Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 5 1 2 3 4 5

Mallorca vs Koronaviruset

Mallorca vs Koronaviruset #2594182 08/03/2020 20:31
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Tenker dette er en aktuell problemstilling for flere inne på forumet. Planen er Mallorca 10-19 April. Men antar det det er flere en meg som har det berømte viruset som et uromoment. Hva som skjer de neste ukene og hvordan det ser ut om en måned er jo litt vanskelig å si, og hva som evt myndigheter både her hjemme og på Mallorca/Spania setter inn av titak.
Har litt i bakhodet at jeg jobber i helse også, med det ansvar jeg har der, og vil helst ikke være på forsiden av VG som han idioten som skaper kaos i nabolaget/jobben.

Noen som har oversikt over Mallorca og Korona pr nå ?
Evt har egne vurderinger i forhold til deres reise ?

Re: Mallorca vs Koronaviruset [Re: Oddefa] #2594184 08/03/2020 20:40
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Er i samme situasjon. For mitt vedkommende er Corona ett usikkerhetsmoment. I den grad at jeg reiser ikke før om to uker, og innen den tid er det vanskelig å si hva status er.

- Hvilke flyselskaper flyr hvilke ruter?
- Hvilke flyselskaper har fortsatt ikke gått konkurs? ICON_TONGUE
- Hva slags reiserestriksjoner har evt. Myndighetene innført på norsk eller spansk side?

To uker er mye usikkerhet i disse dager. Det jeg har gjort av egne tiltak er å sjekke avbestillingsvilkårene mine. Hotell kan avbestilles for 100% refund opp til 48 timer før innsjekk. Fleksible SAS-billetter er .. ganske fleksible.

Så i verste fall blir det to ekstra uker på rulle hjemme og masse penger spart. I beste fall blir det to uker på Mallorca. Kjenner jeg overlever begge tilfeller.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Mallorca vs Koronaviruset [Re: Oddefa] #2594185 08/03/2020 20:45
Harald_D Offline
Avhengig
Avhengig
Lurer veldig på dette selv. Skal etter planen reise nedover til helga. Ut i fra det jeg kan lese er det «bare» 6 stk som har fått påvist coronasmitte på Mallorca. Ettersom jeg reiser med et overfylt lokaltog til jobben her dag, samt jobber i et overfylt kontorlandskap og sider lunch i en stor kantine, anser jeg smittefaren som større hjemme 😀

Harald D

Re: Mallorca vs Koronaviruset [Re: vviz] #2594186 08/03/2020 20:56
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: vviz
Er i samme situasjon. For mitt vedkommende er Corona ett usikkerhetsmoment. I den grad at jeg reiser ikke før om to uker, og innen den tid er det vanskelig å si hva status er.

- Hvilke flyselskaper flyr hvilke ruter?
- Hvilke flyselskaper har fortsatt ikke gått konkurs? ICON_TONGUE
- Hva slags reiserestriksjoner har evt. Myndighetene innført på norsk eller spansk side?

To uker er mye usikkerhet i disse dager. Det jeg har gjort av egne tiltak er å sjekke avbestillingsvilkårene mine. Hotell kan avbestilles for 100% refund opp til 48 timer før innsjekk. Fleksible SAS-billetter er .. ganske fleksible.

Så i verste fall blir det to ekstra uker på rulle hjemme og masse penger spart. I beste fall blir det to uker på Mallorca. Kjenner jeg overlever begge tilfeller.

Bra oppsummert. Får igjen alt utenom 85 euro hvis vi avbooker hotell dagen før. Har vel vanlig Norwegian billig billett og vet ikke hvordan det stiller seg ved evt ikke avreise, eller som du sier om fly går. Akkurat nå virker jo Mallorca lugnt.
Plan b blir masse alpint og toppturer + sykling her hjemme, evt med litt reising.

Re: Mallorca vs Koronaviruset [Re: Oddefa] #2594187 08/03/2020 21:10
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Når det gjelder Norwegian ville jeg vært mest bekymret for om selskapet fortsatt eksisterer noen uker inn i fremtiden. Det hadde det ganske tøft økonomisk før Coronaen slo til. Nå ser det ganske mørkt ut for de.

Re: Mallorca vs Koronaviruset [Re: Oddefa] #2594188 08/03/2020 21:18
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Er vel ikke urimelig å anta at Norwegian går "konkurs" på et vis, men tviler på at det vil ha noe å si for de som reiser. Klarer ikke helt å se for meg at Norwegian skal forsvinne. Litt som Ving tidligere.

Re: Mallorca vs Koronaviruset [Re: Oddefa] #2594189 08/03/2020 21:48
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Risikoen for at det kan bli vanskelig å reise hjem og / eller å bli satt i karantene ved hjemreise gjør hvert fall at jeg kutter alle utenlands ferieplaner inntil videre. Umulig å si hvor det sprer seg raskest.

Re: Mallorca vs Koronaviruset [Re: Oddefa] #2594190 08/03/2020 21:49
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Har kjøpt billett med Norwegian til nord Italia (Venezia) 21 juli. Veldig spent på hvordan det vil gå. Skal sykle et "ritt" jeg har jobbet mot i 2 år som starter 25 juli ved nordspissen av Gardasjøen. Det er selvfølgelig uaktuelt å avlyse.. Har sett rykter om av viruset ikke tåler sterk varme og dermed vil dø ut fra Italia i mai.

Re: Mallorca vs Koronaviruset [Re: Oddefa] #2594192 08/03/2020 23:10
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Jeg har både flybilletter og hotell til Mallorca forhåndsbetalt og urefunderbart for denne påsken. Mine tanker er at om 4 uker er det antageligvis ingen som vil ta imot tilreisende fra Norge pga smittespredningen her. Om smittespredningen på Mallorca er et veldig mye større problem enn i Norge er jeg vel litt tvilende til, men vi får se. Jeg håper vel bare på at flyselskap og hotell selv skal kansellere slik at jeg får tilbake pengene. Det er bare å komme seg gjennom det neste året med norgesferier og glede seg til påsken 2021!

Sånn når det gjelder å reise ned akkurat nå så vil det kanskje ikke være selve smitten jeg er bekymret for, mer det å bli sperret inne på hotellrommet i 2 uker fordi noen andre på hotellet har blitt syk... AirBnB ville vært å foretrekke.

Re: Mallorca vs Koronaviruset [Re: Oddefa] #2594193 08/03/2020 23:44
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg prøver å se for meg marerittet.

Satt i 14 dagers karantene på ei middelhavsøy, fordi ingen vil ha meg tilbake til fastlandseuropa. Det eneste jeg har er rødvin og .. en sykkel. Øya er tilfeldigvis Mallorca.

Bring it on baby! ICON_LAUGH

EDIT: Det var en spøk, dersom noen ikke skulle ta den ICON_SMILE

Redigert av vviz; 08/03/2020 23:49.

Re: Mallorca vs Koronaviruset [Re: Oddefa] #2594195 09/03/2020 06:56
Panda Offline
Besatt
Besatt
Er her nå. Virker ikke som en big deal hernede.
Bare husk å vaske hendene da for inn i hel#%&...

Re: Mallorca vs Koronaviruset [Re: Oddefa] #2594197 09/03/2020 07:17
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Klubben skal ned fra siste helgen i mars, flere varianter av fly og et par har nylig avbestilt pga reiserestriksjoner hos arbeidsgiver. Hos oss reserverer vi hotell, den enkelte betaler direkte selv og bestiller fly på egenhånd. Vi har besluttet å følge råd fra regjeringen. Dersom Mallorca skulle komme på listen over områder det ikke anbefales å reise til vil vi si at turen er avlyst. I såfall er det opp til den enkelte å vurdere reise i egen regi men sannsynligheten for at flyene går som normalt er lav. Jeg flyr med Norwegian og tar sjansen på at de er på vingene også på hjemturen. Skulle vi reist i dag ville vi (inkl meg) gjennomført turen.

Vi skal til Nord Italia / La Maggiore med jobben i mai og må avbestille i begynnelsen av april. Fly med SAS og Norwegian. Vi har en avtale med hotellet om at vi kan flytte reisen frem i tid og jeg gjetter på at vi reiser om et år. Vi har en ansatt som kom hjem fra Østerrike sist uke, har blitt syk og venter på resultat av prøve...

Uten at det har noe med Mallorca å gjøre har familien vår ikke bestilt utenlandsferie i år. Det er meldt sol & sommer på fjellet og ved sjøen hjemme i hele juli :-)

https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/reiserad_land/id2589040/

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Mallorca vs Koronaviruset [Re: vviz] #2594201 09/03/2020 07:51
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E

Satt i 14 dagers karantene på ei middelhavsøy, fordi ingen vil ha meg tilbake til fastlandseuropa. Det eneste jeg har er rødvin og .. en sykkel. Øya er tilfeldigvis Mallorca.

Blir du satt i karantene på hotellet, av lokale myndigheter, på grunn av smitte på hotellet, så vil det stå politi utenfor med gunnere og passe på at ingen går inn og ut. Lykke til...

Re: Mallorca vs Koronaviruset [Re: Oddefa] #2594209 09/03/2020 08:04
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
For ikke å glemme at omtrent all mat må fraktes dit ICON_LAUGH

Allerede litt lei av Corona. Så får vi se hva VG finner på hvis folk slutter å bli syke i Kina. Ny sesong av Ex on the beach snart?

Re: Mallorca vs Koronaviruset [Re: vviz] #2594213 09/03/2020 08:21
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

For min del ville det å måtte bli igjen i et land i to uker skape store praktiske problemer i forhold til familie hjemme i Norge. Det er ikke min egen velvære jeg primært er bekymret for.

Jeg hadde tenkt å svi av noen bonuspoeng på enten ski eller sykkel i alpene, men det får bare vente. Samme med spontane byturer.

Re: Mallorca vs Koronaviruset [Re: Oddefa] #2594222 09/03/2020 08:47
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Corona er om ikke annet bra for miljøet.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Mallorca vs Koronaviruset [Re: Oddefa] #2594224 09/03/2020 08:49
pharynx Offline
Besatt
Besatt
Jeg hadde et par ultra-non-refundable billetter til Italia denne uka, og det var null stress å få igjen pengene for de. Så hvis det blir skikkelig spredning bør det gå greit, selv med Norwegian. Uansett var forsikringsselskapet mitt klar til å ta støyten hvis flyselskapet ikke ville.

Re: Mallorca vs Koronaviruset [Re: pharynx] #2594245 09/03/2020 09:48
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Når det gjelder reiseforsikringene så dekker de kanselleringer som følge av UDs reiseråd. Samtidig er det slik at Helsedirektoratets anbefalinger ofte ikke stemmer overens med UDs reiseråd. Helsedirektoratet kan f.eks. anbefale å utvise forsiktighet osv til mange områder hvor det ikke er opprettet reiseråd på hos UD. Disse vil ikke reiseforsikringene dekke. Dersom det er reise til (områder i) Italia som dekkes av UDs reiseråd så er det en nobrainer. Men frykt for å reise til Roma eller Mallorca vil de ikke dekke.

Det har i så måte også vært endel debatt i media på om UD er for passive. UD i Danmark for eksempel er raskere og gir flere ŽavbefalingerŽ enn norsk UD. Men norsk UD vurderer dette primært i forhold til ting som infrastruktur, om de har et helsevesen som fremdeles har kapasitet osv. Så de vil fortsette å være konservative.

Re: Mallorca vs Koronaviruset [Re: Oddefa] #2594246 09/03/2020 10:11
Furu Offline
/Stig
/Stig
Kanskje dette like greit kan bli det året hvor jeg og min familie kraftig reduserer reisevirksomheten?
Satse på det kortreiste og at sommeren blir knallfin her hjemme?

Stig

Re: Mallorca vs Koronaviruset [Re: Oddefa] #2594248 09/03/2020 10:31
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Noen reiseforsikringer dekker ikke kostnadene hvis du avbestiller italiareisen etter 17. Mars. Lignende begrensninger kan nok oppstå til andre destinasjoner. Du kan nok risikere trekk i lønn hvis du med viten og vilje reiser et sted som medfører karantene når du kommer hjem. Å gamble på at du blir satt i hjemmekarantene i utlandet kan nok slå feil. Hvis stedet eller landet du reiser til oppretter portforbud blir det en nokså kjip opplevelse. Da blir det du og sykkelen på et hotellrom resten av "ferien", og det er tomt for vin.

Personlig har vi utsatt ferieplanene i år og vil se an om ting bedrer seg mot sensommer-høsten før vi eventuelt bestiller noe til utlandet. Men for vår del blir det kanskje den Norgesferien som vi har utsatt i åresvis.

Redigert av Paulus; 09/03/2020 10:33.
Re: Mallorca vs Koronaviruset [Re: Oddefa] #2594249 09/03/2020 10:44
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
En ting er å bli satt i karantene, en annen er å faktisk bli syk. Kan jo faktisk bli smittet her hjemme og så slår det ut når man er i utlandet. Da tror jeg det er blir en hel del kjipe uker hvor man angrer bittert.

Re: Mallorca vs Koronaviruset [Re: Havre] #2594251 09/03/2020 10:56
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Havre
For ikke å glemme at omtrent all mat må fraktes dit ICON_LAUGH

Allerede litt lei av Corona. Så får vi se hva VG finner på hvis folk slutter å bli syke i Kina. Ny sesong av Ex on the beach snart?

Mens du skrev dette falt børsen ni prosent.

Re: Mallorca vs Koronaviruset [Re: Oddefa] #2594260 09/03/2020 11:39
ganskefort Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg hadde ikke reist nå, tror jeg. Skal egentlig på fotballtur til Berlin om to uker, men ser nå ut til at jeg i hvert fall ikke reiser. Andre er mer skråsikre på at de drar uansett.

En jobbreise til Italia er allerede kansellert og en planlagt jobbreise til Spania i juni er satt på vent.

Det er store endringer fra dag til dag. Spania har ennå ikke blitt et område med "utbredt smitte", men hvem vet om fem eller ti dager? Da blir det karantene i 14 dager etter hjemkomst med alt det innebærer.

For min del blir det derfor en hjemmevår og sommer. Til neste år er nok muligheten der igjen, så å vente med reising til da er ikke noe problem for meg

Redigert av ganskefort; 09/03/2020 11:40.

Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...

Bianchi Infinito CV
Votec VRX Pro
Re: Mallorca vs Koronaviruset [Re: Oddefa] #2594263 09/03/2020 12:01
Byråkratsiggen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Vi skulle egentlig til Korea i påsken, men blir ikke noe av det nå. Ikke refunderbare flybilletter, forsikringsselskapet viser til at de bare dekker utgiftene dersom UD fraråder utreise. UD på sin side og på sine nettsider viser til FHI for helseråd ifm. reiser..

Hvis vi reiser til Korea nå og blir syke, så vil sikkert selskapet si at de ikke dekker utgiftene siden risikoen var kjent på forhånd..

Redigert av Byråkratsiggen; 09/03/2020 12:02.
Re: Mallorca vs Koronaviruset [Re: Byråkratsiggen] #2594264 09/03/2020 12:06
J
joje Offline
Ivrig
Ivrig
J
Sitat: Byråkratsiggen
Vi skulle egentlig til Korea i påsken, men blir ikke noe av det nå. Ikke refunderbare flybilletter, forsikringsselskapet viser til at de bare dekker utgiftene dersom UD fraråder utreise. UD på sin side og på sine nettsider viser til FHI for helseråd ifm. reiser..

Hvis vi reiser til Korea nå og blir syke, så vil sikkert selskapet si at de ikke dekker utgiftene siden risikoen var kjent på forhånd..

Reiseråd for Sør-Korea
Utenriksdepartementet fraråder reiser til byen Daegu og provinsen Gyeongsangbuk-do som ikke er strengt nødvendige.

Re: Mallorca vs Koronaviruset [Re: Oddefa] #2594281 09/03/2020 12:50
anerz Offline
Veteran
Veteran
Kjedelig om ikke blir noen tur ned, men har vel stilt inn hodet på at det ikke blir noe av sånn utviklingen er nå om dagen. Skal i utgangspunktet reise ned 12.april og joiner Oddefa&co på landeveien der nede.
Blir det ikke tur får jeg krysse fingre for fint vær her og eventuelt ta noen dager ekstra på fjellet på slutten av påsken. Hvis fint vær hjemme uka etter og ok dagtemperatur, faktisk bruke opp feriedagene på sykle i Oslo området. Tipper jobbmessig så er de glad til om ikke tar ferie på tidspunktet, så bør ikke noe problem å kansellere ferien og jobbe i stedet for.
Ser ut som får kansellert hotellet minus betale for første natt om forstår riktig, men lowfare billett hos norwegian gir ikke noe penger..Ikke noe annet å gjøre en å ta det som det kommer..

After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.

Re: Mallorca vs Koronaviruset [Re: sun flyer] #2594315 09/03/2020 17:19
D
DagT Offline
Fersking
Fersking
D
Sitat: sun flyer
Har kjøpt billett med Norwegian til nord Italia (Venezia) 21 juli. Veldig spent på hvordan det vil gå. Skal sykle et "ritt" jeg har jobbet mot i 2 år som starter 25 juli ved nordspissen av Gardasjøen. Det er selvfølgelig uaktuelt å avlyse.. Har sett rykter om av viruset ikke tåler sterk varme og dermed vil dø ut fra Italia i mai.

Profesjonelle ritt avlyses over en lav sko, noen av de største lagene trekker seg fra store deler av vårsesongen, land over hele verden legger ned innreiseforbud blant annet til Norge, og så sier du det er uaktuelt å avlyse et ritt i en karantene-sone?
Sorry, jeg sier ikke at folk skal frike ut på grunn av dette viruset, men slike holdninger for jeg helt bakoversveis av!

Utsett til neste år og fortsett å trene!

Til dere som vurderer Mallorca ville jeg vurdert risikoen for at andre land legger ned reiseforbud til Norge. Da kan det plutselig bli vanskelig å komme seg hjem igjen på et tidspunkt hvor man ikke vil oppholde seg i utlandet på utenlandske myndigheters nåde. En gjeng tidligere kolleger av meg sliter i dag med å komme seg hjem fra en jobb i utlandet, hvor landet de jobbet i hadde lagt ned innreiseforbud til landet de bor i, og alle flighter ut er derfor kansellert.

Friske folk som jeg regner med de fleste her inne er, har kanskje ikke noe å frykte med tanke på deres egen helse, men jeg synes lederen av WHO tar det på kornet når han sier at "verden står ovenfor et moralsk forfall når man tar lett på en slik krise fordi det bare er gamle og svake som risikerer å dø. Et liv er et liv".

Redigert av DagT; 09/03/2020 17:22.
Re: Mallorca vs Koronaviruset [Re: Oddefa] #2594317 09/03/2020 17:51
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Slik utviklingen er nå, så kan det jo bli til at de ikke ønsker å slippe inn reisende fra Norge sånn uten videre også.

'...once more, and more intensity!'
Re: Mallorca vs Koronaviruset [Re: DagT] #2594318 09/03/2020 17:51
H
helomoto Offline
Avhengig
Avhengig
H
Sitat: DagT
Sitat: sun flyer

Profesjonelle ritt avlyses over en lav sko, noen av de største lagene trekker seg fra store deler av vårsesongen, land over hele verden legger ned innreiseforbud blant annet til Norge, og så sier du det er uaktuelt å avlyse et ritt i en karantene-sone?
Sorry, jeg sier ikke at folk skal frike ut på grunn av dette viruset, men slike holdninger for jeg helt bakoversveis av!

Utsett til neste år og fortsett å trene!

Til dere som vurderer Mallorca ville jeg vurdert risikoen for at andre land legger ned reiseforbud til Norge. Da kan det plutselig bli vanskelig å komme seg hjem igjen på et tidspunkt hvor man ikke vil oppholde seg i utlandet på utenlandske myndigheters nåde. En gjeng tidligere kolleger av meg sliter i dag med å komme seg hjem fra en jobb i utlandet, hvor landet de jobbet i hadde lagt ned innreiseforbud til landet de bor i, og alle flighter ut er derfor kansellert.

Friske folk som jeg regner med de fleste her inne er, har kanskje ikke noe å frykte med tanke på deres egen helse, men jeg synes lederen av WHO tar det på kornet når han sier at "verden står ovenfor et moralsk forfall når man tar lett på en slik krise fordi det bare er gamle og svake som risikerer å dø. Et liv er et liv".
Takk for at du skriver det jeg og forhåpentligvis mange andre tenker. +1

Ved å droppe denne turen til syden for å slippe å fryse på tærne en uke kan man nå både redusere bidraget til klimakatastrofen, og samtidig unngå å bidra til internasjonal spredning av Corona. Det burde være et veldig enkelt valg å ta..

> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
Re: Mallorca vs Koronaviruset [Re: DagT] #2594319 09/03/2020 17:53
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Sitat: DagT
Har sett rykter om av viruset ikke tåler sterk varme og dermed vil dø ut fra Italia i mai.

Dette er rykter som WHO mener det ikke er noe hold i.

Side 1 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support, Valentino