Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Gode reiseforsikringer for skadd/tapt flybaggasje?

Gode reiseforsikringer for skadd/tapt flybaggasje? #2593394 02/03/2020 11:39
vviz Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Noen gode forsikringstriks for å få igjen en slant dersom flyselskapet skader, eller (skrekk og gru) roter bort en sykkelkoffert?

Ser at de vanlige erstatningssummene ett flyselskap operer med knapt vil dekke salt til såret. Noen som har noen tips til å forsikre risikoen ved flytransporten?

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Gode reiseforsikringer for skadd/tapt flybaggasje? [Re: vviz] #2593401 02/03/2020 12:05
J
joje Offline
Ivrig
Ivrig
J
Verdigjenstandsforsikring av sykkelen din. Jeg bruker if, men vet at Tryg også har et tilbud til medlemmer av NCF

Re: Gode reiseforsikringer for skadd/tapt flybaggasje? [Re: vviz] #2593410 02/03/2020 12:29
vviz Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Men da tegner du per kalenderår antar jeg, ikke for 1-2 uker?

Re: Gode reiseforsikringer for skadd/tapt flybaggasje? [Re: vviz] #2593413 02/03/2020 12:50
J
joje Offline
Ivrig
Ivrig
J
Sitat: vviz
Men da tegner du per kalenderår antar jeg, ikke for 1-2 uker?

Ja, det er for hele året.

Re: Gode reiseforsikringer for skadd/tapt flybaggasje? [Re: vviz] #2593445 02/03/2020 17:35
Panda Offline
Besatt
Besatt
Det blir dyyyyyrt sa den store Bukke Bruse...

Re: Gode reiseforsikringer for skadd/tapt flybaggasje? [Re: Panda] #2593448 02/03/2020 17:53
vviz Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Takk for tips åkke som ICON_SMILE

Sitat: Panda
Det blir dyyyyyrt sa den store Bukke Bruse...

Ja... Jeg sjekket mulighetene i fjor når sykkelen var nybygd. Som MAMIL med altfor dyr sykkel har man ca samme standing hos forsikringsselskapene som en 20-åring med tung R-motorsykkel fikk jeg inntrykk av ICON_LAUGH

Sagt på en annen måte: Det var ingen umulighet å forsikre sykkelen, det ble bare fullstendig urealistisk ICON_WINK

Redigert av vviz; 02/03/2020 17:54.

Re: Gode reiseforsikringer for skadd/tapt flybaggasje? [Re: vviz] #2593456 02/03/2020 18:49
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sagt på en annen måte: Det var ingen umulighet å forsikre sykkelen, det ble bare fullstendig urealistisk ICON_WINK

Jeg har lignende utfordringen for min sykkel, selv om den koster kun en brøkdel av din. Verdigjenstandsforsikring, ja...

Har forsikring uten øvre verdibegrensning, nedskriving eller egenandel i hele verden gjennom Bikefinder, men har ikke avklart hvorvidt den dekker flytransport. Det regner jeg absolutt ikke med, både av tekniske grunner og fordi skade eller tap under transport neppe regnes som tyveri, ran eller hærverk, men skal sjekke ved anledning.

Problemstillingen illustrerer forresten noe vi også snakket om i en annen tråd, nemlig at høy verdi på doningen dessverre kan sette begrensninger på hva man er bekvem med å bruke sykkelen til. Som å sende den verden rundt i en liten koffert som slenges rundt, åpnes for sikkerhetsinspeksjon, forsinkes, glemmes og kanskje forsvinner frown

Enda verre for dem som kjøper en av disse feeete el-syklene, da. Kommer ikke engang med på flyet.

Re: Gode reiseforsikringer for skadd/tapt flybaggasje? [Re: vviz] #2593461 02/03/2020 19:17
B
bjarnetv Offline
Ringrev
Ringrev
B
Hvor mye koster det med verdigjenstandsforsikring på en sykkel da?
Har forsikring på en klokke til 50K hos DNB, og det koster bare 750kr året, noe jeg synes er levelig.

Re: Gode reiseforsikringer for skadd/tapt flybaggasje? [Re: vviz] #2593462 02/03/2020 19:21
J
joje Offline
Ivrig
Ivrig
J
Jeg betaler 1641 pr år for forsikret verdi lik 40.000. Heldigvis har jeg sluppet å bruke den.

Re: Gode reiseforsikringer for skadd/tapt flybaggasje? [Re: joje] #2593463 02/03/2020 19:26
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: joje
Jeg betaler 1641 pr år for forsikret verdi lik 40.000.

Det er verdigjenstandsforsikring for sykkel over hele verden? I så fall god pris. Kan jeg spørre hvilket selskap?

Jeg innhentet tilbud fra et par-tre selskaper. De lå på rundt 10% av forsikringsverdi for min del...

Re: Gode reiseforsikringer for skadd/tapt flybaggasje? [Re: vviz] #2593467 02/03/2020 19:34
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Har selv NAF MOV sykkelforsikring. Den dekker primært innbrudd, tyveri og hærverk, dog gjelder den over hele verden, og det føler jeg gjør det tryggere å reise med gromsykkelen. Samtidig dekker den etter alt å dømme ikke skade under transport.

Re: Gode reiseforsikringer for skadd/tapt flybaggasje? [Re: Sepeda] #2593468 02/03/2020 19:36
J
joje Offline
Ivrig
Ivrig
J
Sitat: Sepeda
Jeg betaler 1641 pr år for forsikret verdi lik 40.000.

Det er verdigjenstandsforsikring for sykkel over hele verden? I så fall god pris. Kan jeg spørre hvilket selskap?

Jeg innhentet tilbud fra et par-tre selskaper. De lå på rundt 10% av forsikringsverdi for min del...

Det er If. Det er «tilleggsforsikring for sykkel under hus/innbo. Siden jeg har ny sykkel på gang bør jeg ta en gjennomgang og være sikker på hva som faktisk er dekket.

10% premie med 10% av skaden i egenandel har jeg opplevd tidligere.

Re: Gode reiseforsikringer for skadd/tapt flybaggasje? [Re: joje] #2593474 02/03/2020 19:48
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Det er If.

Skjønner.

Deres innboforsikring dekker kun Norden, noe som gjør den mindre relevant for flyreiser. Til reisemål i Norden kan man jo sykle selv ICON_SMILE

Så vidt jeg vet, dekker deres standard innboforsikring kun tyveri av sykkel, og ved utvidet forsikring også skade på sykkelen under bruk. Men tap ved flytransport? Jeg trodde ikke det var dekket under innboforsikringen.

If annonserer med at de er best på sykkel, og de har tilsynelatende fordelaktige betingelser. Men da jeg forhørte meg nærmere om betingelser, ble det etter noen runder klart at de faktisk opererer med betydelig raskere verdinedskriving enn en del konkurrenter. Verdt å være oppmerksom på om sykkelen din ikke er helt ny.

Nettopp verdinedskriving var den store forskjellen jeg fant mellom selskapene. Noen skriver ned verdien allerede andre året, andre begynner nedskrivingen først etter fire år. Forskjellene i kroner og øre er betydelige, desto mer om sykkelen er kostbar.

Re: Gode reiseforsikringer for skadd/tapt flybaggasje? [Re: vviz] #2593475 02/03/2020 19:50
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
NAF MOV vurderer å droppe nedskriving på verdi for de som er villig til å installere GPS-sender i styret. De er i ferd med å gjøre en pilot på dette.

Re: Gode reiseforsikringer for skadd/tapt flybaggasje? [Re: vviz] #2593476 02/03/2020 19:51
J
joje Offline
Ivrig
Ivrig
J
Takk for tips Sepeda, dette skal undersøkes.

Re: Gode reiseforsikringer for skadd/tapt flybaggasje? [Re: vviz] #2593485 02/03/2020 20:26
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Jeg betaler ca. 0,6% av sykkelens veil. i måneden hos Tryg, og har da full dekning mot nypris for alt som skulle skje.
Jeg sier opp forsikringen i november og starter den igjen i mars/april, da er det en helt grei sum for tryggheten det gir spør du meg. Innboforsikringen/reiseforsikringen dekker under halvparten av verdien på sykkelen (min), og har diverse begresninger mot ritt o.l.

Jeg kommer nok ikke til å ha tingforsikringen lenger når sykkelen har blitt 3-4 år gammel.

Create the problem and sell the solution
Re: Gode reiseforsikringer for skadd/tapt flybaggasje? [Re: bjarnetv] #2593488 02/03/2020 20:40
vviz Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: bjarnetv
Hvor mye koster det med verdigjenstandsforsikring på en sykkel da?
Har forsikring på en klokke til 50K hos DNB, og det koster bare 750kr året, noe jeg synes er levelig.

Jeg har også hatt verdiforsikringer på andre type ting (fotoutstyr) og det var relativt rimelig. Men får å gi ett konkret svar, så skulle If eller Gjensidige (husker ikke hvilke av de jeg var i kontakt med) ha 12.000,-/år for å forsikre sykkelen. Jeg slipper sikkert billigere unna i år, siden den er ett år gammel, og nedskrivingen slik sett er stor, men allikevel mer enn at jeg gidder å sjekke.

En vanlig verdigjenstandforsikring dekker vel uansett ikke skade/tap i flytransport. Flyselskapene dekker noe, og reiseforsikringer kan evt. utvide det. Men av det jeg har sett er det uansett ganske små beløp. Tyveriforsikring trenger jeg forsåvidt ikke, det mitigerer jeg med andre tiltak. Men hadde ikke sagt nei til en forsikring som dekket akkurat det tilfellet at SAS klarer å rote bort sykkelkofferten mellom to flyplasser.

Re: Gode reiseforsikringer for skadd/tapt flybaggasje? [Re: vviz] #2593500 02/03/2020 22:06
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
En vanlig verdigjenstandforsikring dekker vel uansett ikke skade/tap i flytransport.

Det tror jeg den skal gjøre. Sjekk for all del med det aktuelle selskapet, men jeg har i mine runder fått oppgitt at gjenstanden er dekket på reiser over hele verden for alle tilfeller av tap eller skade. Når andre parter, som f.eks. flyselskapet, plikter å dekke del av tapet, har jeg forstått at det blir del av oppgjøret. Med alle forbehold om at jeg kan ha misforstått.

Re: Gode reiseforsikringer for skadd/tapt flybaggasje? [Re: vviz] #2593532 03/03/2020 09:23
T
tygster Offline
Veteran
Veteran
T
En vanlig verdigjenstandforsikring dekker vel uansett ikke skade/tap i flytransport. Flyselskapene dekker noe, og reiseforsikringer kan evt. utvide det. Men av det jeg har sett er det uansett ganske små beløp. Tyveriforsikring trenger jeg forsåvidt ikke, det mitigerer jeg med andre tiltak. Men hadde ikke sagt nei til en forsikring som dekket akkurat det tilfellet at SAS klarer å rote bort sykkelkofferten mellom to flyplasser.

Gjensidiges verdigjenstandsforsikring dekker i alle fall "tap, tyveri og alle typer skader uansett hvor du er i verden" og inneholder ingen spesifiserte begrensninger knyttet til flytransport av sykkel.

For øvrig var det slik at jeg ved inngåelse av forsikringen selv kunne velge forsikringsum (selvsagt begrenset oppad til verdi av gjenstanden), slik at det er mulig å kun forsikre halve verdien av sykkelen. Hvis det da er snakk om et selskap som baserer seg på en gitt % av forsikringssum ved beregning av pris vil du jo kunne forvente å betale halv pris for å få igjen halve verdien av sykkelen.

Re: Gode reiseforsikringer for skadd/tapt flybaggasje? [Re: vviz] #2593554 03/03/2020 11:11
Panda Offline
Besatt
Besatt
Trenger man å forsikre for hele sykkelens verdi?

Hvor ofte er det at HELE sykkelen går i stykker? For det meste når du f. eks. tryner så ødelegger du et hjul eller knekker rammen og kanskje en girhendel. Men det er jo ikke sånn at hele ramma må kastes og både styr/stem/sete og hele girgruppen må på dynga.

Re: Gode reiseforsikringer for skadd/tapt flybaggasje? [Re: vviz] #2593555 03/03/2020 11:15
vviz Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Altså jeg "trenger" jo ingenting. Jeg kan fint reise med sykkelen uforsikret. Men det er klart jeg slapper kanskje hakket bedre av på flyturen dersom jeg hadde visst at jeg får refundert pengene til en ny sykkel dersom jeg dukker opp på ankomststed og aldri ser sykkelen igjen.

"Delvis forsikring" er jeg egentlig ikke interessert i (fra ett kost/nytte perspektiv). Om sykkelen kommer frem med knekt karbonramme, så er det innenfor risikoen jeg heller bærer selv, enn betaler forsikring mot. Å bytte ut ramma koster tross alt ikke all verden. Om hjulene knekker sender ENVE meg nye på sin egen "no questions asked"-garanti. Så den eneste "relle" redselen jeg har er ett totalt tap av sykkelkofferten (at flyselskapet mister den).

Men om flyselskapet mister en baggasje, så tror jeg erstatningen de tilbyr er i størrelsesorden 10.000,- og det blir litt snaut. Ett slik tap-scenario vil nok heller ikke dekkes av ENVE-garantien, så da sitter jeg igjen med ett totalt tap på hele sykkelen (+ koffert), og det hadde vært kjipt.

EDIT: Så altså, i konkurranse med en verdigjenstandsforsikring som må betales årlig i størrelsesorden 10.000,- så bærer jeg risikoen selv. Men om det eksempelvis finnes noen som er villig til å kortidsforsikre en gjenstand mot dette i 1-2 uker for en tusenlapp eller to, så hadde det vært aktuelt å gjøre den ene gangen i året jeg kanskje har behov for å fly med sykkel.

Redigert av vviz; 03/03/2020 11:18.

Re: Gode reiseforsikringer for skadd/tapt flybaggasje? [Re: vviz] #2593558 03/03/2020 11:23
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Tyveriforsikring trenger jeg forsåvidt ikke, det mitigerer jeg med andre tiltak.

Simpelt tyveri er ikke det verste som kan skje. Jeg synes det er totalt ansvarsløst å ignorere den overhengende faren for å bli ranet av noen som har sett GCN Tech Show!

[Linket bilde fra media.treehugger.com]

Re: Gode reiseforsikringer for skadd/tapt flybaggasje? [Re: Sepeda] #2593561 03/03/2020 11:36
vviz Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: Sepeda
Tyveriforsikring trenger jeg forsåvidt ikke, det mitigerer jeg med andre tiltak.

Simpelt tyveri er ikke det verste som kan skje. Jeg synes det er totalt ansvarsløst å ignorerer den overhengende faren for å bli ranet av noen som har sett GCN Tech Show!

[Linket bilde fra media.treehugger.com]

Som sagt risikoen er mitigert, ikke ignorert. Begynt å sykle med automatrifle etter siste landevei slo fast at vekt eller aero ikke spilte så stor rolle som vi hadde fryktet ICON_WINK

[Linket bilde]

EDIT: Har gitt mange fordeler. Bilistene viser alltid hensyn, og ingen medsyklister som kjekker seg på pendleruta lenger ICON_SMILE

Redigert av vviz; 03/03/2020 13:20.

Re: Gode reiseforsikringer for skadd/tapt flybaggasje? [Re: vviz] #2593564 03/03/2020 11:47
J
joje Offline
Ivrig
Ivrig
J
Min sykkelforsikring i if er knyttet til innboforsikringen. Innboforsikringen gjelder kun tyveri i Norden og verdi inntil 30.000,-.

Fra nettsidene til if om dekning:
Sykkelforsikringen dekker alle typer skader og gjelder i hele verden.
Vi dekker alle skader som skjer plutselig og uforutsett.
Hvis du har et uhell som forårsaker tap av eller skade på sykkelen eller tilhørende utstyr, erstatter vi det.
Dersom sykkelen eller tilhørende utstyr blir stjålet, erstatter vi det.

Hvilken nedtrapping av verdien som benyttes fremgår ikke av vilkårene. Erstatningsgrunnlaget kan ikke settes høyere enn verdien før skaden, fratrukket gjenverdi etter skaden. Når gjenstanden erstattes gjøres det fradrag for verdiøkning, fordi brukt gjenstand erstattes med en ny. Det gjøres fradrag for alder, bruk og nedsatt anvendelighet i forhold til gjenstandens sannsynlige brukstid.

Re: Gode reiseforsikringer for skadd/tapt flybaggasje? [Re: vviz] #2593576 03/03/2020 12:28
T
tygster Offline
Veteran
Veteran
T
"Delvis forsikring" er jeg egentlig ikke interessert i (fra ett kost/nytte perspektiv). Om sykkelen kommer frem med knekt karbonramme, så er det innenfor risikoen jeg heller bærer selv, enn betaler forsikring mot. Å bytte ut ramma koster tross alt ikke all verden. Om hjulene knekker sender ENVE meg nye på sin egen "no questions asked"-garanti. Så den eneste "relle" redselen jeg har er ett totalt tap av sykkelkofferten (at flyselskapet mister den).

Men om flyselskapet mister en baggasje, så tror jeg erstatningen de tilbyr er i størrelsesorden 10.000,- og det blir litt snaut. Ett slik tap-scenario vil nok heller ikke dekkes av ENVE-garantien, så da sitter jeg igjen med ett totalt tap på hele sykkelen (+ koffert), og det hadde vært kjipt.

Delvis forsikring kan vel og være at du er forsikret mot et totalt tap av sykkelkofferten, men ikke for den fulle verdien. Om kofferten forsvinner er det jo bedre å få igjen 40.000 enn ingenting om forsikringssummen du betaler står i stil til dekningen. Om det er mulig å få dekket en høy nok %-sats av faktisk verdi til at risk/reward regnestykket er spiselig vil vel være avhengig av typen reise (direkterute til stor flyplass med annerkjent selskap eller mange mellomlandinger til et land med litt mer liberalt syn på lover og regler).

Jeg ser Europeiske blant annet selger reiseforsikring for enkeltreiser og der kan det set ut til at 40.000 er maks erstatning for tap av sykkel(koffert). Det er jo og et alternativ og kontakte forsikringselskapene og høre om det er mulig å utvide denne erstatningsbegrensningen mot en passende ekstrabetaling.

For øvrig anbefaler forbrukerrådet å kontakte flyselskapet og innformere om ønske om å ta med verdifull bagasje da flyselskapet da muligens kan tilby bedre bagasjevilkår (mot ekstra betaling selvsagt).

Moderator  support, Valentino