Aktiviser plan C
|
Re: Aktiviser plan C
[Re: Oddefa]
15/03/2020 17:43
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Jeg argumenterer ikke for at måten de så langt har gjort det på i Storbritannia og Sverige er den rette (jeg antar de begge vil stramme til ganske kjapt - før det blir justert til friere ferdsel igjen), men poenget var at de som nå sykler i rulle ikke har et syn på dette som er så veldig fjernt fra hva to rimelig oppegående land også tydeligvis har.
En av de få tingene jeg er sikker på er at veldig mange land i verden aldri vil kunne skru av et samfunn på den måten man har gjort i Kina, SK og nå delvis i Norge nå. Tror forsåvidt ikke et sekund på at man har stoppet det mer eller mindre helt i Kina heller (selv om man får håpe). Ergo vil man få det i trynet igjen uansett. Så antar etter denne førsten fasen vil det gjelde å finne en gylden middelvei - hvor sykling i rulle nok blir sosialt akseptert - og en hel haug med folk vil bli syke.
|
|
|
15/03/2020 18:02
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Lurer på hur det är tänkt att det här ska fortsätta. Hur länge ska alla hållas hjemme? Vilke kriterier ska brukes för att få i gång samfundet igen? Är inte så där väldigt produktivt med foräldrar med hjemmekontor och barn som helst inte ska träffa andra barn hjemme.
Vad har regeringen för plan?
Tycker att det var greit att det blev hårda tiltak i torsdags men tycker också att det blivit lite väl extremt. Läste i adressavisas kommenterar att det var många som idiot förklarade de som har gått på ski i helgen. Då har ju faktiskt kommunen och andra kört löyper och sagt att det är ok att gå på ski. Speciellt mycket närkontakt har man ju inte i skilöypan. Såg att det var många som var ute och gick idag också.
|
|
|
15/03/2020 19:44
|
Preacher
Medlem
|
Medlem
Hos oss (i kraftbransjen) rigger vi oss på at dette drar ut i langdrag, typ over sommeren, med dertilhørende smittevernstiltak. Jeg får dermed ikke lov til å reise, møte folk i minst mulig grad, eller å bevege meg på plasser med flere msk enn høyst nødvendig.
Jeg er levende glad jeg har rulle i boden, og fjell i umiddelbar nærhet utenfor døren, for ellers hadde dette sett mørkt ut i forkant av en antatt deltakelse i Bergen-Voss kommende juni. Tren gjerne, men da lokalt. Tror nok innenlands reising vil bli tilnærmet umulig fremover, da flere og flere være seg fylker og kommuner stenger for ferdsel uten karantene i 2 uker.
|
|
|
[Re: Havre]
15/03/2020 20:21
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
men poenget var at de som nå sykler i rulle ikke har et syn på dette som er så veldig fjernt fra hva to rimelig oppegående land også tydeligvis har.
Blir ikke det som å kjøre i 140 fordi man i Tyskland ville hatt den fartsgrensen? Tror veldig mange VIL misforstå i disse dager. I går var det en tenåringsgjeng som var i avisen, stranden i Østerrike. De hadde dratt for en uke siden, og mente de umulig kunne se noe sånt komme. Eller noe som kanskje er mer sannsynlig: De klarte å finne et lite halmstrå av en teori som gjorde at de ikke måtte droppe noe de hadde lyst til. De som sykler på gruppetur nå, de vet med seg selv at sterke råd fra norske myndigheter om hvordan man skal oppføre seg tilsier at de skal droppe det. Men så klarer de sikkert å finne en eller annen skrudd teori som tilsier at tross alt lever i et fritt land eller noe i den duren, og kjører på. Sannsnyligvis de samme som kjører ulovlig i kollektivfeltet og driter i naboene sine.
|
|
|
[Re: Gråstein]
15/03/2020 20:50
|
Havre
Besatt
|
Besatt
men poenget var at de som nå sykler i rulle ikke har et syn på dette som er så veldig fjernt fra hva to rimelig oppegående land også tydeligvis har.
Blir ikke det som å kjøre i 140 fordi man i Tyskland ville hatt den fartsgrensen? Tror veldig mange VIL misforstå i disse dager. I går var det en tenåringsgjeng som var i avisen, stranden i Østerrike. De hadde dratt for en uke siden, og mente de umulig kunne se noe sånt komme. Eller noe som kanskje er mer sannsynlig: De klarte å finne et lite halmstrå av en teori som gjorde at de ikke måtte droppe noe de hadde lyst til. De som sykler på gruppetur nå, de vet med seg selv at sterke råd fra norske myndigheter om hvordan man skal oppføre seg tilsier at de skal droppe det. Men så klarer de sikkert å finne en eller annen skrudd teori som tilsier at tross alt lever i et fritt land eller noe i den duren, og kjører på. Sannsnyligvis de samme som kjører ulovlig i kollektivfeltet og driter i naboene sine. Man kan aldri bli enige om den slags. Det får være opp til hver enkelt å avgjøre hvor langt bort fra sitt eget ståsted man aksepterer at andre er. Jeg er meget skeptisk til å spekulere i hva andres intensjoner er. Og jeg prøver å ikke se ting i verste mening. Noen vil kalle det naivt og det er ikke slik at jeg mener man skal godta alt. Flyr du fordi du VIL at det ikke skal bety så mye? Kjører du bil fordi du vil at det ikke skal bety så mye? Spiser du rødt kjøtt fordi du vil at det ikke skal bety så mye? Osv. Mulig du ikke gjør noen av delene, men det generelle poenget vil uansett stå. Skal man begynne å spekulere i den slags vil 99.9999% av verdens befolkning på et eller annet tidspunkt få problemer med å leve opp til en eller annen form for standard man litt tilfeldig setter. Jeg snakket senest på telefon med tre stk fra Tyskland torsdag ettermiddag. Jeg forklarte hvordan ting kom til å forandre seg i tiden fremover slik jeg ser det - og jeg kunne høre at de ikke kunne fatte hva i all verden jeg snakket om - at etterspørselen etter vare X osv. sannsynligvis kom til å gå omtrent til 0. Deres hypotese var så sent som torsdag ettermiddag at alt kom til å fortsette som vanlig. Så hva gjelder den tenåringsgjengen så tror jeg man ikke skal overdrive hvor dumme de har vært. For meg virker det selvsagt lite opplyst, men kan jo forstå at det sitter langt inne å ikke dra. Og for meg ser man bort fra Singapore som for meg virker til å ha vært meget flinke til å opplyse om hva de skal gjøre, når, hvorfor osv. kan jeg forstå at mange som vanligvis ikke bryr seg så mye om nyheter osv. ikke helt vet hvordan de skal forholde seg til ting. Ikke orket å sjekke, men når snudde stemningen i reisetrådene her inne?
|
|
|
[Re: larsdx]
16/03/2020 07:57
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg skal ikke moralisere over enkeltpersoners valg, men det er kanskje ikke så lurt å sykle rulle i klubbtøy, slik en større Østlandsklubb gjorde i dag. Heng dem ut. Statuer et eksempel. Jeg har forlengst avfunnet meg med at det blir solosykling, eventuelt side om side sammen med én annen rytter, i overskuelig fremtid. På Hedmarken. Foreløpig har vi ikke avlyst Hamarrittet 3. mai. Foreløpig. Guttungen synger i Norges kanskje beste ungdomskor. Der har vi stoppet alle fellesaktiviteter, foreløpig til over påske.
|
|
|
16/03/2020 08:54
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi har gått ut med at vi har avlyst alle organiserte aktiviteter og i tillegg oppfordret alle i klubben til å droppe egne initiativ som medfører flere sammen enten langs veien eller i skogen samt å la klubb bunaden ligge hjemme.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
16/03/2020 09:12
|
DBrodshaug
Ringrev
|
Ringrev
Folk har rett til å trene sammen, folk har rett til å dra på hytta og folk hadde rett til å dra på ferie forrige uke, men nå er det faen meg på tide å ta seg sammen. Om man kjører kollektivt for å dra på restaurant nå, da er det bekmørkt.
Hva som skjer i Sverige/England spiller ingen rolle, her i Norge må vi forholde oss til hva som blir sagt her. Om du ikke følger med på nyheter til vanlig, så begynner du med det nå, vanskeligere er det ikke.
Det her handler om at folk er så jævla vant til å gjøre akkurat det de selv vil, priviligerte egoistiske idioter som nekter å tenke lenger enn sin egen nesetipp om det ikke gjelder egen vinning. Folk tar ikke ansvar før det står nedskrevet i loven at de må gjøre det.
Jeg har full forståelse for at folk gjør ting i god tro, men nå må det være lov å si ifra. Det her er ikke tid for toleranse, det er tid for at vi tar oss sammen og bidrar til fellesskapet.
Redigert av DBrodshaug; 16/03/2020 09:13.
|
|
|
16/03/2020 09:19
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Sa Stalin også.
Har vel gjentatt det flere ganger, men poenget er ikke hva England og Sverige har gjort, men at det finnes flere syn på saken eksemplifisert gjennom disse.
Jeg håper disse holdningene kun gjelder Corona og ikke generelt.
|
|
|
16/03/2020 09:42
|
Jåddhå
Avhengig
|
Avhengig
Poenget er vel at i noen situasjoner så spiller det ikke så mye hvilket "syn" hver og enkelt av oss har, vi har å følge myndighetenes råd uansett. For all del man må selvsagt få love til å mene at tiltakene er alt for strenge og at man burde ha lov til å dra på hytta, så lenge man faktisk tar rådene til følge og blir hjemme.
Når regjeringen blir nødt til å lage en forskrift med tilhørende straff for at folk ikke skal dra på hytta utenfor hjemkommunen, så blir jeg litt matt. Det skulle ikke være nødvendig om folk lyttet til de rådene som ble gitt. Men inntil noe faktisk blir ulovlig og medfølgende straff så stoler tydleigvis folk mer på sin eget "syn" og "vurdering" enn myndighetene. Litt trist.
Det er ikke Stalinistisk å forvente at folk lytter til Folkehelseinstituttet og regjeringen under en global pandemi.
Redigert av Jåddhå; 16/03/2020 09:44.
|
|
|
16/03/2020 09:59
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Er ikke det jeg sier. På dette tidspunktet syklet noen sammen samtidig som restauranter var åpne. Skulle det komme en lov som sier at man ikke kan være nærmere enn 1m fra hverandre (som et eksempel) så forventer jeg at folk følger loven. Så får man evt. være uenig med loven gjennom de kanaler man har for å forandre lover.
|
|
|
16/03/2020 10:00
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg lurer på hva bermen som tok med en pall dasspapir på hytta på fredag gjør når de blir smittet. Sitter lojalt hjemme eller går på butikken, peller seg i nesa, piller på tomater og hoster på de i kassa før de går hjem og klager på verden ? Nordmenn gir jo generelt pokker... vi er opplært i å tenke selv, gi innspill til endringer og ikke stole blindt på autoriteter....
|
|
|
16/03/2020 10:02
|
DBrodshaug
Ringrev
|
Ringrev
Jåddhå sier akkurat det jeg mener.
Jeg skjønner ikke hvilke holdninger du sikter til Havre. Innlegget mitt er selvfølgelig satt på spissen, jeg er selvfølgelig for et samfunn med masse toleranse, men under denne unntakstilstanden så har jeg meget lav toleranse for at folk tar seg til rette og ikke hører på myndighetenes råd.
|
|
|
16/03/2020 10:05
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Nå tar jeg meg ikke personlig nær av det da jeg faktisk deler ditt synspunkt - jeg hadde heller ikke syklet i rulle på det tidspunktet, men jeg kaller ikke de som gjorde det for "priviligerte egoistiske idioter" osv - er vel der forskjellen ligger.
Og jeg er enige i at man bør rette seg etter myndighetenes råd.
|
|
|
16/03/2020 10:10
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men finns det noen regler mot att folk tar en sykkeltur samman med noen annen eller alene? Organiserad träning får man inte göra men träning med några venner?
Lite vansklig att följa resonemangen når noen snakker om trening med venner och andra hytteturer trots klara regler mot det.
Som jag har skrivit så är det folk som idiot förklar de som går på ski i löyper som kommunen har kört upp här i Trondheim. Man bör kanske ha lite perspektiv på vad som är farligt och mindre farligt.
|
|
|
16/03/2020 10:16
|
DBrodshaug
Ringrev
|
Ringrev
Den var ikke rettet mot syklistene heller.
Det gikk kanskje en liten kule varmt, men jeg er så lei av alle egoistiske handlinger jeg ser rundt meg (på tv..).
|
|
|
16/03/2020 10:42
|
Jamez
Entusiast
|
Entusiast
Nå er ikke tiden for å tenke "det skjer ikke meg" og "jeg er da ikke syk, så det har ikke noe å si". Her er det snakk om å vise kollektivt ansvar - og ikke motvirke rådene og begrensningene som vi har blitt gitt.
Ta da en gjerne en sykkeltur alene og vær glad for at det fortsatt er lov og greit.
(og et tips som egentlig burde gjelde alltid: til alle de som har en vane av å blåse utav nesa når det passer seg på sykkeltur - se deg gjerne bak først)
|
|
|
16/03/2020 10:49
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Som rapportert fra andre land, og allerede nevnt i tråden, skyldes ikke begrensningene på sykling og organisert trening bare hensynet til å begrense smitte, men at eventuelle ulykker vil belaste rednings- og helsetjenestene i en meget presset situasjon (hensynet til korona-rammede), og at disse tjenestene vil ha begrenset eller ingen kapasitet til å rykke ut til slike ulykker (hensynet til syklisten).
I det perspektivet, kan det i verste fall spøke for våre solo-turer også i Norge etterhvert.
|
|
|
16/03/2020 10:56
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Det kan definitivt skje hvis man får en stor bølge, men som statsministeren i Singapore godt forklarte i går så må man ha et system hvor man strammer til og løser opp tiltakene ettersom smitten sprer seg.
Antar når dette får satt seg litt over de neste ukene så blir det slik i Norge også.
|
|
|
[Re: Sepeda]
16/03/2020 11:33
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg slutter å sykle ute når portforbudet kommer. Setter en slange på at det kommer.
|
|
|
16/03/2020 11:56
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En kollega kom passe sur på jobb i dag (ja vi må være på jobb noen få av oss) etter å ha ligget i Maridalen bak et digert tog med Rye ryttere med to meter mellom hver rytter. For å sitere han "hva slags pappskaller er det som bare gir faen, håper ikke du kjenner noen av de drittsekkene der". Om han overdriver, lyver eller snakker sant vet jeg ikke men at han var sur kan jeg bekrefte.
Dette synes jeg var fantastisk gjort av Rye, flott bidrag til å redusere hastigheten på veiene slik at færre får behov for legehjelp :-) Akkurat slik vi skal tolke signalene.... (gitt at min kollega snakker sant)
|
|
|
16/03/2020 14:25
|
Trond Helge
Ivrig
|
Ivrig
Ny sesong med Westworld har kommet, og jeg ryddet frem boden i helgen så er klar for nye Zwift runder.. Ikke helt den vårstarten jeg så for meg, men bedre å være frisk i bod vs i isolat på sykehuset
// Too many roads, too little time
|
|
|
16/03/2020 14:40
|
Elmersen
Ringrev
|
Ringrev
Hvis det blir restriksjoner på utendørs ferdsel, må jeg nok komme meg på Zwift kjappere enn planlagt...Foreløpig er vi vel ikke der så lenge vi kjører pent og alene.
|
|
|
[Re: Valentino]
16/03/2020 14:58
|
ganskefort
Ringrev
|
Ringrev
Jeg slutter å sykle ute når portforbudet kommer. Setter en slange på at det kommer.
Samme her. Tror det kommer innen en uke. Mye folk ute i dag, unger som leker og holder på. Folk går på kafe og spiser boller. Om en uke sitter vi mutters alene i hus og hytter, nei, forresten leiligheter!
Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...
Bianchi Infinito CV Votec VRX Pro
|
|
|
[Re: ganskefort]
16/03/2020 16:31
|
RoyE
Besatt
|
Besatt
Ikke si det da!! Orker ikke tanken på å parkere sykkelen.... 
#10 It never gets easier, you just go faster. Strava
|
|
|
17/03/2020 05:55
|
ganskefort
Ringrev
|
Ringrev
Håper virkelig jeg tar feil Roy, men når vi på en uke har gått fra å sitte på hendene til å vurdere å sende Heimevernet etter noen folk som sitter aleine på hytter rundt om, da kan alt skje, tror jeg.
Det jeg håper er at med to uker "lockdown", så skal vi sakte gå tilbake til normalen med åpne skoler (kanskje med delte klasser annenhver dag i starten) og så åpne opp resten av samfunnet sakte, men sikkert.
Det jeg tror er at hvis Solberg/FHI/Hdir mener de ikke har kontroll etter to uker, så blir det først en utvidelse av skolestenging til over påske, med fortsatte anbefalinger og formaninger om sosial distanse. Problemet er at våren kommer, ungene må jo ut, så møter de andre unger i gata og så tenker de at: "her må sterkere lut til... PORTFORBUD!". Ballen har begynt å rulle, handlekraft nå er å handle mye og raskt og "vi ses kanskje til sommeren".
Får sette rulla på terrassen da, hvis jeg har rett. Måtte jeg ta veldig, veldig feil.
Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...
|
|
|
17/03/2020 08:38
|
Lucifer-
Entusiast
|
Entusiast
Jeg planlegger vårens første og muligens eneste tur ut i ettermiddag. I dag er det meldt 10 grader og solskinn  Ila. uka har vi portforbud alle mann og må sitte inne og tråkke.
|
|
|
17/03/2020 08:52
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Hva som tilsier at det skal komme et portforbud? Dukker det opp 500stk med smitte plutselig ut av det blå kan jeg se poenget, men nå tror jeg det er mye mer sannsynlig at vi vil få se en lettelse i restriksjoner enn at de blir strengere.
|
|
|
17/03/2020 08:58
|
Elmersen
Ringrev
|
Ringrev
Enig. Jeg er litt mer optimistisk. Syns utviklingen nå virker håndterbar, og fortsatt ser vi ikke effektene fullt ut av tiltakene som kom før helgen. Det største problemet nå er vel alle helsearbeiderne som sitter i karantene. De kommer jo ut etterhvert (selv om noen nye forsvinner).
|
|
|
17/03/2020 09:20
|
ganskefort
Ringrev
|
Ringrev
Hva som tilsier at det skal komme et portforbud? Dukker det opp 500stk med smitte plutselig ut av det blå kan jeg se poenget, men nå tror jeg det er mye mer sannsynlig at vi vil få se en lettelse i restriksjoner enn at de blir strengere. Jeg spekulerer jo bare, som lekmann. Når det gikk så fort forrige uke, hvorfor ikke portforbud? Men, ser nå at Høie allerede snakker om mulig åpning av videregående skoler (slik jeg tolket det), så jeg tar veldig gjerne feil! Har ikke noen på videregående, men hvis det blir "trickle down" her, så kan vi få litt mer luft i huset :-)
|
|
|
|
|