Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kjøpsråd: pc/mac til Lightroom

Kjøpsråd: pc/mac til Lightroom #2534949 07/02/2019 12:33
kao Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Jeg vet det finnes mange dyktige fotografer på forumet, og mange Lightroom-brukere.

Hva er det som gjelder hvis jeg skal ha en pc/mac nå, med Lightroom som hovedbruk. Jeg har ingen religiøs tilnærming til om det skal være Windows eller iOS, men ser at det fort blir dyrt i mac-verdenen om man skal ha litt RAM og lagringsplass..

Jeg prioriterer at den skal være "rask nok" og framtidssikker, og tenker at det er best å satse stasjonært da? (og heller bruke lightroom-appen på iPad på farten)

Er denne Komplett-PCen et startpunkt for noe fornuftig? Bør vel da konfigurere den med mer RAM.

Eller er det bedre å gå for en brukt iMac og få satt inn en SSD-disk?

Re: Kjøpsråd: pc/mac til Lightroom [Re: kao] #2535015 07/02/2019 20:55
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Kan du bygge sjøl eller må det være ferdigskrudd?

Re: Kjøpsråd: pc/mac til Lightroom [Re: kao] #2535021 07/02/2019 21:24
erlingba Offline
.
.
Skjermen er viktigere enn pc'en til bildebehandling, så ville brukt litt penger på den.
Mac er dyrt og lite oppgraderbart, så hvis du har begrenset budsjett ville jeg nok droppet det.

Du trenger ikke veldig kraftige saker for å jobbe i Lightroom med mindre du ikke har tid til å vente på importering.
Laptop er kjekt, men det er dessverre veldig mange som har skjerm som ikke egner seg til bilderedigering. En laptop med brukbar skjerm kombinert med en god stasjonær skjerm synes jeg er et godt kompromiss.

Re: Kjøpsråd: pc/mac til Lightroom [Re: Paulus] #2535048 08/02/2019 07:27
kao Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: Paulus

Har ikke lyst til å skru selv nå, tid er mangelvare, og har jo lyst til å fotografere og trene ICON_SMILE

Re: Kjøpsråd: pc/mac til Lightroom [Re: erlingba] #2535051 08/02/2019 07:32
kao Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: erlingba
Skjermen er viktigere enn pc'en til bildebehandling, så ville brukt litt penger på den.
Mac er dyrt og lite oppgraderbart, så hvis du har begrenset budsjett ville jeg nok droppet det.

Noe budsjett har jeg, men vil ikke bruke "unødig mye", dvs vil ikke bruke mye for den siste, lille økningen i ytelse.

Sitat: erlingba
Du trenger ikke veldig kraftige saker for å jobbe i Lightroom med mindre du ikke har tid til å vente på importering.
Laptop er kjekt, men det er dessverre veldig mange som har skjerm som ikke egner seg til bilderedigering. En laptop med brukbar skjerm kombinert med en god stasjonær skjerm synes jeg er et godt kompromiss.

Jeg har ventet en del på import ja... Men det går stort sett bra. Blir jo fleksibelt med en laptop kombinert med en god stasjonær skjerm. Jeg synes imidlertid de laptopene jeg har hatt på jobb blir fort gamle og trege. Hvor skal man sikte seg inn på noe som holder noen år da?

Re: Kjøpsråd: pc/mac til Lightroom [Re: kao] #2535063 08/02/2019 08:34
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Siden ett av kravene er at maskina skal være "framtidssikker" ville jeg ikke kastet Mac over bord selv om det kanskje koster mer. Bruker både PC og Mac på jobb, og mens PCene kommer og går har jeg nå en 6 år gammel MacBook Pro som bare går og går og går. Brukes til videoredigering, bildebehandling i Photoshop, og ellers mer standard "kontoroppgaver".

Re: Kjøpsråd: pc/mac til Lightroom [Re: Øyvind V] #2535071 08/02/2019 09:10
kao Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: Øyvind V
Siden ett av kravene er at maskina skal være "framtidssikker" ville jeg ikke kastet Mac over bord selv om det kanskje koster mer. Bruker både PC og Mac på jobb, og mens PCene kommer og går har jeg nå en 6 år gammel MacBook Pro som bare går og går og går. Brukes til videoredigering, bildebehandling i Photoshop, og ellers mer standard "kontoroppgaver".

Har du SSD-disk i den?

Re: Kjøpsråd: pc/mac til Lightroom [Re: kao] #2535074 08/02/2019 09:23
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Ja.

Re: Kjøpsråd: pc/mac til Lightroom [Re: Øyvind V] #2535079 08/02/2019 09:40
kao Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Regnet nesten med det ja, siden den bare går og går ICON_SMILE

Redigert av kao; 08/02/2019 09:40.

Re: Kjøpsråd: pc/mac til Lightroom [Re: kao] #2535109 08/02/2019 12:02
Z
zero Offline
Ringrev
Ringrev
Z
En SSD, eller SS-disk, gjør at en laptop fungere mye raskere, særlig når du skal flytte på en del data som ved bildehåndtering. Det er rimelig måte å øke hastigheten på jobben uansett om du har ma€ eller windowsbasert maskin.

Generelt vil en mac vare lengre enn resten, men det er ikke alltid at det er verd den ekstra kostnaden. Her spiller også problemer underveis, hvor mye du liker å fikle med maskinen, osv. inn i regnestykket.

-joachim
Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
Re: Kjøpsråd: pc/mac til Lightroom [Re: kao] #2535110 08/02/2019 12:03
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Sitat: kao

Har ikke lyst til å skru selv nå, tid er mangelvare, og har jo lyst til å fotografere og trene ICON_SMILE

Det tar bare et par timer å skru sammen en pc hvis du aldri har gjort det før. Men greit nok. Jeg vil anbefale deg en prosessor som er rask på entrådytelse siden lightroom ikke er optimalisert for flertråd. Intel sine er stort sett hakket bedre på det enn amd. 9900k, 9700k yter veldig bra eller 9600k hvis du vil spare litt pengsjit. Hvis du vil ha AMD er det ryzen 2700x som gjelder, den yter litt dårligere enn 9600k i LR, men er ingen sinke. Jeg vil faktisk anbefale denne fremfor 9600k siden ytelsen i lr er såpass lik. Ryzen er billigere og vil nok være raskere enn 9600k den dagen adobe støtter flertråd bedre enn i dag. Ulempen med intel er at du nesten garantert må bytte hovedkortet ditt den dagen du skal oppgradere prosessoren, her har amd historisk sett vært bedre, men alle de nevnte prosessorene vil funke i lang tid selv om adobe klarer å optimalisere prosessorbruken i fremtiden. Skal du kun bruke maskina til lightroom så holder nok 16gb ram. Skal du bruke mye photoshop kan 32gb være kurant. Men det er jo som med alt annet, more better. Ellers er det SSD som gjelder. Kanskje en PCIe sak hvis du skal ha noe som virkelig går unna, men en vanlig satadisk er rimelig og rask nok. Så kan du ha platelagring til masselager. Lightroom støtter ikke gpu-prosessering i særlig grad, slik at her kan du investere i noe ganske rimelig og middelmådig og heller spare de pengene til gpu får bedre støtte fra adobe. skal du ha en nesten helt stillegående psu kan corsair hx750 være et godt valg. En pc med disse komponentene ender på ca 10.000kr pluss det butikken skal ha for å bygge den. Skal du ha windows 10 koster det opp mot 300kr for en lisens. Da har du en maskin du sikkert kan bruke de neste 6-10 årene uten for mye oppgradering.

Skal du ha laptop så er det jo sånn at prisenen går veldig fort opp jo bedre maskinvare du skal ha. Mac og PC er same same, den ene er ikke raskere enn den andre så lenge maskinvaren er den samme, selv ikke over tid. Her er det nok mer personlige preferanser når det gjelder operativsystemet som bestemmer hva som er "best".

Re: Kjøpsråd: pc/mac til Lightroom [Re: Paulus] #2535143 08/02/2019 14:24
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Lightroom støtter ikke gpu-prosessering i særlig grad,

Men gjør det ikke det på de siste versjonene? Det er bedre å kunne bruke GPU prosessering enn ikke?
Men man må sjekke at skjermkortet er kompatibelt med LR og det ser man her:
https://helpx.adobe.com/no/lightroom/kb/lightroom-gpu-faq.html

For prosessor er det Intel som gjelder for LR sist jeg bygget PC for LR.
Minimum i5.

Re: Kjøpsråd: pc/mac til Lightroom [Re: eirikbk] #2535235 09/02/2019 11:53
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Sitat: eirikbk
Lightroom støtter ikke gpu-prosessering i særlig grad,

Men gjør det ikke det på de siste versjonene? Det er bedre å kunne bruke GPU prosessering enn ikke?
Men man må sjekke at skjermkortet er kompatibelt med LR og det ser man her:
https://helpx.adobe.com/no/lightroom/kb/lightroom-gpu-faq.html

For prosessor er det Intel som gjelder for LR sist jeg bygget PC for LR.
Minimum i5.

Det er jo støtte, men den støtten er svært begrenset, og bare for enkelte oppgaver i develop. Noen oppgaver får dårligere ytelse med gpu aktivert. Den ekstra ytelsen du eventuelt får er veldig liten så det lønner seg heller å legge pengene i en bedre prosessor, mer ram eller raskere lagring.

Re: Kjøpsråd: pc/mac til Lightroom [Re: kao] #2535241 09/02/2019 13:41
E
engekri Offline
Ivrig
Ivrig
E
Vurderte å lage en egen tråd for dette spørsmålet, men tenker at det kan være relevant her også.
Jeg er i samme situasjon som OP, men er litt i tvil for hva som er den beste løsningen med tanke på sikker lagring kombinert med rask arbeidsflyt.

Er det noen som har erfaring med NAS-oppsett kombinert med Lightroom?
Hvilken versjon av Lightroom har folk. Biter dere i det sure CC-abonnementet eller bruker dere eldre versjon og RAW til DNG-konvertering?

Re: Kjøpsråd: pc/mac til Lightroom [Re: engekri] #2535253 09/02/2019 16:01
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Sitat: engekri
Vurderte å lage en egen tråd for dette spørsmålet, men tenker at det kan være relevant her også.
Jeg er i samme situasjon som OP, men er litt i tvil for hva som er den beste løsningen med tanke på sikker lagring kombinert med rask arbeidsflyt.

Hvilken versjon av Lightroom har folk. Biter dere i det sure CC-abonnementet eller bruker dere eldre versjon og RAW til DNG-konvertering?

Noe spesielt du tenker på ang nas og lightroom? Legger bildene på systemdisken og overfører dem til nasen når de er ferdig redigert. Finnes sikkert en bedre måte å gjøre det på.

Re: Kjøpsråd: pc/mac til Lightroom [Re: engekri] #2535286 09/02/2019 19:41
L
larshkj Offline
Entusiast
Entusiast
L

Lokal lagring pluss backup i "skyen". Jeg bruker Jottacloud, og har et par store disker lokalt. Diskene kan være lokale (SATA) eller USB 3 / USB C.

Jeg bruker Lightroom CC. Har abonnement med Photoshop og Lightroom til kr 117,50 pr mnd. Synes det er en helt grei pris som jeg gladelig betaler.

Lars

Re: Kjøpsråd: pc/mac til Lightroom [Re: larshkj] #2535327 10/02/2019 12:22
E
engekri Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: larshkj

Lokal lagring pluss backup i "skyen". Jeg bruker Jottacloud, og har et par store disker lokalt. Diskene kan være lokale (SATA) eller USB 3 / USB C.

Jeg bruker Lightroom CC. Har abonnement med Photoshop og Lightroom til kr 117,50 pr mnd. Synes det er en helt grei pris som jeg gladelig betaler.

Lars

117 i seg selv er ikke så galt, men så kommer fort feks Jottacloud i tillegg på 59 pr mnd. Jeg har frem til nå hatt LR5 2014 som jeg da betalte 735 kroner for. Da blir 117,50 pr mnd en vesentlig større utgift, uten at det tilfører all verdens nye funksjoner annet enn utgifter.

Jeg tror det går mot en løsning med rask SSD i Macen med Lightroom Classic til å behandle dagsaktuelle bilder, bildene flyttes videre en NAS som er sikkerhetskopiert til Jottacloud.

Re: Kjøpsråd: pc/mac til Lightroom [Re: engekri] #2535405 11/02/2019 07:24
kao Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Takk for mange gode svar, folkens!

Det virker da som Multicom tar seg godt betalt for å sette sammen PCen da egentlig. Men de andre enda mer kanskje... ICON_WINK Må kanskje vurdere å bygge selv. Eller vurdere i5 som eirikbk antyder. Jeg har i hvert fall et godt grunnlag for beslutningen nå.

Jeg har CC-abonnementet foreløpig, men vurderer noen av konkurrentene. Minst en av de behandler kanskje Fujifilm bedre, antydes det. Lagrer lokalt, med backup via Jottacloud.

Re: Kjøpsråd: pc/mac til Lightroom [Re: Paulus] #2577013 30/09/2019 14:16
M
Maart1 Offline
Fersking
Fersking
M
Sitat: kao

Det tar bare et par timer å skru sammen en pc hvis du aldri har gjort det før. Men greit nok. Jeg vil anbefale deg en prosessor som er rask på entrådytelse siden lightroom ikke er optimalisert for flertråd. Intel sine er stort sett hakket bedre på det enn amd. 9900k, 9700k yter veldig bra eller 9600k hvis du vil spare litt pengsjit. Hvis du vil ha AMD er det ryzen 2700x som gjelder, den yter litt dårligere enn 9600k i LR, men er ingen sinke. Jeg vil faktisk anbefale denne fremfor 9600k siden ytelsen i lr er såpass lik. Ryzen er billigere og vil nok være raskere enn 9600k den dagen adobe støtter flertråd bedre enn i dag. Ulempen med intel er at du nesten garantert må bytte hovedkortet ditt den dagen du skal oppgradere prosessoren, her har amd historisk sett vært bedre, men alle de nevnte prosessorene vil funke i lang tid selv om adobe klarer å optimalisere prosessorbruken i fremtiden. Skal du kun bruke maskina til lightroom så holder nok 16gb ram. Skal du bruke mye photoshop kan 32gb være kurant. Men det er jo som med alt annet, more better. Ellers er det SSD som gjelder. Kanskje en PCIe sak hvis du skal ha noe som virkelig går unna, men en vanlig satadisk er rimelig og rask nok. Så kan du ha platelagring til masselager. Lightroom støtter ikke gpu-prosessering i særlig grad, slik at her kan du investere i noe ganske rimelig og middelmådig og heller spare de pengene til gpu får bedre støtte fra adobe. skal du ha en nesten helt stillegående psu kan corsair hx750 være et godt valg. En pc med disse komponentene ender på ca 10.000kr pluss det butikken skal ha for å bygge den. Skal du ha windows 10 koster det opp mot 300kr for en lisens. Da har du en maskin du sikkert kan bruke de neste 6-10 årene uten for mye oppgradering.

Skal du ha laptop så er det jo sånn at prisenen går veldig fort opp jo bedre maskinvare du skal ha. Mac og PC er same same, den ene er ikke raskere enn den andre så lenge maskinvaren er den samme, selv ikke over tid. Her er det nok mer personlige preferanser når det gjelder operativsystemet som bestemmer hva som er "best".

Er i samme situasjon som TS her. Hadde du hatt bry til å hjelpe meg med de komponentene jeg trenger for en komplett pc? I9 er grei, men så er det ett kompatibelt og skikkelig hovedkort, samt skjermkort. Skal jeg først bygge en pc nå, så skal jeg ha en som er bygd for å kunne vare noen år, og samtidig ha muligheten for oppgradering når det behovet melder seg.

Mvh
Maarten

Re: Kjøpsråd: pc/mac til Lightroom [Re: kao] #2594388 10/03/2020 07:47
shou Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
iMac 27" er en skikkelig god maskin for foto. Jeg bruker Adobe Lightroom (som svært mange andre), og på iMac er det bare veldig bra.

Hvis du skal ha Windows på maskinen, så er helt sikkert Lenovo eller andre kjente merker gode maskiner.

Jeg bruker mest Lightroom og litt Photoshop. Jeg har et nå gammelt XP-Pen Star G430 ( https://www.xp-pen.com/product/46.html ) . Ca A6 størrelse. Det funker fint til det lille jeg bruker det. Kjempefint hvis man skal tegne for frihånd.

Moderator  support