Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 4 1 2 3 4

Nedgang i rittdeltakelse - Årsaker?

Re: Nedgang i rittdeltakelse - Årsaker? [Re: Øyvind V] #2592831 26/02/2020 08:59
front biker Offline
Besatt
Besatt
Var aktiv i ritt før, men har ikke deltatt siste 2-3 årene. Har ingen undersøkelser å vise til, men har gjort meg mine refleksjoner:
* Birken og lignende ritt ga før høy status. Nå må du minst vinne Ironman for å få cred i kantina på mandagen.
* Bruken av sosiale medier fremmer de ekstreme oppleveleen/innsatsene.
* Teknologiutviklingen: tilbudet av lette stisykler har gjort at mange har parkert "grusraceren"/hardtailen og gått fra kondisjonstrening/rittdeltakelse til "gøy i skogen"-opplevelser. Som også funker som kondisjonstrening for øvrig.
* Birkendeltakelse har blitt for dyrt. Ikke bare høy deltakeravgift. Privat utleie av rom på Rena steg fra 250 til 1.000 kr pr seng etter diskusjoner i loaklavisa om at de solgte seg for billig. Fra den ene grøfte og over i den andre. I tillegg kommer alt styret med logistikk til/fra Rena og Lillehammer.
* Rittene har gått fra å være "terrengritt" til "grusritt" med stort innslag av tilrettelegging. Birkenløypa har blitt gruset opp, det er lagt bruer over bekker osv der det tidligere var krevende/gøy å sykle. Tanken var å lokke til seg "hvermannsen", men man avviste samtidig de ihuga terrengsyklistene. Kanskje disse har snakket ned Birken og andre ritt, og at disse deltakerne var viktige for å gi rittene status.
* Terrengsykkelrittet og Ultrabirken går vel fortsatt bra, men har begrenset deltakertall. Bygger opp under det jeg har nevnt ovenfor, at grusritt har mindre appell.

ps: har under sterk vurdering å melde meg på Birken igjen for å få et treningsmål. Før så syklet jeg Ultrabirken fredag og vanlig-Birken lørdag. Dette opplegget hadde sin egen lille menighet. Nå går vel begge ritt på lørdag. Med mindre maks-tidene settes så strengt at jeg risikerer disk langt inne på Snultra eller der omkring.

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: Nedgang i rittdeltakelse - Årsaker? [Re: Øyvind V] #2592866 26/02/2020 12:40
frodegutt Offline
Besatt
Besatt
I ett samfunn med så sterkt konkurransefokus som vi har i Norge så har kanskje mange bestemt seg for å bruke sykling som en rekreasjonsform, og ikke nok en arena å konkurrere på? Dette sammen med priser som er høye på mange ritt, så tror jeg det er en sammenheng. Vil du likevel konkurrere så er det lett å konkurrere med venner og bekjente gjennom segmentene på Strava. Det er i seg selv en ganske god motivasjon for å trene og holde seg i form, samtidig som man tar ned (det selvpålagte) presset som følger med konkurranser.

Re: Nedgang i rittdeltakelse - Årsaker? [Re: Velte_Petter] #2593026 27/02/2020 16:24
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Det at vi/klubbene som arrangerer ritt ikke tilbakebetaler kontingent har neppe noe med monopolisme å gjøre. Ikke vet jeg hvilket monopol du henviser til heller. Men situationen med at refusjon ikke gis ligger ligger helt sikkert fordelt mellom disse faktorene:

Hvis deltakere kan ombestemme seg/får igjen pengene er det like lett å ombestemme seg som det er å utsette påmeldingen. Da er arrangøren like langt med hensyn til sikkerhet for inntekten.
Hvis man kan få igjen påmeldingen mot legeerklæring blir det mye byråkrati og kontroll.
Det er en hel del jobb å utbetale og de fleste arrangører liter med å finne folk til å jobbe som det er.

Så det er nok mest praktiske hensyn, om mindre noen skummel monopolist i bakgrunnen. Det er tross alt arrangøren som blir sittende igjen med pengene dine om føler at du trener for lite og bakker ut av et ritt du er påmeldt.

LarsB

Re: Nedgang i rittdeltakelse - Årsaker? [Re: Øyvind V] #2593072 28/02/2020 07:59
E
ectom Offline
Fersking
Fersking
E
Som ny syklist på landevei (ca 3 år 10-20 timer i uka) har jeg bare 1 ritt jeg har vært med på. Målene mine er heller strava segmenter og bli kanskje topp 10% på noen av de lokale.
Er med i en klubb for det sosiale og betaler kontigenten min der..
Har egentlig ikke orket stresset med lisens og betale mange kroner + logistikk for å bli frakjørt første km selv med 4+ w/kg.
Hadde vært fint om de delte opp grupper i cat4/5 3/2 osv som i andre land, kjørte på med litt crits, 1-1,5times løp.

Håper det kommer flere grusritt da dette er mer morsomt å kjøre solo så kan gutta som vil vinne sykle avgårde som de vil.
Det er jo en grunn til at grusritt er blitt så populært i staten blandt annet.

Redigert av ectom; 28/02/2020 07:59.
Re: Nedgang i rittdeltakelse - Årsaker? [Re: Øyvind V] #2593128 28/02/2020 18:23
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Dere snakker om pris på ritt, men vit det at sykling er en dyr sport utenom ritt også.

Prisen og levetida på en ok stisykkel ser såpass at det skremmer mange. Før fikk en kjøpt birkenhardtailer for 15k, men nå på fulldemperfronten er sykkel til 25k å regne som "budsjettvarianter".

Det er en dyr sport som er forbeholdt folk med handlingsrom i budsjett.

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Nedgang i rittdeltakelse - Årsaker? [Re: Øyvind V] #2593131 28/02/2020 18:52
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Det er jeg enig i, men det er veldig overdrevet på hvor dyr sykkel man trenger. Ikke noe problem å kose seg i skogen med sykkel for 5000kr på finn om man har trangt budsjett. Var på nære nippet til å kjøpe en lekker Kona Honzo for 4000 her om dagen, og den er veeeldig morsom.

Re: Nedgang i rittdeltakelse - Årsaker? [Re: Øyvind V] #2593143 28/02/2020 23:47
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Her hvor jeg holder til er det mange ildsjeler som holder hjula i gang. Utfordringen deres er at barna deres er de som satser og selv om alle er tuna inn på lek og moro så må jo også de ivrigste også bli tatt vare på og da blir det vanskelig å få voksenlivkabalen til å gå opp. For å møte problemet tror jeg selv veldig på pumptracks med noen linjer rundt som folk i alle aldre og nivå bare dukker opp på og skaper uformelt miljø basert på barnslig lek og moro. Blir litt lettere å ta et dugnadsløft også når stien man graver ikke bare er ment til trening men allmenn benyttelse.
Jeg fikk æren av å få med meg noen fra den lokale klubben en gang i fjor på en rolig lang XC tur og der dukket det opp et par ungdommer også og de virkelig koste seg på langtur. Kakestopp er alltid obligatorisk hvis man skal på tur med en kakemons meg.
Har gått og lekt med en tanke om en lavterskeljam over et par timer på en runde på kanskje 2 km, men kun strava tidtakning på et snilt slakt nedoverparti på ca 1 km, som det holder med Diamanten man har fått til å sykle til skolen med evt HTn som ble brukt på Birken i 06. Der hvor segmentet slutter ser jeg for meg et partytelt noen stoler pølser, kaffe, langpannekake og cola så vil slappfisker som meg ta et par runder og henge rundt teltet mens de ivrigste vil holde koken hele tiden. Et sånt opplegg som miljøskapende tiltak har jeg trua på. Ikke bare kan deltakerne velge selv hvor mye de gidder, men det blir veldig greit for andre å bare stikke innom også siden det alltid vil være noen rundt teltet.
Premie til alle under senior hentet inn fra noen glemte pappkasser på den lokale LBS evt på loftet til klubben.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Nedgang i rittdeltakelse - Årsaker? [Re: larsb] #2593145 29/02/2020 01:39
V
Velte_Petter Offline
Entusiast
Entusiast
V
Jeg vet ikke hvordan fordelingen er mellom klubb og leverandør av tidtakingslogistikk, men jeg vet at det produseres engangsbrikke/startnummer og det er med i pakka som klubben tar seg betalt for. Når en deltaker ikke kan kjøre er dette allerede produsert og klubben blir sittende med en utgift dersom deltakeren ikke dekker det. Det har ikke å gjøre med om leverandøren er monopolist å gjøre, men det er nå tilfeldigvis slik her på berget et det er ett firma som dominerer. Enden på visa er at det ikke er mulig å slippe å betale for et ritt dersom man blir syk eller noe annet graverende dukker opp. Sikkert en dråpe i havet med en 600-1200 for de fleste, men ikke alle. Det som jeg synes blir feil i dette er at man appellerer til å "støtte opp" om ritt/dugnadsånden så de/den ikke forsvinner, men holder seg med relativt kostnadskrevende logistikk levert av aktører som drives av helt andre prinsipper.

Re: Nedgang i rittdeltakelse - Årsaker? [Re: Velte_Petter] #2593147 29/02/2020 07:38
stosu Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Velte_Petter
Jeg vet ikke hvordan fordelingen er mellom klubb og leverandør av tidtakingslogistikk, men jeg vet at det produseres engangsbrikke/startnummer og det er med i pakka som klubben tar seg betalt for. Når en deltaker ikke kan kjøre er dette allerede produsert og klubben blir sittende med en utgift dersom deltakeren ikke dekker det. Det har ikke å gjøre med om leverandøren er monopolist å gjøre, men det er nå tilfeldigvis slik her på berget et det er ett firma som dominerer. Enden på visa er at det ikke er mulig å slippe å betale for et ritt dersom man blir syk eller noe annet graverende dukker opp. Sikkert en dråpe i havet med en 600-1200 for de fleste, men ikke alle. Det som jeg synes blir feil i dette er at man appellerer til å "støtte opp" om ritt/dugnadsånden så de/den ikke forsvinner, men holder seg med relativt kostnadskrevende logistikk levert av aktører som drives av helt andre prinsipper.

Jeg arrangerer ikke ritt, men har vært med i arrangementstaben i andre idretter. Jeg ser tydlig at rittarrangører har en del andre utgifter også: førstehjelp, løypevakter (dersom man må ha hjelp), kursing av løypevakter, arena for start/mål, varselkjøretøy før feltet+++
Jeg har ingen problemer med å forsvare deltakeravgiften til arrangører med alle disse utgiftene. Til tross for at det er mange penger.
Nå blir det jo bygget mange rundbaneløyper rundt omkring, så dette vil forhåpentligvis gjøre det enklere for arrangører å arrangere billige ritt etter at engangsinvesteringen er ivaretatt.

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Nedgang i rittdeltakelse - Årsaker? [Re: stosu] #2593163 29/02/2020 13:49
V
Velte_Petter Offline
Entusiast
Entusiast
V
Slik jeg har skjønt det, som skrevet over, er ikke problemet den delen av kontingenten som tilfaller klubben. Men klubben må dekke det som går tll leverandøren av logistikk dersom deltakeren ikke betaler. De tar seg av betalingsløsning, startnummer/brikke etc. Ser for meg at det er en ganske høy andel av det totale beløpet som dekker dette. De driver business, ikke dugnad.

Redigert av Velte_Petter; 29/02/2020 13:50.
Re: Nedgang i rittdeltakelse - Årsaker? [Re: Øyvind V] #2593171 29/02/2020 15:06
stosu Offline
Besatt
Besatt
Jada, det er helt riktig. De driver i næringsøyemed. Men all den tid den gjennomsnittlige syklist ønsker brukt tid fra mattepassering tilgjengelig på eqtiming eller tilsvarende sider må vi akseptere at det koster noen kroner.
Det finnes også litt begrenset meg egnet tidtagerutstyr som er brukevennlig nok for manuell tidtaking.
Jada, jeg vet det går an å bruke en telefon med stoppeklokke, men det må også benyttes en backup-løsning i tilfelle telefonen streiker.

Re: Nedgang i rittdeltakelse - Årsaker? [Re: stosu] #2593175 29/02/2020 15:59
V
Velte_Petter Offline
Entusiast
Entusiast
V
Selvsagt, det er utmerkede løsninger og fungerer topp. Sikkert et helvetes masse styr å få til noe som fungerer optimalt på dugnad. Men har du meldt deg på et ritt og ikke kan stille, så er pengene tapt. Det har man da i bakhodet når man vurderer å melde seg på. Og det tror jeg også er grunnen til at mange venter med å melde seg på før i siste liten. Og nettopp dette har vært problemet for en del ritt som har balansert på grensa til å gå rundt. De har ønsket å få folk til å melde seg på tidlig slik at arrangementet er sikret å gå rundt. Så sitter folk på gjerdet til det er for sent og rittet må avlyses.

Re: Nedgang i rittdeltakelse - Årsaker? [Re: Øyvind V] #2593196 29/02/2020 19:17
stosu Offline
Besatt
Besatt
Der har du mange gode poenger, og jeg må innrømme at jeg gjerne er blant de som melder seg på sent. Her tror jeg arrangører må bli mye strengere på sene påmeldinger. For meg er det helt innafor å sette frister 1 uke før rittet.
Jeg har ikke lest påmeldingsvilkår på lenge, men tidligere mener jeg det var mulig å få refundert påmeldingsavgift ved fremvisning av legeattest/sykemelding

Re: Nedgang i rittdeltakelse - Årsaker? [Re: Sykkel-Petter] #2593296 01/03/2020 20:26
nanonils Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Sykkel-Petter
I mange andre land deler man opp utvøere i nivåer etter resultater. Det fungerer utmerket og jeg forstår ikke hvorfor det ikke gjøres i Norge.

Jeg vet at jeg må trene hardt i et år før jeg kan delta i ritt uten å bli kjørt av etter første kilometer. Dermed vurderer jeg ikke å delta i konkurranse. Men kunne jeg startet i f.eks "nivå 5" og kjørt med andre gjenvgode ville jeg helt klart deltatt i konkurranser. Dermed ville det vært morsomt å sykle seg bedre og økt i gradene.

(Dere trenger ikke å nevne at vi har nivåer som NC, aktive ritt og mosjonsritt ICON_WINK - det dukker opp semiproffer i alle kategoriene og nivået er generelt ikke egnet for en som trener under 15 timer i uka - og har gjort det det siste året)

Har alltid lurt på hvorfor det ikke kjøres på nivåer. F.eks er det slik at om du har lyst å sykle ritt når du er i 20 åra, så må du stille i M-Senior. Hvor gøy er egentlig det når man blir droppet og tatt ut av rittet? Syns selv det var brutalt å gå fra turritt til master cup for noen år siden, og hadde det ikke vært for at jeg var heldig og klarte meg brukbart i de første rittene, så kan det godt hende jeg hadde blitt skremt fra hele greien.

Specialized Allez Sprint Sagan Edition
Trek Madone 6.9 pro
GT Grade
https://www.instagram.com/nanonils/
Re: Nedgang i rittdeltakelse - Årsaker? [Re: nanonils] #2593464 02/03/2020 19:27
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vi hadde A og B-klasse i forrige århundre (mener det siste B-NM ble arrangert av Ottadalen i 2000?)
B-klassen (som hadde relativt få deltakere) ble avviklet da U23 (og M Elite) ble opprettet. Med den lave rittdeltakelsen vi har i dag vil jeg tro det kan bli vanskelig å re-etablere noe slikt.

Re: Nedgang i rittdeltakelse - Årsaker? [Re: Oystein L] #2593473 02/03/2020 19:48
O
oddivar Offline
Medlem
Medlem
O
Tror jaggu jeg var vitne til makaløs sykkel->håndtering under nevnte ritt - utført av din klubbkompis Bjørge. Var vel endel fra samme klubb som gikk på en seriøs smell på slutten hvis jeg ikke husker helt feil?

Re: Nedgang i rittdeltakelse - Årsaker? [Re: Øyvind V] #2593521 03/03/2020 08:29
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Nesodden er en klubb med meget god økonomi og vi har ikke behov for å tjene penger på rittet vi har sammen med Drøbak (Vårtesten)... men vi har lyst til å gå med et lite overskudd og få positiv oppmerksomhet fra folk som sykler, klubber og lokalmiljø. Vi opplever det som et enormt løft å snekre sammen arrangementet, få folk til å stille opp osv. De som sykler ritt hos oss skulle gjerne deltatt men vi må stille opp i arrangementet. De siste årene har folk ventet lengre og lengre med å melde seg på og selv om det er svinedyrt for de som kaster seg med en dag eller to før rittstart synes ikke pris å spille en vesentlig rolle. Men folk vil ha oppholdsvær.

I år satser vi igjen og erfaringen fra i fjor er at vi må ha biler bak gruppene og kaste ut folk som setter seg selv og andre i fare ved å sykle over bakketopper og rundt svinger i venstre felt. Vi kaller det turritt men det ser ikke slik ut. Vi har ikke lykkes i tilstrekkelig grad i å tiltrekke de som vil ha en uhøytidelig fight med kompisene i bakkene, la de sterkeste gå og få en flott dag i Follo. Tyngden av deltagerne har horn stikkende opp igjennom hjelmen.

Om vi skulle tenke helt nytt, hva med en gratis gruppe uten tid i tillegg til over/under 40 som vi har i dag ?

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Nedgang i rittdeltakelse - Årsaker? [Re: EmilZipp] #2593523 03/03/2020 08:39
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: EmilZipp

Om vi skulle tenke helt nytt, hva med en gratis gruppe uten tid i tillegg til over/under 40 som vi har i dag ?

Jeg tror relativt få vil sykle ritt uten tidtaking. Problemet med mange ritt er at man som nybegynner, tung eller middels trent vil havne langt bak og sykle mye alene. De aller fleste småritt har stort sett deltakere som sykler under merketid på Birken.

For min egen del kan jeg sykle ritt med "jevnbyrdige" hver dag på Zwift om jeg vil, mens i realiteten er det et lite knippe ritt jeg kjenner til i Norge hvor det samme er aktuelt, hvert fall om man ikke vil ut av det sentrale østlandsområdet for "småritt".

Re: Nedgang i rittdeltakelse - Årsaker? [Re: larsdx] #2593524 03/03/2020 08:45
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Sitat: larsdx

Jeg tror relativt få vil sykle ritt uten tidtaking. Problemet med mange ritt er at man som nybegynner, tung eller middels trent vil havne langt bak og sykle mye alene. De aller fleste småritt har stort sett deltakere som sykler under merketid på Birken.

Mulig jeg er i mindretall, men lange ritt med episk løype, gode matstasjoner og god øl i mål hadde fått med meg. Selv uten tidtaking. Men da må det være såpass langt/hardt at det blir stas å gjennomføre.
Med GPS løype trenger det ikke bli dyrt heller.

Re: Nedgang i rittdeltakelse - Årsaker? [Re: Øyvind V] #2593536 03/03/2020 09:41
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Det er kanskje symptomatisk at når man stiller spørsmål om rittdeltakelse på et terrengsykkelforum så er det mange som tenker landeveisritt ICON_SMILE

Det er nok veldig mange årsaker til at folk ikke er med lenger. For meg er det litt underlig at folk som bruker en kveld på å kjøre kidsa til ritt, som selv stiller i sykkelklær og har med egen, egnet sykkel for å sykle gjennom løypa, ikke stiller til start. På midtuke-ritt gjør jeg det samme selv, da er årsaken at det rett og slett blir for seint om familien skal vente til jeg er ferdig (senior starter typisk kl. 19.00, en halvtime etter at kidsa har fått medalje og vaffel i kiosken). I helger stiller jeg, så fremt jeg ikke har arrangøroppgaver. Dette er ritt som koster 100-150,- kroner. Eller er gratis for medlemmer i klubben. Det er relativt korte ritt. De er lite tekniske. Så hvorfor stiller man ikke? Er man redd for å sykle sakte? Flau over egne skills?

Re: Nedgang i rittdeltakelse - Årsaker? [Re: Øyvind V] #2593540 03/03/2020 09:53
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Øyvind V
Dette er ritt som koster 100-150,- kroner.

+150 kr till NCF (så att de kan arrangera vm vart 25 år) för de utan lisens antar jag?

Jag vet ikke hvorfor ikke fler sykler ritt men er själv rätt ambivalent. Konkurranser kan vara göy ibland men jag har har inte heller noe behov av att göra det speciellt ofta hvis det ikke er noe speciellt. Folk som syklar eller går på ski kanske tycker att de får tillräkligt mycket tävling mot sig själv och andra på for eksempel strava.

En sak som påverkar en sådan som mig är vilka andra som är med och det blir lätt ett höna eller egg problem. Hvis många jag känner till på min nivå är med så är det troligare att jag är med än om det inte är det. Så det måste bli en kritisk massa för att det ska bli interessant och hvis det ikke er interessant så kommer bara ett fåtal

Re: Nedgang i rittdeltakelse - Årsaker? [Re: fredriks] #2593544 03/03/2020 10:15
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Glemte lisens, den må selvsagt med. Så man risikerer å måtte betale noen hundrelapper for å delta.

For egen del setter jeg større pris på de mindre rittene som er litt lavterskel, der man kan stille til start med lave skuldre og tenke at det viktigste er å delta. Ungene får høre at "det viktigste er ikke å vinne, men å delta". Da må vi gå foran som gode eksempler og vise nettopp det, at det er moro å være med selv om man ikke aspirerer til tittelen "Klubbmester".

Jeg skulle ønske vi kunne fått stablet en lokal cup på beina igjen, med 6-8 ritt gjennom sesongen. Kunne gjort som terrengkarusellen på løping, solgt startnummer for hele cupen, så deltakerne kunne beholdt nummeret mellom ritt. Det hjelper på logistikken om man slipper å møte en time før start for å hente startnummer. Om man ikke har tidtakere og utstyr, kunne man laget et Strava-segment og laget resultatliste basert på Strava-tida. Men det er dette med å få folk til å gjøre jobben da... Ser det er de samme som går igjen over alt, og mange av de som har nok interesse til å stille til start, er de som må stå for gjennomføringen av selve arrangementet.

Re: Nedgang i rittdeltakelse - Årsaker? [Re: Øyvind V] #2593547 03/03/2020 10:51
N
NilsStrom Offline
Entusiast
Entusiast
N
Må heller ikke glemme at bedriftsidretten i Trondheim arrangerer 16 populære sykkelritt i løpet av sesongen. Koster 100,- å delta, og rittet går på tirsdager. Det betyr at helga er ledig for hyttetur, eller å være med familie og venner på andre ting. Ett ritt i uka kan sikkert være nok for mange

Re: Nedgang i rittdeltakelse - Årsaker? [Re: NilsStrom] #2593549 03/03/2020 10:58
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Har ikke glemt det, Nils ICON_SMILE

Bedriftsrittene er geniale på mange måter. Ingen lisens, går midt i uka, lav kostnad, enkel logistikk med start/mål samme sted, kort varighet og ikke minst et veldig godt miljø med joviale folk. Men det er landevei da, stort sett. 14 av 16 er vel på asfalt (Jonsvannsrunden er litt begge deler), og ett av to terrengritt er motbakkeritt. 20 deltakere på det ene i fjor er lite sammenlignet med 100-120 på de mest populære landeveisrittene. Men man finner kanskje flere svar når det gjelder deltakelse her. Lavterskel, manuell tidtaking, rimelig, osv.

Redigert av Øyvind V; 03/03/2020 11:32.
Re: Nedgang i rittdeltakelse - Årsaker? [Re: NilsStrom] #2593552 03/03/2020 11:01
K
ket16 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Sitat: NilsStrom
Må heller ikke glemme at bedriftsidretten i Trondheim arrangerer 16 populære sykkelritt i løpet av sesongen. Koster 100,- å delta, og rittet går på tirsdager. Det betyr at helga er ledig for hyttetur, eller å være med familie og venner på andre ting. Ett ritt i uka kan sikkert være nok for mange
Der tok du ordene rett ut av munnen på meg. I tillegg er det jo gruppeturer arrangert av lokale klubber i helgene som kanskje kolliderer med ritt i nærheten.

Ketil
Re: Nedgang i rittdeltakelse - Årsaker? [Re: ket16] #2593559 03/03/2020 11:26
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Igjen: Landevei.

Og så er du kanskje inne på enda en årsak til at færre sykler ritt: Folk prioriterer langtur med klubben framfor ritt.

Redigert av Øyvind V; 03/03/2020 11:27.
Re: Nedgang i rittdeltakelse - Årsaker? [Re: Øyvind V] #2593568 03/03/2020 12:17
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Glemte lisens, den må selvsagt med. Så man risikerer å måtte betale noen hundrelapper for å delta.

Jag tror lisensen gør att en del inte är med på disse rittene och jag vet att det gjorde att jag inte var med når jag var som mest intresserad av att sykleritt.

Endel tycker att 300 kr er för mycket för att sykle några varv en halvtimme och om de ändå bara ska göra det för moro och för att delta kan det verka ändå dyrare.

Sikkert inte huvudproblemet med att färre sykler ritt men jag tror att lisensen förstör väldigt mycket för enkla lågstatus arrangemang som utan den hade kostat hälften.

Re: Nedgang i rittdeltakelse - Årsaker? [Re: Øyvind V] #2593578 03/03/2020 12:50
V
Velte_Petter Offline
Entusiast
Entusiast
V
Det er vel flere slike "arrangement" som kjøres av kompisgjenger/klubber med Strava som "arrangør". Alt du trenger å gjøre er å logge turen og så kan det deles med både de som er med og andre i etterkant. Enten man kaller det klubbmesterskap eller tur. I tillegg kommer jo tidene for samtlige andre som har syklet, best etter alder, vekt, kjønn, klubbtilhørighet om klubben har en Stravagruppe o.s.v.

Re: Nedgang i rittdeltakelse - Årsaker? [Re: Øyvind V] #2593597 03/03/2020 16:28
K
ket16 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Igjen: Landevei.

Og så er du kanskje inne på enda en årsak til at færre sykler ritt: Folk prioriterer langtur med klubben framfor ritt.
Landevei ja, men vil tro det også vil påvirke en terrengkarusell på en annen ukedag?

At folk prioriterer langtur med klubben er jo helt i orden for min del, men for å vise solidaritet med naboklubber kunne kanskje turen vært arrangert i forbindelse med rittet, i en trimklasse f.eks. Klubbene kan jo også oppfordre medlemmer om å legge langturene til dager det ikke arrangeres ritt i nærheten.

Ketil
Re: Nedgang i rittdeltakelse - Årsaker? [Re: EmilZipp] #2593873 05/03/2020 17:27
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: EmilZipp
Nesodden er en klubb med meget god økonomi og vi har ikke behov for å tjene penger på rittet vi har sammen med Drøbak (Vårtesten)... men vi har lyst til å gå med et lite overskudd og få positiv oppmerksomhet fra folk som sykler, klubber og lokalmiljø.
blabla

Dere har vel noe av svaret lenger opp,
dele opp i flere grupper basert på ferdigheter/ranking og la gruppene starte med fem? minutters mellomrom
Samarbeide med lokalt ungdomskorps, diskjockey og lag noe støy i en av motbakkene på slutten
Få til en fin målgang

Syklister er også guds utvalgte folk
Side 2 av 4 1 2 3 4

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå