommunebudsjett.

Og som jeg skrev over: Mulig Krødsherad skiller seg ut og er en dårligere hyttekommune enn andre.

Re: Dro du på hytta? [Re: pez d spencer] #2595850 17/03/2020 15:06
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H
Gjelder begrensningen kun hytter (dvs fritidseiendommer), eller gjelder det også sekundærboliger?

Re: Dro du på hytta? [Re: front biker] #2595855 17/03/2020 16:03
A
aanund Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: front biker
Hvordan foregår "mobilmålinger" når ordførere sier at så-så mange er i kommunen? Antar at man får tatt ut data fra mobilselskapene på hvor mange telefoner som søker seg opp mot antennene? Men hva med alle dingsene med sim-kort som hyttefolk har idag? 4g-rutere, kamera og fjerntilkobling av varme med egne sim-kort. Leses disse også? I tilfelle er det en stor feilkilde. (Og hva med folk i biler, tog og buss som passerer, hvordan sorteres de bort. Og hva med egne innbyggere med flere telefoner.... Her kan det være flere feilkilder.

Noen som vet?

Kommunen får tilgang til informasjon fra Telenor og Netcom. Så kan det enkelt filtreres på sim-kort/imsi nr som er i området fast, og på de som er ekstra i helger/ferie eller annet gitt tidspunkt.
Å.

Re: Dro du på hytta? [Re: pez d spencer] #2595858 17/03/2020 16:43
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Hyttenektfokuset kommer trolig siden det er mange ressurssterke som har hytte. Jeg føler at det er innlegg på innlegg om dette på nett, og det virker som om at rikinger mener at reglene ikke gjelder dem.

Men husk nå på at folk i lavtlønnsyrker mister jobbene sine nå. Dét er et problem. Ikke det at dere må holde dere hjemme fra Trysils perfekte løyper pga global pandemi.

(For the record var jeg selv på hytta på Dombås til søndag, men da dro jeg skamfull hjem. Mulig jeg også følte meg litt dum.)

Redigert av Jomar Henriksen; 17/03/2020 16:44.

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Dro du på hytta? [Re: pez d spencer] #2595859 17/03/2020 16:47
V
Velte_Petter Offline
Entusiast
Entusiast
V
Viktig nå at Ola og Kari Dunk får tatt en debatt på hvorfor akkurat DE må få lov til å være på hytta. Og sitte i telefonkø til kommunen for å frembringe sine harmdirrende argumenter..

Redigert av Velte_Petter; 17/03/2020 16:50.
Re: Dro du på hytta? [Re: pez d spencer] #2595893 17/03/2020 20:00
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er vel ikke det at noen ER på hytta som er problematisk. Det er i det de faktisk slutter med HTFU, og setter seg ned og ringer 116117 eller tropper opp på det lokale legesentret i stedet for å kjøre hjem det blir trøbbel.
De aller fleste får lette symptomer, og kan settes eg i bilen og komme seg hjem til sitt lokale sykehus.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Dro du på hytta? [Re: Knirkekne] #2595896 17/03/2020 20:17
V
Velte_Petter Offline
Entusiast
Entusiast
V
Derfor må alle hjem, fordi man ikke kan ANTA at at ingen vil ligge til last. Lokale helsemyndigheter har ikke mulighet til å sette av personale til å håndtere dem som IKKE er enige i at de må sette seg i bilen og dra til Ahus, Ullevål etc. Ei heller når Ola og Kari skader seg på ski eller må hentes av Røde Kors når de er lost på fjellet. Bare det at folk bruker energi på å protestere viser at her må det settes hardt mot hardt. Ordføreren har talt, Erna har talt, Høye har talt, oppoisjonen har talt, Stortinget har talt, resten av landet har talt. Til og med gamle Harald Rex har forsyne meg talt. De kommer ikke til å diskutere det engang. Da er det bare å reise hjem.

Redigert av Velte_Petter; 17/03/2020 20:20.
Re: Dro du på hytta? [Re: pez d spencer] #2595899 17/03/2020 20:28
A
Asterix Offline
Entusiast
Entusiast
A
Ser ikke problemet med å dra på hytten. Skulle man ved en inkurie bli syk å trenge assistanse, så setter man seg jo bare i Teslaen. Den er jo selvkjørende!
Heisann!

PS: husk å dimme varmekablene i oppkjørselen før dere setter snuten hjemover.

Side 2 av 14 1 2 3 4 13 14

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå